Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor går navne-grensen?

NYTT TEMA
katham
kathamInnlegg: 86
17.12.08 12:32

Er det for drøyt å kalle barnet sitt opp etter Adolf Hitler? Er det rett av et bakeri å nekte å levere en kake fordi det ikke liker navnet som skal stå på? Hvor går egentlig navnegrensen?

politikk
politikkInnlegg: 18896
17.12.08 12:46

hva med natas ? les det bafra. eller sippeguri, tjoleif eller noe annet litt utenom det vanlige ?

men det hadde vel vært litt artig dersom noen tyskere kalte sin unge sieg og het heil til etternavn.

Mirithing
MirithingInnlegg: 515
17.12.08 12:58

Den artikkelen mangler litt detaljer. Ikke rasister meg i ræva, den ene dattera deres heter "Aryan Nation" til mellomnavn, og faren er fulltatovert av nazisymboler? Yeah right.

Det er et visst sted der grensa går, når det gjelder navn til unger. Den er krysset når ungen heter "Adolf Hitler".

ThePokerKing
ThePokerKingInnlegg: 5766
17.12.08 13:10

- Jeg syns folk må få hodet sitt ut av tåken de har vært i, og starte å fokusere på fremtiden istedenfor fortiden, sier faren.

Faren bør vel også få hodet sitt ut av tåken og innse at han fostrer opp et mobbeoffer.

Å få barn burde ikke være en menneskerett!

qwerty2
qwerty2Innlegg: 10
17.12.08 13:12
katham: Er det for drøyt å kalle barnet sitt opp etter Adolf Hitler? Er det rett av et bakeri å nekte å levere en kake fordi det ikke liker navnet som skal stå på? Hvor går egentlig navnegrensen?

Det hjelper ikke at foreldrene vil en skal se fremover. Hitler vil alltid være et skjellsnavn. Det er et navn som aldri kan fobedres, selv ikke på søte nye små verdensborgerer. STAKKARS gutt. Vedder garantert på når han vokser opp og får bakoversveisen mot seg hver gang han presentere seg så vil han skifte navn på flekken. Tenker ikke foreldrene noe på barna sine? Hva med å "verne og beskytte dem". Er ikke det det viktigste for et barn? Ikke sende dem ut i ilden fordi det virker "så kult!" Skam dere foreldre, som lar barna bære deres idiotiske forslag livet ut!

Alky
AlkyInnlegg: 1150
17.12.08 13:12
Mirithing: Den artikkelen mangler litt detaljer. Ikke rasister meg i ræva, den ene dattera deres heter "Aryan Nation" til mellomnavn, og faren er fulltatovert av nazisymboler? Yeah right.

Hei! Hvor har du denne informasjonen fra? Kan du linke den?

SirOwen
SirOwenInnlegg: 48281
17.12.08 13:14

Dette er Barnemishandling med stor B. 

Kudos til bakeriet som tør å vise moral. 

--
YNWA ©
"This is our bread and butter..."

Alky
17.12.08 13:16

Hva med å kalle barnet sitt for Mao Zedong eller Roberto Mussolini? Hvor går grensen, bør det være en grense? Går utifra at det finnes flere barn som heter dette.

Nå synes jeg adolf hitler er et stygt navn som gir mange negative assosiasjoner men folk rundt omkring blir kalt så mye rart og dersom jeg som sjef skulle ansatt noen så ville jeg ikke hengt meg opp i navnet, men det sier vell noe om hvor mye folk dømmer hverandre i dette samfunnet!

qwerty2
qwerty2Innlegg: 10
17.12.08 13:16
Mirithing: Den artikkelen mangler litt detaljer. Ikke rasister meg i ræva, den ene dattera deres heter "Aryan Nation" til mellomnavn, og faren er fulltatovert av nazisymboler? Yeah right.   Det er et visst sted der grensa går, når det gjelder navn til unger. Den er krysset når ungen heter "Adolf Hitler".

Blir som barn som slår etter andre, De har det moro men han som blir slått har det ikke moro. ..De ser tydelig "kulten" i det, som en slags morsom lek som ble spilt for 60 år siden..Noen ser ikke skadene bak leken!

Sobchak
SobchakInnlegg: 8553
17.12.08 13:26
Alky: Hei! Hvor har du denne informasjonen fra? Kan du linke den?

Herfra:

"Uvanlige navn
Foreldrene har to andre barn som også har fått noen uvanlige navn. JoyceLynn Aryan Nation Campbell fyller to år om noen måneder, mens Honszlynn Hinler Jeannie Campbell fyller ett år i april. "

SimoneInzaghi
SimoneInzaghiInnlegg: 22912
17.12.08 13:30
Alky: Roberto Mussolini

Hvem er det?

bandgeek
bandgeekInnlegg: 13
17.12.08 13:32
ThePokerKing: Å få barn burde ikke være en menneskerett!

Det er ikke en menneskerett å få barn. Til og med dumme mennesker får det til.

johnx2
johnx2Innlegg: 803
17.12.08 13:36
SimoneInzaghi: Hvem er det?

Roberto Mussolini er fetteren til Johan Stalin.

Goyim
GoyimInnlegg: 993
17.12.08 13:42

Om jeg får en sønn skal han kalles Robert Mugabe.

Jalla2
Jalla2Innlegg: 9040
17.12.08 13:42

Å gi sønnen navnet Adolf Hitler.... er vel like lurt som om noen her tillands skulle kalle ungen "Vidkun Abraham Laurits Quisling"....Andersen. Tror ikke den ungen får det greit i oppveksten (Adolf Hitler altså.....):

(Innlegget ble redigert 17.12.08 13:45)

fredarn
fredarnInnlegg: 5385
17.12.08 13:54

Foreldrene er uten tvil nasister, og dette er elendig oppdragelse.

Samme om fordeldrene har disse meningene skal de ikke presse det på ungen sin, og det å kalle et barn Adolf Hitler er definitivt galt - stakkers unge!

susilu
susiluInnlegg: 36962
17.12.08 14:39

Enig i at de kar krysset grensen for takt og tone, for barnemishandling og at de er nazister, evt leker med nazismen, noe som i så fall viser enter forakt eller idioti.

De er antagelig ute etter å provosere.  Datteren heter Arian Nation?

De burde dømmes til å gi barna andre navn.

Selv Napoleon Bonaparte er idioti, selv om han var i sving for ganske lenge siden.

gearis
gearisInnlegg: 2
17.12.08 14:48

Kan noen sende barneværnet bort til adressen og få de til og ta vare på den stakkars ungen, og et medisinsk team til og ut føre sterilisering på foreldrene.

Renius
ReniusInnlegg: 607
17.12.08 14:52

Ikke lurt av foreldrene å kalle ungen sin Adolf Hiltler.  Å kalle ungen sin Adolf syntes jeg bør holde, de kunne godt ha kutta ut Hitler! Enten kommer gutten til å skjemmes over mellomnavnet sitt og holde det skjult, eller så kommer han til å bli en svært populær person i nynasistiske miljøer.

Jalla2
Jalla2Innlegg: 9040
17.12.08 15:49

Vet ikke helt hvor du vil nysgjerrigeNils, men ingen av de navnene du nevner er problematiske (sålenge man ikke legger til dem intensjoner som kanskje kun er i ditt hode.

Navn som Vidkun, Gønner (islandsk utspring?), Sol, Håp, Adolf etc. er totalt uproblematiske. Det som er problematisk er i hvilken kombinasjon de brukes: "Adolf Hitler" og "Vidkun Quisling" som fornavn henspeiler for meg i en meget bestemt retning, men ikke Vidkun eller Adolf.....

Skal f.eks. navnet "Josef" være problematisk da? (Josef Terboven, Josef Göbbels og den uovertrufne Josef Stalin)??????

(Innlegget ble redigert 17.12.08 15:51)

Antozz
AntozzInnlegg: 10667
17.12.08 15:52

Hva med folk som heter Saddam Hussein da? Regner med at det er en del av dem.. Eller hva med Idi Amin?

Alky
17.12.08 16:05
SimoneInzaghi: Hvem er det?

Beklager, gikk litt fort. Mente selvsagt benito, som du kanskje skjønte? :P

SimoneInzaghi
SimoneInzaghiInnlegg: 22912
17.12.08 16:11

Joda, men jeg kunne jo ikke bare la muligheten til å være arrogant besserwisser gå fra meg!

Fygaren
FygarenInnlegg: 56289
17.12.08 16:14

Jeg har null tro på at de er nazister, de er bare stokk dumme og ute etter oppmerksomhet. Og det er som kjent ganske lett å få i denne medieverden, så de har fått det de var ute etter. Stakkars barn.

hedninge1
hedninge1Innlegg: 812
17.12.08 16:22

Jeg syns det er litt tåpelig å bruke barna sine på den måten. Å attpåtil be om et hakekors.

Det å kalle ungen for adolf hitler er som når foreldre kaller ungene sine for Lise og Elizabeth osv.

Kari_mi
Kari_miInnlegg: 4
17.12.08 16:39
katham: Er det for drøyt å kalle barnet sitt opp etter Adolf Hitler?

Nå er jeg av den mening at det er ikke navna som er skjemmende. Men det er personene som skjemmer navna. Ingen regel uten unntak.. Dette navnet synes jeg er for belastende til å la noen få det. La nå unger få slippe å hete de rareste,styggeste,ekleste og mest belastende navn.

drengovitsj
drengovitsjInnlegg: 30
17.12.08 16:39

Idiotiste foreldre... Tenk når gutten vokser opp å finner ut hvem som har hetet Adolf hItler før. Stakkars gutt

Kari_mi
17.12.08 16:43
katham: Er det rett av et bakeri å nekte å levere en kake fordi det ikke liker navnet som skal stå på?

For min del synes jeg det er helt i orden at et bakeri nekter å skrive ting de synes blir feil. Det var jo ikke bare navnet, men etter det jeg forsto skulle de også ha et hakekors på kaken.Ærlig talt..

Kari_mi
17.12.08 16:53
katham: Hvor går egentlig navnegrensen?

Grensen ja..hvor den skal gå... Har inntrykk av at grenser prenges hele tiden. Utvikling kaller noen det visst. Vet ikke om det er så bra alt sammen jeg da. Når det gjelder denne saken så kan man lure på hvor i all verden foreldrene er når de kaller barnet sitt med navn som er så belastende som Adolf Hitler. Barn har blitt mobbet for langt mindre enn dette. Var det en gimmick fra disse foreldrene? Lot de ham få dette navnet for å provosere omverdenen? skal man bli provosert når barn får navn som er så belastende? Hva med dette barnet? Hvordan vil den ta det opp at enkelte vil gi uttrykk på ulike måter om valg av navnet? Og siden de også ville ha hakekors på fødselsdagskaken til gutten. Kan en jo lure på om foreldrene vanker i et belastet miljø.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg