Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fikk stjernekikkert til jul i år.

NYTT TEMA
Du-tar-feil
Du-tar-feilInnlegg: 6660
26.12.15 16:55

Som tittelen sier så fikk jeg som sagt stjernekikkert til jul i år. Reflektor 150/750, er litt usikker på hvilket merke. Kan det være Focus Sirius 2? 

Uansett, jeg finner ikke ut på nett hvor og når Saturn er synlig på nattehimmelen. Jeg bor i Bergen og i dag er det stjerneklart. 

Jupiter og Mars er også intressant! Andre himmelobjekter som er kule å se på også selvsagt! 

Noen som vet? :) 

orbixx
orbixxInnlegg: 3574
26.12.15 23:13

Hei.

Du kan laste ned gratisprogrammet stellarium.org

Jeg gratulerer med en fin julepresang, men trodde at det alltid regner i Bergen... :)

vatutin
vatutinInnlegg: 4343
29.12.15 10:40

På dette stjernekartet kan du legge inn ditt hjemsteds kartposisjon så vil du kunne se stjernehimmelen med planetene i nåtid. Du kan legge inn hvilken som helst dato og tidspunkt for å se hvordan stjernehimmelen ser ut i fremtid (greit dersom man skal planlegge en observasjonskveld).

For å kunne lese kartet må du selvfølgelig kjenne de viktigste stjernebildene.

hjbjerke
hjbjerkeInnlegg: 1023
13.01.16 16:48

Dette er en bra side å kikke på (der finner du også en lenke til stjernekartet vatutin viste til). Dette er en litt artig presentasjon som viser deg en del stjernetegn. Det finnes egne bøker og stjernekart du kan skaffe deg etterhvert

nøkkerosa
nøkkerosaInnlegg: 6204
04.05.16 01:01

Min yngste son (som er autist og svært fasinert av stjernehimmelen og planeta og slikt..) fekk ein stjernekikkert av oss foreldre til sin Konfirmasjon no nyleg, og han vart kjempeglad. Han lurte jo på om han no kunne sjå ka folka dreiv på med inni husa sine...haha. Eg tok ein råsjanse og bestilte den på nettet. Men den er so avansert at det tar nok ei tid å skjøne korleis den faktisk funka. Har foreløbig brukt den kun manuelt og eg trur vi har sett planeten Venus.....men har ikkje peiling for eg er fullstendig grønn på dette med kor planetane er til ei kvar tid (og dei ser jo ut som stjerner...). Og her ein dag gjekk eg ut og såg på den klaraste "stjerna" eg såg på himmelen ca 23.30 i sør. Trur det var ein planet eg såg på som var "svart" i mitten og med eit stort gult felt rundt seg. Haskje peiling men kanskje Venus (ein av dei første "stjernene" som visa seg på himmelen??

Først såg vi gjennom stovevindauget med skikkerten, og det var jo skikkeleg antiklimaks, for det var so uklart, og eg tenkte at no har eg nok kjøpt "katta i sekken" (igjen). Men so stod det i bruksanvisningen (jadda fann jo ut at eg burde jo faktisk lese den da sjølv kor landrygt det er,,,) at gamle vindauge (vi bur i eit gamalt hus) nyttar ikkje å sjå igjennom, men ein må gå ut. Gjekk so ut for å prøve å fininnstille søkekikkerten mot eit objekt i det fjerne til teleskopet. Og då blei det klart. Jippiii , og då blei eg kjempeglad :-) 

Men sidan har det vore mest overskya...*sukk*. Men gleda meg til neste gong det er stjerneklart :-)

Du-tar-feil
Du-tar-feilInnlegg: 6660
04.05.16 10:00
nøkkerosa: Min yngste son (som er autist og svært fasinert av stjernehimmelen og planeta og slikt..) fekk ein stjernekikkert av oss foreldre til sin Konfirmasjon no nyleg, og han vart kjempeglad. Han lurte jo på om han no kunne sjå ka folka dreiv på med inni husa sine...haha. Eg tok ein råsjanse og bestilte den på nettet. Men den er so avansert at det tar nok ei tid å skjøne korleis den faktisk funka. Har foreløbig brukt den kun manuelt og eg trur vi har sett planeten Venus.....men har ikkje peiling for eg er fullstendig grønn på dette med kor planetane er til ei kvar tid (og dei ser jo ut som stjerner...). Og her ein dag gjekk eg ut og såg på den klaraste "stjerna" eg såg på himmelen ca 23.30 i sør. Trur det var ein planet eg såg på som var "svart" i mitten og med eit stort gult felt rundt seg. Haskje peiling men kanskje Venus (ein av dei første "stjernene" som visa seg på himmelen?? Først såg vi gjennom stovevindauget med skikkerten, og det var jo skikkeleg antiklimaks, for det var so uklart, og eg tenkte at no har eg nok kjøpt "katta i sekken" (igjen). Men so stod det i bruksanvisningen (jadda fann jo ut at eg burde jo faktisk lese den da sjølv kor landrygt det er,,,) at gamle vindauge (vi bur i eit gamalt hus) nyttar ikkje å sjå igjennom, men ein må gå ut. Gjekk so ut for å prøve å fininnstille søkekikkerten mot eit objekt i det fjerne til teleskopet. Og då blei det klart. Jippiii , og då blei eg kjempeglad :-)  Men sidan har det vore mest overskya...*sukk*. Men gleda meg til neste gong det er stjerneklart :-)

Det er jo en fantastisk gave - "stjernekikking" er jo en sunn hobby, i motsetning til dataspill osv. 

Men med mindre du har kjøpt en skikkelig heftig kikkert så tviler jeg på man kan se Venus i noe særlig detalj. Da er det bedre å prøve seg på Jupiter (som jeg viser til i åpningsinnlegget) eller Saturn. 

Jupiter ser du faktisk bedre med det blotte øye enn hva bildene mine viser. Gjennom kikkerten har man mulighet til å se farger, til og med "den røde flekken" er mulig å skimte. Det samme gjelder fire av de største månene som sirkulerer planeten. Dette kommer selvsagt litt an på hvilken kikkert du har kjøpt.

Jupiter er forresten å se på himmelen relativt tidlig på kvelden nå, og den står ganske høyt på himmelen. Den er også ganske enkel å spotte da den tydeligvis skal være det tredje sterkeste lyspunktet på himmelen, etter Solen og Månen. Ergo, den sterkeste stjernen du ser. Saturn ligger (hvertfall i Bergensområdet) ganske lavt på himmelen, og kommer ikke frem før nærmere klokken 4 om natten.

Det er ikke særlig nytte å se gjennom stuevinduet forresten, spesielt ikke om det er lys på i rommet i tillegg. Selv kikker jeg fra hagen til foreldrene mine, med alt lys rundt med slått av. I tillegg er det i utkanten av Bergen, så det er ikke mye lysforurensing i området. 

Hvis du vil identifisere og differensiere stjernene fra planetene er det en god regel å se på om "stjernen" flikker og flakker (om du skjønner?). En planet vil fremstå som en konstant lysflekk som ikke varierer i lysstyrke. Er ikke helt sikker på hvorfor, men tipper det har å gjøre med at planetene reflekterer solens lys, imens stjernene avgir sitt eget lys. 

Når det kommer til at du så noe som "var svart i midten og gult rundt", så kan jo det selvsagt være Venus. Jeg har aldri prøvd å kikke på den planeten, så jeg er ikke sikker. 

Jeg opplever iallfall at når jeg kikker på en planet, si Jupiter i dette tilfellet, hvis jeg da har kikkerten helt ute av fokus så blir planeten bare en gul/hvit runding i linsen min. Jeg har en reflektor (kort og bred), så kanskje dette bare gjelder oss som bruker denne typen. Om du har en refraktor (langt rør/tube) har du kanskje ikke det samme problemet. Prøv å endre litt på fokuset når du kikker, så forsvinner kanskje "sirkelen". 

Nå ble dette langt og skrevet i hu og hast! Har ikke fått lest gjennom det så tar forbehold om skriveleifer og faktafeil! My bad isåfall :)

Edit: Ser du har svart på et annet innlegg enn jeg trodde. Se etter tråden "Mine første bilder av Jupiter", det er den tråden jeg sikter til i dette innlegget.

(Innlegget ble redigert 04.05.16 10:01)

nøkkerosa
04.05.16 21:21
Du-tar-feil: Det er jo en fantastisk gave - "stjernekikking" er jo en sunn hobby, i motsetning til dataspill osv.  Men med mindre du har kjøpt en skikkelig heftig kikkert så tviler jeg på man kan se Venus i noe særlig detalj. Da er det bedre å prøve seg på Jupiter (som jeg viser til i åpningsinnlegget) eller Saturn.  Jupiter ser du faktisk bedre med det blotte øye enn hva bildene mine viser. Gjennom kikkerten har man mulighet til å se farger, til og med "den røde flekken" er mulig å skimte. Det samme gjelder fire av de største månene som sirkulerer planeten. Dette kommer selvsagt litt an på hvilken kikkert du har kjøpt. Jupiter er forresten å se på himmelen relativt tidlig på kvelden nå, og den står ganske høyt på himmelen. Den er også ganske enkel å spotte da den tydeligvis skal være det tredje sterkeste lyspunktet på himmelen, etter Solen og Månen. Ergo, den sterkeste stjernen du ser. Saturn ligger (hvertfall i Bergensområdet) ganske lavt på himmelen, og kommer ikke frem før nærmere klokken 4 om natten.

Takker for hyggeleg svar frå deg og dine råd :-)

Ja eg fann ut at istedet for å gi pengar so ville eg gi noko som kan fenge interessefeltet til min son, og då var stjernekikkert det som liksom utprega seg. Men om kikkerten er "heftig" anar eg ikkje for eg har ikkje særleg peiling på dette med stjernekikkert , men har prøvd å såtte meg litt inn i ettertid etter at vi mottok kikkerten (og fekk heldigvis hjelp av nokre kyndige konfirmantgjestar til å montere den :-)

Men okay, då svarar eg deg vidare på kommentaren din her (i første omgang) i den andre tråden din istedet kalla "mine første bilder av Jupiter", og håpar du synast det er ok :-)

(ps! får ikkje tida til å kommentere alt du skriver akkuratt no...og skriver sjølv litt i hu og hast no....sånn at det er sagt (og skjøna difor kva du meina skal du vete...)

(Innlegget ble redigert 04.05.16 21:23)

kungfuz2
kungfuz2Innlegg: 1794
05.05.16 12:18
nøkkerosa: Ja eg fann ut at istedet for å gi pengar so ville eg gi noko som kan fenge interessefeltet til min son, og då var stjernekikkert det som liksom utprega seg

Jeg tror ikke du kunne ha kommet på en bedre komf. gave til sønnen din.
For det er ikke bare med øynene man ser, men det åpner for perspektiver om hvor liten man er i den store sammenheng.

Så jeg mener at Psykologi og Astronomi har gått hånd i hånd fra de eldste tider.

Gratulerer til hele familien.

nøkkerosa
06.05.16 23:55

Kjekt å høyre Kungfuz og takk, og eg håpar han vil få masse glede av den framover i tida :-)

Dette med psykologi og astronomi som du nevner er jo ein interessant tanke....som eg vil tenke meir over...

nøkkerosa
17.05.16 13:02

Sånn ja....då har eg sett på 17 Mai toget ...via ein stjernekikkert.....og eg kan konstantere at kikkerten funka veldig bra ;-)

nøkkerosa
17.05.16 13:03

..elles er det ganske grått og ingen planetar i sikte liksom...humm

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg