Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ny Cosmos-serie

NYTT TEMA
Kulumuli
KulumuliInnlegg: 3375
07.04.13 17:57

"

More than three decades after it aired, Carl Sagan’s groundbreaking, brilliant 13-part TV series Cosmos:A Personal Voyage will finally get a sequel. "

http://www.wired.com/geekdad/2011/08/cosmos-to-get-a-sequel-hosted-by-neil-degrasse-tyson/

Å lage en oppfølger etter Carl Sagan blir jo som å hoppe etter Wirkola. Men det virker som om Neil Degrasse Tyson er rette mann for jobben. De som har hørt eller sett ham på TV eller youtube skjønner dette.

Etter planen skal det sendes fra 2014.

orbixx
orbixxInnlegg: 3580
08.04.13 00:33
Kulumuli: Å lage en oppfølger etter Carl Sagan blir jo som å hoppe etter Wirkola.

... eller som å hoppe etter Carl Sagan... :)

Jeg husker hans utrolig gode programmer om livet og universet. Så får vi bare håpe at denne Tyson, som var ukjent for meg før du nevnte det, at han hopper enda lengre ut i universet og inn i materien.

Et lite stikk til ufoister:

Carl Sagan fikk på tv spørsmål om vår klode har hatt besøk av romvesener. Han ristet oppgitt på hodet, og svarte nei, nei og nei.

Han var så lei av å få det spørsmålet, som han mente var absurd.

Personlig vil jeg si at det sikkert er liv der ute; milliarder av galakser, enorme mengder planeter og noen kan kanskje få spirer til å gro.

Men hvis eventuelle skapninger likner på oss, jordmennesker, er det beste å be en stille bønn i håp at vi aldri får kontakt med våre "tvillinger".

Hjelpe meg- og andre...

Kulumuli
08.04.13 04:13

Tyson er ikke som Carl Sagan, men han er en visjonær.

Det er som med nisser og troll; Nye tider krever nye myter. Det er der aliens dukker opp, på tilsvarende måte. Jeg tror vi kan utelukke nisser og troll nå, men ikke i tilsvarende grad aliens. Vi vet. Jeg vet ikke. Jeg er en skeptiker, men utelukker det ikke.

Om vi er de eneste intelligente skapningene i universet...

Sannsynlicvis ikke. Om de har besøkt oss...

Det er mye mer usannsynlig, med tanke på universets størrelse.

Hvis vi SKULLE møte noen andre intelligente vesener, så er det veldig liten sannsynlighet for at de er våre tvillinger. Tenk om det bare var tusen år mellom oss. Lite sannsynlig, men da har du oss kontra vikingene. Og kunne de forstått oss? Jeg ser problemer der. Samme som om de var tusen år foran oss. Det er de ikke engang i Star Trek. Sannsynligheten øker jo, nærmer vi oss en million år eller mer. Når vår historie kanskje bare er 6000 år gammel, kan man jo tenke seg forskjellen. Lettere hvis vi har kommet lengre enn dem. Omvendt er det verre.

Et eksempel på tyson:

http://www.youtube.com/watch?v=CbIZU8cQWXc

Masse på youtube om denne mannen. Og da vil du nok forstå hvorfor jeg mener han er den beste for jobben i den nye tv-serien.

MartinwetlesM
MartinwetlesMInnlegg: 2602
09.04.13 10:00
Kulumuli: Neil Degrasse Tyson

Uten tvil den rette mannen!

MartinwetlesM
MartinwetlesMInnlegg: 2602
09.04.13 12:05

måtte bare ha innlegg 10.000 :P

Messier33
Messier33Innlegg: 3751
09.04.13 13:42

Jeg skal gi denne serien en sjanse, selv om jeg ikke har noe kunnskaper om Tyson. Carl Sagan's Cosmos er en fantastisk serie fra en av forrige århundrets største astronom. Så Tyson har store sko å fylle.

Eneste som er litt kjipt med Cosmos nå, er at programmet er utdatert. Når programmet gikk, så hadde fremdeles ikke Uranus og Neptun fått besøk av Voyager 2. Er rett og slett så mange nye oppdagelser som har skjedd siden begynnelsen av 80-tallet. Men alt i alt, Carl Sagan gjør det episk av kosmiske proporsjoner :)

Kulumuli
09.04.13 23:00
Messier33: Jeg skal gi denne serien en sjanse, selv om jeg ikke har noe kunnskaper om Tyson. Carl Sagan's Cosmos er en fantastisk serie fra en av forrige århundrets største astronom. Så Tyson har store sko å fylle.

Kan gi en smake bit til av NDT:

http://www.youtube.com/watch?v=7pL5vzIMAhs

Neil Degrasse Tyson er ikke Carl Sagan, og kommer heller ikke til å bli det. Når man tenker på kunnskap, veltalenhet og karisma, tror jeg at man idag ikke har en bedre erstatter for Sagan enn Neil Degrasse Tyson.

Tyson's Cosmos vil nok (forhåpentligvis) også være noe utdatert om 30 år, da vi vil, og da for å ta uttrykket forhåpentligvis, vite mye mer om universet enn vi gjør idag.

Det vil alltid være de som synes Sagan er best. Vanskelig for meg å si nå, før jeg har sett den nye serien, men jeg håper at de fleste er åpne og gir Tyson en sjanse. For den fortjener han.

Messier33
Messier33Innlegg: 3751
10.04.13 00:18

Han har jeg sett i flere dokumentarer. Engasjert i det han forteller og det er positivt. Så skal absolutt gi dette en sjanse :)

Vet du noe om utgivelsesdatoen?

Kulumuli
10.04.13 00:40
Messier33: Han har jeg sett i flere dokumentarer. Engasjert i det han forteller og det er positivt. Så skal absolutt gi dette en sjanse :)
Vet du noe om utgivelsesdatoen?

Ser ikke ut til at startdatoen er spikret ennå. Hva man vet er at den vil bli vist på Fox og National Geographic (ser ut som et samarbeid mellom de to), sannsynligvis én times episoder av 13 totalt:

http://www.imdb.com/title/tt2395695/

For oss i Norge vil det nok være National Geographic vi kan se det på.

Og datoen vil vel bli et sted i 2014.  

Edit: Gleder meg stort!

(Innlegget ble redigert 10.04.13 00:45)

Kulumuli
10.04.13 00:49

Her er også en video alle interessert i astronomi bør se, og den er mest filosofisk:

http://www.youtube.com/watch?v=r6w2M50_Xdk&list=UUh9g56Xhr_OKqZKxN4b4KrQ&index=10

En amatør i forhold til Tyson, men hvor vakkert er ikke dette?

AllistairOvereem
AllistairOvereemInnlegg: 1019
Kulumuli
25.07.13 09:32

Vet ikke hvorfor Sagans og Tyrons kommentar i begynnelsen ikke er der, men i Fox sin trailer er de der.

https://www.youtube.com/watch?v=gMJxjYRXYkU

Jeg synes traileren er kanskje litt rotete. Men jeg tror det blir bra allikevel.

Tidstyven
TidstyvenInnlegg: 503
08.08.13 15:03

Nå kjenner jeg ikke til Tyson, men jeg synes Brian Cox gjør en fenomenal jobb i serien som nok en gang går på NRK; "Universets mysterium" ("Wonders of the Universe"). Han har en filosoferende og ydmyk innstilling til det han formideler gjør som er veldg tiltalende.

Diclotican
DicloticanInnlegg: 6408
20.09.13 22:37
Kulumuli: More than three decades after it aired, Carl Sagan’s groundbreaking, brilliant 13-part TV series Cosmos:A Personal Voyage will finally get a sequel. "
http://www.wired.com/geekdad/2011/08/cosmos-to-get-a-sequel-hosted-by-neil-degrasse-tyson/
Å lage en oppfølger etter Carl Sagan blir jo som å hoppe etter Wirkola. Men det virker som om Neil Degrasse Tyson er rette mann for jobben. De som har hørt eller sett ham på TV eller youtube skjønner dette.
Etter planen skal det sendes fra 2014

Kulumuli

Høres bra ut - men jeg tror ikke det er noen som slår Carl Sagans evne til å gi innformasjon om verdensrommet på en slik måte at selv en nyskjerrig 8 åring har interesse, og faktisk forstår hva han snakker om... Husker jeg måtte "forhandle" om å se på Carl Sagans Cosmos når den gikk på TV, på 1980 tallet. Fordi den gikk sent - og jeg egentlig skulle ha ligget trygt og godt i sengen og sovet når den ble sendt.. Men etter litt forhandlinger - og ikke minst at jeg var glødende interessert i den slags greier - fikk jeg lov og se på serien - mot selvsagt at jeg skulle stå opp til vanlig tid dagen etterpå.. Noe som var litt tungt, men det gikk

Og jeg har også boken Cosmos - der Carl Sagan tok for seg en del ting som kanskje ikke kom med i serien - litt mer detaljer osv.. I dag er den vel relavtivt utdatert i og med at mye har skjedd siden den boken kom ut på vår kunnskap om verdensrommet.. Men det er faktisk en bok jeg fremdeles setter pris på og ha i bokhylla.. 

Har også lest en rekke andre bøker av Carl Sagan - som Contact (som ble filmatisert i 1997, og faktisk er ganske bra!) Og en rekke andre bøker han skrev i løpet av sin karriære.. Spennende bøker - desverre har jeg ikke dem i bokhylla....

Carl Sagan var kanskje en av de som fikk meg til å interessere meg for verdensrommet - og alle de fantastiske undre som finnes der ute.. Bare i vårt eget lille solsystem finnes det undre som bør undersøkes videre, både ved hjelp av roboter, men også ved hjelp av mennesker..  For å parafrase ett sitat som Carl Sagan skrev om i Cosmos - vi står ved bredden av en strand - klare for å dyppe våre føtter våte i det kosmiske underverket - slik våre forfedre en gang sto og fikk sine føtter våte - når de undret seg over hva som lå over horisonten..  Det er ikke så stor forskjell mellom våre forfedre som ønsket og se hva som lå på andre siden av den fjellkanusen - eller på andre siden av ett dypt hav - og det vi, mennesker nå har mulighet for å gjøre - nemmelig og ta skrittet fra vår lille, blå planet - til det dype universet som ligger foran oss...

Diclotican

Kulumuli
21.09.13 00:12
Diclotican: ulumuli
Høres bra ut - men jeg tror ikke det er noen som slår Carl Sagans evne til å gi innformasjon om verdensrommet på en slik måte at selv en nyskjerrig 8 åring har interesse, og faktisk forstår hva han snakker om... Husker jeg måtte "forhandle" om å se på Carl Sagans Cosmos når den gikk på TV, på 1980 tallet. Fordi den gikk sent - og jeg egentlig skulle ha ligget trygt og godt i sengen og sovet når den ble sendt..

Dessverre fikk jeg nyss om dette senere, da ingen rundt meg delte interessen. Jeg er født i 1972, men jeg mener å huske at jeg så Cosmos uten at jeg måtte være oppe om natta, kanskje senere.

Det nye Cosmos med Neil Degrasse Tyson vil ikke bli helt det samme. Jeg vil gi det nye Cosmos en sjanse. Den eneste i dag jeg vet om som kan ha de samme kvalitetene på kunnskap og evnen til å formidle det om kosmos, er nettopp Neil Degrasse Tyson.

Jeg anbefaler alle å Google opp Tyson og se hans videoer og uttalelser.

orbixx
21.09.13 00:23
Kulumuli: Jeg anbefaler alle å Google opp Tyson og se hans videoer og uttalelser.

Jeg håper at du ikke mener bokseren Mike Tyson, for da vil vi se stjerner og galakser døgnet rundt og slite med kraftige hodepiner resten av livet.... :)

Kulumuli
21.09.13 00:31
orbixx: Jeg håper at du ikke mener bokseren Mike Tyson, for da vil vi se stjerner og galakser døgnet rundt og slite med kraftige hodepiner resten av livet.... :)

He he. Det er jo spesielt at de deler etternavn, men jeg kan vanskelig forestille meg at de har særlig til felles. Kanskje de er jevngode i sjakkboksing?

Diclotican
DicloticanInnlegg: 6408
21.09.13 11:23
Kulumuli: Dessverre fikk jeg nyss om dette senere, da ingen rundt meg delte interessen. Jeg er født i 1972, men jeg mener å huske at jeg så Cosmos uten at jeg måtte være oppe om natta, kanskje senere.
Det nye Cosmos med Neil Degrasse Tyson vil ikke bli helt det samme. Jeg vil gi det nye Cosmos en sjanse. Den eneste i dag jeg vet om som kan ha de samme kvalitetene på kunnskap og evnen til å formidle det om kosmos, er nettopp Neil Degrasse Tyson.
Jeg anbefaler alle å Google opp Tyson og se hans videoer og uttalelser

Kulumuli

Det var ikke så mange som delte min interesse heller - men glødende interessert var jeg;) Kan hende det var mest pga jeg var ung da - jeg gikk i grunnskolen mesteparten av 1980 tallet, så det kan ha noe med det og gjøre - hadde sengetid ganske tidlig da.... Og halv ti var sent og se på TV..... I alle fall for meg...

Jeg vil prøve og gi den nye Cosmos en sjanse jeg også - selv om det ikke blir med gamle Carl Sagan i førersetet.. Han virker spennende denne Neil Degrasse Tyson - og jeg skal google han litt opp og se hva han har drevet med før ;)

Diclotican

orbixx
22.09.13 00:05
Kulumuli: He he. Det er jo spesielt at de deler etternavn, men jeg kan vanskelig forestille meg at de har særlig til felles. Kanskje de er jevngode i sjakkboksing?

Jeg så videoen og fikk meg en god latter.

Hva blir det neste; at man kombinerer selskapsdans og saftige skuddvekslinger, og den som dauer taper på poeng- eller noe sånt.

Jeg er faktisk veldig interessert i sjakk, men spiller stort sett mot et dataprogram.

I overført betydning har jeg fått mange blå auer, og er ofte skadeskutt.

Vel, programmet har gått på noen deilige nederlag, som varmer et kjødelig menneske.

Må jo skryte litt her på vgd, men jeg får ingen diplomer av pc'en.

Det var kveldens innlegg om astronomi, fra min side. :)

Homers_Law
Homers_LawInnlegg: 5438
10.11.13 09:25

Sagan ville vært 79 år i går. 

shaukat23B
shaukat23BInnlegg: 6573
10.11.13 16:44
orbixx: Vel, programmet har gått på noen deilige nederlag,

Et program med innlagte svakheter ja.. Du kan jo prøve deg mot det beste sjakkprogrammet på en ekstremt kraftig datamaskin som har fritt med tid til å regne ut neste trekk :)  De greier nemlig ikke engang Carlsen og co å slå lenger

(Innlegget ble redigert 10.11.13 16:44)

orbixx
11.11.13 00:23
shaukat23B: Et program med innlagte svakheter ja.. Du kan jo prøve deg mot det beste sjakkprogrammet på en ekstremt kraftig datamaskin som har fritt med tid til å regne ut neste trekk :) De greier nemlig ikke engang Carlsen og co å slå lenger

Jeg tror du har rett i det, dessverre.

Sjakkprogrammer tar over, og vi stakkars mennesker blir redusert til produkter, som har gått ut på dato.

shaukat23B
11.11.13 18:07
orbixx: Sjakkprogrammer tar over, og vi stakkars mennesker blir redusert til produkter, som har gått ut på dato.

Nei, vi blir modifiserte. Teknologi og biologi smelter sammen. Men da er nok vi dessverre finito kreperte

orbixx
12.11.13 23:28
shaukat23B: Nei, vi blir modifiserte. Teknologi og biologi smelter sammen. Men da er nok vi dessverre finito kreperte

Nå ja.

Om noen korte ti-år blir kanskje vi kjødelige mennesker solgt veldig rimelig på loppemarkeder, av avanserte datamaskiner. :)

Nå har jeg et dårlig selvbilde, og blir nok skrotet før salget starter.

Trist...

shaukat23B
12.11.13 23:34
orbixx: Nå har jeg et dårlig selvbilde

Er det noe du tror, eller noe en jallaterapeut har fortalt deg?

shaukat23B
12.11.13 23:36
orbixx: Om noen korte ti-år blir kanskje vi kjødelige mennesker solgt veldig rimelig på loppemarkeder, av avanserte datamaskiner.

Neppe. Om 350 år kanskje, men da er neppe mennesker rent organiske lenger. Allerede NÅ utvikles det eksperimentell nanoteknologi for å bryte inn i celler og blodstrøm ,for å modifisere noe. F eks kverke sykdommer

orbixx
13.11.13 00:14
shaukat23B: Er det noe du tror, eller noe en jallaterapeut har fortalt deg?

Jallaterapeut; et artig ord eller begrep.

Hvis jeg hadde gått i terapi, ville nok behandleren begynne å spy i det første møte med meg.

Nei, stort sett er jeg normal, men har så forbasket lett for å le- i en verden som er preget av nød, lidelser og vanvittige kriger.

Kanskje man burde sperre inne alle "ekstremister" som har en tendens til å smile eller le her i landet.

"Du har endelig lært deg til å være sur og grinete, og det ingen tvil om at du er normal."  (-sa sikkert legen til pasienten).

shaukat23B
13.11.13 00:29
orbixx: Nei, stort sett er jeg normal, men har så forbasket lett for å le

Fint. Du har ikke dårlig selvbilde. Det er bare noe du innbiller deg :) :)

shaukat23B
13.11.13 00:30
orbixx: i en verden som er preget av nød, lidelser og vanvittige kriger.

So? Hva kan individet gjøre med det? Og hadde du prøvd og lyktes, hadde man vært diktator. Ikke så bra akkurat

Kulumuli
12.04.14 19:04

Nå er Cosmos her. Beklageligvis har jeg hverken abonnement på NG eller Fox.

Har prøvd denne siden, men får det ikke til å virke:

http://www.cosmosontv.com/watch/195050051992

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg