Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Alt

NYTT TEMA
cabbycab
cabbycabInnlegg: 513
13.02.16 23:16

Ganske trist og faktisk litt skremmende hvor lite aktivitet det er her på "Astronomi".

Jeg registrerer at alt som foregår på denne lille blå prikken i universet er viktigere en Alt rundt oss.

Fremdeles er det mange som mikser begrepene "Astrologi" og Astronomi...

Fremdeles er det mange som ikke forstår hvorfor vi har årstider...

Fremdeles blir Astronomi sett på som noe sært og nerdete.

Ut i fra mine erfaringer virker det som om nordmenn generelt er lite interessert i det faktum at vi er Universet som har blitt oppmerksom på seg selv.

Jeg mener at den hjernen og tankekraften vi har utviklet bør brukes mer, til å søke svar blant stjernene.

Vi kan begynne med barna våres. Når religiøse kan påvirke barna til å tro på eventyr, så kan vel vi lære og inspirere barna om Astronomi og Vitenskap.

orbixx
orbixxInnlegg: 3604
13.02.16 23:49
cabbycab: Jeg mener at den hjernen og tankekraften vi har utviklet bør brukes mer, til å søke svar blant stjernene.

Det er selvfølgelig lite kjendisprat har på Astronomi- og takk for det.:)

Jeg har lest mange flotte innlegg her, som har lært meg mye.

Hvis noen ikke vet at vi har årstider, er det på tide at de uvitende tar en titt i kalenderen eller opp, retning himmelen.

Dersom folk kikker på stjernene en mørk kveld, så kommer ofte spørsmålene automatisk ramlende inn i hjernen.

"Jeg lurer på om det er liv der ute, i det store universet." ?

Det gjelder å få litt fart på de små grå, som også kan gjøre en interessert i filosofi.

Busus
BususInnlegg: 579
19.02.16 06:10

Jeg bor midt i Oslo og har barn. Det niåringer her ønsker er å bli er "bondejenter". Når barna legger seg for kvelden spør de om vi kan lese om solsystemer på Wikipedia. Forumet har muligens en lysende fremtid. 

(Innlegget ble redigert 19.02.16 06:15)

vatutin
vatutinInnlegg: 4343
25.02.16 12:00
cabbycab: Ganske trist og faktisk litt skremmende hvor lite aktivitet det er her på "Astronomi".

Naturligvis er det interessant å sitte i sofaen og diskutere astronomi via PC'en. Aller best er det å ta med små og store og dra ut og se på stjernehimmelen, gjerne gjennom et teleskop.

Gleden ved å kjenne igjen stjernebilder m.m. og å lære å orientere seg på himmelen er noe som varer livet ut.

Er mange teoretikere på forumet her og de må vi naturligvis ha. Personlig synes jeg likevel det morsomste er å diskutere med folk som har litt observasjonserfaring eller er interessert i praktiske spørsmål knyttet til hobbyastronomi. 

Er til syvende og sist vi selv som avgjør aktivitetsnivået på dette forumet.

cabbycab
cabbycabInnlegg: 513
25.02.16 18:13
vatutin: Naturligvis er det interessant å sitte i sofaen og diskutere astronomi via PC'en. Aller best er det å ta med små og store og dra ut og se på stjernehimmelen, gjerne gjennom et teleskop

Ja, jeg er enig i at "live" dekning med egne øyne er fascinerende.

Men jeg føler at mange som ikke har kunnskap, helt tar inn over seg dimensjonene og tilhørigheten vi har til kosmos.

Vi har fantastiske hjelpemidler gjennom internett til å øke kunnskap og interesse, men jeg føler at interessen går nedover.

vatutin
vatutinInnlegg: 4343
03.03.16 15:32

Vel, å ta inn over seg dimensjonene og de enorme avstandene i universet er en utfordring for den menneskelige fatteevne.

Enig i at internett er en rik kilde til astronomikunnskap. Men som sagt trigger praktisk observasjon både den estetiske opplevelsen og vitebegjæret. Å se f eks Krabbetåken i okularet gjør det mye mer meningsfylt å lese om dette objektet når du kommer hjem og setter deg i sofaen etter endt observasjon

kungfuz2
kungfuz2Innlegg: 1862
24.03.16 20:07
cabbycab: Ganske trist og faktisk litt skremmende hvor lite aktivitet det er her på "Astronomi".
Jeg registrerer at alt som foregår på denne lille blå prikken i universet er viktigere en Alt rundt oss.
Fremdeles er det mange som mikser begrepene "Astrologi" og Astronomi...
Fremdeles er det mange som ikke forstår hvorfor vi har årstider...
Fremdeles blir Astronomi sett på som noe sært og nerdete.
Ut i fra mine erfaringer virker det som om nordmenn generelt er lite interessert i det faktum at vi er Universet som har blitt oppmerksom på seg selv.
Jeg mener at den hjernen og tankekraften vi har utviklet bør brukes mer, til å søke svar blant stjernene.
Vi kan begynne med barna våres. Når religiøse kan påvirke barna til å tro på eventyr, så kan vel vi lære og inspirere barna om Astronomi og Vitenskap.

Fint innlegg og tankegang.
Ref. mitt innlegg på vitenskapsforumet.

Da jeg var 10 år ble jeg spurt om hva jeg ville bli når jeg ble stor.
Jeg gjorde mitt livs største tabbe.
Jeg svarte at jeg ville bli astronom og å studere vulkaner.

Svaret var: "Pøh, ingen kan vel brøfø seg sjøl med å glo på stjerner."
Da klappet jeg igjen.

Siden når noen spurte svarte jeg "Vet ikke."

Da jeg ble 20 år, hadde jeg bygget i all hemmelighet et 8" teleskop.  Dette gav jeg vekk til en venn da jeg melde meg inn i "Astroklubben ULRIKEN" i Bergen.  De hadde en 20".

Siden har jeg studert universets sammensetning og dets påvirkning på levende skapninger.

Det forteller at vi mennesker som flokkdyr følger de samme universale regler som universet selv er bygget på.

(Som du er inne på.)

Flokkfunksjonen tilsier at der vil være få som bryr seg om noe utenfor det som har med det interne flokkforholdet å gjøre.

Fra urtiden av må der alltid være en med ekstraordinære evner til å lede flokken bort fra fremtidige farer.
Ref. elefanter, sebraer etc.

Og dette systemet finner man igjen hvor som helst på kloden.
Prinsippet stammer fra universet selv. For eksempel. i solsystemer, og på atomnivå.

Så astronomer var klar over dette systemet for tusenvis av år siden, men oppdaget snart at det trengte ikke inn hos de fleste.
Så de flettet det inn i folks mange gudetroer.

Og slik er det fremdeles.  Derfor er astronomi skremmende for de mange.

Du-tar-feil
Du-tar-feilInnlegg: 6679
04.04.16 15:08
cabbycab: vi er Universet som har blitt oppmerksom på seg selv.

Kul setning :)

Messier33
Messier33Innlegg: 3760
05.04.16 14:03
cabbycab: Fremdeles blir Astronomi sett på som noe sært og nerdete.

Det vanlig folk ikke forstår blir sett ned på ;)

Skulle ønske det var mer aktivitet her selv, men tror de fleste holder seg på vitenskapsdelen av forumet. På den andre siden så slipper vi irriterende spam her inne.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg