Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

4.3 g bilde av Andromeda.

NYTT TEMA
Messier33
Messier33Innlegg: 3760
orbixx
orbixxInnlegg: 3606
20.09.15 00:11

Utrolig bra.

Føler nesten at jeg har nærkontakt med galaksen, Andromeda.

Jeg mener at jeg så en vakker kvinne , og vinket.

Nå sitter jeg her ved pc'en og venter på svar... :)

protus
protusInnlegg: 5175
22.09.15 02:34

Vi vet hvel ikke eksakt avstnad til Andromeda-galaksen ?

shingomurata
shingomurataInnlegg: 302
29.09.15 08:14

Artig kuriositet: For å kunne se enkeltstjerner i Andromedagalaksen må selve bildet av galaksen forstørres til jordkloddestørrelse. Da vil det være mulig, med mikroskop, å se stjerner. Vanvittige størrelser der ute.

Og Andromeda er langt i fra å være den største galaksen. IC 1101 er 500 ganger større.

For en viss følelse av størrelsene på ting der ute:

http://htwins.net/scale2

Vår sol er i størrelsesforhold til Melkeveien som en menneskelig eggcelle er i forhold til jordkloden.

Ribba
RibbaInnlegg: 34252
29.09.15 08:32
protus: Vi vet hvel ikke eksakt avstnad til Andromeda-galaksen ?

Kommer jo an på hva du mener med "eksakt". Om du skal ha det ned til nanometeren, så nei, jeg tviler på at vi vet den eksakte avstanden til Andromeda.

Men grovt sett, så er vel avstanden 2.54 ± 0.11 Mly, eventuelt 778 ± 33kpc om du vil ha det i parsec.

Grammofon
GrammofonInnlegg: 1860
23.10.15 11:40
Ribba: Men grovt sett, så er vel avstanden 2.54 ± 0.11 Mly

Vi vet også at Andromeda og Melkeveien beveger seg rett mot hverandre med en hastighet på 402 336 km/t (112 kilometer i sekundet). Med denne farten ville en tur fra jorda til månen ta ca. 1 time. Likevel når ikke de to galaksene fram til hverandre før om ca. 4 milliarder år.

Grammofon
GrammofonInnlegg: 1860
23.10.15 11:42
Ribba: Men grovt sett, så er vel avstanden 2.54 ± 0.11 Mly,

Vi vet også at Andromeda og Melkeveien beveger seg rett mot hverandre med en hastighet på over 400 000 km/t (111 kilometer i sekundet). Med denne farten ville en tur fra jorda til månen ta ca. 1 time. Likevel når ikke de to galaksene fram til hverandre før om ca. 4 milliarder år.

(Innlegget ble redigert 23.10.15 11:43)

CityPower
CityPowerInnlegg: 685
21.11.15 16:25
Messier33: Fantastisk skue.

Vi er nok alene :)

CityPower
CityPowerInnlegg: 685
21.11.15 16:27
shingomurata: største galaksen. IC 1101 er 500 ganger større.

...og det er peanøtter i forhold til den største nebula.

protus
protusInnlegg: 5175
29.11.15 04:37

Det er egentlig forbløffende hvor lite vi vet om vårt galaktiske nabolag:

- Man undres på hvor mange spiralarmer Melkeveien har. Vi kan jo ikke observere skikkelig siden vi selv er der.

- Det kan være tre magelanske galakser (ikke bare de to skyene).

- Triangulum-galaksen kan være satelittgalakse til Andromeda.

LANISTA84
LANISTA84Innlegg: 824
29.03.17 19:52

Den som bare kunne ha bliltt født 200 år senere.

Ikke at vi da har forstått så mye mer om Andromeda troligvis, men om vårt nærmeste nabolag i det minste.

Sarella
SarellaInnlegg: 8796
11.04.17 15:29
shingomurata: IC 1101 er 500 ganger større.

Number of stars: 100 trillion

For noen syke tall det er snakk om :)

(Innlegget ble redigert 11.04.17 15:29)

Moretta
MorettaInnlegg: 52
24.06.17 15:09
Sarella: Number of stars: 100 trillion For noen syke tall det er snakk om :)

Husk at på amerikansk er en trillion en billion. Men fortsatt totalt uforstålig for alle med en IQ under 350. Det er de såre fakta.

Moretta
25.06.17 00:16

Det er litt trist å vite at bare noen generasjoner etter oss vil de uten tvil finne bevis for at det finnes liv andre steder. Ikke i Andromeda, selvfølgelig. Det er for langt unna, men I Melkeveien. I vårt nabolag 100 lysår i radius. Våre ufødte sønner og døtre vil finne det. De vil bevise det. Selv på avstand.

Det er noe fantastisk og noe trist i det. Vi vil jo så gjerne være en del av den opplevelsen.

Når jeg ligger ute, som f.eks i Afghanistan, i fjellet i Kunar. Hvor det omtrent ikke finnes noe lys, er himmelen så utrolig vakker. Og det er enkelt å forstå hvorfor de i gamle dager kalte det Melkeveien. Hele den enorme brede stripen i midten er veien inn til sentrum av galaksen.

Jeg tror ikke mange byfolk har noensinne sett hvor utrolig det er.

Jeg ønsker alle den opplevelsen det er å ligge våken. En klar natt. Høre noen dyr hyle for sine artsfrender. Se opp i ro. Og bare betrakte hvor små vi er. Det er noe viktig og samtidig veldig romantisk ved det. Å virkelig være en del av naturen.

(Innlegget ble redigert 25.06.17 00:19)

Sarella
SarellaInnlegg: 8796
25.06.17 17:45
Moretta: Når jeg ligger ute, som f.eks i Afghanistan, i fjellet i Kunar. Hvor det omtrent ikke finnes noe lys, er himmelen så utrolig vakker. Og det er enkelt å forstå hvorfor de i gamle dager kalte det Melkeveien. Hele den enorme brede stripen i midten er veien inn til sentrum av galaksen.

Uten sammenligning forøvrig, nattehimmelen en klar natt i Trysil (er der hver jul) er også utrolig vakker, kan stå ute lenge å bare beundre den.

Gleder meg til de fyrer opp James Webb-teleskopet...

Moretta
25.06.17 20:12
Sarella: Uten sammenligning forøvrig, nattehimmelen en klar natt i Trysil (er der hver jul) er også utrolig vakker, kan stå ute lenge å bare beundre den. Gleder meg til de fyrer opp James Webb-teleskopet...

Veldig enig:)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg