Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Utvides universet eller går tiden saktere?

NYTT TEMA
Busus
BususInnlegg: 568
29.04.15 22:29

Det sies ofte at universet utvider seg. Men gjør det egentlig det, og i forhold til hva? Tenk om det i stedet er tiden som går saktere og saktere? 

Ville ikke symptomene være de samme i begge tilfeller?

orbixx
orbixxInnlegg: 3581
01.05.15 00:13

Jeg tviler på at det er astrofysikere som mener at universet ikke utvider seg.

Geniet Stephen Hawking mener at starten, Big Bang, var mindre enn et støvkorn. Kanskje så lite som et atom.

I dag vet vi at det muligens er mer enn 100 milliarder galakser i universet, og alt kommer fra denne ufattelige "eksplosjonen" for ca. 13.7 milliarder år siden.

Alt er i bevegelse, også du og jeg.

Som du skriver: "Kanskje tiden går saktere og saktere?"

Det kan jeg ikke forstå. I så fall kan vi muligens i framtiden feire julaften hver eneste dag, året rundt. :)

Busus
02.05.15 00:52

Størrelsen sett utenfra ville vel være umulig å måle fordi man ikke hadde noe å se størrelsen i forhold til.

For å si det slik: Hvordan skulle man lage en meterstokk før universet ble til?

Dvs universets størrelse kan kun måles fra innsiden, og da må vi ta hensyn til tid, rom, relativitet osv.

Sett at universet før BB hadde null entropi, men at det var akkurat like stort som idag. Ville det ikke da være å betrakte som en partikkel? Altså helt ensformig over hele, og ingen ting å måle avstand i mellom?

(Innlegget ble redigert 02.05.15 00:53)

Busus
03.05.15 19:42

Orbix: Som du skriver: "Kanskje tiden går saktere og saktere?"Det kan jeg ikke forstå. I så fall kan vi muligens i framtiden feire julaften hver eneste dag, året rundt. :)

---

Ja den kan gå saktere og saktere fordi massen, etv mørk materie rundt oss øker, og dermed gravitasjonen. 

Dette kan være noe som reguleres av vår egen galakse og vår plassering i den.

Dermed ser det ut som det øvrige universet øker i størrelse, mens det egentlig er vår egen tid som går saktere og saktere.

(Innlegget ble redigert 03.05.15 19:49)

orbixx
03.05.15 23:49
Busus: Dermed ser det ut som det øvrige universet øker i størrelse, mens det egentlig er vår egen tid som går saktere og saktere.

Melkeveien og nabogalaksene har, etter det jeg vet, en hastighet på 500-600 km. pr. sekund mot stjernebildet, Norma.

Det virker lite sansynlig at det er spesielle naturlover for vår galakse.

Nå kan vi, eller teleskoper, se 90% tilbake i tiden, og starten var Big Bang.

Hele universet ekspanderer kontinuerlig, men langt inn i framtiden vil det slukne som et utbrent bål.

Mitt armbåndsur viser korrekt tid. Hvis det er liv der ute i rommet, må de justere sine klokker slik at de passer for oss, her på kloden. :)

(Innlegget ble redigert 03.05.15 23:52)

trøndergutten
trønderguttenInnlegg: 5933
27.05.15 01:23
Busus: Det sies ofte at universet utvider seg. Men gjør det egentlig det, og i forhold til hva?

Ja, og det fant man ut ved å se at galaksene beveger seg bort fra hverandre. Det er også interessant at selve rommet kan bevege seg raskere enn lyset, så størrelsen vi har på universet er bare det observerbare universet, altså bare det lyset gir oss informasjon om. Mest sannsynlig er det større enn det vi ser. 

bjelar
bjelarInnlegg: 2195
23.06.15 13:30
Busus: Det sies ofte at universet utvider seg. Men gjør det egentlig det, og i forhold til hva? Tenk om det i stedet er tiden som går saktere og saktere?  Ville ikke symptomene være de samme i begge tilfeller?

Ville det ikke heller være motsatt, at symptomene hadde vært de samme om tiden gikk fortere og fortere?

Hvis tidens hastighet er konstant, vil tiden det tar mellom hver bløgetopp være konstant og bølgelengden til lyset ville være konstant.

Men hvis tiden går fortere nå enn da lyset fra fjerne galakser ble sendt ut, så vil det gå mer tid nå mellom hver bølgetopp enn det gjorde da lyset ble sendt ut - ergo en rødforskyvning...

En rødforskyvning som vi tolker som at universet utvider seg. Hmmmm........

(Innlegget ble redigert 23.06.15 13:35)

Cityerbestiverden
CityerbestiverdenInnlegg: 6230
25.06.15 12:06

Hvis man har lyst til å leve evig så er det bare å sette seg i bilen og kjøre inn i et svart hull der tiden står stille.

orbixx
25.06.15 23:51

Hvis du satser på å kjøre inn i et svart hull, vil jeg anbefale at du fyller bilen opp med mye bensin.

Det kan gå lang tid før du ser igjen moder jord. Sannsynligvis vil du være evig død i et sort hull. Det er ikke en tilstand eller sted som frister meg. :)

Men for å være alvorlig, så skriver du noe interessant.

Vi vet at sorte hull eksisterer, men står tiden stille i slike hull som sluker alt i sin nærhet ?

Cityerbestiverden
CityerbestiverdenInnlegg: 6230
27.06.15 13:51
orbixx: Vi vet at sorte hull eksisterer, men står tiden stille i slike hull som sluker alt i sin nærhet ?

I følge relativitetsteorien til den godeste Einstein, så har gravitasjon og tid noe med hverandre å gjøre, og da hvis gravitasjonen blir uendelig stor , noe den gjør i et svart hull, så vil tiden stå stille...teoretisk vil du som observatør av et romskip som beveger seg mot event horisonten aldri kunne se at den krysser grensa, men for de som er inni skipet så blir det sikkert andre boller.

trondergutt
tronderguttInnlegg: 31557
15.07.15 11:31
orbixx: I dag vet vi at det muligens er mer enn 100 milliarder galakser i universet, og alt kommer fra denne ufattelige "eksplosjonen" for ca. 13.7 milliarder år siden

Med tanke på de enorme avstandene som eksisterer kun i vårt eget lille solsystem, blir nå slike tall helt ufattelige for de fleste av oss.

Man kan nå bare prøve å forestille seg alt som eksisterer der ute, men som vi nok aldri noen gang vil få se noe av.

orbixx
16.07.15 00:17
trondergutt: Man kan nå bare prøve å forestille seg alt som eksisterer der ute, men som vi nok aldri noen gang vil få se noe av.

Enig med deg.

I gamle dager så folk nisser, troll og flygende hekser.

Nå ser mange ufoister utenomjordiske vesener på himmelen og nesten bak enhver stein.

Det nok mange som aldri vokser ifra behovet for eventyr i en triviell verden.

Men når det er sagt, så tror jeg på at huldra eksisterer... :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg