Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Okular til spectra optics

NYTT TEMA
Kulumuli
KulumuliInnlegg: 3358
06.08.15 15:10

En venn har et spectra optics reflektor teleskop, men det mangler okular. Jeg har tatt på meg jobben med å forsøke å finne okular til denne. Men vet ikke hvor jeg kan kjøpe dette løst. Kanskje et okular fra Sky-Watcher eller Celestron passer? 

Kulumuli
06.08.15 16:36

Nå sjekka jeg litt selv, og tror okularet er 1.25". Heldigvis hadde den lokale optikern noen liggende, da han er interessert i astronomi. Kjøpte et 6mm ultra wide okular til 400kr, som egentlig kosta 600kr. Så det er nok grei kvalitet på det. 

Kulumuli
06.08.15 16:43

Jeg fant en fin artikkel om okularer, og det kan hende jeg kjøpte et altfor kraftig okular. På det teleskopet jeg nettopp solgte var det to okularer, standard 25mm og 10mm. Jeg brukte nok 25mm mest. 

vatutin
vatutinInnlegg: 4343
11.08.15 15:03

Meade har en hel serie med okularer av høy kvalitet. F eks Super Plossl.

1.25" fatning er de vanligste okularene.

For å finne ut hvor mye et okular forstørre deler du brennvidden på kikkerten med brennvidden på okularet.

Har kikkerten f eks 1000 mm brennvidde vil et okular på 25 mm gi 40X forstørrelse osv.

Lønner seg å starte observasjoner med lav forstørrelse og øke forstørrelsen etter hvert.

Jo høyere forstørrelse du bruker jo mer innsnevret og uklart synsfelt får du. Prøv å observer månen med ulike forstørrelser så lærer du mye om størrelsen på synsfeltet og kvaliteten på bildet de ulike okularene gir med din kikkert.

(Innlegget ble redigert 11.08.15 15:04)

Kulumuli
12.08.15 21:25

Takk, Vatutin. Jeg er enig med det du sier, og har ikke hørt om Super Plossi før. 

Selv om jeg nok burde ha fått tak i en 25mm, så var det fristende å kjøpe når jeg fant en butikk som faktisk hadde okularer. 

Jeg har ikke teleskop for øyeblikket, men jo mer jeg har sett av artikler og tips, så har mitt ønske til nytt teleskop forandret seg. 

Og dette med å kjøpe gode okularer i tillegg har kommet meg på tankene. nå tenker jeg i mye større grad på kvaliteten på optikken, mens jeg før var mer opphengt i størrelse. 

vatutin
vatutinInnlegg: 4343
17.08.15 12:10

Meade ETX 90 er antakelig et av de mest brukervennlige teleskopene du kan få til en moderat pris.

Kikkerten er kompakt, lett og dermed enkel å transportere og å sette opp.

Autostarfunksjonen innebærer at du etter å ha linjert opp kikkerten bruker håndkontrollen til å styre kikkerten til det objektet du ønsker å observere. Du får utnyttet observasjonstiden maksimalt før det skyer over.

En meget god kikkert til en fornuftig pris.

(Innlegget ble redigert 17.08.15 12:12)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg