Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Polskifte i vente? (klimatrusselen)

NYTT TEMA
Lycurgus
LycurgusInnlegg: 1673
10.01.08 02:30
Ifølge knut jørgen røed ødegaard:

http://www.astro.uio.no/ita/nyheter/polflipp_0502/polflipp_0502.html

"Observasjoner gjort med blant andre den danske satellitten Ørsted tyder på at Jordens magnetfelt står foran en dramatisk omveltning. For første gang på 780 000 år kan de magnetiske polene bytte plass - et fenomen som vi observerer på Solen hvert 11. år. Konsekvensene kan bli alvorlige i løpet av noen tiår."

"Når magnetfeltet forsvinner, slipper partiklene mer eller mindre rett inn i Jordens atmosfære også på lavere bredder der de fleste bor. Strålebelastningen vil øke kraftig og vil kunne forårsake skader på det genetiske arvematerialet. Det har vært spekulert på om dette kan forklare nedgang i livsformer og artsantall i tidligere tider. Først når magnetfeltet gjenoppstår etter noen få tusen år, får vi på nytt et beskyttende skjold.

Men konsekvensene kan bli alvorlige lenge før hele magnetfeltet er borte. Når den magnetiske nordpolen flytter seg, endrer misvisningen seg på våre høye bredder. Kommer polen inn over Sibir, vil Europa bli liggende langt mer utsatt til for nordlys og kraftige solstormer. Hyppigere og dramatiske strømbrudd og andre skader på elektrisk utstyr kan bli konsekvensen."

Er politikerne redde for å si dette? For dette vil ødelegge hele økonomien og samfunnet om dette kom ut som fakta.
Jalla2
Jalla2Innlegg: 9040
10.01.08 14:52
Lycurgus skrev:
"Er politikerne redde for å si dette?"

Ja, dette er en hendelse som ikke kan skattelegges (som CO2 utslippene).
Kårefix
KårefixInnlegg: 3339
13.01.08 00:30
Men det er jo naturlig, ikke menneskeskapt. Det kan ikke være farlig da, vel?
bruaz
bruazInnlegg: 195
14.01.08 02:32
Kårefix skrev:
Men det er jo naturlig, ikke menneskeskapt. Det kan ikke være farlig da, vel?

Asteroiden som utryddet dinosaurene var også "naturlig", men jeg har en mistanke om at den var farlig likevel....

Årsaken til at dette ikke blir tatt opp av media og politikere er som en annen debattant nevnte: Dette kan ikke beskattes.
Jhaakill
JhaakillInnlegg: 1796
14.01.08 11:17
Årsaken til at dette ikke blir tatt opp av media og politikere er som en annen debattant nevnte: Dette kan ikke beskattes.
--------------
Evt dette kan vi ikke gjøre noe med..
vatutin
vatutinInnlegg: 4343
14.01.08 12:27
Hva med hullet i ozonlaget som det ble fokusert voldsomt på for en tid tilbake. Er forskerne gått lei det krisesenarioet, eller gikk lufta ut av ballongen av andre grunner.

Knut Jørgen er glad i alt som smeller, buldrer og skremmer. Ellers ok at han skaper blest rundt astronomien.
bruaz
bruazInnlegg: 195
14.01.08 12:39
Det gode gamle ozonhullet ja... det var tider det. :-) På skolen ble vi tutet ørene fulle med propaganda om de farlige sprayboksene, og at ozonlaget hadde blitt så tynt at vi stod på terskelen til en ny istid!!!

Tro ikke på all propagandaen som media skremmer oss med. Det sitter alltids noen som tjener sitt brød på denslags "forskning".

Tenk sjøl, og sjekk kilder. Journalistene har sluttet med det.
fuorigioco
fuorigiocoInnlegg: 10363
14.01.08 22:50
Er det en ting ozonhullsaken viste oss så er det at det er mulig å stoppe en utvikling og gjøre noe. På grunn av "hysteriet" har verden klart å begrense forbruket av ozonskadelige stoffer og en har stoppet den akselerende nedbrytingen av ozonlaget.

Denne saken er altså ikke noe særlig godt argument å dra fram for skeptikere, heller motsatt.
mmortenn
mmortennInnlegg: 79
21.01.08 13:00
fuorigioco skrev:
Er det en ting ozonhullsaken viste oss så er det at det er mulig å stoppe en utvikling og gjøre noe. På grunn av "hysteriet" har verden klart å begrense forbruket av ozonskadelige stoffer og en har stoppet den akselerende nedbrytingen av ozonlaget.

Denne saken er altså ikke noe særlig godt argument å dra fram for skeptikere, heller motsatt.
------

Verden har klart å begrense forbruket av KFK-gasser og freongasser, men ozonhullet er der fremdeles. Bare let i media og rapporter.
fuorigioco
fuorigiocoInnlegg: 10363
21.01.08 13:33
Jeg skrev ikke noe om at ozonhullet var borte, jeg skrev at en har stoppet nedbrytingen. Hullet er der, men det blir ikke stadig større, slik det ble og hadde blitt hvis en ikke hadde stoppet utslippene av KFK og andre stoffer som bryter ned ozon.
mmortenn
mmortennInnlegg: 79
22.01.08 16:44
fuorigioco skrev:
Jeg skrev ikke noe om at ozonhullet var borte, jeg skrev at en har stoppet nedbrytingen. Hullet er der, men det blir ikke stadig større, slik det ble og hadde blitt hvis en ikke hadde stoppet utslippene av KFK og andre stoffer som bryter ned ozon.
----

Ok...
Men jeg tror ikke KFK har noe med nedbryting av ozonlaget å gjøre. Man har ikke målt dette hullet spesielt langt tilbake i tid, etter det jeg har forstått, så man har ikke data for hvordan det var før. Dessuten er ozon er kortlevd molekyl, som uansett lever kun noen få sekunder, før det brytes opp. Det skulle bety at ozonlaget fornyer seg hvert minutt. Hvis vi nå har fjernet KFK fra atmosfæren for mange år siden, skulle ozonlaget ha fornyet seg til opprinnelig størrelse for lenge siden om en så skulle anta at KFK faktisk brøt ned ozonlaget. Så vi må anta at det har blitt fornyet, og vel ikke påvirkes av KFK nå. Hvis KFK brøt ned ozonlaget, skulle det ha fornyet seg så hullet var mindre nå. Er det det?

Har hørt at hullet i ozonlaget er der (over Antarktis i spesielle deler av året) simpelthen fordi ultrafiolett lys fra sola ikke treffer atmosfæren i dette området på den tida av året. Ozon dannes når ultrafiolett lys fra sola reagerer med oksygen.

Men vi sporer vel litt av i diskusjonen her :) Jeg hadde vel omtrent samme synet som deg før jeg fikk vite dette..... men man får jo gjøre seg opp sin egen mening.
vatutin
vatutinInnlegg: 4343
22.01.08 18:46
Nei dette var ikke avsporende, heller oppklarende vil jeg si.
lostsounds
lostsoundsInnlegg: 57
22.01.08 21:59
Men vi har ikke fjernet KFK fra atmosfæren. Det er her feilen i ditt innlegg ligger. Vi har stoppet tilførselen av ny KFK, men det tar lang tid før kloratomene fra KFK-gassen i atmosfæren forsvinner. Hvorfor? Jo, fordi når klor reagerer med ozon, brytes ozon ned, mens kloratomet i netto ikke forandrer kjemisk tilstand.

Kjemisk:
1) Cl + O3 -> ClO + O2
2) ClO + O -> Cl + O2
3) Netto: O3 + O -> 2 O2

Eriku
ErikuInnlegg: 3290
05.02.08 13:34
Akkurat dette fenomenet fascinerer meg, samt skremmer meg litt da man stadig hører at det er RETT rundt hjørnet. Er det HELT åpent hvilke skader vi kan bli utsatt for? Er det snakk om kreft? Er det snakk om nyfødde barn med alvorlige defekter? Er det snakk om at vi kan merke negative effekter rent fysiologisk, rett som det er?
Lycurgus
LycurgusInnlegg: 1673
05.02.08 18:22
Stråling fra verdensrommet kan selvsagt forårsake kreft og skader på arvematerialet. sterilitet eller defekter hos barn kan selvsagt øke i takt med stråling som treffer mennesker. Dette er bare å se til steder som er blitt bombet med atomvåpen.

Men et slikt polskifte kan ta tusner av år eller en eller noen uker, sistnevnte kan bli en farlig situasjon da skiftet skjer såpass fort og da vil jorden være meget utsatt for stråling og annet rask fra universet.
mito
mitoInnlegg: 23144
06.02.08 08:36
Polskifte og flystyrt har vel det til felles at folk bekymrer seg mye mer for det enn det som er reelt - i forhold til mer ordinære ting som har større sannsynlighet, f.eks. trafikkulykke eller hjerteinfarkt.
sistemann
sistemannInnlegg: 14995
06.02.08 14:43
bruaz skrev:
"Det gode gamle ozonhullet ja... det var tider det. :-) På skolen ble vi tutet ørene fulle med propaganda om de farlige sprayboksene, og at ozonlaget hadde blitt så tynt at vi stod på terskelen til en ny istid!!!

Tro ikke på all propagandaen som media skremmer oss med. Det sitter alltids noen som tjener sitt brød på denslags "forskning".

Tenk sjøl, og sjekk kilder. Journalistene har sluttet med det."

Et simpelthen herlig innlegg! Det er et sjeldent skue at folk til de grader slår seg selv ihjel med kunnskapsløshet.

ctrlaltdel
ctrlaltdelInnlegg: 1261
XtraGal3
XtraGal3Innlegg: 75441
13.02.08 23:24
For meg er dette gammelnytt det er noe utenomjordiske kilder og mange bevishetsmiljøer som snakker om den kommende tiden har snakket om i årevis
men det har jo blitt tatt som vissvass av de fleste.

La meg ta noen eksempler av mine tidligere poster
Skrevet av meg 6 Februar 2002:

"La oss nu gå inn i neste steg her har jeg ikke selv agendaen men den er sånn ca:
2003-2011:"

"Stadig flere utenomjordiske besøker viser seg via ufoer og andre fenomener."

"jorden vil gå gjennom vanskelige tider men vil lære vokse og evolusjonere.
muligens skjer et polskifte (en av de nye polene vil være der india var og er)"

http://www.vgd.no/Item.asp?GroupID=181&Group=UFO+og+Alternative+Teorier&ThreadID=152705&Thread=XTRAGAL3+er+ekstra+gal%3F+&Page=-1#1579326

I 2002 postet jeg også denne polemiske nyhetsartikkelen
"A congress of UFOlogists, Astrologers and Clairvoyants has been held recently in Chebarkul, Russia to discuss the possibility of saving humanity by attracting flying saucers from the fourth dimension and evacuating humanity to Siberia. They say they have no more than two years to do it."

"Vladimir Sobolyov is the president of an independant group of scientists who are taking the prophesies of Russian saints, the 16th century French astrologer and prophet Nostradamus, and other sources very seriously. All this has led him to the conclusion that the earth will tilt about 30 degrees, very quickly, sometime within the next two years. "We want to warn the West, so that we can save them in Siberia," he said, speaking from the Ural's mountain resort."

"The fears are that when the imminent pole shift occurs the result will be widespread flooding which will drown most of Britain and Europe, along with other low lying areas around the planet. Naturally higher ground will be spared and the hope is apparently to create a "new Jerusalem" on the Siberian steppe. "

http://www.vgd.no/Item.asp?GroupID=181&Group=UFO+og+Alternative+Teorier&ThreadID=177958&Thread=Russerne+vil+evakuere+folk+til+sibir&Page=-1#1871355

Dette er en gammel artikkel fra VG:
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=520043
XtraGal3
13.02.08 23:34
Jordforandringer 2003-fremover i følge vitenskapsfolk i andromeda galaksen:

"2003-2007: de godartede raser vil bli rundt oss.
som sagdt tidligere all ekstraterrestiell vil forsvinne fra jorden 2003.
men det menes her at de ikke vil ha noen interference for en liten
stund bare observere se hvordan vi klarer oss uten alien- manipulering.
Aliens er lei av og leke barnevakt :)"

" 2007-2012 vil vi se Fødselen av en galakse i Vega systemet
rett før jorden går inn i 5 dimensjon"

Her kommer det skremmende
"2007-2009 polskifte !!"

"polskifte blir 17 graders skift , Saudia arabia blir den nye Nord pol i følge andromeda
(zetaene de grå tipper india)
Usa vil bli ved equator ."

Komentar: vi vet selvsagdt ikke hvor de nye polene vil ligge men det er nok estimasjoner vi har fått utenomjordiske utregninger her så hadde vært interesant om noen astrofysikere/matematikere satt seg ned å regnet ut hvor de nye polene blir

" Havet kommer stige 200 fot mot 2008. Isen på sør polen vil smelte mere og mer.
Havet vil ikke stige til Denver men gå så høyt som Lake mead i west .
øst kysten vil bli ok utenom area i florida og area i Georgia.
Texas vil være under vann i 2 år."

Her har nok dette gått saktere enn forventet men ting begynner jo nå og skje
i 2008 fikk jo vite at nordpolisen har smeltet 25% men vi har ikke fått vite hva som skjer på sør polen

" POLSKIFTE OGSå På SOLEN:
vil skje i 2011 , og det blir hele 180 grads polskifte solen vil helle på sin akse."

". de nermeste 10 år vil mange byer i Usa være i karantene grunnet en Tuberkolose epedemi. levealderen der vil da falle for menn til 43 år og
for damer 55. (:"

http://www.vgd.no/Item.asp?GroupID=181&Group=UFO+og+Alternative+Teorier&ThreadID=299384&Thread=Andromedianere+presenterer%3A+&Page=-1#3443573

XtraGal3
13.02.08 23:37
polskifte i 2008-2011 høres vel kanskje litt for dramtisk ut
dette derimot er mer sannsynlig

Dette postet jeg i 2005:

"David sier Romfolka kommer fra Planeten Kladen
Planeten Kladen ligger i vår solsystem på andre siden av Solen
Vi ser dem ikke fordi de vibrerer på en alternativ frekvens
som ikke kan oppfattes av vanlig menneskelig bevisthet"

"POLSKIFTE PÅ JORDEN I ÅR 2021 I FØLGE DAVID.

Vil du vite Mye interesant utenomjordisk fysikk
bør du sjekke de Forbudte Fysiske universitets bøkene fra 1900 tallet.
Det som sto i universitets bøkene da står ikke der nå.
Nå vil de at vi ikke skal vite dette."

http://www.vgd.no/Item.asp?GroupID=181&Group=UFO+og+Alternative+Teorier&ThreadID=849502&Thread=Utrolig+UFO+kontakt+med+Planeten+Kladen%26%239734%3B+&Page=-1#11194048

som dere kan se har jeg snakket om polskifte (men også klimaendringene lenge før det begynet bli mainstream i media)

GrizzlyGirlie
GrizzlyGirlieInnlegg: 1
21.07.13 05:35

Steike for noe drittprat du serverer......

bjelar
bjelarInnlegg: 2275
24.07.13 19:19
bruaz: et gode gamle ozonhullet ja... det var tider det. :-) På skolen ble vi tutet ørene fulle med propaganda om de farlige sprayboksene, og at ozonlaget hadde blitt så tynt at vi stod på terskelen til en ny istid!!! Tro ikke på all propagandaen som media skremmer oss med. Det sitter alltids noen som tjener sitt brød på denslags "forskning". Tenk sjøl, og sjekk kilder. Journalistene har sluttet med det.

Jeg blr så lei meg av å lese sånt snørr.

Måten vi møtte trusselen mot ozonlaget på er en solskinnshistorie (pun intended) om hvordan varselrop førte til handling som gav resultater. Hvordan noen kan snu det til antivitenskapelig propaganda og nedlatende gjøre narr av det som et "ulv-ulv" rop gjør meg bare trist.

Ozonlaget har ingen ting med istider å gjøre.

"Tenk sjølv og sjekk kilder." Ironien kunne etse seg gjennom herdet stål.

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 42205
14.08.13 15:42
Kårefix: Men det er jo naturlig, ikke menneskeskapt. Det kan ikke være farlig da, vel?

Det samme gjelder snøskred, jordskjelv og vulkanutbrudd. Jeg mener bestemt at jeg i det minste har hørt om noen få omkomne og skadede etter slike hendelser.

Mvh

BE

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 42205
14.08.13 15:43
XtraGal3: Dette postet jeg i 2005: "David sier Romfolka kommer fra Planeten Kladen
Planeten Kladen ligger i vår solsystem på andre siden av Solen
Vi ser dem ikke fordi de vibrerer på en alternativ frekvens
som ikke kan oppfattes av vanlig menneskelig bevisthet"

Er du virkelig blitt ekstra gal, XtraGal?

Mvh

BE

RH678
RH678Innlegg: 1302
16.08.13 13:33
Lycurgus: "Observasjoner gjort med blant andre den danske satellitten Ørsted tyder på at Jordens magnetfelt står foran en dramatisk omveltning. For første gang på 780 000 år kan de magnetiske polene bytte plass - et fenomen som vi observerer på Solen hvert 11. år. Konsekvensene kan bli alvorlige i løpet av noen tiår." "Når magnetfeltet forsvinner, slipper partiklene mer eller mindre rett inn i Jordens atmosfære også på lavere bredder der de fleste bor. Strålebelastningen vil øke kraftig og vil kunne forårsake skader på det genetiske arvematerialet. Det har vært spekulert på om dette kan forklare nedgang i livsformer og artsantall i tidligere tider. Først når magnetfeltet gjenoppstår etter noen få tusen år, får vi på nytt et beskyttende skjold. Men konsekvensene kan bli alvorlige lenge før hele magnetfeltet er borte. Når den magnetiske nordpolen flytter seg, endrer misvisningen seg på våre høye bredder. Kommer polen inn over Sibir, vil Europa bli liggende langt mer utsatt til for nordlys og kraftige solstormer. Hyppigere og dramatiske strømbrudd og andre skader på elektrisk utstyr kan bli konsekvensen." Er politikerne redde for å si dette? For dette vil ødelegge hele økonomien og samfunnet om dette kom ut som fakta.

De fleste naturkatastrofale hendelser er orkestrerte. Ikke av mennesker mer enn i lav grad. Teorien om gud eller straff er en feilsporing og villedelse. Det finnes en kynisk maktkamp om ressurser der mennesket bare en andel av brikkene.

perchri
perchriInnlegg: 7199
15.10.13 08:56
vatutin: Hva med hullet i ozonlaget som det ble fokusert voldsomt på for en tid tilbake. Er forskerne gått lei det krisesenarioet, eller gikk lufta ut av ballongen av andre grunner.

...det "hullet" har nok kommet og gått i det uendlige, men det er først i vår tidsepoke vi har måleutstyr for å registrere det. Da ble det raskt til at det var "vi" som slapp ut for mye freoner og andre gasser......?

perchri
14.11.13 23:36
Jalla2: Ja, dette er en hendelse som ikke kan skattelegges (som CO2 utslippene).

...tenker de får lagt avgifta under pol avgift.

perchri
08.12.13 00:29
fuorigioco: Er det en ting ozonhullsaken viste oss så er det at det er mulig å stoppe en utvikling og gjøre noe. På grunn av "hysteriet" har verden klart å begrense forbruket av ozonskadelige stoffer og en har stoppet den akselerende nedbrytingen av ozonlaget.

.."ozonhullet" har kommet å godt i millioner av år....det er først nå senere vi har utviklet instrumenter som kan måle det...og da var det plutselig VI som var synderen....som allt klimapratet....jorden er en levende kule som vil forandre seg til det bedre....eller til det værre.........så kan vi arme menneskene prøve med all den viten vi har å forpurre aktiviteten.....maten er servert.

shaukat23B
shaukat23BInnlegg: 6573
09.12.13 03:49
Lycurgus: Er politikerne redde for å si dette? For dette vil ødelegge hele økonomien og samfunnet om dette kom ut som fakta.

De greier ganske fint å ødelegge samfunnet helt uten hjelp fra naturlige katastrofer. Den beste hjelpen de har for å destruere, er staten, parlamentarismen og mangel på finittregnende økonomi. 

(Innlegget ble redigert 09.12.13 03:49)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg