Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mine første bilder av Jupiter.

NYTT TEMA
Du-tar-feil
Du-tar-feilInnlegg: 6683
04.04.16 15:21

Fikk (som nevnt tidligere her inne) stjernekikkert til jul og har såvidt prøvd å ta litt bilder. 6 tommer reflektor, 150 mm speil (?), og F750. Hva nå enn det betyr?

Jeg kjøpte meg en "t-ring" som skulle muliggjøre å feste reflekskameraet mitt til teleskopet. Jeg fikk ikke dette til og har prøvd meg med å bare holde telefonen min opp til teleskopet. 

Resultatene er slik, uten noe form for redigering, tatt gjennom teleskopet med en Barlow 2X linse. 

1

2

3 (Dette er det beste i mine øyne....)

4

5

6

7

8

9

10

Inntil jeg får tak i en adapter som gjør at jeg kan feste speilreflekskameraet mitt, er dette det beste jeg klarer å få til. 

Noen av dere som vet om det er mulig for meg å "stacke"/legge disse bildene oppå hverandre, slik at jeg får et bedre resultat? For meg virker dem så lyse og ute av fokus. 

Når jeg kikker gjennom linsen selv, så ser jeg Jupiter klart og tydelig med farger og striper. 

(Innlegget ble redigert 04.04.16 15:22)

Du-tar-feil
05.04.16 21:50

¯\(ツ)

Ikke mye aktivitet her nei. 

(Innlegget ble redigert 05.04.16 21:51)

Messier33
Messier33Innlegg: 3760
06.04.16 11:57

Ikke mye aktivitet dessverre :/

Fine bilder forresten. Kult at du fikk med deg månene også, umulig å si hvilken av dem det er. Ser 3 stykker.

vatutin
vatutinInnlegg: 4343
06.04.16 12:17

Fine bilder. F750 er antakelig kikkertens brennvidde (Focal lenght), dvs lysstrålegangens avstand fra objektivet (i dette tilfellet primærspeilet) til brennpunktet der bildet dannes.

For å finne et gitt okulars forstørrelse deler du kikkertens brennvidde med okularets brennvidde.

F eks gir et 25mm okular din kikkert en forstørrelse på 750 : 25 = 30x. 

(Innlegget ble redigert 06.04.16 12:19)

Du-tar-feil
06.04.16 21:57
vatutin: For å finne et gitt okulars forstørrelse deler du kikkertens brennvidde med okularets brennvidde. F eks gir et 25mm okular din kikkert en forstørrelse på 750 : 25 = 30x.

Har du noen tips angående hvilke okularer jeg med best resultat kan bruke til å kikke på planeter med mitt utstyr? 

Du-tar-feil
06.04.16 22:00
Messier33: Fine bilder forresten. Kult at du fikk med deg månene også, umulig å si hvilken av dem det er. Ser 3 stykker.

Takker! Er ganske fascinerende å kikke gjennom kikkerten og se en annen planet og dens måner. Beste måten å bli filosofisk på er å kikke opp på stjernehimmelen! 

Har nå lest at det beste for å få fine bilder av planeter osv. faktisk er å filme planeten med høy bilderate og ta filmen fra hverandre bilde for bilde. Og da kan man legge bildene oppå hverandre for et bra detaljert resultat :)

Messier33
06.04.16 23:19
Du-tar-feil: Takker! Er ganske fascinerende å kikke gjennom kikkerten og se en annen planet og dens måner. Beste måten å bli filosofisk på er å kikke opp på stjernehimmelen!

Har du prøvd et program som heter Stellarium? Anbefaler det på det sterkeste. Gir deg en fin oversikt over hva som ligger på himmelen ut fra hvor de er i verden til alle døgnets tider.

Du-tar-feil
06.04.16 23:55
Messier33: Har du prøvd et program som heter Stellarium? Anbefaler det på det sterkeste. Gir deg en fin oversikt over hva som ligger på himmelen ut fra hvor de er i verden til alle døgnets tider.

Bruker det ja, stilig program. Ser at Saturn høyeste posisjon på himmelen er i 5 tiden på natten. Men den er aldri virkelig høyt på himmelen, så jeg tror jeg må opp på et fjell for å se den. Det høyeste her (Bergen) er da Ulriken. 

Har du peiling på hvor høyt opp i luften jeg må, eller hvor lang sikt jeg trenger for å se den?

kungfuz2
kungfuz2Innlegg: 1994
07.04.16 09:50
Du-tar-feil: Bruker det ja, stilig program. Ser at Saturn høyeste posisjon på himmelen er i 5 tiden på natten. Men den er aldri virkelig høyt på himmelen, så jeg tror jeg må opp på et fjell for å se den. Det høyeste her (Bergen) er da Ulriken.
Har du peiling på hvor høyt opp i luften jeg må, eller hvor lang sikt jeg trenger for å se den?

Hei.
Jeg var tilknyttet "Astroklubben Ulriken". Men det er forferdelig lenge siden nå.
De hadde et stort teleskop på Lille Ulriken.

Men jeg kan tenke meg at der er blitt for mye lys fra byen der nå, så jeg vet ikke om klubben eksisterer lenger.

Jupiter skulle vel være godt synlig i desember.
Jupiter har skylden for at WTC raste sammen.

Jupiter ble feiret den 11.9 fordi den hadde en omløpstid rundt Solen på 11.9 år.

Messier33
07.04.16 19:43
Du-tar-feil: Har du peiling på hvor høyt opp i luften jeg må, eller hvor lang sikt jeg trenger for å se den?

Jeg kan bare tippe dessverre. 1000 meter fra klokka 05:00 høres mest riktig ut.

trøndergutten
trønderguttenInnlegg: 7712
13.04.16 00:09

Fine bilder!

nøkkerosa
nøkkerosaInnlegg: 6589
04.05.16 21:31
Du-tar-feil: Fikk (som nevnt tidligere her inne) stjernekikkert til jul og har såvidt prøvd å ta litt bilder. 6 tommer reflektor, 150 mm speil (?), og F750. Hva nå enn det betyr? Jeg kjøpte meg en "t-ring" som skulle muliggjøre å feste reflekskameraet mitt til teleskopet. Jeg fikk ikke dette til og har prøvd meg med å bare holde telefonen min opp til teleskopet.

Først ville eg berre seie takk for ditt svar (i den andre tråden din) og at det var flotte bilder du har tatt av Jupiter og artig at du klarte å få med deg nokre av månane :-)

Forsettar litt her med å kommentere svaret ditt til meg i den andre tråden din ...(og eg burde kanskje ha posta kommentaren min her i stedet,,,

Kva okular (eyepiece) brukte du når du tok dei bilda (saman med barlow 2x linsa)?

Kikkerten eg har kjøpt til Konfirmanten vår er ein D102mm og F1300mm reflektor (utan at det seie meg noko om kor "heftig" den er also....(som sagt noko "grønn" på dette området for å seie det mildt)....

Eg tippa at 150mm i din kikkert står for diameteren av din reflektor (D150mm=teleskopets lysopning?) og at F750mm står for brennvidda (focal length) av teleskopet ditt (som Vatutin påpeika i sin kommentar over her).

Når du snakka om 6 tommer so trur eg dette har med diameteren å gjere (lysopninga). Ein engelsk tomme = 25, 4 mm og 150mm:25,4mm= ca 6 tommer.

Når det gjelder den planeten eg såg på (som eg skreiv om i din andre tråd kalla "Fikk stjernekikkert til jul i år") so var det kanskje Jupiter eg såg på (og ikkje Venus som eg trudde)? "Stjerna" var iallefall i sør og høgt på himmelen ca 23.30, og eg brukte 52x forstørrelse (F1300mm: 25mm okular=52X forstørrelse (om eg har forstått dette rett da).

Og utifrå det eg har lest (av skumle bruksanvisninger som er vanskelege å forstå seg på somregel...) so skulle gradsfeltet eg observerte vere ca 0,81 grader av himmelhorisonten (utifrå formelen: "Field of view (degrees)=42/magnification). (og 42:52x= ca 0,81 grader)

Men pjuu her er det mykje å sette seg inn i, men so er jo so spennandes og gøy og da, fordi astronomi (og astrologi) er begge svært fasinerandes tema synast eg :-)

Dessverre framleis overskya her i Sunnfjord, men meldt varmt og fint til helga so då kanskje får vi med oss nokre planeta eller om ikkje anna månen, eg håpa det  :-)

(Innlegget ble redigert 04.05.16 21:37)

nøkkerosa
nøkkerosaInnlegg: 6589
09.05.16 00:47

No veit eg at det var Jupiter eg såg på første gongen (fann ut av det via nettet). Såg på den nett no igjen i sørvest. Moro, men dessverre hadde eg gløymt å sentrere søkekikkert so det blei noko kaving for å finne den. Og so forsvant den so fort ut av synet igjen pga jordrotasjonen (tippar eg).

Har dessverre ikkje solfilter for å sjå på Merkuspasseringa i morgon, skitt happens. Er redd for at eg må bestille det frå nettet, for eg tippar at ingen butikkar har slikt her eg bur. Eller kanskje fotobutikkar??

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg