Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Planet simmulatorer.

NYTT TEMA
kungfuz2
kungfuz2Innlegg: 1862
27.10.15 21:35

Har i dag vært i kontakt med en professor ved "Institutt for teoretisk astrofysikk".

Det jeg er på jakt etter, er et simulator-program som viser  planetkonstellasjoner minst
4000 år bak i tid.
Professoren hadde tilgang til et slikt profesjonelt program, men det kostet en god del.

Men han nevnte også programmer som lå på nett.
Bla "Night Light"  som jeg ikke finner.
Men et søk på "Astronomi, simulatorer", gav noen treff.

Nå lurte jeg på om noen her inne har vært borte i et slikt program som er brukbart?

Naresa
NaresaInnlegg: 1577
15.11.15 21:14

Stellarium? 

JTHammer
JTHammerInnlegg: 1972
11.11.16 09:29
kungfuz2: Det jeg er på jakt etter, er et simulator-program som viser planetkonstellasjoner minst
4000 år bak i tid.

Prøv Space Engine.

Det er helt gratis (kun frivillig sponsing for de som vil), inneholder hele universet og du kan endre tid framover og bakover.

Har ikke prøvd det enda, nylig kommet over det for noen dager siden, men kommer vel til å laste det ned i helgen for å sjekke det ut. :)

Space Engine

Det er fortsatt i beta, men det er forsåvidt et frivillig prosjekt detta av en russisk astronom. Han har holdt på med det siden 2010 en gang.

kungfuz2
11.11.16 11:16
JTHammer: Prøv Space Engine. Det er helt gratis (kun frivillig sponsing for de som vil), inneholder hele universet og du kan endre tid framover og bakover. Har ikke prøvd det enda, nylig kommet over det for noen dager siden, men kommer vel til å laste det ned i helgen for å sjekke det ut. :) Space Engine Det er fortsatt i beta, men det er forsåvidt et frivillig prosjekt detta av en russisk astronom. Han har holdt på med det siden 2010 en gang.

Tusen takk og vell så det.

Skal prøve det så snart jeg for tid.

Skal bli artig å høre hva du kommer til.

Akkurat nå skriver jeg om astronomiens innvirkning på religioner og denslags fra gammel tid.

kungfuz2
13.11.16 11:57
JTHammer: Prøv Space Engine.

Surfet så vidt innom og leste kommentarene.  Ser ikke ut som alle får det til å virke. 
For meg ser det ut som det tar 8 Gb plass.
Jeg har nettopp skiftet til Windows 10 og det kan visst brukes.

Så leser jeg at for noen går skjermen i svart, så jeg lurer på om der er er plass på min bærbare.

Så jeg har ikke lastet ned enda.
Skulle kanskje lastet ned på minnepin eller disk?

JTHammer
13.11.16 16:52
kungfuz2: Surfet så vidt innom og leste kommentarene.  Ser ikke ut som alle får det til å virke. 
For meg ser det ut som det tar 8 Gb plass.
Jeg har nettopp skiftet til Windows 10 og det kan visst brukes. Så leser jeg at for noen går skjermen i svart, så jeg lurer på om der er er plass på min bærbare. Så jeg har ikke lastet ned enda.
Skulle kanskje lastet ned på minnepin eller disk?

Laster ned nå.

Såvidt jeg kan se er selve programmet rundt 1GB stort.

Det krever minst 4GB, men anbefaler 8. Eller mer. :) 

Hvis du lurer på hva du har på laptopen din så kan du enkelt gå ned til Søk og skrive inn ...
dxdiag
... der og starte det programmet.

kungfuz2
14.11.16 00:54

Hei på deg igjen.

Har sittet å klort med synkronisering av gmail når jeg skal sende mail til aviser etc. med  bilder.  Noe skal  skal det alltid være.

Men jeg gjorde som du sa med dxdiag.
Der var det rene biblioteket av måter å gjøre det på.

Helt ti jeg fant en link som sa dette:
"Trykk på Windows-knappen og R  samtidig på tastaturet."

Og vips så kom der en plakat opp med "RUN" på.

Den viser ram: 4096 MB
Sidevekslingsfil:  2957 MB  brukt.
-------"---------:   4669 MB  ubrukt.

Hva forteller det, du som kan?

(Innlegget ble redigert 14.11.16 01:05)

la1goa
la1goaInnlegg: 10122
14.11.16 16:33
kungfuz2: Professoren hadde tilgang til et slikt profesjonelt program, men det kostet en god del.

For lassevis av år siden brukte jeg Redshift. v.3. Jeg var veldig fornøyd og jeg skrev ut heaugevis med tidstempled stjernekart som jeg dro med meg til ødemarken når jeg skulle sjekke planteer og månepossisjoner. Nå er den ute i versjon 8 premium for rundt 500-600 kr. Den dekker fra og med 4713 BC. Eller du kan ta billigversjonen for 150-200, men den vet jeg ikke hva er god for.

kungfuz2
14.11.16 21:50
la1goa: For lassevis av år siden brukte jeg Redshift. v.3. Jeg var veldig fornøyd og jeg skrev ut heaugevis med tidstempled stjernekart som jeg dro med meg til ødemarken når jeg skulle sjekke planteer og månepossisjoner. Nå er den ute i versjon 8 premium for rundt 500-600 kr. Den dekker fra og med 4713 BC. Eller du kan ta billigversjonen for 150-200, men den vet jeg ikke hva er god for.

Trivelig å høre (som jeg) begynte med astronomi for noen tusen år siden.
Jeg var ti år, men da fikk jeg forbud om å "glane på stjernene" som en sa. "Man kan ikke brødfø seg sjøl ved å glane på stjerner.".
Så siden har det foregått om natten når antiglanerne sover sin skjønnhetsøvn.  Men slik har det jo alltid vært.

Rundt 1980 var det få som hadde datamaskin og internett var det vel bare forskere og hæren i USA som brukte.

Men der var kassetter å få kjøpt.
Jeg husker ikke navnet,  men man kunne legge inn vekten på en klode og en utgangshatighet. Da ville man få en slepestrek gjennom solsystemet.
Feks. om Månen ble sendt ut og den banen den ville få rundt Saturn med en viss avstand og så videre til Jupiter osv.
Altså det samme som vi bruker i dag med å utnytte tyngdekraften til de forskjellige planeter til å slynge romfartøy videre utover.
Det var ganske interessant å se hvilken bane fartøyet ville få, feks rundt Mars.
Slepestreken viste da om fartøyet begynte å gå i mindre og mindre elipser, for til slutt å gå i sirkulære baner eller ville styrte.

Nå var jo dette programmet laget etter matematisk utregning som jeg også fikk undervisning i da jeg var tilknyttet "Astroklubben Ulriken". Men den gang skjønte jeg ikke bæret av matte.
Men det gjorde jo astronomen som underviste.

Men jeg kan ikke huske om dette programmet viste tidskonstelasjoner.

Det jeg er ute etter er Jupiters posisjoner i de intervallene vi er nærmest Jupiter.

Fordi Jupiter er årsaken til att WTC falt akkurat på den datoen.
Og de to menneskelige søyler er jo beskrevet i de fleste kulturer.
Det er ikke så viktig, men det hadde vært interessant å vite hvor lange de periodene er mellom hver gang Jorden er nærmest Jupiter og er størst og mest skinnende.

Det er jo en helligdag etter gammelt. Islam feirer jo den bla.
Ikke minst Mohammad Ata.

kungfuz2
14.11.16 21:53
Naresa: Stellarium?

Har hørt om det.
Har du prøvd den?

la1goa
la1goaInnlegg: 10122
14.11.16 22:20
kungfuz2: Det jeg er ute etter er Jupiters posisjoner i de intervallene vi er nærmest Jupiter. Fordi Jupiter er årsaken til att WTC falt akkurat på den datoen.
Og de to menneskelige søyler er jo beskrevet i de fleste kulturer.
Det er ikke så viktig, men det hadde vært interessant å vite hvor lange de periodene er mellom hver gang Jorden er nærmest Jupiter og er størst og mest skinnende. Det er jo en helligdag etter gammelt. Islam feirer jo den bla.
Ikke minst Mohammad Ata.

Hmmm....    Det gir meg en idé. Men jeg tar den ikke på strak arm, det krever mer planlegging. Så langt min beskjedne viten rekker så er det mer eller mindre en periode 4332.59 + eller - 365.25 døgn du er ute etter. Jeg kjøpte en bok Astronomical Algorithms hvilket jeg kan anbefale hvis du kan litt matematikk og er interessert i å sette deg inn i computer kalkuleringer. Men som sagt boka er astronomisk i forståelsen og er ikke enkel matematikk. Haugevis av tabeller som man må sette seg inn i. Tabellene er noe utdatert men de har jeg funnet mer oppdatert på nett.

Hvis du vil kan du prøve deg på WolframAlpha siden. Visstnok er det bare å knakke inn noen engelske gloser og du får svaret du spør om. Jeg finner siden fantastisk, noe geek men vanvittig bra. Her er det et eksempel på hva den kalkulerer akkurat nå om Jupiter

JTHammer
20.11.16 00:31
kungfuz2: Den viser ram: 4096 MB
Sidevekslingsfil:  2957 MB  brukt.
-------"---------:   4669 MB  ubrukt. Hva forteller det, du som kan?

Beklager, ikke vært på forumet en stund. :) 

4000MB (=4GB) RAM er hva du har på fysiske brikker i maskinen (eventuelt bare 1 brikke).

Sidevekslingsfil (totalt ca 7,7GB) er såkalt virituelt minne, altså hvor mye av harddisken din som blir brukt som RAM.

Så med andre ord, du har 7,7GB RAM (fysisk og virituelt) i maskina, hvorav hele RAM brikken (brikkene) er i bruk pluss ca. 3GB av harddisken i øyeblikket du kjørte DXDiag.

Burde være mer enn nok til å kjøre programmet. :) 

Rotet litt rundt med det tidligere i uken og syntes det var interessant. Mest av alt likte jeg å reise fra Jorda og ut av galaksen og videre. Og så inn igjen. :p 

Prøvde også en gang å reise gjennom med nogenlunde fart (husker ikke akkurat hvor raskt) ..... det tok en stund. :D 

(Innlegget ble redigert 20.11.16 00:32)

kungfuz2
20.11.16 00:55
la1goa: Hmmm....    Det gir meg en idé. Men jeg tar den ikke på strak arm, det krever mer planlegging. Så langt min beskjedne viten rekker så er det mer eller mindre en periode 4332.59 + eller - 365.25 døgn du er ute etter. Jeg kjøpte en bok Astronomical Algorithms hvilket jeg kan anbefale hvis du kan litt matematikk og er interessert i å sette deg inn i computer kalkuleringer. Men som sagt boka er astronomisk i forståelsen og er ikke enkel matematikk. Haugevis av tabeller som man må sette seg inn i. Tabellene er noe utdatert men de har jeg funnet mer oppdatert på nett. Hvis du vil kan du prøve deg på WolframAlpha siden. Visstnok er det bare å knakke inn noen engelske gloser og du får svaret du spør om. Jeg finner siden fantastisk, noe geek men vanvittig bra. Her er det et eksempel på hva den kalkulerer akkurat nå om Jupiter.

Fint ar du reagerte med en ide`.
For saken er den at historien om astronomiens opprinnelse er feil.
Da tenker jeg mest på ANAXIMANDER (610-546 fkr) som mente at himmelen var et kuleskal som dreide seg om Nordstjernen, og med stjernene festet på innsiden av dette kuleskallet. Og at Jorden var en flattrykt sylinder som svevde i rommet som senter i universet.
Dette fantasibildet finner man bilde av flere steder og det er også oppsugd av den romerske kirke bla.

Og dermed fikk senere astronomer store problemer.

Men saken er den at tusenvis av år tidligere i forskjellige kulturer kunne man lett finne ut at Jorden selvfølgelig må være rund. Man behøver ikke være astronom for å finne ut det.

Det mest sannsynlige er at kirkens egne medlemmer prøvde å tilpasse astronomien til deres oppfatning av verden.
Slik det også gjøres i dag.
Det ville ellers ikke være nødvendig for kirken i Roma å sette seg så iherdig til motmele  de neste tusen år.
Inntil astronomien løsrev seg spesielt i NordAuropa og kunne forske fritt.

Den 1.10. 1999, dukket det opp i øst for meg. en utrolig lyssterk "stjerne". Neste natt var den nærmere. Den var som den rullte bortover fjellkjeden.
Så for sikkerhetskyld ringte jeg astronomisk institutt og fikk bereftet at det var Jupiter.
Den 10.10 gikk den ned bak en spiss fjelltopp.
Og på samme sted sto solen opp.

Nøyaktig slik det er beskrevet i forskjellige kulturer fra gammelt av. Ikke minst fra gamle Babylon.

Så det jeg tenkte var å finne intervallene fra 1.10, 1999 og bakover..
Der bak er det kodete meldinger, og disse har sannsynligvis med astronomi å gjøre. Men som er omsatt til forskjellige tallverdier.
Og de må løses.

Jeg har sett på linkene dine og de er bra.
Men å rekke det i alt det andre, er en annen sak.

Men kanskje kunne du arbeide med din ide`i mellomtiden?

Der er enormt mye vitenskap som går som i en "tunnell" gjennom generasjonene og er enda ikke løst.

kungfuz2
20.11.16 18:04
la1goa: er det mer eller mindre en periode 4332.59 + eller - 365.25 døgn du er ute etter.

Sett på bakgrunn av at de for 5-6000 år siden og mer, ikke hadde teleskoper, så kan man ta høyde for at nøyaktigheten ikke alltid er på topp eller avrundet.
Så 365 dager x 11.9 = 4343,5  dager./år.

Men om dette forholdet kan spores tilbake i tid periodevis og som skulle kunne bekreftes i eldgammel tekst, og så sammenlignes med nyere forskning, hadde vært interessant.

På samme måte som de "vinduer" der Jorden innhenter Mars.
( Brukt i romforskningen.)
Har  lest at disse "vinduene" oppstår hver annet år ca.

Månen har jo også nettopp hatt et slikt "vindu", og periodene er kjent, og avstanden er kjent. Ca -50 000 km.

Og månen har jo dinglet der oppe i millioner av år, så noen må jo ha lagt merke til forandringen, selv om de fleste ikke bryr seg.

Så poenget er altså å finne disse "Vinduene" til Jupiter, og se om man kan spore opp reaksjoner blant folk på disse "helligdagene" bakover i tid.
Månen har jo vært brukt til slike ting, også Solen, Sirius mfl. alle som guder. I tillegg en vrimmel av andre guder som i Egypt, som Osiris, kona Isis og sønnen Horus og tusenvis av andre.

Men gjennom denne vrimmelen av guder skimtes også  seriøse astronomiske utredninger.
Det samme i de fleste andre land.

Med andre ord.  Finner man tilsvarende reaksjoner på astronomiske hendelser bakover i tid som ved Jupiter, skulle det kunne åpne for en bedre forståelse av menneskets tidligere historie, sett fra et astronomisk perspektiv.
Og dermed gjentagelsene.

kungfuz2
20.11.16 22:33
JTHammer: 4000MB (=4GB) RAM er hva du har på fysiske brikker i maskinen (eventuelt bare 1 brikke). Sidevekslingsfil (totalt ca 7,7GB) er såkalt virituelt minne, altså hvor mye av harddisken din som blir brukt som RAM. Så med andre ord, du har 7,7GB RAM (fysisk og virituelt) i maskina, hvorav hele RAM brikken (brikkene) er i bruk pluss ca. 3GB av harddisken i øyeblikket du kjørte DXDiag.   Burde være mer enn nok til å kjøre programmet. :)    Rotet litt rundt med det tidligere i uken og syntes det var interessant. Mest av alt likte jeg å reise fra Jorda og ut av galaksen og videre. Og så inn igjen. :p    Prøvde også en gang å reise gjennom med nogenlunde fart (husker ikke akkurat hvor raskt) ..... det tok en stund. :D

Tusen takk for hjelpen.
Nå må jeg bare si at jeg er grundig akterutseilt når det gjelder data.
Selv om jeg begynte med data i 1980, som førte videre til Dac/Dap
(Autocad).

Det ble et yrke som var ganske interessant, men gruelig mye å sette seg inn i.
Men nå er det en del år siden jeg sluttet med konstruksjon, så laptopen er stort sett til husbruk.
Og mye har forandret seg siden den gang.
Så jeg trenger all den hjelpen jeg kan få.
Takk igjen.

Og takk til alle her inne for henvisning til linker.

Skal prøve dem etter hvert.

Så er der noen som vil forfølge tankene mine så er alle velkommen.

Så kanskje en dag får 1. klassingene først få lære om det univers vi lever i.
Det vil gi dem perspektiver på livet på Jorden.

Torotto
TorottoInnlegg: 10903
21.11.16 13:40
kungfuz2: Så er der noen som vil forfølge tankene mine så er alle velkommen.

Stellarium går tilbake i tid.   Sjekk diskusjon her om nøyaktighet

Den finnes også som App til iPad til kr.33,00

Androide koster App kr. 25,00 

kungfuz2
22.11.16 00:17
Torotto: Stellarium går tilbake i tid.   Sjekk diskusjon her om nøyaktighet Den finnes også som App til iPad til kr.33,00 Androide koster App kr. 25,00

Tusen takk.  Har lest linken "her".
Det jeg reagerte på var 616 BC.
Der finnes en del tall som liksom svever gjennom generasjonene uten å kunne feste dem til noe spesielt.
Og "Azotto" spør jo også hvorfor akkurat 616 BC.
Nå tror jeg ikke at 616 kan knyttes til en dato.

Så jeg pløyde gjennom mine mange tusen kodeløsninger, skrevet for snart 20 år siden.
Der fant jeg dette:

616 = 6 x 16 = 96 x 9 = 864 : 6 = 144.

Og 616 x  468 : 2 =144144.

Og 616 x 216 = 356,037037

Og 616 : 7 : 8 : 3.5 = 314,2857143

Så jeg mener det er et forsøk på å samstemme forskjellige verdier

Men ellers går 616 inn i den vanlige kodeløsing som 616 minus 40 = roten av 576 = 24 osv.
Men 999 er en kalender som er i bruk når en skal løse koder.

Kanskje mener han den?

(Innlegget ble redigert 22.11.16 00:18)

JTHammer
22.11.16 10:05
kungfuz2: Den viser ram: 4096 MB
Sidevekslingsfil: 2957 MB brukt.
-------"---------: 4669 MB ubrukt. Hva forteller det, du som kan?

"4000MB (=4GB) RAM er hva du har på fysiske brikker i maskinen (eventuelt bare 1 brikke). Sidevekslingsfil (totalt ca 7,7GB) er såkalt virituelt minne, altså hvor mye av harddisken din som blir brukt som RAM. Så med andre ord, du har 7,7GB RAM (fysisk og virituelt) i maskina, hvorav hele RAM brikken (brikkene) er i bruk pluss ca. 3GB av harddisken i øyeblikket du kjørte DXDiag.  "

PS! Liten korreksjon her:

Totalt har du ca. 12GB med RAM (litt i underkant, fysisk og virituelt) mente jeg og si, ikke 7,7GB. :)

kungfuz2
22.11.16 13:34
Torotto: Stellarium går tilbake i tid.

Der er noe greier med denne PC en min.
Nå surret den lenge uten at noe kom opp.
Så kom det et lite smell og lynraskt et skilt som sa "feil på PC, omstarter".  Og det gjorde den.
Så jeg må finne ut hva det er, før jeg laster ned noe mer.

Men ellers er det som diskusjonen på linken "her" viser ang. 616 BC, at det setter igang en reaksjon blant folk.

Det samme med Jupiter.
Det meste av astronomien blir tilpasset forskjellige troer.
Slik som "Voktes av 19"
"Sendte over dem en hylende vind"
"7 dager og 8 netter."

Fordi 7 x 12 og  8  x 12 = 180
Og 180 x 5 = 900.

Det som er det skumle med astronomisk/religiøs tilpassing, er at det er enkelt å forandre tekst på verdiene.
Og enda verre når det går fra en religion til en annen.

Det ser man feks. av verdien 19. (Koranen).
"Voktes av", stammer fra "det som er skjult" og de som "vokter" det skjulte er ubestemt.
Så når en da forsøker å finne disse tar en tall som man ikke forstår som 6 x 19 = 114 + 786 = 900.
Og 6 + 19 = 25. Osv.

Men 19 er ikke menn og har aldri vært.
Så Jupiter og WTC er verdens verste blødme.

Men vi mennesker gjentar oss selv i perioder.
"Så der er intet nytt under Solen" .

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg