Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Høstens første frostnatt - Oversikt

NYTT TEMA
Vigi
VigiInnlegg: 10797
25.08.16 18:10

Da er det snart den tiden. Høsten der det blir kaldere netter og lettere å sove. Den tiden der krystallklar frisk luft treffer oss når vi kryper ut av hus og hjem tidlig om morgenen, samtidig som det gjerne er godt og mildt i solen på dagtid. Høsten er tiden der det er nattemperaturen som er først ute med å varsle om en vinter i emning. I denne tråden kan vi holde oversikt over når første frostnatt inntreffer og vi kan kanskje komme med tips til når det skjer? Generell informasjon om prognoser og andre ting kan også være aktuelt å skrive i denne tråden.

MEN jeg trenger litt hjelp til å finne de andre stedene i tråden som vi ikke har hatt før. Har dere forslag til andre steder så hadde jeg satt pris på om dere kom med innspill. Nord-Norge f.eks er et langstrakt land, kanskje et par steder mellom Tromsø og Bodø på kartet? Jeg synes riktignok vi bør holde oss til litt kjente steder der det faktisk bor en del folk, og ekstreme innlandsstasjoner som gjerne har frost både i juli og august tror jeg vi dropper.

Høstens første frostnatt - Oversikt:

Longyearbyen: ????

Kirkenes: ????

Hammerfest: ????

Tromsø: ????

Bodø: ????

Mo i Rana: ????

Trondheim: ????

Molde: ????

Ålesund: ????

Bergen: ????

Haugesund: ????

Stavanger: ????

Kristiansand: ????

Oslo: ????

Hamar: ????

Lillehammer: ????

----------------------------------

Ingen av disse stedene har hatt frost enda. I Longyearbyen skulle det i følge yr.no bli frost både tirsdag og onsdags natt, men minimum stoppet på 0,2. Det er uansett neppe lenge til Longyearbyen får årets første frostnatt.

Prognosene tyder på at sommervarmen i deler av Sør-Norge denne uka blekner i neste uke, i nord er det allerede ganske kjølig og det skal bli enda en del kjøligere fremover. Kanskje kommer høsten og kulda tidligere enn i fjor da det var mildt og fint veldig lenge.

Ok folkens, dette er en en god tradisjon! Kjør debatt! :)

Vigi

(Innlegget ble redigert 25.08.16 18:13)

stormkast
stormkastInnlegg: 932
26.08.16 16:54

Mellom Bodø og Tromsø er Harstad den største byen (25 000 i kommunen), og met.no har værstasjon i Harstad by, oppe ved stadion, 40 moh. Narvik er også et alternativ.

Kanskje Trøndelag skal få mer enn en by med? Forslag: Namsos eller Ørland, siden Steinkjer ligger langs samme fjord som Trondheim. Røros kan vi knapt ha med for der oppe på fjellet har de hatt masse frostnetter allerede.

Hva med indre fjordstrøk på Vestlandet? Førde er mitt forslag.

Sørlandet: Kanskje også Mandal, som har værstasjon? Eller kanskje Grimstad, som har Landvik værstasjon.

Østlandet: Hva med kystnær by, som Sarpsborg? Eventuelt Larvik?

Så er det vel greit å bli enige om hvilke værstasjoner som er godkjent for de ulike byene. Gardermoen kan ikke representere Oslo, men Sola og Værnes er med?

Evenes kan ikke representere Harstad eller Narvik. Hva med Ålesund - der er det nå en værstasjon (Nørve), så teller Vigra?
Er vel også slik at om en av de godkjente stasjonene måler nattefrost så er byen på lista.

(Innlegget ble redigert 26.08.16 17:00)

Vigi
26.08.16 20:20

Stormkast:

Harstad eller Narvik kan være aktuell. Da kan jeg kanskje skjære igjennom og bestemme Harstad? ;)

Namsos er med! DDE jubler! :)

Førde skal selvsagt være med, de bare glemte jeg da jeg satte opp listen for de har vært med før.

Sørlandet: Tja, Mandal.. Noe usikker på om det er vits da vi jo har Kristiansand. Hva tenker dere andre?

Østlandet: Larvik kan være bra, vi prøver på den.

Ja, dette med hvilke stasjoner som er godkjente for hvilken by må vi være enige om. Bergen og Stavanger får ofte frost lenge før bystasjonene Florida og Våland. For Bergens del pga at Florida ligger i bykjernen, for Stavangers del fordi Våland ligger i et høydedrag. Vi har tidligere godkjent Flesland og Sola, det bør vi gjøre igjen. Men Gardermoens klima er ganske mye annerledes enn Oslo, og bør ikke være med for Oslos del synes jeg.

Ålesund og Nørve ble godkjent i sommertråden, bør vel inn i denne tråden også?

--------------------------

Jeg plotter inn de nevnte byene her snart og så kan kanskje du Stormkast eller andre tenke mer på dette med Mandal eller ei og hva dere tenker om Ålesund? Er faktisk litt usikker på Ålesund når jeg tenker meg om. Ligger Nørve på et veldig "sært sted"?

Vigi

(Innlegget ble redigert 26.08.16 20:21)

Vigi
31.08.16 19:21

I fjor kom årets første frostnatt i Longyearbyen akkurat den 1.september, og det tyder på at så skjer også i år faktisk! I kveld melder yr for natten at det skal klarne og at temperaturen skal ned mot 3 minus. Litt spesielt at det er første høstdag man får frost to år på rad. 

Vigi
03.09.16 14:11

Fortsatt ikke frost i Longyearbyen tross at de har hatt litt hvit nedbør som delvis la seg forleden. Nå er det sol og 4 pluss og snøen er kun på fjellet mens den har smeltet rundt Longyearbyen. 

I ny-Ålesund, lengre nord på øygruppen, er det nå vinterlig med snø overalt og frostnetter flere netter. 

(Innlegget ble redigert 03.09.16 14:11)

stormkast
03.09.16 21:15

Longyearbyen har ikke hatt nattefrost ei eneste natt de tre sommermånedene i år, og det var det heller ikke forrige sommer. Natt til mandag kommer trolig den første.

Mens vi venter på nattefrost oppe på tundraen på Svalbard er det interessant å registrere at mange steder på fastlandet har hatt nattefrost for lenge siden. Til og med ganske langt ned i lavlandet i Sør-Norge er det steder som har hatt nattefrost både juni, juli og august! For eksempel Rena (255 moh). Allerede 12. august var det -2,6 grader der.  7. juli var det -0.9C.

Leirflaten i Sel er litt opp i høyden (599 moh) men har da også hatt frost hver eneste sommermåned, og hele 3 kuldegrader 12. august.

Og nattefrost har selvsagt kommet til indre og høyereliggende deler av Midt- og Nord-Norge.

Namsskogan (140 moh) i indre Trøndelag målte -0,9C natten til 24. august. Juli var eneste måned uten nattefrost der.

Karasjok unnslapp nattefrost både juni og juli, men fikk første frostnatt 14. august med en kuldegrad.

Rexwiller
RexwillerInnlegg: 8174
04.09.16 10:27

Nesten frost i Tromsø i natt, og det ble sikkert målt frost lokalt enkelte steder i Troms. Er ikke det svært tidlig?

1Sandnes2
1Sandnes2Innlegg: 1393
04.09.16 11:35

Teller stasjonen Tromsdalen for Tromsø? Den målte i hvertfall -1,1 grader i går (03.09).

Tromsø (Holt) og Værvarslinga målte ikke temperaturer under 0.

Edit: Ser at stasjonen Tromsø (Stakkevollan) også var under 0 grader igår, med -0,7.

(Innlegget ble redigert 04.09.16 11:36)

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2143
04.09.16 12:02
Rexwiller: Nesten frost i Tromsø i natt, og det ble sikkert målt frost lokalt enkelte steder i Troms. Er ikke det svært tidlig?

Det finnes statistikk på to stasjoner i Tromsø på det. Tromsø-Langnes, der var det 0,0 i natt. Første frostnatt vanligvis 23/9. Tromsø, vervarslinga hadde 0,7 grader. Første frostnatt normalt 3/10.

En del steder i Sør Norge, som Rena i Østerdalen har også vært tidlig ute med frostnatt i forhold til det normale.

Vigi
05.09.16 21:12

Oi oi! Så da slo Tromsø til gitt! Før Longyearbyen altså! Veldig spesielt og uvanlig tidlig ja. 

Oppdaterer listen i kveld. 

Vigi
10.09.16 10:53

Tromsø: 3.september

Kirkenes: ????

Harstad: ????

Namsos: ????

Førde: ????

Larvik: ????

To frostnetter faktisk på målestasjonen i Tromsø, Tromsdalen. Allerede 3.9 satt den første og dermed er vi i gang. Longyearbyen har hatt en dag med 0.2 og en dag med 0.1, men fortsatt altså ikke frost. Yr antyder frost i natt, men yr har bommet så mye på akkurat det at vi får vente og se bare.

Ellers så har dette vært en sommerlig uke, særlig østpå. Godt over 20 grader ved flere anledninger, også på Vestlandet har vi pyntet på sommerdag-statistikken. OG I NESTE UKE tar det jo helt av igjen med varmen! Godt vær med sol og nærmere 25 grader meldt i vest i den guddommelige sørøsten som blir til når lavtrykk ligger over UK og høytrykk ligger øst for landet! Den motorveien av varme blir deilig å ta i mot. Ser at Weatheronline spår 28 grader i Stavanger på onsdag!! Selvsagt en totalt overdrivelse, men 24-25 er fullt mulig! 

Med andre ord: frosten er langt borte alle andre steder enn eventuelt på Svalbard de neste 10 døgn! 

(Innlegget ble redigert 10.09.16 10:55)

Vigi
11.09.16 11:15

Kirkenes: 10.september

Kirkenes greide det såvidt 10.9 med -0,1 som minimum gjennom døgnet. Dermed er altså Kirkenes på listen!

Longyearbyen har også trolig hatt frost i natt, men plutselig kommer jeg ikke inn på e-klima her så jeg må bare få bekreftet dette før jeg legger til Longyearbyen. Da jeg var inne på yr i går kveld var det 0,0 grader i Longyearbyen så det har nesten garantert vært frost.

Vigi

(Innlegget ble redigert 11.09.16 11:16)

Vigi
11.09.16 12:02

Longyearbyen: 11.september 

---------------------------------

Jepp, der funket e-klima igjen og minimumstemperaturen i Longyearbyen i natt var -0,4. Dermed er altså Svalbards største tettsted på listen. Jeg tar en råsjans og tipper at dette ikke er den siste frostnatten i Longyarbyen denne høsten! ;)

(Innlegget ble redigert 11.09.16 12:03)

Vigi
20.09.16 23:33

Sognefjellshytta har PR 20.9 ikke hatt frost i september. Sitter ikke med statistikk på det, men jeg vil anslå at det er sjelden at frost utgår i en høstmåned i høyfjellet. Mye tyder faktisk på at det ikke blir frost i september der oppe!

stormkast
02.10.16 22:11

0,6 grader sist natt i Hamar, og 0,8 grader i Førde.

Med det høytrykket som nå bygger seg opp blir det kalde netter, så vi får nok flere på lista snart.

Vigi
03.10.16 08:00

Hamar - 2 grader nå. Lillehammer 0,1 og trolig frost der også. I Oslo har Blindern 3,1, men Bygdøy er helt nede på 0,3! Det kan bli tre steder på listen i dag altså. 

Memelli
MemelliInnlegg: 3809
03.10.16 12:06

Våknet opp til frost i Bergens-området i dag, men neppe i nærheten på målestasjonene helt ennå. Uansett ser det ut til å bli en nydelig væruke.

Toreinar1986
Toreinar1986Innlegg: 420
03.10.16 16:30

Ifølge adressa kan Trondheim føres på  med  -0.4 C som minimum på Voll i natt.

Vigi
04.10.16 00:25

Oppdaterer når yr har oppdatert sine lister på nettsiden. Gidder ikke å sjekke e-klima for hvert eneste sted. Mye tyder på frost i mange byer natt til 3.10!

Cirrostratus
CirrostratusInnlegg: 4549
04.10.16 13:46

-0,2 ºC på Bygdøy i morgentimene.

Vigi
05.10.16 00:12

Trondheim: 3.oktober

Hamar: 3.oktober 

Lillehammer: 3.oktober

Mo i Rana: 4.oktober

Oslo: 4.oktober

---------------------------------

Flere byer er altså på listen i dette flotte høytrykket som regjerer over landet. Særlig Sør-Norge vil kunne nyte godt av dette superhøytrykket i overskuelig fremtid!

(Innlegget ble redigert 05.10.16 00:14)

stormkast
05.10.16 22:27

Da var det frost i Førde (64 m) i natt/morges.

September:

Oktober:

Førde: 5.oktober

stormkast
12.10.16 19:11

Da har det sneket seg inn litt nattefrost i Namsos.

Oppdatert liste:

September:

Oktober:

Namsos: 6. oktober

Fortsatt ikke nattefrost på værvarrslinga i Tromsø, Tromsø-Holt eller Oslo-Blindern -selv om Oslo-Bygdøy har vært nede i 2,3 kuldegrader.

Av byene på lista uten nattefrost har det vært nærmest i Molde (0,5 grader), Harstad (0,6) og Haugesund (0,8).

Hammerfest har ikke vært under 2,2 grader ennå, men har jo heller ikke fått mye glede av det fantastiske høytrykket vi har lenger sør.
Husker nesten ikke sist jeg så en sky på himmelen over Trondheim.

(Innlegget ble redigert 12.10.16 19:12)

Vigi
15.10.16 12:17

Flott du har oppdatert storm og jeg likte oversikten du lagde med månedene. :)

Får se om ikke byer som Hammerfest kan få frost fremover, men som du sier har været vært mye gråere lengst nord enn i vest og midt-norge. Lavtrykket som såvidt gir litt nedbør tirsdag varer ikke lenge før et nytt høytrykk slår rot over Sør-Norge. Det fører dog til mer dårlig vær i nord på kort sikt, men så vil det senere blir bedre vær også der oppe med nattefrost som sannsynlig resultat. 

(Innlegget ble redigert 15.10.16 12:17)

Toreinar1986
Toreinar1986Innlegg: 420
15.10.16 16:44

Såvidt jeg har sett  kan man legge til Molde på 13.10 mens Haugesund Lufthavn og Vigra fikk frost i går 14.10.

notlob
notlobInnlegg: 34024
15.10.16 19:05

Jeg var ute på sykkel mandag ettermiddag/kveld, og da var jeg obs på at det hadde frosset i dette krysset som jeg linker til. Men i går morges var det bortimot 30 syklister som ikke var like obs.

stormkast
15.10.16 19:53

Interessant at det ble frost på Vigra men ikke inne i Ålesund. Flyplasser er nok ekstra utsatt for frost siden det er flatt der de ligger, slik at kaldlufta blir liggende på stille netter. Dessuten har jo byene noe UHI.

Flesland nede i 1.2 grader men unnslapp altså frost

Av byer som ikke er på lista ser jeg at Sarpsborg og Kristiansund fortsatt ikke har hatt nattefrost. Det samme gjelder Ørland, og Honningsvåg lufthavn har ikke vært lavere enn 3,8 plussgrader ennå.

Oppdatert:

September:

Oktober:

Namsos: 6. oktober

Molde: 13.oktober

Haugesund: 14. oktober

Ålesund: 14. oktober

Venter fortsatt på nattefrost:

(Innlegget ble redigert 15.10.16 19:55)

Vigi
15.10.16 23:57

Ellers så ser det ut til at Vestlandet og midt-Norge i særdeleshet slipper veldig billig unna nedbøren i starten av kommende uke. I nordvest og midt-norge blir det neppe noe i det hele tatt. Uansett; sjekk det knusttørre værvarselet for hele perioden for midt-Norge og nesten hele perioden for Vestlandet. Med et omfattende høytrykk som nå er det bare utsikter til sol og østavind i overskuelig fremtid! Nesten synd for Trondheims del at de "rakk" nedbør helt i starten på oktober, ellers kunne de fått en oktober helt uten nedbør. 

Det blir trolig den tørreste oktober på svært mange år i vest og midt-norge i år. Helt vilt ser det ut! Husk at vi nå har hatt høytrykk i to uker og nå skal det etter bittelitt nedbør tirsdag bli tørke igjen i lange tider. 

Det er ingen mellomting lengre gitt; enten øs-pøs eller knusktørt. Enten supervarme (som Sør-Norge i september) eller uvanlig kaldt som i oktober. Hva venter oss til vinteren? Jeg tror det blir en ny runde med enten eller! ;)

Vigi
16.10.16 00:11

Høytrykket som legger seg til rette øst for landet utover perioden er nok en gang av styrke opp mot 1050hps! 

notlob
notlobInnlegg: 34024
16.10.16 14:48

Jeg ser at Yr nærmest ganske sikkert har stabilt helt til og med neste tirsdag (!), og ingen nedbør. Er jo helt vilt. Det må gjerne holde seg slik helt til noen få dager før jul. Men der er jeg fremdeles såpass barnslig at jeg vil ha det hvitt :)

(Innlegget ble redigert 16.10.16 14:48)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg