Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor vil du sende en sonde ?

NYTT TEMA
protus
protusInnlegg: 5125
09.08.15 00:31

Nylig fikk vi oppleve New Horizons Pluto-utforskning, og sonden er ikke ferdig i oppdrag, bare i dvale. Det blir vel lenge til neste ekspedisjon så langt ut ?, mener å huske at den tidligere Pluto Express-planen hadde planetens bane, og dermed nærhet til oss i tankene

NASA/ESA konsentrerer seg mye om Jupier/Saturn-systemene. Å bore seg gjennom isen til Europa, evnt. Callisto blir meget spennende, men når er vi kapable til å greie det med rimelig sjanse ?

Burde ekspedisjoner til Miranda og Triton prioriteres ? Finansiering er stikkordet, tenk om f.eks. rike gulfstater kunne fatte interesse for dette ?

Jeg utelot det indre solsystem for ordens skyld.

trøndergutten
trønderguttenInnlegg: 6318
10.08.15 00:45
protus: Å bore seg gjennom isen til Europa, evnt. Callisto blir meget spennende,

Absolutt mitt favorittønske. Jeg gleder meg som en unge til Europa sitt hav blir utforsket. Det kommer til å skje innen 20 år håper jeg. 

protus
26.08.15 01:04

Hvordan vil egentlig lysforhold være i det ytre solsystem for en sonde som lander ? Totalt mørke ?

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4457
19.09.15 22:27

Mars månene kunne også vært interessante. De er nære nok til å lande en sonde som kan virke med solceller, kanskje over flere år, og tyngdekraften er svak nok til at det kan være realistisk til å sende opp prøver tilbake til jorden. Sovjet/Russland hadde et par slike prosjekter, men lyktes ikke. NASA har et slikt konsept under planlegging, men jeg vet ikke om det er besluttet noe der.

protus
22.09.15 02:25

Phobos/Deimos blir besøkt før eller siden, ikke noe å bekymre seg over.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg