Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bortadoptert barn

NYTT TEMA
bebeth
bebethInnlegg: 145
18.03.08 20:04
Takk til den hjelp jeg har fått inntil nå. Det førte desverre ikke til noe.
Er det flere som har tips vurderer jeg å betale finnerlønn.
Jeg kan også kontaktes på hipphurra@chello.no
marella
marellaInnlegg: 69
18.03.08 21:18
Litt sent svar. Så dere har funnet hverandre. Ønsker deg lykke til!
bebeth
20.03.08 00:38
Jeg har ikke funnet jenta enda selv om det kanskje ser slik ut på det marella skrev.
Så kom igjen dere som vet hvor jeg evt.kan søke på fødselsdato o.l

Jeg fikk hint på en annen nettside om at det var født ca.100 barn i 1964 og hvis man regner med at 50% var jenter, ja da trenger jeg bare 48 navn da jeg har sjekket ut 2 jenter.

Det MÅ da finnes en måte.
Soteria
SoteriaInnlegg: 10004
22.03.08 17:10
Forstår godt at mora har behov for å snakke om sitt savn, men det spørs om ikke dette burde begrenset seg til prest eller psykolog. Da hadde du sluppet å vite om dette.
Når hun har så begrensede opplysninger blir det nesten umulig.

Har hørt om andre tilfeller hvor det har vært en viss kontakt der fotografier ble sendt til mora, det har det ikke vært her.

Offentliggjøring av fødselsdato på nettet er blitt mer og mer båndlagt. Eneste jeg kan tenke meg er at du kan få opp dem som er født i 1964 på skattelistene i den enkelte kommune. Det vil jo ta veldig lang tid.
Så du må ikke bli altfor skuffet om dette må skrinlegges. Som sagt burde du ikke fått vite om det i det hele tatt.
Soteria
SoteriaInnlegg: 10004
22.03.08 19:10
Nei, søkeforslaget mitt fungerer ikke. Hos Dagbladet kan en få opp toppliste for de som er født i 1964 i den enkelte kommune, men i Stavanger består denne lista av bare menn. Hvis det var en kvinne på lista, ville du jo hatt en til å undersøke... Og kvinnen kan vel være hvor som helst i landet.

Anbefaler å sette inn annonser i Hjemmet, Familien el.lign. Kanskje du er heldig. Hvis ikke, er du nok nødt til å legge dette bak deg.
bebeth
23.03.08 19:31
Takk jeg får prøve litt til på annen måte. Hvis det er noen som har gode råd kan de bare legge igjen beskjed her. Kikker inno av og til . Eller jeg kan nås på mail hipphurra@chello.no
bebeth
27.02.15 20:05

Jeg leiter fremdeles etter jenta, noen som kan hjelpe til ?

Jente født 7 februar1964 på Sanitetsklinikken i Stavanger.

Betaler gjerne en dusør på 10.000, hvis det fører til at jeg finner henne.

Mail kan sendes meg på terjetoyota@hotmail.no.

(Innlegget ble redigert 27.02.15 20:05)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 55627
27.02.15 20:34
bebeth: Betaler gjerne en dusør på 10.000, hvis det fører til at jeg finner henne.

Dessverre er det ingen som kan hjelpe deg med dette. Jeg skjønner dette er vondt, men slik er det bare.

Det er bare den som er adoptert som kan få rede på hvem biologisk mor (og far dersom han er kjent). Men barnet må selv ta kontakt med fylkesmannen for å få disse opplysningene.

Biologiske foreldre har ingen mulighet til å finne igjen det bortadopterte barnet. Heller ikke vet adoptivforeldrene hvem de biologiske foreldre er.

Den absolutt eneste håpet du kan ha, er at barnet oppsøker deg. Det kan skje, men ikke skru opp forventningene.

Ellers anbefaler jeg deg å finne noen å snakke med. Alle kommuner har et lavterskeltilbud hos psykiatrisk sykepleier, eller du kan oppsøke en prest eller diakon. Du kan trenge noen som både har kunnskap og taushetsplikt.

Huff så vondt dette må være for deg. Klem.

bebeth
27.02.15 21:18

Hvorfor skulle jeg trenge noen å snakke med ? Jeg er oppegående og trenger ikke noe lavterskeltilbud :)

Noe synd på meg er det heller ikke, tror du misforsto og trodde jeg er moren. Det er jeg ikke, jeg er en slektning,

Jeg prøver å finne denne jenta og trenger tips fra noen som vet hvordan, ikke om det skal diskuteres om det er rett eller galt det jeg gjør. Klem til deg også.

GARDSDATTRA
27.02.15 21:34
bebeth: Jeg prøver å finne denne jenta og trenger tips fra noen som vet hvordan

Noe som er helt umulig, ikke bare er det umulig, men det er også uetisk overfor adoptivbarnet.

Vent til adoptivbarnet evt tar kontakt. Det kan skje.

puma1
puma1Innlegg: 18543
28.02.15 21:27
GARDSDATTRA: Noe som er helt umulig, ikke bare er det umulig, men det er også uetisk overfor adoptivbarnet.

Først og fremst uetisk. Jeg kan finne ut hvem som ble født den 7.februar 1964 i Stavanger, men så vil det være uetisk av av meg å gi de opplysningene videre. Siden tilgangen til det sentrale folkeregisteret er betrodd meg i jobben og er ment å brukes i den sammenhengen. 

GARDSDATTRA
28.02.15 21:43
puma1: Først og fremst uetisk. Jeg kan finne ut hvem som ble født den 7.februar 1964 i Stavanger, men så vil det være uetisk av av meg å gi de opplysningene videre. Siden tilgangen til det sentrale folkeregisteret er betrodd meg i jobben og er ment å brukes i den sammenhengen.

Jeg regner med at du ville gjort deg skyldig i en straffbar handling dersom du hadde gitt slike opplysninger videre, du har vel lovpålagt taushetsplikt?

puma1
28.02.15 21:46
GARDSDATTRA: Jeg regner med at du ville gjort deg skyldig i en straffbar handling

Regner med det ja!

bebeth
28.02.15 23:53

Skulle gjerne hatt tilgang til folkeregisteret ja, jobba der faktisk selv en gang for mange år siden, men da visste jeg ikke om denne jenta.

Som jeg har sagt før: Adoptivforeldre er pliktige til å opplyse at barnet er adoptert når det er 18, men blir det alltid gjort ? Nei.

Så det kan godt hende at det ikke er blitt gjort i denne saken.

Jeg har snakka med Fylkesmannens kontor i Rogaland og hadde en liten samtale rundt det, de var fullt klar over at det ikke alltid skjedde og mente at det burde komme en lov som påla adoptivforeldrene å gjøre dette.

Dette er ikke blitt gjort og muligens av den grunn at det ikke er så mange norske barn som blir bortadoptert, men på 50 og 60 tallet var det hundrevis.

Jenta som jeg prøver å finne, ble ikke adoptert bort via barnevern, moren ble 1 dag etter fødselen kontaktet av en av legene på sykehuset som kunne skaffe barnet et godt hjem hos noen bekjente av seg.

Det kan man kalle uetisk og det at han unytter en mor som er i en sårbar situasjon, gjør ikke saken bedre.

Jeg vil finne jenta, høre om hun har det bra og om hun ønsker kontakt med familien sin, vil hun ikke det er det greit, da stopper jeg der.

(Innlegget ble redigert 28.02.15 23:57)

GARDSDATTRA
01.03.15 00:35
bebeth: Skulle gjerne hatt tilgang til folkeregisteret ja, jobba der faktisk selv en gang for mange år siden, men da visste jeg ikke om denne jenta.

Ville du virkelig brutt loven for å gjøre noe så bort i hampen som å forstyrre og trenge inn livet til et fremmed menneske?

Ikke bare ville det være uetisk, det ville i tillegg vært fullstendig høl i hue. Sånt gjør man bare ikke.

GARDSDATTRA
01.03.15 00:38
bebeth: Som jeg har sagt før: Adoptivforeldre er pliktige til å opplyse at barnet er adoptert når det er 18, men blir det alltid gjort ? Nei.

Og det kan jeg faktisk forstå. Tross alt er det adoptivforeldrene som er foreldre, og ingen andre.

Men man bør selvsagt opplyse barnet om tingenes tilstand, barnet har rett til, men ikke plikt til å få rede på hvem som er biologisk mor, og om mulig far.

bebeth
01.03.15 00:40
GARDSDATTRA: Ville du virkelig brutt loven for å gjøre noe så bort i hampen som å forstyrre og trenge inn livet til et fremmed menneske?
Ikke bare ville det være uetisk, det ville i tillegg vært fullstendig høl i hue. Sånt gjør man bare ikke

Ja det ville jeg.

HYYYL
HYYYLInnlegg: 41284
01.03.15 00:42
bebeth: Ja det ville jeg.

Det har du ingen rett til.
Du er ikke mor til jenta engang.

GARDSDATTRA
01.03.15 00:43
bebeth: Jenta som jeg prøver å finne, ble ikke adoptert bort via barnevern, moren ble 1 dag etter fødselen kontaktet av en av legene på sykehuset som kunne skaffe barnet et godt hjem hos noen bekjente av seg.
Det kan man kalle uetisk og det at han unytter en mor som er i en sårbar situasjon, gjør ikke saken bedre.

Det var slik det ble gjort på femti og sekstitallet. Mange av de mødrene som var i en fortvilt situasjon visste ikke engang at de skrev under på å adoptere bort ungen, mange ble lurt til å skrive under.

Den gangen var det en skam å være enslig mor, og morens foreldre eller hennes foresatte ordnet med adopsjonen og hele pakka. Hun som skulle føde hadde ingenting hun skulle ha sagt, slik var det bare.

Noen ganger var det kvinnens ektemann eller kjæreste som ordnet med adopsjon. Menn kunne gjøre slikt mot sine kvinner den gang.

Men tross alt det forferdelige som skjedde den gang, så er det likevel hensynet til barnet som veier tyngst. Mor må bare forsone seg med tingenes tilstand slik de er, ingenting å gjøre med.

(Innlegget ble redigert 01.03.15 00:45)

GARDSDATTRA
01.03.15 00:45
bebeth: Ja det ville jeg.

Godt du ikke sitter i en slik stilling da.

GARDSDATTRA
01.03.15 00:46
HYYYL: Det har du ingen rett til.Du er ikke mor til jenta engang.

Biologisk mor til jenta ville heller ikke hatt rett til dette.

HYYYL
HYYYLInnlegg: 41284
01.03.15 00:48
GARDSDATTRA: Biologisk mor til jenta ville heller ikke hatt rett til dette.

Selvsagt ikke men jeg synes det er ennu verre at en som ikke engang er mor til barnet vil gjøre noe slikt.

Hull i hode og lite gjennomtenkt.

GARDSDATTRA
01.03.15 00:50
HYYYL: Selvsagt ikke men jeg synes det er ennu verre at en som ikke engang er mor til barnet vil gjøre noe slikt.
Hull i hode og lite gjennomtenkt.

Enig.

bebeth
01.03.15 00:53
GARDSDATTRA: Og det kan jeg faktisk forstå. Tross alt er det adoptivforeldrene som er foreldre, og ingen andre.
Men man bør selvsagt opplyse barnet om tingenes tilstand, barnet har rett til, men ikke plikt til å få rede på hvem som er biologisk mor, og om mulig far.

Hva er det du forstår..blir litt forvirra når du skriver " rett til men ikke plikt til"

Mener du at det er greit at adoptivforeldrene ikke opplyser barnet at det er adoptert ?

Dette er i følge fylkesmannen en plikt adoptivforeldrene har ovenfor barna, gjør de ikke dette tar de i fra barna muligheten til å finne sine biologiske foreldre, hvis de ønsker det.

GARDSDATTRA
01.03.15 01:00
bebeth: Hva er det du forstår..blir litt forvirra når du skriver " rett til men ikke plikt til"
Mener du at det er greit at adoptivforeldrene ikke opplyser barnet at det er adoptert ?
Dette er i følge fylkesmannen en plikt adoptivforeldrene har ovenfor barna, gjør de ikke dette tar de i fra barna muligheten til å finne sine biologiske foreldre, hvis de ønsker det.

Det jeg skriver er at barnet har rett til å finne de biologiske foreldre, men ingen plikt.

Altså er det barnet jeg mener, ikke adoptivforeldrene.

Det er ikke alle adoptivbarn som ønsker å vite noe, eller ha noe med  sine biologiske foreldre å gjøre. De er tross alt fremmede mennesker.

De har en familie, og har nok med den.

Når det gjelder adoptivforeldrene er det ikke greit at de holder sannheten skjult, men jeg kan forstå de som gjør det.

Jernside
JernsideInnlegg: 436
01.03.15 09:47
bebeth: , moren ble 1 dag etter fødselen kontaktet av en av legene på sykehuset som kunne skaffe barnet et godt hjem hos noen bekjente av seg. Det kan man kalle uetisk og det at han unytter en mor som er i en sårbar situasjon, gjør ikke saken bedre. Jeg vil finne jenta, høre om hun har det bra og om hun ønsker kontakt med familien sin, vil hun ikke det er det greit, da stopper jeg der.

Det virker meget uetisk. Og her kanskje om jeg var deg, var nettopp stedet jeg ville begynne. Kontakte denne legen, eller hans familie kanskje ikke fører til noe. 

Men, en advokat kanskje kunne benytte nettopp dette argumentet. Utnyttelse av sår situasjon, til å fremme et ønske om innsyn i registre sykehuset, og siden folkeregisterets data.

puma1
01.03.15 19:42
GARDSDATTRA: Det er ikke alle adoptivbarn som ønsker å vite noe, eller ha noe med  sine biologiske foreldre å gjøre. De er tross alt fremmede mennesker.

Og hvis en likevel skulle velge å hjelpe noen som ønsker å finne et adoptivbarn, så bør en også være trygg på hvem en hjelper. 

Det finnes en del falske savnet-meldinger rundt om på nettet. Det kan f eks være en eks-ektefelle som er ute etter å finne en eks som ligger i skjul på hemmelig adresse.

GARDSDATTRA
01.03.15 22:30
puma1: Og hvis en likevel skulle velge å hjelpe noen som ønsker å finne et adoptivbarn, så bør en også være trygg på hvem en hjelper.
Det finnes en del falske savnet-meldinger rundt om på nettet. Det kan f eks være en eks-ektefelle som er ute etter å finne en eks som ligger i skjul på hemmelig adresse.

Det har du helt rett i.

bebeth
01.03.15 22:49
puma1: Og hvis en likevel skulle velge å hjelpe noen som ønsker å finne et adoptivbarn, så bør en også være trygg på hvem en hjelper.

Hvis noen ønsker å hjelpe meg er jeg klar til å møte den personen når som helst og bevise at jeg ikke har slike hensikter.

Det vil vel også komme fram bl.a på folkeregisteret at personen lever på skjult adresse, noe jeg tror ikke denne jenta gjør.

EMRJE
EMRJEInnlegg: 1
20.11.17 06:09

Om man har fødselsdato OG "barnet" betalte skatt i 2001, er det en smal sak å finne vedkommende. Jeg har funnet mange bare i år. En hobby jeg har :-) MVH Eva (Eva M Jensen på facebook)

(Innlegget ble redigert 20.11.17 06:16)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg