"Pandora" er oppdaget!

Spennende.

LANISTA84
LANISTA84Innlegg: 824
31.01.17 08:37
Sarella: Skal ha funnet en jordlignende planet rundt Proxima Centauri som er den nærmeste stjernen til vårt eget solsystem. Planeten skal kunne ha flytende vann og liv.

Vi får håpe den har det. For våre neste generasjoner. For oss, er det trolig liten grunn til å få vite noe om det.

Håper jeg tar feil, men er kjent som fasit;)

dyratorium
dyratoriumInnlegg: 953
01.02.17 00:35

bjelar
bjelarInnlegg: 2216
08.02.17 22:34
dyratorium: Jaha..bare synd at det  med en romferge, som kan oppnå 28 000 km/t i rommet, vil bruke ca. 160 000 år på reisen dit. Da må nok rakettforskerne oppfinne et betraktelig raskere befordringsmiddel :)

Enten det, eller så må romskipet være et så fint sted å leve (og dø) at noen tusen generasjoner reisetid ikke er så farlig...

Hvis man kan akselerere med 1g, vil man kunne komme dit på ca 4 år (og til enden av det observerbare univers ila 40-50 år) sett fra den reisendes referansesystem. For de som blir igjen på jorda vil det naturligvis se ut til å ta mye lengre tid.

Problemet er drivstoff. Hvis man skal akselerere så lenge, så trenger man masse drivstoff. Men da må man akselerere alt dette drivstoffet også, noe som krever enda mere drivstoff :(

Vi trenger definitivt ny teknologi. EM-drive? Solsegl? Warp-drive? Nesten all dagens teknologi ville ha fortonet seg som magi for folk i middelalderen, så hvem vet hva tiden vil bringe...

dyratorium
dyratoriumInnlegg: 953
09.02.17 23:48

Når en i dag ser hvordan mennesket som art har utviklet seg, og hvordan tilstanden på jorden er nå, er det ikke lett å forestille seg at utviklingen kan fortsette særlig mange århundrer uten at det skjer noe som med nødvendighet gir bråstopp. Men det er ikke lett å være spåmann..

21.02.17 12:29
dyratorium: Da må nok rakettforskerne oppfinne et betraktelig raskere befordringsmiddel :)

Skal aldri si aldri, nå innkaller NASA til pressekonferanse - melder om nye funn.

"Den amerikanske romfartsorganisasjonen har invitert til en pressekonferanse i sitt hovedkvarter i Washington onsdag. Slike innkallelser kommer normalt bare ved større funn.

Ifølge The Telegraph spekuleres det allerede i at det kan dreie seg om nye planeter som har mulighet til å opprettholde liv.

Det eneste NASA selv har røpet er at oppdagelsen har å gjøre med såkalte exoplaneter. Astronomer har lenge studert exoplaneter med tilnærmet samme avstand til stjernen som jorden til solen, med sikte på å avdekke om betingelser for liv ligger til rette."

Flere av NASAs øverste ledere og forskere er ventet å delta på begivenheten onsdag, som vil bli strømmet direkte på nettet. Pressekonferansen skal etter planen holdes klokka 13 lokal tid onsdag, noe som tilsvarer klokka 19 i Norge.

Spennende, kan de ha oppdaget liv?

thormartisuth
thormartisuthInnlegg: 118
21.02.17 21:36

Konkrete bevis for liv med dagens metoder har jeg liten til null tro på. Masse og omløpsbane derimot kan de ha funnet ut.

22.02.17 19:15
thormartisuth: Masse og omløpsbane derimot kan de ha funnet ut.

Kulumuli
KulumuliInnlegg: 3440
22.02.17 19:37
Sarella: Ja, de har funnet 7 planeter som går i bane rundt en stjerne de kaller Trappiest. Og de har funnet ut hva de består av, en av dem er en steinplanet lik jorden.

Dette er spennende. Man har selvfølgelig begrensede data fortsatt. Og det er fortsatt mye å lære om vårt eget solsystem.

Bare de siste ti årene har man oppdaget tusenvis av planeter rundt andre stjerner. Det øker jo sjansene drastisk for at det finnes liv der ute. Selv er jeg ikke i tvil. Det er bare et tidsspørsmål før vi får bekreftet liv på andre planeter enn jorden.

Et annet moment er at Venus også er i den beboelige sonen. Kanskje det at jorden har en stor måne hjelper på oddsen. Men vi kan ikke ennå se månene til disse nyoppdagede planetene.

22.02.17 19:59
Kulumuli: Dette er spennende. Man har selvfølgelig begrensede data fortsatt.

JadeFalcon
JadeFalconInnlegg: 733
22.02.17 21:33
Sarella: Jepp. Jeg bommet forresten en smule i mitt forrige innlegg, da jeg nærmest skrev mens de hodt på live, men faktisk er alle 7 planetene "jordlignende" og i en gunstig (beboelig) avstand fra stjernen. Denne linken fører til en meget god beskrivelse.

22.02.17 21:48
JadeFalcon: Er sikkert liv på disse planetene, men tviler på at det er intelligente liv det er snakk om. Kanskje bakterier eller insekter.

Det er helt umulig å si, det kan i utgangspunktet bety alt fra mikrober til intelligent liv.

Det blir uansett spennende å se hva det kommende romteleskopet James Webb Space Telescope kan finne i det nye solsystemet.

– James Webb har utstyr som kan oppdage gassen ozon dersom den finnes i planetenes atmosfærer.

– Finner teleskopet ozon, så kan det være en indikator på at det pågår biologiske prosesser på planetene.

26.02.17 00:03
bjelar: Vi trenger definitivt ny teknologi. EM-drive? Solsegl? Warp-drive?

Jeg foreslår hostesaft... neineineinei, kosteskaft, mener jeg!

fetteren til Magica

26.02.17 00:07
JadeFalcon: Er sikkert liv på disse planetene

Det er på ingen måte sikkert, nei.

Om man derimot oppdager at eventuell atmosfære til en eller flere planeter er relativt oksygenrik, så er det en indikasjon på liv. Men fortsatt bare en indikasjon.

26.02.17 00:08
JadeFalcon: Kanskje bakterier eller insekter.

Og insekter er altså til orientering inni hampen avanserte.

thormartisuth
thormartisuthInnlegg: 118
27.02.17 21:53

usannsynlig at disse planetene har liv

Messier33
Messier33Innlegg: 3760
02.03.17 16:15

Om jeg ikke husker helt feil, så snurret Pandora rundt en av Alpha Centauri stjernene, ikke Proxima Centauri. Awesome nyhet likevel ettersom Proxima er aller nærmest.

06.03.17 20:54
thormartisuth: usannsynlig at disse planetene har liv

Som han sier: så langt har vi (fortsatt) bare kjennskap til én eneste planet med liv.

Forhåpentligvis er det med tid og stunder mulig å luske ut mer data fra dette planetsystemet.