Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sannsynligheten for intelligente liv: lite?

NYTT TEMA
JadeFalcon
JadeFalconInnlegg: 733
24.07.15 10:54

Kan det være veldig vanskelig for at liv kan bli like kompleks som oss? At vi er kanskje den mest avanserte arten i universet? 

orbixx
orbixxInnlegg: 3602
25.07.15 23:36

Det er minst 100 milliarder galakser i universet, og jeg tror at det finnes liv, et eller annet sted.

Men det eneste sikre vi vet om andre eventuelle livsformer, er at vi vet absolutt ingenting.

Det blir bare ville spekulasjoner, etter min mening.

Nå har jo fagfolk funnet en planet, som hvis jeg husker riktig, er 1400 lysår unna vårt solsystem. Den er veldig lik vår planet, men ikke dermed sagt at det spirer og gror der ute.

Nå vet jeg ikke om vi er så jækla avanserte her på kloden; vi kriger, skaper nød og elendighet. osv...

Der ute i universet er det kanskje noen vesener som forsøker å finne meningen med livet, som de ikke finner på planeten, Tellus.

Så en liten hilsen og advarsel til mulige romvesener:

Velkommen til oss, men på eget ansvar... :)

_Dial_Square_
_Dial_Square_Innlegg: 21193
27.07.15 12:25
orbixx: Men det eneste sikre vi vet om andre eventuelle livsformer, er at vi vet absolutt ingenting. Det blir bare ville spekulasjoner, etter min mening.

Det er korrekt, og med dagens teknologi vil det ta 25,8 millioner år å reise til den "nye planeten" NASA har oppdaget.

Selv med fremtidens teknologi er det ikke mulig, 1400 lysår ? Det er vanvittig mange generasjoner en vei :)) Derfor er dette NASA oppstyret nesten litt latterlig, man spekulerer i det aller meste og synser i vei.

(Innlegget ble redigert 27.07.15 12:26)

wise747
wise747Innlegg: 6446
27.07.15 12:58
_Dial_Square_: Det er korrekt, og med dagens teknologi vil det ta 25,8 millioner år å reise til den "nye planeten" NASA har oppdaget. Selv med fremtidens teknologi er det ikke mulig, 1400 lysår

Synes du er veldig bastant når du hevder det ikke vil bli mulig selv med fremtidens teknologi, det er selvfølgelig enorme fremskritt som må til, men det blir nok på ett eller annet tidspunkt mulig å foreta slike reiser

(Innlegget ble redigert 27.07.15 12:58)

_Dial_Square_
27.07.15 13:47
wise747: Synes du er veldig bastant når du hevder det ikke vil bli mulig selv med fremtidens teknologi, det er selvfølgelig enorme fremskritt som må til, men det blir nok på ett eller annet tidspunkt mulig å foreta slike reiser

Det er ikke noen fysiske lover idag eller i overskuelig fremtid som gir menneskene muligheten til å reise med lyset hastighet. Med dagens raskeste hastighet blir det 25,8 millioner år reisetid. Det forstår alle bare er ren umulighet.

Skulle mennesket klare å reise med lyset hastighet som iallefall ikke kommer til å skje i vår levetid tar det 1400 år ! Noe vi ikke engang er i nærheten av å klare idag... Tviler på at vi noengang kommer dit.

Så planeter i andre solsystemer kan vi bare droppe å tenke på i mange generasjoner.

wise747
wise747Innlegg: 6446
27.07.15 14:34
_Dial_Square_: Det er ikke noen fysiske lover idag eller i overskuelig fremtid som gir menneskene muligheten til å reise med lyset hastighet. Med dagens raskeste hastighet blir det 25,8 millioner år reisetid. Det forstår alle bare er ren umulighet.

Det er teoretisk mulig og "bøye rommet" rundt ett tenkt romskip, og på den måten omgå "loven" om at en ikke kan bevege seg fortere enn lyset (ved å trekke rommet foran seg mot seg og ekspandere det bak) skipet selv ville faktisk ikke bevege seg selvom det høres merkelig ut, selvfølgelig er dette noe vi ikke er i nærheten av idag, men kanskje vi finner en vei i fremtiden.

Skulle en derimot reise i lysets hastighet på vanlig måte så ville skipet fått uendelig masse ifølge fysikerne, så det er en umulighet

(Innlegget ble redigert 27.07.15 14:46)

Kulumuli
KulumuliInnlegg: 3424
27.07.15 14:37

I vakuum er lyshastigheten konstant, og der er den 'fartsgrensen'. I vanlig tomt rom vil man aldri oppnå lyshastigheten. Teoretisk ser det ut til at man kan omgå det, med warp. Jeg har lest at man også har klart å føre fotoner gjennom en barriere, og man har da funnet ut at fotonene må ha reist gjennom barrieren med 5 ganger lyshastigheten. 

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 6810
27.07.15 14:51
wise747: Det er teoretisk mulig og "bøye rommet" rundt ett tenkt romskip, og på den måten omgå "loven" om at en ikke kan bevege seg fortere enn lyset (ved å trekke rommet foran seg mot seg og ekspandere det bak) skipet selv ville faktisk ikke bevege seg selvom det høres merkelig ut, selvfølgelig er dette noe vi ikke er i nærheten av idag, men kanskje vi finner en vei i fremtiden.

Problemet er mengden energi som trengst.

Michio Kaku har omtalt temaet, og i ein bisetning nemnte han at "it requires the energy of a star". Så då må ein først reisa til og kontrollera energien til ei stjerne før ein kan reisa til ei (anna) stjerne... eg ser noen utfordringar her...

_Dial_Square_
27.07.15 20:31
wise747: Det er teoretisk mulig og "bøye rommet" rundt ett tenkt romskip, og på den måten omgå "loven" om at en ikke kan bevege seg fortere enn lyset (ved å trekke rommet foran seg mot seg og ekspandere det bak) skipet selv ville faktisk ikke bevege seg selvom det høres merkelig ut, selvfølgelig er dette noe vi ikke er i nærheten av idag, men kanskje vi finner en vei i fremtiden.

Det er ikke engang teoretisk mulig, vi tror at det er det. Men når vi arbeider med dette kjenner jo ikke fysikerne engang til de fysiske lovene som gjelder der ute. Det er så hinsides bare spekulasjoner og sci fi som det kan få blitt. Ikke noe substans i det, og det kommer aldri til å skje i vær levetid og heller ikke de mange neste hundre årene.

Messier33
Messier33Innlegg: 3760
01.08.15 13:22
_Dial_Square_: Ikke noe substans i det, og det kommer aldri til å skje i vær levetid og heller ikke de mange neste hundre årene.

Du kan se inn i fremtiden skjønner jeg...

At vi ikke kjenner til de fysiske lovene betyr bare at vi egentlig ikke er klar over hvilken begrensinger man har.

Om vi alle skal sette oss ned på ræva og si at dette er sci-fi, dette forblir bare spekulasjoner. Er akkurat da man får en stagnasjon innenfor utviklingen i den teknologiske og akademiske sektoren.

_Dial_Square_
01.08.15 16:25
Messier33: Du kan se inn i fremtiden skjønner jeg...

I dette tilfellet ja :) Iallefall i min og din sin levealder blir dette aldri aktuelt, det er ikke noe som tyder på at det blir aktuelt de første århundrene heller.. Så at man vil forsøke helt greit, men det er en umulighet i vår dimensjon og tid. Så enkelt er det.

Messier33
02.08.15 03:34
_Dial_Square_: Så at man vil forsøke helt greit, men det er en umulighet i vår dimensjon og tid. Så enkelt er det.

Man skal gi opp forsøk fordi det virker så umulig, er sånn det blir stagnasjon av. Se heller på det som utfordrende og en utfordring er spennende.

Og deilig er det å naile noe som for kort tid tilbake virket virkelighetsfjernt.

Skal ikke veldig mange ti-år tilbake i tid for at en ide som internett virket helt sci-fi.

_Dial_Square_
02.08.15 14:24
Messier33: Man skal gi opp forsøk fordi det virker så umulig, er sånn det blir stagnasjon av. Se heller på det som utfordrende og en utfordring er spennende. Og deilig er det å naile noe som for kort tid tilbake virket virkelighetsfjernt. Skal ikke veldig mange ti-år tilbake i tid for at en ide som internett virket helt sci-fi.

Har aldri sagt at man skal gi opp, hold på bruk hele livet på det. Det kommer ikke til å skje i vår levetid eller de neste århundrene.Fordi vi ikke engang er i nærheten av en teori hvordan man skal klare det. Vi finner nok opp mange rare ting som vi aldri hadde forestilt oss, men reiser i tid, og reiser fortere en lyset hastighet komme aldri mennesket til å klare.

Messier33
02.08.15 22:10
_Dial_Square_: Har aldri sagt at man skal gi opp, hold på bruk hele livet på det. Det kommer ikke til å skje i vår levetid eller de neste århundrene.Fordi vi ikke engang er i nærheten av en teori hvordan man skal klare det.

Bare 25 år siden vi ikke engang kunne påvise andre planeter rundt andre stjerner. I dag har man ikke bare funnet en del slike planeter, men til og med kunne finne ut av masse, bane og størrelse og dette startet i løpet av min egen levetid.

Så jeg foretrekker å ikke spekulere i muligheter og umuligheter for fremtiden, så forblir uenig med din mening akkurat der.

kungfuz2
kungfuz2Innlegg: 1862
03.08.15 07:24
Kulumuli: I vakuum er lyshastigheten konstant, og der er den 'fartsgrensen'. I vanlig tomt rom vil man aldri oppnå lyshastigheten. Teoretisk ser det ut til at man kan omgå det, med warp. Jeg har lest at man også har klart å føre fotoner gjennom en barriere, og man har da funnet ut at fotonene må ha reist gjennom barrieren med 5 ganger lyshastigheten.

En måte å gjøre det på er å forandre tiden her på jorden.
For eksempel ved å dele tiden opp i sekunder i stedet for dager.
Da får man 365 x 24 x 60 x 60 = 31536000 sek. mot 300 000 sek.

Nei, det var kanskje ikke så smart likevel.

Men det var jo et forsøk da.

(Innlegget ble redigert 03.08.15 07:34)

kungfuz2
03.08.15 21:07
Messier33: At vi ikke kjenner til de fysiske lovene betyr bare at vi egentlig ikke er klar over hvilken begrensinger man har.
Om vi alle skal sette oss ned på ræva og si at dette er sci-fi, dette forblir bare spekulasjoner. Er akkurat da man får en stagnasjon innenfor utviklingen i den teknologiske og akademiske sektoren.

Der er den muligheten at vi slipper å reise dit.
For muligheten kan være at vi kan tolke eventuelle frekvenser i det lyset som nå treffer Jorden.
Selv om det er 1400 år siden det ble sendt ut, er det en utrolig kort tid utviklingsmessig.
For 1400 år siden seilte vi rundt i seilskuter og skjøt kanonkuler på hverandre.

Så kanskje vi etter hvert kan omsette disse signalene til digitale bilder og få et inntrykk av event. liv og deres utvikling.

kungfuz2
04.08.15 04:52
kungfuz2: For 1400 år siden seilte vi rundt i seilskuter og skjøt kanonkuler på hverandre.

Nåja, kanskje å ta litt sterkt i.

Busus
BususInnlegg: 577
05.08.15 02:01

Det virker som universet har et slags "behov" for å observere seg selv, og gjør dette gjennom intelligent liv. Antar at utviklingen av liv er nærmest som en naturlov og det alltid vil skje når forholdene ligger til rette for det.

Kulumuli
05.08.15 20:11
Busus: Det virker som universet har et slags "behov" for å observere seg selv, og gjør dette gjennom intelligent liv. Antar at utviklingen av liv er nærmest som en naturlov og det alltid vil skje når forholdene ligger til rette for det.

Dette ser ut til å ta religiøse proporsjoner. Jeg tror ikke universet er 'intelligent'. Men vi alle er del av det. All materie vi er lagd av kom fra stjerner og har sin opprinnelse i 'big bang'. Intelligent liv på jorden kunne oppstått tidligere, hvis det ikke var for katastrofen som utslettet mange av dinosaurene. 

Hvis jeg skal tro at det er en skjult mening bak alt, så må jeg ha beviser. Jeg har ikke sett disse bevisene. 

Busus
05.08.15 22:42
Kulumuli: Dette ser ut til å ta religiøse proporsjoner. Jeg tror ikke universet er 'intelligent'. Men vi alle er del av det. All materie vi er lagd av kom fra stjerner og har sin opprinnelse i 'big bang'. Intelligent liv på jorden kunne oppstått tidligere, hvis det ikke var for katastrofen som utslettet mange av dinosaurene.  Hvis jeg skal tro at det er en skjult mening bak alt, så må jeg ha beviser. Jeg har ikke sett disse bevisene.

Dette med at universet observerer seg selv ble sagt av Stephen Hawking, som på ingen måte er religiøs så vidt jeg vet. Han er vel der imot en av verdens fremste fysikere og matematikere.

Hvis du ikke tror universet er intelligent, hvordan i alle dager kan intelligent liv finnes? Og når du sier alt kommer fra "stjernestøv", så blir det jo litt motsigende.

Forresten finnes det ingen beviser for at en det har vert en katastrofe som utslettet dinosaurene. Dette er bare en antagelse og teori.

(Innlegget ble redigert 05.08.15 22:53)

Kulumuli
06.08.15 02:05
Busus: Dette med at universet observerer seg selv ble sagt av Stephen Hawking, som på ingen måte er religiøs så vidt jeg vet. Han er vel der imot en av verdens fremste fysikere og matematikere.

Jeg tviler på om Stephen Hawking sier seg enig med det du skriver etter dette. 

Busus
06.08.15 02:24
Kulumuli: Jeg tviler på om Stephen Hawking sier seg enig med det du skriver etter dette.

Hvorfor "etter dette"?

Messier33
06.08.15 03:32
Busus: Hvis du ikke tror universet er intelligent, hvordan i alle dager kan intelligent liv finnes? Og når du sier alt kommer fra "stjernestøv", så blir det jo litt motsigende.

Men vi er satt sammen av stjernestøv. Stjernestøv er bare en litt artig kallenavn for atomer og er det noe stjerner gjør, så er det å produsere nye atomer via Stellar nucleosynthesis.

"Forresten finnes det ingen beviser for at en det har vert en katastrofe som utslettet dinosaurene. Dette er bare en antagelse og teori."

Faktisk så finnes det et konkret bevis for akkurat det.

Chicxulub Crater - Radiometrisk datering viser at dette krateret er ca 66 millioner år gammelt og aller fleste forskere per dags dato aksepter at asteroiden som traff var minimum 10 km i diameter og mer enn stort nok for en mass extenction event.

Busus
06.08.15 16:54
Messier33: Men vi er satt sammen av stjernestøv. Stjernestøv er bare en litt artig kallenavn for atomer

Ja, jeg brakte selv inn ordet "stjernstøv" i dialogen her og meningen var å forkorte omtrent det du skriver her, og omtrent det som vedkommede jeg svarte til skrev, ja. ;)

(Innlegget ble redigert 06.08.15 16:55)

perchri
perchriInnlegg: 6924
26.08.15 20:49
wise747: Synes du er veldig bastant når du hevder det ikke vil bli mulig selv med fremtidens teknologi, det er selvfølgelig enorme fremskritt som må til, men det blir nok på ett eller annet tidspunkt mulig å foreta slike reiser

...jeg vil også tro det....vi vet svært lite sånn generelt. Spørsmålet er heller om vi er her på kloden så svært lenge? Se rundt oss...mennesket er trolig kun "bygget" for kortere tid..kun en tåpe, vil vel tro at vi er så veldig mer spesielle en allt annet på jorden....og allt har sin tid på evolusjonens tre.

perchri
perchriInnlegg: 6924
02.10.15 20:58
Busus: Forresten finnes det ingen beviser for at en det har vert en katastrofe som utslettet dinosaurene. Dette er bare en antagelse og teori.

...absolutt...men hva er meningen med å vite at det var en katastrofe......faktum bevist, er at de er borte.

Cityerbestiverden
CityerbestiverdenInnlegg: 6230
11.10.15 20:32
_Dial_Square_: Selv med fremtidens teknologi er det ikke mulig, 1400 lysår ?

For oss som står igjen på jorda og observerer dette skipet som går i tilnærmet lysets hastighet så vil det ta oss 1400 år før det kommer frem til tenkt destinasjon....derimot, for de som sitter i romskipet, så snakker vi bare om noen få strakser , et par måneder kanskje, så er de fremme....tiden går som Einsteins relativitetsteori sier, fortere jo nærmere lyshastigheten du kommer, for de som reiser i høy hastighet.

Busus
12.10.15 04:08
perchri: ...absolutt...men hva er meningen med å vite at det var en katastrofe......faktum bevist, er at de er borte.

Fordi jeg har tro på at livet har utviklet seg på en annen måte enn det som er offisiell teori. Jeg antar at gravitasjoen på jorda og utviklingen av havene har spilt en avgjørende rolle. Jorda, og de andre planetene i solsystemet (og kanskje alle himmellegemer) vokser. Gravitasjonen har mangedoblet seg de siste 200 millioner år, og de forhistoriske dyrene som var for store og tunge evolverte til mindre arter som f.eks fugler. For ca 100 mill år siden var jorda kanskje en 6 del av dagens størrelse, og på denne tiden begynte havene å utvikle seg til å bli det de er i dag, bare at da var de små, bare noen meter, som sprekker i jordskorpen. Disse avskar beiterutene til dinosaurene, og bare de som kunne hoppe over havene overlevde. Dermed startet et kappløp som førte til at fuglene utviklet seg fra dinosaurene.

(Innlegget ble redigert 12.10.15 04:21)

CityPower
CityPowerInnlegg: 685
07.11.15 04:01

Finnes det egentlig intelligent liv her på jorda?....er ikke sikkert at det vi kaller intelligent er så veldig intelligent når man ser hvordan man dreper hverandre med bomber og granater....intelligent????....neppe.

silas
silasInnlegg: 18786
05.12.15 17:10
JadeFalcon: Kan det være veldig vanskelig for at liv kan bli like kompleks som oss? At vi er kanskje den mest avanserte arten i universet?

Dette blir egentlig bare spekulasjoner, men hvis man ser på matematikken og vet at estimatene sier at det er 10^21 stjerner i universet, så tror jeg at det yrer med liv der ute. Vann finner vi overalt og vi har såvidt begynt å oppdage planeter som kan være levbare. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg