Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Legg ned barnevernet...

NYTT TEMA
1019cl
1019clInnlegg: 9
29.09.07 11:04
Jeg ville bare si føgende:

Barnevernet fungerer ikke,jeg mener at barnevenet i sitt nåværende form bør legges ned. De sies at de tar hånd om barnets beste, men slik det er idag gjør de ikke det. Loven bør også enders her. Barnevernet har for mye makt ifølge loven. De bør kun ha lov til å starte en sak om det er tydelige tegn på feks vold. Og det bør være vanskeligere å få en sak til nemda. Barn som virkelig lider må lide mer fordi barnevernet underøker saker som ikke trenger undersøkelse.

Det bør heller oprettes et familevern som kan hjelpe en familie som helhet. Et barn vil ha det mye bedre om hele familien får hjelp.
amoebe
amoebeInnlegg: 9521
29.09.07 11:31
1019cl skrev:
Det bør heller oprettes et familevern som kan hjelpe en familie som helhet. Et barn vil ha det mye bedre om hele familien får hjelp.
--------------------
Jeg orker ikke å utbrodere egne erfaringer med bv, men vil bare gi uttrykk for at du har min fulle støtte i dette utsagnet!

Mvh amoebe
Thyra
ThyraInnlegg: 41786
29.09.07 13:21
Selvfølgelig er ikke barnevernet perfekt, og selvfølgelig gjør barnevernsansatte feil som alle andre. Noen ganger går det nok prestisje i saker, og de gir seg ikke selv om de har tatt feil. Men alternativet, å IKKE ha noe barnevern, hadde vært MYE verre. Det er nok langt flere som har fått det BEDRE pga barnevernet enn det er som har fått det VERRE. Og da snakker jeg om barn. For foreldrene er det selvsagt ille å bli fratatt barna, selv om det er aldri så berettiget, og det føles sikkert også stigmatiserende for mange bare å ha kontakt med\motta hjelp fra\ få pålegg fra barnevernet.
HeltMed
HeltMedInnlegg: 942
29.09.07 14:37
1019cl skrev:Det bør heller oprettes et familevern som kan hjelpe en familie som helhet. Et barn vil ha det mye bedre om hele familien får hjelp.

----------------------

Har du hørt om Familievernkontoret??

Barn vil ha det mye bedre om familiene TAR I MOT hjelpen de får tilbudt!
missy_8
missy_8Innlegg: 1009
29.09.07 16:21
Jeg begrriper ikke at man kan ha en barneversnlov som er å skjønnspreget og som ikke-jurister i hovedsak er satt til å tolke. Selv jurister kan ha problemer med å bruke skjønn...Horribelt.
forelderlikeverd
forelderlikeverdInnlegg: 8963
29.09.07 17:19
Familievernkontoret fungerer i praksis som et kvinnevernkontor - ikke familievern i praksis!
Earthquakejenta
EarthquakejentaInnlegg: 9898
29.09.07 17:23
I verste fall kan det føre til barnedrap, om man ikke har barnevernet. Uten å si hvem det va, så var jeg inne på rbv. Jeg var inne på en som hadde ringt barnevernvakta fordi hun truet med å ta livet av både seg selv og barnet hennes.

Mener dere virkelig at vi ikke skal ha noe barnevern? Nok barnedrap som det er, 7-9 i året som ikke blir oppdaget. Uten bv ville nok disse tallene være større. Og vi snakker om et barns liv her
amoebe
29.09.07 17:53
forelderlikeverd skrev:
Familievernkontoret fungerer i praksis som et kvinnevernkontor - ikke familievern i praksis!
-------------
Kan skrive under på dette utsagnet også!

Jeg tror at barnevernloven og barneloven skulle vært samlet i én lov som skulle vært forvaltet av rettsvesenet.
Begge foreldre har rett og plikt til å ha omsorg for egne barn, likesom barn har rett til omsorg fra begge sine foreldre! Denne retten skulle bare kunne fravikes dersom det er påvist (pådømt) grov omsorgssvikt i form av psykisk eller fysisk mishandling eller vanskjødsel.
I klar tekst betyr det altså at man fradømmes omsorgen som en del av dommen for et straffbart forhold.

Slik det er idag, er foreldre og barn nærmest rettsløse, siden det er svært vanskelig å etterprøve/anke de "dommene" (vedtakene) som gjøres av barnevernet.

Dessuten skulle barneloven automatisk gjøre begge foreldre til omsorgsforeldre ved skilsmisse - dersom det ikke kan bevises i retten at en eller begge foreldre er uskikket til å ha omsorg.

Den utenomrettslige synsingen som barnevernet driver med, er ikke egnet som grunnlag for tvangstiltak ihvertfall.

Mvh amoebe
North_way
North_wayInnlegg: 79
29.09.07 18:17
Få vekk psykopatene fra etaten, så skal du se det bedrer seg..
amoebe
29.09.07 19:58
North_way skrev:
Få vekk psykopatene fra etaten, så skal du se det bedrer seg..
--------------------
Ønsketenkning! Psykopater har desverre ikke et "fødselsmerke" eller noen tendens til å vedgå at de har psykopati.

Eneste veien å gå for at rettssamfunnet også skal omfatte foreldre og barn, er at alle saker blir prøvd i retten - med vanlige ankemuligheter.

Hvis bv mistenker lovstridig omsorgssvikt, må de anmelde saken til politiet for vanlig etterforskning og påtale. Bv skulle ikke hatt makt til å gjøre annet enn høyst midlertidige krisetiltak inntil at rettsvesenet og politiet fikk gjort nødvendige undersøkelser og vedtak.

Mvh amoebe
Earthquakejenta
29.09.07 20:05
Psykisk mishandling og omsorgssvikt hører desverre ikke inn under politiets ansvarsområde. Barnevernet er en sentral del av barns rettsikerhet
amoebe
29.09.07 20:17
Earthquakejenta skrev:
Psykisk mishandling og omsorgssvikt hører desverre ikke inn under politiets ansvarsområde.
-------------------
Nei det gjør ikke det, men det burde vært slik at politiet måtte klarlegge fakta i saken og reise påtale, dersom bv eller andre leverte anmeldelse for noe.

Det er en skam for rettssamfunnet at forhold som angår foreldre-barn relasjoner kan "dømmes" utenom rettssystemet, og uten vanlige krav til bevisførsel eller ankemuligheter.

Mvh amoebe
amoebe
29.09.07 20:23
Earthquakejenta skrev:
Barnevernet er en sentral del av barns rettsikerhet
---------------
Dette er direkte feil, da bv er en TRUSSEL mot barns rettsikkerhet!
Nettopp fordi de har makt til å skille barn fra foreldre UTEN at dette etterprøves av noen rett!

Mvh amoebe
Pittelillemeg
PittelillemegInnlegg: 3271
29.09.07 20:27
Jeg har gode erfaringer med bv jeg... Jeg har til og med erfaring med at bv ikke har hatt nok makt til å gjøre det som ville vært best...

- Jeg er meg og meg er bra å være jeg!
Earthquakejenta
29.09.07 20:32
Foreldrene har alltid ankerett til domssystemet. Og av og til er foreldrene den største trussel mot barn
Dyrefrelst
DyrefrelstInnlegg: 195
29.09.07 20:36
Barnervernet har sikkert gjort en del feil opp gjennom åra! Men som det er nevnt tidligere synes jeg at det er nødvendig med ett barnevern! Barnevernet har ikke bare saker i retten, de gjør jo også andre ting, som foreksempel forebyggende arbeid. De gir også familien tilbud om hjelp, barnevernet prøver altid å hjelpe familien som en helhet i første omgang med diverse tilbud!
Det er bare så synd at det altid er de negative sakene som kommer fram av media! Det er også synd på en måte at barnevernet har taushetsplikt og dermed ikke kan forklare hvorfor det ble gjort som det ble gjort!
Dere som er i mot barnevernet, tenk om dere kunne forhørt dere rundt, kanskje det dukker opp noen famlier som har hatt positive opplevelser også? Jeg vet de familiene finnes:)
amoebe
29.09.07 20:37
Pittelillemeg skrev:
-----------------
Fint for deg at du har god erfaring med bv! Jeg regner da med at endel av det barnevernet gjør faktisk ville holde vann ved en rettslig gjennomgang.

Men hvis bv hadde vært nødt til å gå til retten for å få varige vedtak, så hadde retten hatt makt nok til "å gjøre det som ville vært best".

Mvh amoebe
missy_8
29.09.07 20:55
Dyrefrelst skrev:
Det er også synd på en måte at barnevernet har taushetsplikt og dermed ikke kan forklare hvorfor det ble gjort som det ble gjort!
...

Nå kan jo foreldene legge fram det de har av matriale da. Det er neppe noe hokus pokus som der står som kun de bv- ansatte er i stand til å bedømme. Tror av og til noen tror at denne taushetsplikten er tiltak som er gjort av den grunn at bv-ansatte er så utrolig glupe og kan se inn i sin glasskule der de har alle svarene...
amoebe
29.09.07 20:59
Earthquakejenta skrev:
Foreldrene har alltid ankerett til domssystemet. Og av og til er foreldrene den største trussel mot barn
-------------------
Foreldre har nok ikke ankerett til annet enn fylkesnemda hvor barnevernet kan møte opp med sitt syn, mens foreldrene IKKE kan møte med sitt. Foreldrenes innvendinger fremføres kun skriftlig gjennom selve klageskrivet.

I de tilfeller hvor foreldre virkelig er "den største trussel" mot sine barn, er det neppe vanskelig å få rettens medhold i tvangstiltak.

Gjør ikke urett mot det store flertall av foreldre, bare fordi det finnes noen få som aldri burde hatt barn. De fleste barn er bedre tjent med å være hos dårlig fungerende foreldre, enn å bli tatt bort fra sine foreldre.

Godt mulig at bv iblandt klarer å hjelpe foreldre til å fungere bedre ved div tiltak i forhold til hjemmet. I så fall er det flott!
Men de behøver ikke å ha noen utenomrettslig myndighet.

Mvh amoebe
amoebe
29.09.07 21:11
missy_8 skrev:
Nå kan jo foreldene legge fram det de har av matriale da.
--------------------
Makan til vås! Skal foreldrene legge frem bevis på at de er gode nok som foreldre?
Hva slags dokumenter, film eller vitneførsel er det som skal vise at foreldrene IKKE driver omsorgssvikt?

Vi kan ikke ha omvendt bevisførsel; at foreldre må bevise sin uskyld!
Politiet/bv må jaggu bevist at foreldrene er skyld i omsorgssvikt.

Mvh amoebe
North_way
North_wayInnlegg: 79
29.09.07 22:10
Jeg hater barnevernet, jeg hater dem noe så jævlig.
amoebe
29.09.07 22:46
North_way skrev:
Jeg hater barnevernet, jeg hater dem noe så jævlig.
-------------------
Det hatet håper jeg du klarer å heve deg over - ellers går du selv til grunne!

Skylden ligger egentlig hos politikerne som ikke endrer lovene slik at all påstått omsorgssvikt eller "uegnethet" må bevisføres i retten med fulle ankerettigheter.

Mvh amoebe
missy_8
29.09.07 23:15
amoebe skrev:
missy_8 skrev:
--------------------
Makan til vås! Skal foreldrene legge frem bevis på at de er gode nok som foreldre?
Hva slags dokumenter, film eller vitneførsel er det som skal vise at foreldrene IKKE driver omsorgssvikt?
Vi kan ikke ha omvendt bevisførsel; at foreldre må bevise sin uskyld!
Politiet/bv må jaggu bevist at foreldrene er skyld i omsorgssvikt.

Mvh amoebe
....

Jeg tror du har mistforstått.
Dette var svar på taushetsplikten, ikke svar på bevisførsel.

Turbolady
TurboladyInnlegg: 8059
29.09.07 23:28
Fortsatt noen som gidder å diskutere med disse bv-haterne?
Det er jo dødfødt i utgangspunktet.
amoebe
30.09.07 00:08
missy_8 skrev:
..Dette var svar på taushetsplikten, ikke svar på bevisførsel...
-------------------
Det er fortsatt uklart hva slags materiale foreldrene skulle fremlegge - og hvor dette skulle fremlegges (i media?).

Problemet med taushetsplikten er jo at bv kan bruke den til å dekke seg selv, sin egen fulle begrunnelse for et vedtak. Altså antyder de at det er endel opplysninger (og kilder til disse) som de IKKE kan avdekkes. Dermed kan vedtaket være riktig, selv om de opplysninger foreldrene sitter med tilsier at vedtaket er galt.

Loven BURDE gi retten domsmyndighet i ALLE omsorgspørsmål og i alle såkalte tvangstiltak. Retten må finne begrunnelsen god nok - og rimelig godt bevist, til at omsorg kan fradømmes eller tvangstiltak iverksettes.

Mulig at jeg misforsto, men du uttrykker deg tildels mangelfullt og uklart. Så prøv å vær litt klarere og utfyllende, og spar oss for tøvete "glasskule" bilder takk.

Mvh amoebe
amoebe
30.09.07 00:54
Turbolady skrev:
Fortsatt noen som gidder å diskutere med disse bv-haterne?
Det er jo dødfødt i utgangspunktet.
--------------------
Ved å stemple meningsmotstandere som "bv-hater" og ved å oppfordre folk til ikke å "gidde å diskutere" med dem fordi det er "dødfødt", så benytter du deg av mobbens simple hersketeknikker istedet for saklige argumenter. Hvis du ikke gidder å argumentere, burde du latt vær å blande deg inn i det hele tatt. Ikke skrive bare for å oppfordre til utfrysing av debattanter.

Jeg ser ikke på meg selv som "bv-hater".
Barnevern er nødvendig, men ikke med den myndighet de idag har. Både barn og foreldre har krav på RETTSBESKYTTELSE mot overgrep.

Bv må jobbe med tiltak i hjemmet, og evnt. anmelde (til politiet) forhold de mistenker for å være så grove at det er påkrevd med tvangstiltak og event. straffeforfølgelse for mishandling, etc.

Det trengs en lovendring som omdefinerer bv's rolle fra det å ha tvangsmyndighet - til å bli en hjelpe-ressurs for familier i vanskeligheter.
Hva har dette med "bv-hat" å gjøre? Skal bv være unntatt fra kritisk lys, bare fordi det finns barn som lider nød?
Hvis familien ikke er mottakelig for noen hjelp, og barna lider, da behøver barna rettsbeskyttelse i forhold til sine foreldre - ikke nye overgrep fra barnevernet sin side.

Mvh amoebe
Earthquakejenta
30.09.07 01:42
amoebe skrev:
Earthquakejenta skrev:
-------------------
Foreldre har nok ikke ankerett til annet enn fylkesnemda hvor barnevernet kan møte opp med sitt syn, mens foreldrene IKKE kan møte med sitt. Foreldrenes innvendinger fremføres kun skriftlig gjennom selve klageskrivet.
---------------------------

Joda, foreldrene kan anke til rettssystemet, den muligheten har ikke barnevernet
HeltMed
HeltMedInnlegg: 942
30.09.07 08:37
amoebe skrev:Bv må jobbe med tiltak i hjemmet, og evnt. anmelde (til politiet) forhold de mistenker for å være så grove at det er påkrevd med tvangstiltak og event. straffeforfølgelse for mishandling, etc.

Det er jo det de i hovedsak gjør! Jeg har jobbet i skolen i mange år. Det har vært utrolig mange familier opp igjennom året hvor barnevernet har vært inne i bildet. De har arbeidet i hjemmet, gitt tilbud om PMT- O, SMT ol, gitt Sfo- tilbud/bhg- tilbud, avlastning, støttekontakt ol. Kun 1 tilfelle( vi er en stor skole med ca 400 elever) de siste 8- 10 årene har vi en av oss vært i nemda og vitnet ved rettsak om omsorgsovertakelse. Hos oss har både familiene/foreldrene og vi et godt samarbeid med BV. Foreldrene ser ut til å ville ha bv inne siden de hjelper dem.
Kanskje vi bare er heldige som bor i en slik kommune, det aner jeg ikke, men...

Det finnes en film "I skuggan av voldet" som viser hvordan barn ikke skal leve. Barnet blir ikke fysisk mishandlet eller truet, men mor blir. Barna går hele tiden på nåler for at mor ikke skal bli slått. Utad virker far som en veldig engasjert og fin familiefar. Som ansatt i skolen, hadde jeg nok ikke reagert negativt på han.
Filmen anbefales på det sterkeste. Uten å røpe for mye, ender det greit for mor og barn(dog trusselen vil alltid føles som er tilstede). Det er ikke en barnevern- film, men en film som illustrerer hvordan barn blir påvirket av vold selv om de selv ikke blir slått.
missy_8
30.09.07 08:54
amoebe skrev:
missy_8 skrev:
..Dette var svar på taushetsplikten, ikke svar på bevisførsel...
-------------------
Det er fortsatt uklart hva slags materiale foreldrene skulle fremlegge - og hvor dette skulle fremlegges (i media?).

- Foreldrene kan selv innhente matriale - både fra bv og de instanse de bruker. Ikke alt er underlagt taushetplikt. Og de kan innhente matriale fra andre instanser.
Og hvor dette så skulle fremlegges - på den samme arena (utenfor rettsystemet)der bv gjør bruk av taushetsplikten.

Problemet med taushetsplikten er jo at bv kan bruke den til å dekke seg selv, sin egen fulle begrunnelse for et vedtak. Altså antyder de at det er endel opplysninger (og kilder til disse) som de IKKE kan avdekkes. Dermed kan vedtaket være riktig, selv om de opplysninger foreldrene sitter med tilsier at vedtaket er galt.

- Dessverre kan tauhetsplikten brukes til å holdes utenfor egne (svada) vurderinger og andre instansers uttalelser. Dette medfører selvsagt da også at ikke alle fakta kommer på bordet.

Loven BURDE gi retten domsmyndighet i ALLE omsorgspørsmål og i alle såkalte tvangstiltak. Retten må finne begrunnelsen god nok - og rimelig godt bevist, til at omsorg kan fradømmes eller tvangstiltak iverksettes.

Mulig at jeg misforsto, men du uttrykker deg tildels mangelfullt og uklart. Så prøv å vær litt klarere og utfyllende, og spar oss for tøvete "glasskule" bilder takk.

- Vel. min erfaring med bv er nokså "tøvete", der det meste baserer eg på hva de ser i "glaskula". Ingenting er klart der. Selv når man har sagt ja til alle hjelpetiltak og alle prøver viser er kjempegode resultater( som fremgår av skriftlige matriale) og alt er frivillig - så hevder de offentlige instanser som melder en til bv (og som bv hører på) at man visstnok er en dårlig omsorgsperson fordi man stiller for mange spørsmål. Så kan bv lage sak og reise på gratis shoppingturer(dit man har flyttet) og fortelle at egne barn har det akkurat om ens egne barn,og at man må gjøre som en eks sier...Deretter skriker bv opp om man stiller spm ved dette, og lager sak basert på løgner. Det er min erfaring med bv - en mer useriøs, tøvete etat finnes knapt.

missy_8
30.09.07 08:58
HeltMed skrev:
Det finnes en film "I skuggan av voldet" som viser hvordan barn ikke skal leve. Barnet blir ikke fysisk mishandlet eller truet, men mor blir. Barna går hele tiden på nåler for at mor ikke skal bli slått. Utad virker far som en veldig engasjert og fin familiefar. Som ansatt i skolen, hadde jeg nok ikke reagert negativt på han.
Filmen anbefales på det sterkeste. Uten å røpe for mye, ender det greit for mor og barn(dog trusselen vil alltid føles som er tilstede). Det er ikke en barnevern- film, men en film som illustrerer hvordan barn blir påvirket av vold selv om de selv ikke blir slått.
.....

Nå er det jo nettopp slike foreldre, som denne faren, som bv synes er de beste omsorgspersoner. Særlig om de bor og kommer fra samme tettsted som bv selv.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg