Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

14-åring sammen med eldre gutt

NYTT TEMA
oksemorder
oksemorderInnlegg: 395
12.02.08 18:46
Min 14-årige datter (15 om et par måneder) har begynt å henge sammen med en tre år eldre gutt, som altså blir 18 om noen dager.
Jeg er litt usikker på hvordan (og om) jeg skal håndtere dette. Noen meninger, tips eller erfaringer der ute?

Kitt_9
Kitt_9Innlegg: 1759
12.02.08 18:53
Vel, da jeg var 14/15 var jeg sammen med en gutt som var 17/18. Min far likte det overhodet ikke og ville vel helst forby meg å treffe typen.
Pleide å treffe han uten at foreldrene mine ante det. Ble mye løgner og tull, men det hele var faktisk helt uskyldig. Var jomfru i flere ar etter at det ble slutt.

Tror det beste du kan gjøre er å bli kjent med gutten. Sørg for at hun tør ta han med hjem og vær sammen med dem.

(Og sørg for at jenta vet hva som finnes av prevensjon! Andre tider i dag!)
Earthquakejenta
EarthquakejentaInnlegg: 9898
12.02.08 18:58
Kitt_9 har talt, og jeg er helt enig i det hun sier :)
oksemorder
12.02.08 19:01
Jenta er ganske moden for alderen, både i kropp og hodet, og jeg vil jo helst tro at hun har kontroll og kan sette grenser. Men man blir jo ufrivillig litt utrygg.
Tror det muligens kan være riktigere å gjøre seg kjent med gutten enn å gi ham bank. Tillit er veldig viktig mellom min datter og meg.
Spørsmålet er vel også hvor "ivrig" gutten er på å tøye grensene? Vet lite om han og familien. Burde jeg ta en prat med foreldrene hans eller er det tåpelig?
Earthquakejenta
EarthquakejentaInnlegg: 9898
12.02.08 19:03
Bare vurder muligheten for å nevne prevensjon for henne, better safe than sorry
Unn_5
Unn_5Innlegg: 133
12.02.08 21:18
Jeg er i motsatt situasjon. Min snart 18 årige sønn er begynt å vanke sammen med ei jente på snart 15. Jeg liker det ikke, og minner han stadig på at han må huske på at han er den ansvarlige i forholdet. Nå er kanskje jenta mer "erfaren" enn min sønn er, som til nå har vært av den stille og sjenerte typen. Men hva kan en gjøre? Jeg kan da ikke nekte min snart myndige sønn å treffe denne jenta.
Nei, her er det bare å appellere til deres sunne fornuft, og håpe at alt går bra.
poeten2
poeten2Innlegg: 6296
13.02.08 00:14
Til oksemorder og Unn_5;

Dere må ikke glemme at dette er helt normalt. Kjærligheten finner frem på tvers av alder og kjønn. Det meste er normalt, og de aller fleste ordner seg slik at dette ikke blir noe problem.

Slapp av, la ungdommene kose seg, og ta eventuelle problem når de måtte komme.
Om dere skulle begynne å "nekte" dem kontakt så oppnår dere én ting; å skyve ungdommene fra dere.

Poeten, 42 år - men husker godt alderen 15 - 19
MARTV
MARTVInnlegg: 76
13.02.08 08:27
Hei
Har selv vært borti problemstillingen, og min løsning var, og snakke med begge to i fellesskap. Min datter var litt motvillig fra starten av, men etter at vi hadde pratet litt, så synes hun det var helt greit.
Fortalte litt om norsk lov, hvordan den stiller seg til en "eldre" gutt og yngre jente. Sa at han var hjertelig velkommen til å komme hjem til oss, dem fikk lov til å være alene på rommet, mot at døra forble ulåst.
Jeg fortalte at jeg, som mor, var fullstendig klar over at sex kan man ha overalt, om så på toalettet på skolen, men at jeg forventet at dem fulgte mine regler i mitt hus. Jeg sa til gutten at hvis han var oppriktig glad i min datter, så ville han heller være en medhjelper til at hun ikke skal debutere for tidlig, være med på å hjelpe henne til å ha en høy moral, med å vente lenge med å debutere, til man er litt mer sikker på om kjæresteforholdet ville vare, det svinger jo så fort i ungdommen.
Dette var ting som begge to forsto, og skal jeg stole på det min datter sier, så er hun ennå jomfru.
Jeg fortalte til gutten at et av minusene med å "date" yngre jenter, er at han ikke får introdusere henne for noe hun ikke er klar for ennå, med fester osv. Dette forsto han, for han har jo vært med på litt festeligheter, og sett mye av det som foregår på de festene.
Ungdomstiden er vanskelig, og man må tåle at ungdommen gjør mye man ikke liker, men det som er hakket værre, er at dem ikke forteller om det. Foreløpig har jeg et fantastisk godt forhold til dattera mi, hun forteller alt, og betror seg mye, spør faktisk om råd også. Så jeg takker og bukker for tilliten hun viser meg.
mvh
martv
--Slemtiger--
--Slemtiger--Innlegg: 3422
13.02.08 16:43
Det dummeste man kan gjøre er nok å forby forholdet. Aldersforskjeller er kommet for å bli og tre/4 år er jo ingen ting, selv om 14 og 18 år er en mindre heldig kombinasjon.

Som andre sier, det beste er nok at du prøver å bli kjent med gutten, får bannlyser du forholdet vil alt skje bak ryggen din uansett og jenta tør ikke komme til deg om det skulle skje noe.

Så er det viktig at man ikke glemmer at alle har vært unge og kåte en gang i tiden. vi var sikkert ikke noe bedre selv når vi var i den alderen.
--Slemtiger--
13.02.08 16:47
oksemorder skrev:
Spørsmålet er vel også hvor "ivrig" gutten er på å tøye grensene?

- -

Hva får deg til å tro at det er guttene som tøyer grensene? 15-16 årige jenter er vel stort sett veldig seksuelt aktive så ikke legg all skylda på gutta. Det er like gjerne jentene som iverksetter aktivitetene.
oksemorder
13.02.08 17:10
--Slemtiger-- skrev:
oksemorder skrev:
Spørsmålet er vel også hvor "ivrig" gutten er på å tøye grensene?

- -

Hva får deg til å tro at det er guttene som tøyer grensene? 15-16 årige jenter er vel stort sett veldig seksuelt aktive så ikke legg all skylda på gutta. Det er like gjerne jentene som iverksetter aktivitetene.

---

Spørsmålet var bare et spørsmål, mente ikke å generalisere. Forøvrig er jenta fjorten og et halvt, og har ikke hatt fast følge før.

Enig i at det beste er å bli kjent med gutten, og kjøre en "åpen dør" politikk. Men låsing av rom vil nok være forbudt...

--Slemtiger--
13.02.08 17:25
oksemorder,

jeg er jo relativt ung selv og har jo også vært i en sånn situasjon når jeg har vært 17/18 år at jeg har vært sammen med jente et par år yngre. Ikke noen idiell situasjon for noen parter egentlig.

De som måtte tro at jernhånd er løsningen tar nok feil værtfall, det blir det samme som å tro at regningene forsvinner ved å ikke gå i posten.
KingN
KingNInnlegg: 7566
25.02.08 03:05
Ashdown har vel oppskriften her!
Ingen grunn til å la det fortsette slik.

Juling og klar beskjed om hva som skjer dersom han oppsøker henne igjen! Uansett hva hennes holdning til forholdet er. Hun er mindreårig, du er far!
Siden gutten går på en under 16 år, så er han å regne som pedofil! Forklar ham kanskje hva som vanligvis skjer med slike i fengselet han kanskje er så heldig(?) å havne i!
poeten2
poeten2Innlegg: 6296
25.02.08 09:05
KingN skrev:
Juling og klar beskjed om hva som skjer dersom han oppsøker henne igjen! Siden gutten går på en under 16 år, så er han å regne som pedofil!

>>>Ja, dette må vel anses som en særdeles berikelse av debattnivået i angjeldende tråd.
kansas00
kansas00Innlegg: 18303
25.02.08 16:37
Du skal være ditt faderlige ansvar bevist. Nemlig beskytte din datter. Husk på at det er i ingen annen aldersgruppe at aldersforskjell merkes større enn nettopp i tenårinsaldern. Om man er 21 og 24 bryr ingen seg om.. Men 14 og 18 blir liksom 2 forskjellige verdener. Nå skal også sant sies at gutter er veldig umodne for aldern i den aldersgruppen. Så du skal nok ta det hele med en liten klype salt og ikke ta helt av.
KingN
25.02.08 17:25
Takker for kompliment!

Han er over, hun er under 16. Ikke er de jevnaldrende heller. Saken er da klar! En far som kjenner til et slikt overgrep skjer, plikter selvfølgelig å gjøre noe med saken! Gjør han ikke det, så kan han bli dømt som medskyldig!

Det mest ønskelige hadde selvfølgelig vært å fått dømt mannen i en domstol. Men både straffenivå og offerets påkjenning forsvarer ikke at saken taes gjennom den byråkratiske mølla som det blir.

En kjapp og privat selvtekstssak er vel å regne som det mest effektive dersom man har med en relativt rasjonell overgriper å gjøre!
Det bør være fort gjort å få denne mannen vekk fra denne jentungen
Xebeche
XebecheInnlegg: 104
27.02.08 03:41
KingN skrev:
Siden gutten går på en under 16 år, så er han å regne som pedofil! Forklar ham kanskje hva som vanligvis skjer med slike i fengselet han kanskje er så heldig(?) å havne i!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gutt på 18 og jente 14. Provoserer du, eller mener du han er pedofil?

Seriøst, jeg synes det er skremmende at mennesker som deg går rundt i samfunnet.

Du vet ikke hva pedofili er, søk litt på nettet, sjekk ut wikipedia f.eks.

Det å sette slike tanker i hodet på unge gutter (som leser forum som dette), det er bare sykt. Tenk om han virkelig tenker "Shit! Jeg er pedo"! Så går han og henger seg.

Pga blant annet sånne som deg, som ikke vet hva du snakker om. Som demoniserer friske mennesker.

Pedoer går etter jenter/gutter som IKKE er kommet i puberteten.
Xebeche
XebecheInnlegg: 104
27.02.08 03:59
Får meg forresten til å tenke på hvor mange unge gutter her i landet som faktisk er helt normale og friske, men som får vrangforestillinger om å være pedofil pga folk som uttaler seg offentlig og privat om ting de ikke forstår. Hysteriske mennesker som uttaler seg kun basert på frykt, uten å bry seg om undersøke fakta først.
marsh-
marsh-Innlegg: 1391
27.02.08 13:28
Xebeche skrev:
Pedoer går etter jenter/gutter som IKKE er kommet i puberteten.

Tja... Jeg vil nå nesten kalle disse middelaldrende mennene som bevisst går etter de på 12-15 også for pedofile. De middelaldrende mennene som nærmest venter på jentas/guttens 16-årsdag er bare forstyrret...
larson8
larson8Innlegg: 3806
27.02.08 13:30
Det er jo ulovlig, strengt tatt. Men holder det, så er jo tre år ikke så mye forskjell når man bikker 20.

== Happiness makes up in height for what it lacks in length ==

http://gjerdsbakk.myminicity.com
KingN
27.02.08 16:47
Ihvertfall så er det helt klart på grensen!
Eller mener du at 14 og 18 er jevnaldrende kanskje? En normal 18-åring er mye mer viksen enn en normal 14-åring. I tillegg så har vi det "magiske" tallet, 16, som lovmessig grense for seksuellt samkvem.

Ja! 18-åringer henger seg helt sikkert, bare noen antyder at de er pedo fordi de liker unge jenter? ;-)
Folk som henger seg har større og andre problemer enn slike!

Tallet, 16 er vel ikke så vanskelig å huske? At man må finne noen på rett side av tallet, eller jevnaldrende? Altså, 15 og 16, eller kanskje 15 og 17, kan gå gjennom?
14 og 18 derimot, er ikke jevnaldrende lenger.

16-års grensen er vel i utgangspunket absolutt. Men, blir vel praktisert ganske løst, når det er snakk om samkvem mellom jevnaldrende.
kenneth1987_5
kenneth1987_5Innlegg: 431
25.04.08 07:58
Personlig synes jeg gutten skal vite bedre å holde seg til jenter nermere sin egen aldre..
eller iaffal over 16 med tanke på at han er 18 år :)

Men herregud noe pedofil er han ikke.
Lang ifra. Pedofili er eldre menn som bruker og misbruker barn sexuelt.
Altså barn som ikke er i pubertene og barn som ikke vet hva de begir seg ut på.

den 14år gammle jenta vet godt hva sex er og vet godt hva hun begir seg ut på :)
at gutten skal vite bedre er helt klart.. men han er nokk bare en normal tenåring.

Og si at han er pedofil blir som å kalle meg pedofil fordi jeg er 20 og kjæresten min er 17.
Nå har ikke jeg kjæreste på 17 men uansett. dere fatter poenget mitt.

Prøv å lære hva pedofili er før dere bruker ordet.
joplina
joplinaInnlegg: 58761
25.04.08 08:54
Jeg støtter deg i at pedofili-benevnelsen er fullstendig malplassert i denne problemstillingen.

En pedofil tenner på pre-pubertale barn. Alltså barn som ikke har kommet i puberteten, og som på alle måter fremstår som nettopp et _barn_ .

Noen 14-årige jenter kan nok være sent utviklet, noen er tidlig utviklet og har både høyde og former , og de fleste er delvis utviklet og har former.

En 18-årig gutt (da gutter har noe senere pubertet enn jenter) kan også være midt på treet.

Hvordan "hodene" deres er utviklet står helt åpent. Som kjærester føler de seg åpenbart på bølgelengde.
Så pedofili-preik er like uhørt som det er malplassert i denne tråden.
enigma_undercover
enigma_undercoverInnlegg: 6741
25.04.08 09:19
oksemorder skrev:
Min 14-årige datter (15 om et par måneder) har begynt å henge sammen med en tre år eldre gutt, som altså blir 18 om noen dager.
Jeg er litt usikker på hvordan (og om) jeg skal håndtere dette. Noen meninger, tips eller erfaringer der ute?

Fortell gutten om nicket ditt.
trondbeb
trondbebInnlegg: 22
26.04.08 08:18
Tiden man oppdager det annet kjønn er en deilig tid men prevensjon er alfa omega for det kan bli dyrt for gutten og kjedelig for jenta.
Tror det føles likt for foreldre til begge kjønn for det er jo ikke moro att gutten får avbetaling i 18 år heller for litt uskyldig moro.
enigma_undercover
enigma_undercoverInnlegg: 6741
26.04.08 19:23
trondbeb skrev:Tror det føles likt for foreldre til begge kjønn for det er jo ikke moro att gutten får avbetaling i 18 år heller for litt uskyldig moro.

Høres ut som om man har kredittkortgjeld. Hvis man blir far eller mor, kan man også velge å se det som det ultimate privililegium. Jeg ville aldri angret, selv om jeg skulle bli pålagt min del av forsørgeransvaret. Å få barn er faktisk flott for de fleste. Selv om de skulle poppe opp både her og der etter litt ukritisk bruk av lillehjernen.

En av mine bekjente er faktisk 8-barnsfar med forskjellige kvinner. Bare samværene er jo en organisatorisk utfordring i seg selv. Men han trives, barna trives og jeg sitter igjen med inntrykket av at han er priviligert tross alt.
Georg-_-
Georg-_-Innlegg: 306
27.04.08 19:34
oksemorder skrev:

----
har set flere foreldre som har vært i same sitvasjon som deg...

det er ikke en dritt du kan gjøre som kommer til å hindre at den/disse guttene får hygge seg med dattra di. den feminsitiske safunn har gjort dette mulig og hva en du gjør vil gjøre jobben enklere for disse guttene å få sin vilje med dattra di.

føler med deg men du kan bare kastet inn håndkleet...
Sigyn
SigynInnlegg: 2085
27.04.08 23:59
Ja for det hele er feministsamfunnet sin skyld. Den 18 år gamle gutten er bare et uskyldig offer fanget i klørne på den feministiske 14-år gamle jenta.

Prøv ihvertfall da..
Georg-_-
Georg-_-Innlegg: 306
28.04.08 00:00
nei langt ifra han bare utnytter det feministiske samfunn.
promille_krapylet
promille_krapyletInnlegg: 27082
28.04.08 00:20
oksemorder skrev:

så lenge dem trives i hverandres selskap, hva skal man gjøre?

I min verden blir å det å oppmuntre til alt som er positivt.
og si nei til det negative.
Å forby blir feil
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg