Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Degenerert materiale

NYTT TEMA
Mumm-Ra
Mumm-RaInnlegg: 719
03.06.14 11:50

Stjerner ender ofte sine liv som hvite dverger, nøytronstjerner samt teoretiske objekter som svarte stjerner og kvantestjerner.

Desto mer sammenpresset stjernematerien blir av gravitasjonen, desto høyere tetthet. Man hører ofte at bare en teskje av et slikt stoff vil veie så og så mange tonn. Av disse er materien i en hvit dverg det "letteste", og noe en kunne oppbevart i et laboratorium om det var mulig å hente ut.

Men dersom det faktisk var mulig å hente ut materiale fra disse objektene, ville det fremdeles hatt de samme egenskapene? Flytende vann er mulig på jorden på grunn at det atmosfæriske trykket. Et glass med vann som plutselig utsettes for totalt vakuum vil ganske enkelt koke bort og bli til frittsvevende vannmolekyler. Så hva med f.eks. en hvit dvergstjerne? Hvis noen hentet ut en teskje og bragte det tilbake til jorden, ville det fremdeles hatt de samme egenskapene eller ville det blitt omdannet til noe annet?

Pip_6
Pip_6Innlegg: 18509
03.06.14 13:17

Om slikt virkelig eksisterer, vil det nok påvirkes av & påvirke sine omgivelser, og omdannes ettersom forholdene endres.

-Tror jeg.

(Innlegget ble redigert 03.06.14 13:18)

Septagon
SeptagonInnlegg: 2108
03.06.14 21:22
Mumm-Ra: Av disse er materien i en hvit dverg det "letteste", og noe en kunne oppbevart i et laboratorium om det var mulig å hente ut. Men dersom det faktisk var mulig å hente ut materiale fra disse objektene, ville det fremdeles hatt de samme egenskapene?

Nå er ikke dette noe jeg er ekspert på, men såvidt jeg kan se vil materie fra hvite dverger og nøytronstjerner begge være vanskelige å oppbevare, men av litt forskjellige grunner.

Materien i hvite dverger er sammenpresset så kraftig at det som hindrer dem ifra å komprimeres videre er plassen elektronene trenger. Kvantemekanisk beskrives hvert elektron som en bølgefunksjon, ikke en punktpartikkel, og disse trenger litt plass; i tillegg tillates ikke flere elektroner i samme tilstand. Såvidt jeg kan forstå ville det kreve et ganske enormt trykk å holde denne materien samlet hvis man hadde klart å hente den ut. Men hvis man hadde klart det, burde den ha samme fysiske egenskaper.

I nøytronstjerner er situasjonen enda mere ekstrem ettersom det ikke lenger er plass til "løse" elektroner og disse i stedet er "fusjonert" sammen med protonene og har dannet nøytroner. Igjen er det gravitasjonen som holder nøytronene sammen, så hvis du skulle klare å hente ut materiale, ville det være vanskelig å holde det samlet: ekstra vanskelig ettersom nøytroner er elektrisk nøytrale og således ikke stoppes av vanlig materie.

Mumm-Ra
03.06.14 21:52

Det ville altså blitt omdannet til vanlig kjedelig materie dersom noen klarte å rive løs en liten bit?

(Ser forresten at jeg skrev materiale når det var materie jeg mente å skrive.)

Septagon
SeptagonInnlegg: 2108
03.06.14 23:34

Materie fra hvite dverger tror jeg vil gå tilbake til å være vanlig materie hvis den "dekomprimeres": intet har jo skjedd med atomkjernen.

For nøytronstjerner bli det dog litt anderledes i den forstand at nøytronene forblir nøytroner, og med mindre du har en effektiv måte for å holde på nøytronene (som jo ikke er så enkelt siden de er elektrisk nøytrale) vil de bare flyte avgårde.

(Innlegget ble redigert 03.06.14 23:45)

Mumm-Ra
04.06.14 20:53

En bit fra en nøytronstjerne vil med andre ord bare gå i oppløsning, mens materien fra en hvit dverg bare ville vendt tilbake til normaltilstanden? Synd, selv om det å ta en prøve fra et slikt himmellegeme kun er mulig i fantasien (jeg går ut ifra at en kosmisk kollisjon eller eksplosjon reduserer dem til partikler dersom de ikke smelter sammen). Det betyr at den eneste potensielle kandidaten til mer spennende materie som ikke medfører ubehageligheter ved nærkontakt er mørk materie, som i alle tilfeller er for langt borte til at en nærmere undersøkelse er mulig.

Skulle vært interessant å vite hva som er minimumsmassen som kreves for at materien skal beholde sine egenskaper, selv om gravitasjonen trolig ville vært for stor til at direkte kontakt ville vært å anbefale.

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 41639
06.06.14 10:43
Mumm-Ra: Men dersom det faktisk var mulig å hente ut materiale fra disse objektene,

Javisst. Under forutsetning av at man klarte å skape stort nok trykk (dvs. gravitasjon - eller erstatning for gravitasjon). Men da kunne man jo like godt lage det her på jorda.

Imidlertid må en knytte neven temmelig hardt sammen for å skape og opprettholde et slikt trykk. Erfaringa viser at da får man neglemerker i håndflata (i tillegg til noen mindre brannsår, men man skal ikke la seg hefte av bagateller).

Mvh

BE

Mumm-Ra
06.06.14 15:02

Vel, diamanter skapes av kull under høyt trykk og betydelige temperaturer, det samme kan sies om tyngre grunnstoffer, og disse eksisterer i beste velgående selv der det ikke finnes noe trykk overhodet. Av den grunn lurte jeg på om dette også gjaldt for degenerert materie i en eller annen form (hvilket det ikke ser ut til å gjøre).

(Innlegget ble redigert 06.06.14 15:10)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg