Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Interstellare reiser...

NYTT TEMA
Barelekkert
BarelekkertInnlegg: 92
03.05.12 19:26

I dag, så ville det vært umulig å reise til vår nabostjerne Proxima Centauri. Med dagens rakett drivstoff for rom reiser, så ville en reise dit tatt ca 90 år. Dessuten så finnes det ikke nok drivstoff til å reise så langt som 4,2 lysår. Jeg håper at forskningen i Large Hadron Collider i Sveits og Frankrike, vil kanskje gi oss noen idèer om man kan bruke partikkel kollisjoner eller materie kollisjoner som drivstoff. Det ville kunne blitt enormt energifult, og hvis de store kreftene kan utnyttes som drivstoff. Da ville det gått mye fortere. Jeg er spent på hva vi finner ut av i fremtiden.

UVox
UVoxInnlegg: 15809
03.05.12 19:35
Barelekkert: Med dagens rakett drivstoff for rom reiser, så ville en reise dit tatt ca 90 år

Mener det heller er, med dagens teknologi, snakk om flere tusen år.

(Innlegget ble redigert 03.05.12 19:41)

Barelekkert
03.05.12 20:58

Stemmer, jeg blandet litt der. Det høres mer ut riktig ut. :)

Barelekkert
03.05.12 21:00
UVox: Mener det heller er, med dagens teknologi, snakk om flere tusen år.

Stemmer, jeg blandet litt der. Det høres mer ut riktig ut. :)

Cityerbestiverden
CityerbestiverdenInnlegg: 2926
04.05.12 00:08
UVox: Mener det heller er, med dagens teknologi, snakk om flere tusen år.

Og ikke bare noen få heller, vi snakker om 30-40 tusen år...men det vil ta litt kortere tid for de som reiser enn de som ser på fra jorda.  Når de får sprita opp farten en god del, så kan de som reiser bruke noen måneder, og når de kommer tilbake vil det ha passert over 100år her på jorda mens de var borte...det blir jo litt rart å føle man har vært borte et par måneder, og når man kommer tilbake til jorda så har jorda blitt 100 år eldre.

Lanistamannen
LanistamannenInnlegg: 3093
11.05.12 17:57

Problemet er hva som skjer når en gjenstand i en fart på rundt 300.000 km/s treffer et objekt. Ikke at jeg tror vi når en fart nære lysets hastighet med det første.

Men jeg føler meg ganske sikker på at mange av Einsteins lover vil bli gjort til skamme. Det største problemet er å navigere i en slik fart.

Renegade89
Renegade89Innlegg: 505
17.05.12 22:12
Cityerbestiverden: Og ikke bare noen få heller, vi snakker om 30-40 tusen år...men det vil ta litt kortere tid for de som reiser enn de som ser på fra jorda.  Når de får sprita opp farten en god del, så kan de som reiser bruke noen måneder, og når de kommer tilbake vil det ha passert over 100år her på jorda mens de var borte...det blir jo litt rart å føle man har vært borte et par måneder, og når man kommer tilbake til jorda så har jorda blitt 100 år eldre.

Seriøst? De som er med på reisen vil da "eldres" med bare noen måneder mens verden har blitt mange år gamlere?

Cityerbestiverden
CityerbestiverdenInnlegg: 2926
18.05.12 10:34
Renegade89: Seriøst? De som er med på reisen vil da "eldres" med bare noen måneder mens verden har blitt mange år gamlere?

jepp, hvis man bruker Einsteins relativitetsteori om tid , rom og fart...så vil det bli sånn....men her snakker vi stoooor fart.  DE som vi har sendt til månen og som har vært i rommet har jo reist med stor fart men ikke nok til at det merkes...vi snakker om mikrosekunder eller nano sekunder..man må først opp i ca. 99% av lyshastigheten før det begynner å merkes...ifølge det jeg har lest og sett på TV.

Renegade89
Renegade89Innlegg: 505
19.05.12 00:16
Cityerbestiverden: jepp, hvis man bruker Einsteins relativitetsteori om tid , rom og fart...så vil det bli sånn....men her snakker vi stoooor fart.  DE som vi har sendt til månen og som har vært i rommet har jo reist med stor fart men ikke nok til at det merkes...vi snakker om mikrosekunder eller nano sekunder..man må først opp i ca. 99% av lyshastigheten før det begynner å merkes...ifølge det jeg har lest og sett på TV.

Åja, man må opp i den hastigheten ja, det har jeg hørt før.:) Det skjer vel ikke i nærmeste fremtid, hehe.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg