Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Teleskop i Norge- hva er best

NYTT TEMA
Kulumuli
KulumuliInnlegg: 3524
07.05.15 18:59

Jeg drømmer om et nytt teleskop. Men har ikke råd ennå. 

Slik jeg har forstått er ikke forholdene ideelle her. Vinteren er nok den beste tiden å bruke teleskop på. Men er det luftfuktigheten som er verst? 

Jeg så Melkeveien fra Kongsberg for et par år siden midt på vinteren. Men det er sjelden det skjer. Husker jeg var på Korfu i 1993, og på en klar natt var Melkeveien tydelig. 

I påsken så jeg Jupiter og de fire største månene og to av stripene på Jupiter i et spotting scope som nok var høyst 50mm i diameter. Bra kvalitet på optikken var det absolutt. Det var innerst i Sognefjorden. Har sett Jupiter selv og fire måner i mitt (nå solgt) Sky-Watcher 70mm teleskop. 

En optiker jeg snakket med sa at jeg burde ha 150mm diameter minst på et teleskop. Her i Kongsberg er det lite lysforurensing, og jeg bor i utkanten av 'byen'. Jeg har ikke hytte på fjellet, men jeg vil tro at kompisen sin hytte på fjellet vest for Rjukan har bra forhold. Han synes også dette er interessant, så dette er også litt for han. 

Men når det ikke er ideelle forhold i Norge, så spørs det hvor mye man skal legge i et teleskop. For lange eksponeringer virker det av det jeg vet mest fornuftig med et ekvatorial stand (med GOTO). Men det tar jo tid å kalibrere. Men når det er kalibrert så er kanskje nedkjølingstiden over? 

Ser at priser på 127mm (5") Schmitt/Maksutov-Cassegrain er gunstige. Newton- teleskop er kanskje billigere? Men så er det vekta på tripod'en. 

Vet ikke hva jeg bør velge, men det ser ut som om Sky-Watcher og Celestron har mange prisgunstige alternativer. Forrest Tanaka har en interessant kanal på Youtube. 

Men han bor ikke i Norge. Her, hvor det ikke er idelle forhold, kommer man kanskje til et punkt hvor man får lite igjen for pengene hvis man går opp i størrelse og kostnad. 

Så jeg spør hvor stort man kan gå før det bare er penger ut av vinduet. Når jeg legger mye penger i det, vil jeg også at teleskopet er godt å ta bilder med. 

vatutin
vatutinInnlegg: 4343
08.05.15 17:29

Hvis du tenker å transportere og rigge opp teleskopet hver gang bør du satse på en liten transportabel kikkert.

Meade ETX med Autostar (go-to-funksjon) er et glimrende valg. Cassegrain-teleskoper er fine kompromissløsninger, de tegner ganske skarpt (månen, planeter, dobbelstjerner) og har samtidig lysstyrke nok til deep-sky objekter (galakser, tåker, kulehoper osv)

Disse kikkertene er lette å transportere, hurtige å sette opp og opplinjere. Autostar-funksjonen gjør at du hurtig kan søke opp objektene og dermed får utnyttet observasjonstiden maksimalt før det skyer over.

Du trenger ikke en 150 mm kikkert for å ha glede av astronomihobbyen. En 91mm ETX kan fylle et helt liv med observasjonsglede. Kvaliteten på optikken er like viktig som lysåpningen.

Å legge 7 - 8000 i et teleskop er ikke bortkastet. Har selv hatt stor glede av teleskopet med utallige flotte observasjonskvelder. Jeg bor ved kysten hvor det kanskje er mer overskyet vær enn der du bor.

(Innlegget ble redigert 08.05.15 17:32)

Kulumuli
10.05.15 19:03
vatutin: Du trenger ikke en 150 mm kikkert for å ha glede av astronomihobbyen. En 91mm ETX kan fylle et helt liv med observasjonsglede. Kvaliteten på optikken er like viktig som lysåpningen.

Takk for godt svar, Vatutin. Det kan virke som om Maksutov- teleskop er veldig gode på de mindre størrelsene. Er det greit å bruke et slikt teleskop til astrofotografi? 

Jeg merket at spotting scopet til kompisen min ga bedre detaljer enn mitt 70mm teleskop, selv om spotting scopet var mye mindre. 

Lurer på om jeg så Mars også i spotting scopet, men det var litt uklart. Fra øst til vest på denne tiden, stemmer det at planetene ligger slik: Jupiter-Mars-Venus? Har ikke funnet saturn, men har ikke hatt GoTo. 

vatutin
19.05.15 11:06

Som du ser på dette kartet står Jupiter vest for Løven om kvelden. Saturn stå veldig lavt i Skorpionen og Mars er oppe på dagtid. Du kan legge inn din egen geografiske posisjon og dato/tidspunkt i dette kartet for å se stjernehimmelen på hvilken som helst dato/tidspunkt på din hjemplass. Venus er aftenstjerne i Tvillingene.

Astrofoto har jeg ikke mye erfaring med, men kjenner folk som oppnår gode resultater med Smith-Cassegrain teleskoper.  

(Innlegget ble redigert 19.05.15 11:07)

Kulumuli
29.05.15 15:21
vatutin: Som du ser på dette kartet står Jupiter vest for Løven om kvelden. Saturn stå veldig lavt i Skorpionen og Mars er oppe på dagtid.

Kanskje jeg leser det feil, men jeg så ikke mye til planetene i den linken din. 

Med en ekvatorial stativ kan man jo kompensere vekten for kameraet. Det blir jo selvfølgelig mer komplisert, men det spørs hvordan særlig en mindre 'gaffel' montering klarer et tungt speilrefleks kamera. 

Jeg vil gjerne dele det jeg ser, så jeg tenker på astrofotografi. Om det ikke blir så spektakulært som andre profesjonelle gjøre det, så er det jo en viss tilfredsstillelse å få det til. 

vatutin
29.05.15 21:09
Kulumuli: Kanskje jeg leser det feil, men jeg så ikke mye til planetene i den linken din.

Merkelig. Du kan legge inn en hvilken som helst dato og klokkeslett for å se stjernehimmelen og planetenes posisjon.

Mulig du er uvant med å lese stjernekart?

(Innlegget ble redigert 29.05.15 21:11)

Kulumuli
03.06.15 16:55
vatutin: Mulig du er uvant med å lese stjernekart?

Ja, jeg er det. 

Jeg så en Sky-watcher Maksutov Cassegrain 102 hos en fotograf idag, og synes det var billig til underkant av 4000kr. helt til at jeg så at det stod på et vanlig fotostativ. 

For små teleskoper ser jeg fordelen med et Maksutov oppsett. 

Jeg har ikke prøvd det selv, men jeg har hørt at speilteleskoper ikke er særlig bra på dagtid som spotting scope. I denne butikken mente de at et Maksutov- Cassegrain var bra på dette. Vet ikke hva jeg skal tro. 

hjbjerke
hjbjerkeInnlegg: 1055
22.06.15 12:26
Kulumuli: Her i Kongsberg er det lite lysforurensing,

At du ikke tar kontakt med Kongsberg Astronomiske Forening? Du finner kontaktinfo HER (fra Norsk Astronomisk Selskap, NAS Veven) - de kan nok gi deg noen tips - og du kan sikkert få sjekket ut noen teleskoper/prøvd dem).

Kulumuli
30.06.15 16:47
hjbjerke: At du ikke tar kontakt med Kongsberg Astronomiske Forening? Du finner kontaktinfo HER (fra Norsk Astronomisk Selskap, NAS Veven) - de kan nok gi deg noen tips - og du kan sikkert få sjekket ut noen teleskoper/prøvd dem).

De hadde en samling ved Kjennerudvannet i Kongsberg ifjor, men jeg var for sent ute til å få med meg det. Tegning og maling er min største interesse, så astronomi blir nok aldri min fanatiske besettelse. Men det er interessant nok til at jeg vil bruke litt tid og penger på det. Så lenge jeg ikke har ubegrensede ressurser tror jeg nok at mitt samlede astronomi budsjett ikke bør overskride 10.000kr. 

hjbjerke
hjbjerkeInnlegg: 1055
01.07.15 10:11
Kulumuli: De hadde en samling ved Kjennerudvannet i Kongsberg ifjor, men jeg var for sent ute til å få med meg det.

De har jevnlige møter - ta kontakt med kontaktpersonen hvis du vil vite mer. Et budsjett på 10 000 kroner er da et solid budsjett - du får (mye) bra utstyr for det.

Kulumuli
01.07.15 18:02
hjbjerke: De har jevnlige møter - ta kontakt med kontaktpersonen hvis du vil vite mer. Et budsjett på 10 000 kroner er da et solid budsjett - du får (mye) bra utstyr for det.

Jeg vil vente til jeg får meg jobb igjen. Jeg ble utbrent i oljebransjen. Og nå er jeg klar til å komme tilbake igjen. Ikke den beste tiden akkurat... 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg