Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vinteren 2016-2017

NYTT TEMA
johau89
johau89Innlegg: 39
24.10.16 23:31

Etter en usedvanlig fin oktober for store deler av landet de siste ukene ser det ut til at man får besøk av en del lavtrykk utover denne uken. Kunne jo ikke vare evig.

Oktober begynner å nærme seg slutten å det er på tide å se på hva vinteren bringer. Ser at flere prognoser begynner å leke med tanken om en kald vinter i år, så hva tror dere. Blir det en kald vinter slik som vi hadde for en del år tilbake eller får vi en " normal" mild vinter med lavtrykk etter lavtrykk. Hva tror dere? Kjør debatt

Vigi
VigiInnlegg: 10907
25.10.16 16:46

Disse sesongvarslene og spådommene der omkring er bare bingo i hvertfall og de mener totalt forskjellige ting. Danske prognoser pleier å stemme godt og de er temmelig sikre på en kald vinter, særlig i januar denne gangen. Blir spennende å se; jeg håper og tror på kald variant, men tror nok vi ender opp med en mild en. 

(Innlegget ble redigert 25.10.16 16:48)

TrondVaatsveen
TrondVaatsveenInnlegg: 727
06.11.16 06:53
Vigi: kald vinter,

Siden sola har hatt få solflekker går vi nok mot en kald vinter i 2016-17.

Trond Vaatsveen

Vigi
06.11.16 13:23

Tror også det, Trond. Mange antydninger om det, men samtidig så lever været sitt eget liv for tiden. Det er ingen mellomting. Kanskje en iskald start på vinteren og så en våt og ekstremt mild siste del? Man vet bare ikke. 

nadajan
nadajanInnlegg: 10033
07.11.16 14:52

For 14 dager siden kunne vi lese om en mulig usedvanlig mild vinter, men det snudde seg raskt. Alt kan skje ja.

Vigi
08.11.16 23:16

Omlegging i neste uke virker temmelig sikkert nå. Den stabile østavinden som har gitt Østlandet uker med skyet vær og resten av landet sol forsvinner omsider og lavtrykk kommer strømmende fra vest. 

Eller?? Været er snodig i år. Lavtrykk avlyses plutselig helt overraskende på neste prognose og høytrykkene er sjokkerende standhaftige. Vi får bare vente og se. 

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4421
28.11.16 17:43

Stor sannsynlighet for kvit jul i hele Sør-Norge.

Vi kan bare begynne å glede oss :-)

BorisA
BorisAInnlegg: 2638
29.11.16 19:14

Hvit jul, ja takk. Men jeg må legge til at jeg er skeptisk til langtidsprognoser og sesongvarsler. De bommer gang på gang.

Vigi
29.11.16 23:56

Enig med Boris. Langtidsvarslene så langt frem i tid er bare surr. 

Da har jeg mer tro på prognoser ei uke frem som jeg nå føler bare blir bedre og bedre i treffsikkerhet. I neste uke blir det nydelig høytrykksvær mens det kan bli vått i nord. Det kan bli rett og slett litt vårlig i sør med temperatur  på over 5 pluss i høyere luftlag, noe som betyr veldig mildt vær i lavlandet med litt bevegelse i lufta.

(Innlegget ble redigert 29.11.16 23:58)

BorisA
BorisAInnlegg: 2638
06.12.16 06:26

Er ikke nye kulde og snø i vente i Sør-Norge de nærmeste 10 dagene om man skal stole på YRs langtidsvarsel.

Og da nærmer julaften seg sterkt.

xpoolman
06.12.16 12:55
BorisA: Er ikke nye kulde og snø i vente i Sør-Norge de nærmeste 10 dagene

Tja, det skal da bli kaldere, og det er enda 18 dager igjen til julaften :-)

GottDambIt
GottDambItInnlegg: 2
09.12.16 20:23

Det ser dårlig ut altså: http://www.yr.no/artikkel/_-ser-ut-til-a-bli-en-brun-jul-1.13267265

DMI spår en potensielt kald Januar (http://www.dmi.dk/vejr/til-lands/maaned-og-saeson/), men værgudene er som kjent lunefulle.

Følger litt med på hva GFS og ECMWF-modellene melder, og må si jeg blir en anelse irritert når jeg ser kaldlufta svirre rundt i Asia og Nord-Amerika uten å sende en dråpe til oss (i hvert fall der jeg bor). Nå skal jeg dog være litt forsiktig med å klage, +5 grader er tross alt mer behagelig enn -40. Vedder på at det sitter en kar i Sibir som ergrer seg over kulden og ser med lengtende øyne på plussgradene våre.     

(Innlegget ble redigert 09.12.16 20:29)

Vigi
13.12.16 19:16

Det ser helt dødfødt ut med skikkelig vintervær resten av året. Godt at solen snur nå om få dager så får vi glede oss til våren. Snøvær og julestemning virker helt utenkelig. Det som skjer er at vi får mye høytrykksvær, men det genererer lite kaldluft, heller det motsatte. Mye lavtrykksvær innover spesielt fra Sogn og nordover og høytrykk sørøst for oss gir milde luftmassser fremover. Trolig knusktørt i øst og sør, relativt tørt i sørvest mens nord for Stadt og nord-Norge opp til og med Troms får mye pålandsvind og nedbør. 

stormkast
stormkastInnlegg: 958
13.12.16 22:53
Vigi: Mye lavtrykksvær innover spesielt fra Sogn og nordover og høytrykk sørøst for oss gir milde luftmassser fremover. Trolig knusktørt i øst og sør, relativt tørt i sørvest mens nord for Stadt og nord-Norge opp til og med Troms får mye pålandsvind og nedbør.

Mildvær ja, men mye nedbør nord for Stad?

Her i Trondheim melder yr i skrivende stund tørt vær i 8 av de 9 kommende dagene - og stort sett plussgrader.

Mens i Bodø meldes det nedbør 5 av de 9 kommende dagene  og bare plussgrader i Nordlandsbyen.
Den såkalt kalde vinteren forsvant fort etter ei uke i november.

Oslo ser ut til å få tørt og rolig vær og rundt 0 grader fremover.

Tromsø skal få regn de neste 7 dagene og så to tørre dager slik det ser ut nå. Og masse plussgrader også der. Så der er visst ganske langt nord det blir virkelig vått.

Vestlandet da: Haugesund får det minst like varmt som kysten i Nord-Norge (!?) - men tørt og ukomplisert vær uten noe nedbør de neste 9 dagene, hvis det er noe som heter ukomplisert vær da.

Ikke mye julesnø å spore i disse varslene.

(Innlegget ble redigert 13.12.16 22:56)

xpoolman
13.12.16 22:54
Vigi: Mye lavtrykksvær innover spesielt fra Sogn og nordover og høytrykk sørøst for oss gir milde luftmassser fremover

Ja, vi må få flytta denne jetstrømmen som ligger over USA østover til oss !

Vigi
15.12.16 00:49
stormkast: ildvær ja, men mye nedbør nord for Stad? Her i Trondheim melder yr i skrivende stund tørt vær i 8 av de 9 kommende dagene - og stort sett plussgrader. Mens i Bodø meldes det nedbør 5 av de 9 kommende dagene  og bare plussgrader i Nordlandsbyen.
Den såkalt kalde vinteren forsvant fort etter ei uke i november. Oslo ser ut til å få tørt og rolig vær og rundt 0 grader fremover. Tromsø skal få regn de neste 7 dagene og så to tørre dager slik det ser ut nå. Og masse plussgrader også der. Så der er visst ganske langt nord det blir virkelig vått. Vestlandet da: Haugesund får det minst like varmt som kysten i Nord-Norge (!?) - men tørt og ukomplisert vær uten noe nedbør de neste 9 dagene, hvis det er noe som heter ukomplisert vær da.

Ja, enig. Det virker som om lavtrykkene ikke har den helt store piffen og nedbørsmengdene trenger ikke å bli så store på denne siden av julehøytiden. Akkurat nå tyder mye på en forverring over jul, men det er så langt frem at det uansett ikke er vits å tenke noe på.

Nedbørsskyene er nå først og fremst lengst nord. Dog skal det sies at langtidsvarslene til yr har en tendens til å være litt optimistisk. Ikke nedbør i Haugesund de neste 9 dagene høres litt tvilsomt ut, noe blir det nok. Samme med Trondheim der det nok blir litt nedbør i hvertfall.

Men jeg ser det du sier; mye nedbør sør for Nordland blir det forhåpentligvis ikke. Best vær østafjells med lavtrykk vest for oss som ikke kommer inn, skjønt det blir nok en del sørøstlig vind så da er nok skyer og tåke en fare fremover der borte.

Nei, hvor er snøen og de fine forholdene? Her i Stavangerdistriktet er det en skummel sjanse for at vi ikke får se noe til snøen (ikke en gang fallende snøfnugg) før januar!! Det er nesten ikke til å tro. Selv under tidligere milde vintre har det da i hvertfall falt noen snøfnugg på bakken før nyttår!

I dag var det riktignok vinterlig og flott vær på nattestid og på morgenkvisten, men temperaturen steg ganske merkbart på dagen. Fra minus 3 til pluss 7 og så ned igjen nå i kveld. Det er ikke slik det skal være midtvinters, det er mer februar/mars det. Nå skal det sies at det var ganske deilig i solskinnet, merket det da jeg var på tur.

Kan ikke klage på været vi hadde i høst i hvertfall, og selv om været har vært "ant-vinter" i desember til nå er jo fordelen at vi har sluppet de sykt glatte veiene som underkjølt regn har stelt i stand flere steder i landet.

Men hvor er julesnøen??? :(

(Innlegget ble redigert 15.12.16 00:55)

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2302
01.01.17 14:42

Desember ble snøfattig og mild for oss som bor i lavlandet. I fjor kom kulda i januar. Jeg feiret nyttårsaften for et år siden i Moskva i 20 minus. Kulda spredte seg vestover til Skandinavia i januar. Kommende uke er det meldt ekstremt lave temperaturer i det vestlige Russland. Arkhangelsk kan få ned i minus 40 eller mer, mens yr vil ha det til at Moskva kan få ned i minus 37, noe som ikke er normalt der, særlig de siste årene.

Blir spennende å se om noe av denne kulda kan nå oss, som det gjorde sist vinter.

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 4158
01.01.17 15:42

Meldt minus 18 i Tromsø kommende uke, så hvis det varselet slår til kommer kulda hit til oss også.

Blir det så kaldt, kan man muligens få en ny kulderekord også.

(Innlegget ble redigert 01.01.17 15:43)

stormkast
stormkastInnlegg: 958
01.01.17 18:45

På yr er det kaldeste jeg ser minus 16 for Tromsø onsdag 4. januar. Kuldeperioden meldes nå som kortvarig der oppe, kun tre dager lang.

Bodø må nøye seg med minus 8 grader på det kaldeste iflg yr.

Trondheim ned i minus 6. Ikke mye å skryte av.

Oslo minus 8.

Puslete kuldeperiode.

Blir overrasket om det blir noen kulderekord. Vi får jo nesten ikke kulderekorder lengre, men masse varmerekorder. Troms og Finnmark fylker satte nå nettopp ny varmerekord for desember.

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 4158
01.01.17 22:49

Yr har moderert seg, ja, så da blir det neppe noen rekord. Det er vel bare onsdag og torsdag det skal bli særlig kaldt også.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 15031
07.01.17 16:22

Det var da skikkelig med kuldegrader mange steder i uken som gikk.
Mange steder kaldere enn minus 20.

Noen steder er tommelfingerregelen for det Yr varsler av kuldegrader å gange dette med 1,5.
Altså: sier de 10 kan man regne med 15.
Sier man 15 blir det 20-22.
Dette slår nærmest aldri feil.

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2302
07.01.17 17:09

Det ligger mye kaldluft øst for oss, som det gjorde før jul. Moskva nede i -30 grader nå. Takket være lavtrykk i Norskehavet så tar den lufta veien sørover mot Balkan og vestover derfra, istedet for mot Skandinavia. Det ble en kort og puslete kuldeperiode denne uka, men men jeg har troa på comeback for kulda før januar er over.

Vigi
11.01.17 00:26

Ny grotesk storm i dag, men så er det kanskje håp om en omlegging til kaldere vær. Ecmwf er trygg på høytrykk og kaldere vær mens gfs tror på lavtrykk inn tidlig i neste uke. Uansett håp på. 

(Innlegget ble redigert 11.01.17 00:27)

nadajan
15.01.17 09:46

Deilig med et snøfritt Oslo. Behagelig å gå ute med seilersko midt i januar. Langtidsprognosen innebærer også noen dager med plussgrader og ingen dager med snø til og med 8 dager framover. Håper det holder.

Gogoplexiorayo
GogoplexiorayoInnlegg: 244
15.01.17 19:56

Jeg håper resten av vinteren 2017 blir kald og fin. Og ikke regnfull. Begynner og tenke på underverden når det regner masse. Satser også på og avslutte drittsekk skuespiller rollen min også i 2017. Selv om... det er litt morsomt. Jeg har det fra Wrestling hvis noen skulle lure.

Vigi
17.01.17 00:39

Simon i weatheronline spår høytrykk over Skandinavia i uke 4. Dvs faktisk allerede fra 21.1 og ei god uke før vestaværet kommer igjen. Vi får se. 

nadajan
19.01.17 16:41
nadajan: Håper det holder.

Det holdt i alle fall noen timer. :)

modumodd
modumoddInnlegg: 2566
19.01.17 22:31

Ser at denne vinteren blir relativ mild. Her på østlandet er det røde så langt jeg kan se og det er rielig unormalt i januar. Så får vi håpe på litt skiføre i februar. 

(Innlegget ble redigert 19.01.17 22:32)

Vigi
23.01.17 21:33

Vinteren har vært mild ja, men det har likevel vært kaldt og snørikt flere steder i Nord-Norge den siste tiden. 

Men nå smeller det! Kraftig lavtrykk med storm og store mengder regn er på vei til Nordland, Troms og Finnmark. Kanskje opp mot 60-80 mm nedbør. Samtidig blir det høytrykk i sør og steder på nordvestlandet komme opp i 15 grader mot slutten av uka. Det kan bli mildt og fint i vest også med solskinn og sørøstlig vind. Solfesten på Østlandet denne vinteren kan ta seg pause når sørøsten kommer. Østlandet har virkelig hatt en tørr og fin vinter i all vestavinden som har vært frem til nå. 

(Innlegget ble redigert 23.01.17 21:48)

Vigi
26.01.17 14:58

Usedvanlig spesielt klima i Ålesund! I mai husker jeg det var under 10 grader mens det jeg klokket inn godt over 20 pluss over flere perioder. Det var da vinden lå på nord. Nå derimot er det sol og 14 grader i Ålesund i sønnavinden og vi er midt på vinteren! Før nyttår var det 17 grader i Ålesund to dager på rad. 

Drittvær og vindfullt til tider, men nærmest sommerlig vær innimellom. Veldig spesielt!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg