Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Opphav

NYTT TEMA
MissMonica
MissMonicaInnlegg: 360
30.09.14 20:34

Merkelig nok har jeg i lang tid hoppet over denne siden. Og jeg som er så interessert i alt som har med astronomi å gjøre. Jeg har fulgt med i utallige programmer på tv , men har ennå til gode å få svar på det spørsmålet jeg alltid har lurt på : hvor kommer , opprinnelig (!) all materien i universet som har blitt til alle planetene osv. ? Altså, hva startet det med ?

MartinwetlesM
MartinwetlesMInnlegg: 2602
01.10.14 19:11
MissMonica: Merkelig nok har jeg i lang tid hoppet over denne siden. Og jeg som er så interessert i alt som har med astronomi å gjøre. Jeg har fulgt med i utallige programmer på tv , men har ennå til gode å få svar på det spørsmålet jeg alltid har lurt på : hvor kommer , opprinnelig (!) all materien i universet som har blitt til alle planetene osv. ? Altså, hva startet det med ?

Godt sprørsmål.

Planetene har blitt til som en konsekvens av fusjon i stjerner som danner tyngere elementer fra lettere elementer. Stjerner igjen har blitt til etter at hydrogenatomer blir presset sammen av gravitasjon.

Opprinnelsen til masse i universet er et mye mer komplisert spørsmål. Vi har Higgs-feltet som ble dannet under Big Bang. Du kan tenke på Higgs-felte som en gjørmedam hvor partikler blir dratt gjennom og kommer ut på den andre siden med masse. Men Higgs-felte kan vist bare gi masse til en vis andel partikler.

Her er en strålende artikkel som burde forklare alt du lurer på angående masse.

http://web.mit.edu/physics/news/physicsatmit/physicsatmit_03_wilczek_originofmass.pdf

orbixx
orbixxInnlegg: 3581
01.10.14 23:41
MissMonica: Altså, hva startet det med ?

Vel, Big Bang startet på sin ekspansjon for ca. 13.8 milliarder år siden, og jeg tviler på at noen vet den egentlige årsaken til at "fenomenet" ga full gass og utviklet seg i en fenomenal hastighet.

Det er umulig å spekulere i hva som var før begynnelsen, fordi BB skapte alle dimensjoner- også tiden.

Kanskje religiøse kan mene at det var en gnist fra en eventuell gud, som var årsaken til at vi sitter her på vgd og skriver innlegg.

Hvis vi kan se bort fra kriger, nød, fattigdom, sult og generelle elendigheter på kloden, så mener jeg at Big Bang er en fin-fin oppfinnelse.... Hvis man kan si det sånn...

Messier33
Messier33Innlegg: 3751
02.10.14 16:06

Legger til denne siden som gir en grei forklaring.

Illustrasjon for de spesielt interesserte.

Illustrasjonen er ekstremt stor, så anbefalles å zoome bildet. Kan ta litt tid å få det opplastet. Avhengig av internet hastighet ;)

GR1992enga
GR1992engaInnlegg: 1705
11.10.14 00:24

Dannelse av materie er dannelse av høyere kompleksitet. Dette skjer fordi uorden hele tiden øker. Sannsynligvis fordi mørk energi inflaterer rommet.  For at den tidlige materien skulle bli dannet måtte temperaturen (varme er energi) være lav nok i området hvor materie ble dannet. 

I sluttfasen av universets ekspansjon er entropien høy nok til en bestemt maksgrad av jevnhet i temperaturfordeling. Dette er antakelsesvis, men hvordan dette blir er usikkert ettersom det kan tenkes at universet spiraliserer seg rundt der BB var. 

Nå kan du tenke på hvorfor vi ikke kan se tilbake til BB med teleskoper. 

GR1992enga
14.10.14 20:49
orbixx: fordi BB skapte alle dimensjoner

Neppe. Vårt univers er nok en "beholder" for en bestemt variasjonsmengde av dimensjoner, som så eksisterer i en større kanskje ballformet eksistens

orbixx
14.10.14 23:39
GR1992enga: Neppe. Vårt univers er nok en "beholder" for en bestemt variasjonsmengde av dimensjoner, som så eksisterer i en større kanskje ballformet eksistens

Jeg forstår ikke hva du mener med en "en bestemt variasjonsmengde av dimensjoner".

Et vanlig kjødelig menneske, som jeg tilhører, kan ikke begripe at det finnes flere dimensjoner enn de som ble skapt av Big Bang.

"En ballformet eksistens"- skriver du.

Nå er du sikkert ikke interessert i fjollete teorier om ufo'er og romvesener, men meninger om at det finnes andre dimensjoner er sikkert vakker musikk for troende Star War-ister.

Hvis folk kan gi f..n i BB, er nærmest alt mulig i vårt underlige univers- eller universer.

Nei, jeg tror ikke at jorden er flat, men har en viss bakkekontakt. (Stort sett)...

GR1992enga
15.10.14 17:15
orbixx: Jeg forstår ikke hva du mener med en "en bestemt variasjonsmengde av dimensjoner".

Variasjon er det mest naturlige i universet. Det vises på alle plan. 

Dimensjonen vi lever i er 4d. Neste dimensjon, hva tror du det vil være? 

Nå ser jeg bort fra matematisk teori, da den ikke nødvendigvis har noe med virkelighet å gjøre. 

GR1992enga
15.10.14 17:18
orbixx: Nå er du sikkert ikke interessert i fjollete teorier om ufo'er og romvesener, men meninger om at det finnes andre dimensjoner er sikkert vakker musikk for troende Star War-ister.

Star wars er platt underholdning og har ingenting med teoretisk fysikk å gjøre.  Snakker vi om praktisk fysikk vil jeg anslå at man kan definere dimensjoner som forskjellige "grader" av noe som benytter eller har energiverdi. 

Problemet er kanskje at ordet dimensjon ikke har noen ordentlig definisjon i samfunnet, så debatter om det blir bare tull. 

orbixx
15.10.14 23:42
GR1992enga: Dimensjonen vi lever i er 4d. Neste dimensjon, hva tror du det vil være?  Nå ser jeg bort fra matematisk teori, da den ikke nødvendigvis har noe med virkelighet å gjøre.

"Neste dimensjon".

Jeg har ingen aning.

Jeg har aldri lest eller sett tv-programmer hvor vitenskapsmenn eller astrofysikere betviler at Big Bang var begynnelsen på universet.

Hvis det er mer enn de kjente 4.dimensjonene, blir det vel bare ville spekulasjoner.

Dersom jeg våkner opp i morgen, og det finnes en ekstra dimensjon, blir jeg sikkert svimmel og går til seng igjen. :)

Bevare meg vel...

GR1992enga
16.10.14 11:56
orbixx: Jeg har aldri lest eller sett tv-programmer hvor vitenskapsmenn eller astrofysikere betviler at Big Bang var begynnelsen på universet

Vel det er nok av de debattene. Men BB er fremdeles den suverent beste teorien. 

GR1992enga
16.10.14 11:56
orbixx: Hvis det er mer enn de kjente 4.dimensjonene, blir det vel bare ville spekulasjoner.

Som allerede forklart handler det om hva man definerer som en dimensjon. 

Jeg ville vite hva du mente med "dimensjon". 

GR1992enga
16.10.14 11:59
orbixx: Dersom jeg våkner opp i morgen, og det finnes en ekstra dimensjon, blir jeg sikkert svimmel og går til seng igjen. :)

Ofte snakker man om dimensjoner kun i matematisk forstand. Altså i papirteori. 

Dette er spennende for mange. 

Det er dog helt irrelevant. 

Det man kan definere som ekstra dimensjoner (men ikke "må" definere som det), er for eksempel ulike variasjonsgrader av hvordan energi ter seg. 

Jeg har dog ikke noen stor forventning om at du har interesse av eller kapasitet til å debattere et slikt tema, så jeg skal ikke forstyrre deg mer :)

MissMonica
16.10.14 22:06
orbixx: Bevare meg vel...

....sa Farao da han ble balsamert.

Men tilbake til mitt spørsmål (fra et helt vanlig undrende menneske) : Hvor i all  verden (!) kommer all materien fra som ble til alle universets planeter o.l. ? "Hvem" har skapt dette i den aller, aller første begynnelse ? For meg har dette vært et stadig tilbakevendende spørsmål i likhet med at det ikke finnes noen slutt på universet (universene ?)

GR1992enga
17.10.14 03:17

Hva mener du med fra? Materie ble til etter big bang. Med mindre man søker de helt eksotiske teoriene om hva materie er 

GR1992enga
17.10.14 03:18
MissMonica: For meg har dette vært et stadig tilbakevendende spørsmål i likhet med at det ikke finnes noen slutt på universet (universene ?)

Nei vi lever nok i et multivers. En sfærisk form har ikke noen slutt

orbixx
17.10.14 22:57
MissMonica: Men tilbake til mitt spørsmål (fra et helt vanlig undrende menneske) : Hvor i all  verden (!) kommer all materien fra som ble til alle universets planeter o.l. ?

Det er kanskje 100-200 millioner galakser i universet, og alt kommer fra "noe" som var mindre enn et sandkorn. Muligens så lite som et atom!

Ufattelig. Men jeg stoler på teoriene til Stephen Hawking, og andre eminente vitenskapsmenn.

Det var ingenting før Big Bang. 

Pip_6
Pip_6Innlegg: 18509
25.10.14 11:51
MissMonica: Merkelig nok har jeg i lang tid hoppet over denne siden. Og jeg som er så interessert i alt som har med astronomi å gjøre. Jeg har fulgt med i utallige programmer på tv , men har ennå til gode å få svar på det spørsmålet jeg alltid har lurt på : hvor kommer , opprinnelig (!) all materien i universet som har blitt til alle planetene osv. ? Altså, hva startet det med ?

Ingen vet.

Jeg tror universet er evig.

Universet har alltid eksistert, i en eller annen tilstand.
-Tror jeg.

GR1992enga
25.10.14 13:36

"Det går rundt og rundt og rundt og rundt" 

:) 

orbixx
26.10.14 00:39
Pip_6: Ingen vet. Jeg tror universet er evig. Universet har alltid eksistert, i en eller annen tilstand.
-Tror jeg.

Jeg har skrevet det før, men min favorittsetning er:

Evighet varer lengst.

Kjekt å vite...hilsen forfatteren.

GR1992enga
26.10.14 15:00
orbixx: Evighet varer lengst.

På andreplass kommer ærlighet :)

orbixx
26.10.14 23:58
GR1992enga: På andreplass kommer ærlighet :)

Siden vi skriver her på Astronomi, har kanskje Engleskoler og okkultisme førsteplassen på listen.

Bare spør kronprinsessen. Hun har aldri hatt bakkekontakt, og svever i sitt eget univers. :)

orbixx
27.10.14 22:56

Jeg skrev kronprinsessen. Men mente prinsessen, som ser vinger og andre underlige saker...

Tviler på at jeg får jobb som hoffreporter. Men det er ok for meg.

Jhinx
JhinxInnlegg: 3158
28.11.14 17:51
MissMonica: hvor kommer , opprinnelig (!) all materien i universet som har blitt til alle planetene osv. ? Altså, hva startet det med ?

Dette ble genialt besvart i en episode kalt The New big bang.

Fulgte ikke godt nok med til å gjenfortelle det her, men kanskje noen andre gjorde?

Men kort fortalt, så er vel teorien at vi startet med veldig mye helium og hydrogen og andre lette stoffer i enorme skyer. Klumper seg sammen over tid til gravitasjon setter inn. Stjerner blir født, lever og dør. Tyngre stoffer blir dannet under stjernens død og så videre derfra.

perchri
perchriInnlegg: 6769
05.02.15 22:51
orbixx: Kanskje religiøse kan mene at det var en gnist fra en eventuell gud, som var årsaken til at vi sitter her på vgd og skriver innlegg.

...og den guden måtte altså også være i "noe" før han tente lunta....til big bang. Vet dere hva...vi gjør noe mer nyttig tror jeg.

orbixx
05.02.15 23:45
perchri: vi gjør noe mer nyttig tror jeg.

Det er nyttig for meg å informere deg at jeg ikke er religiøs.

Jeg tror ikke at det var noe før Big Bang.

Bare så det er sagt.

MissMonica
11.02.15 22:05
Jhinx: vi startet med veldig mye helium og hydrogen

OK. Men da maser jeg igjen : Hvor tror man at disse stoffene kom fra da ?

Busus
BususInnlegg: 568
16.02.15 03:32
orbixx: alt kommer fra "noe" som var mindre enn et sandkorn. Muligens så lite som et atom!

Her er det vel teorien brister litt. Hvordan kan man si noe var lite, hvis det var det eneste som fantes?

MartinwetlesM
MartinwetlesMInnlegg: 2602
17.02.15 00:04
Busus: Her er det vel teorien brister litt. Hvordan kan man si noe var lite, hvis det var det eneste som fantes?

Mener du at Big Bang brister? For da er du på vill spor.

orbixx
17.02.15 23:04

Jeg skrev at alt kommer fra "noe" som var mindre enn et sandkorn. Muligens så lite som et atom.

Vel, det mener blant annet anerkjente vitenskapsmenn som Brian Cox og Stephen Hawking.

Jeg stoler på dem.

Nå var jeg ikke født da Big Bang startet det hele, så jeg må bare ha tillit til slike eminente fagfolk. :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg