Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Barnevernet - en terroretat i den norske stat?

NYTT TEMA
Vegglimer
VegglimerInnlegg: 786
07.02.09 18:06

Jeg er ikke selv barnevernsbarn og har heller aldri hatt noen problemer med dem. derimot vet jeg om mange tilfeller, deriblant bestevennen min, hvor barnevernet har begått grove lovbrudd og behandlet folk på en måte som ikke skal skje i en såkalt rettstat. Jeg kan fortelle litt om kameraten min:

Foreldrene hans ble skilt for en del år siden. Han valgte å bo hos moren, som er uføretrygdet. Da han begynte i klassen min i 9. klasse (tror jeg) bodde de i et lite rekkehus på Hvaler.

Etter ca et halvt år hos oss fikk vi i klassen plutselig en sjokkerende SMS fra ham, alle sammen, hvor det sto noe á la: "Nå blir jeg lovlig kidnappa av barnevernet!" Det viste seg at faren hans hadde tat kontakt med rektor på skolen vår og sagt at han var bekymra for sønnen, og han hevdet også at moren hans ikke lot ham snakke med eller besøke faren. Rektor tok umiddelbart kontakt med helsesøster, som kalte inn kameraten min til sitt kontor. Over de neste ukene fortsatte hun å gjøre dette.

Plutselig en dag hadde moren til kameraten min fått et brev fra barnevernet hvor det sto at de ville snakke med henne. Helsesøster hadde altså meldt henne til barnevernet uten engang å snakke med henne, og hun hevdet hun kontrollerte sønnen sin og at han levde i et helvete av et hjem.

Etter å ha snakket med barnevernet noen ganger kom det en dag tre politimenn på døra deres. De sa at de ville ha med kameraten min til et sted i nærheten, hvor han skulle få snakke med faren sin og fortelle hvordan han hadde det (uten å kunne bli kontrollert av moren). Den ansvarlige politimannen hadde ingen papirer på at han hadde tillatelse til å ta ham med, men dette dreit han glatt i, han insisterte på at han skulle være med. Moren og gutten var naturlig nok i sjokk og veldig redde, så de tenkte ikke over at han uten papirer ikke hadde lov til å ta ham med. I tillegg virket det jo greit; han skulle bli med dem, møte faren og få bestemme hvor han ville bo, uten noen form for press. virkeligheten ble en litt annen.

Kameraten min ble satt i en politibil, med en politimann på hver sin side av ham, og kjørt i 120 km/t til stedte kalt Skjærhalden - noe som ikke akkurat kan kalles vettug kjøring på de veiene. På Skjærhalden ventet barnevernet og faren hans, som han snakket med. Jeg husker ikke helt hva som skjedde etter dette - om han havnet hos faren i Kristiansund noen dager eller om han fikk komme hjem etter hvert - men han kom i hvert fall hjem til moren etter en stund.

Noen dager/uker senere kom politiet igjen, denne gang med to representanter fra barnevernet. da de så at kameraten min ikke satt i stuen i første etasje antok de at han hadde rømt, og trampet seg vei opp i andre etasje, hvor gutten satt inne i dusjkabinettet og sendte den tidligere nevnte SMSen til oss i klassen. Han ble dratt ut i politibilen med makt og kjørt i full fart til Gardermoen, for deretter å bli flydd til Kristiansund. Der ble han i et halvt år.

Under rettssaken som pågikk ble både kameraten min og moren hans innkalt til en psykolog, som fort fant ut at moren var en sinnssyk, manisk og kontrollerende galning som styrte sønnen som en dukke. Sønnen var ødelagt innvendig og led hver dag han måtte være sammen med moren. Det endte med at han måtte bo hos faren i Kristiansund i et halvt år, hvor han skulket skolen, var frekk i kjeften og med vilje saboterte sin egen skolegang. han kunne jo ikke gjøre noe annet.

I ettertid er nevnte psykolog blitt dømt for grov korrupsjon. Han har tatt betalt av kriminelle for å skrive attester (eller hva det kalles) på at de er for ustabile til å sone i fengsel, skrevet ut medisiner til dem... han har gjort det meste. Jeg vet ikke om det er faren til min venn som betalte ham for å gjøre dette i denne saken, men noen må ha gjort det. Sønnen er sikker på at faren sto bak.

Barnevernet, helsesøster på skolen og rektor er alle skyldige i å lyve for rettsapparatet. De har trakasset denne stakkars familien i flere år, og i det tre-fire årene frem til han fylte 18 var moren hans livredd for at de skulle ta ham fra henne. Det jeg reagerer på er at de lyver på denne måten! Og hvorfor?! Hva tjener de på det?!

Jeg har tilbragt masse tid hjemme hos disse to og jeg vet hvordan både han og moren er som personer. Hun er veldig overbeskyttende og påpasselig, noe som ofte irriterer sønnen grenseløst. Samtidig mener hun alt sammen godt og er i overmåte snill. Her snakker vi på grensen til det ekstreme, folkens. Tvers gjennom god er hun. Sønnen, kameraten min, er litt datanerd og er relativt sjenert rundt de han ikke kjenner. Men han er ikke typen som lar moren herse med seg - tvert imot er det heller motsatt, og det er han selv som har kontrollert hvor mye kontakt han har hatt med sin far. Han er intelligent, politisk aktiv, har store ambisjoner og planer.

Høres dette ut som en kontrollerende psykopat og den stakkars, utsatte og forsvarsløse sønnen hennes?

Enten er de som jobber i barnevernet totalt inkompetente når de skal bedømme familieforhold, eller så har de basert alle rapporter på hva de har hørt fra faren og en 5-minutters telefonsamtale med moren, eller... de er råtne individer som på en eller annen måte tjener noe på at familier splittes. de kan umulig ha tilbragt mer enn to minutter i samme rom som kameraten min og moren hans, for det tar ikke lang tid å skjønne hvordan de to faktisk har det.

Jeg har tenkt en del på det, og jeg har kommet frem til at jeg faktisk ville vært i stand til å skade - kanskje til og med drepe - den fra barnevernet/politiet som hadde kommet for å ta meg eller mine fremtidige barn. dette er ikke noe jeg bare sier for å høres tøff ut, jeg har tenkt over det nøye. Derfor spør jeg: hva slags institusjon er egentlig barnevernet, når det driver frykt inn i alle de kommer i kontakt med og tilogmed klarer å drive noen så langt ut på kanten som jeg tror jeg er i stand til å gå for å holde dem unna? Jeg ville ikke engang hatt dårlig samvittighet...

For å påpeke noe: jeg vet godt at det er mange tilfeller hvor barnevernet faktisk hjelper barna, men med tanke på hvor mange tilfeller av overgrep som finnes, holder ikke dette. Barnevernet er i dag en skrekketat som sprer frykt.

Hva mener dere? Har dere noen egne erfaringer med barnevernet - enten de er gode eller vonde?

Her er linken til en nettside som jobber med å avdekke barnevernets overgrep mot folket:

www.barnasrett.no

-juppi-
-juppi-Innlegg: 6834
08.02.09 10:08

Barnas rett.no  jobber for å fjerne barnevern og fylkesnemd. Og drives av barnevernsbrukere. De jobber under gruppen RBV. (Redd barna våre fra destruktivt barnefjern).

De jobber med å avdekke barnevernets overgrep, det blir feil og formiddle i fra dømte barnevernsbrukere. De er imot psykologer, psykiatere, barnevern, og politi. Og har egen liste over personer de ikke kan anbefale andre å bruke. Advokater, og mange andre. Og jeg.

Mange har blitt hjernevasket av og lese sånne historier som dette. De hører bare signaler som; overgrep, og svartmaling av barnevernet. ALLE LAND HAR ET BARNEVERN.

Og uttale seg i situasjonen du beskriver blir vanskelig. En maktkamp mellom to foreldre.  En barnefordelingssak.

Sigyn
SigynInnlegg: 2085
08.02.09 11:14

Saken du beskriver kan godt være reell, jeg har sett stygge saker selv. Men hva du enn gjør, ikke samarbeid med den gruppen. Du mister all troverdighet i samarbeid med en gruppe som ønsker å fjerne barnevernet, og det gjør ikke annet enn å skade saken. Jeg har lest uttalelser på RBV og det er mange individer som skriver der inne som tydelig ikke er istand til å ta vare på barn. Mangel på selvinnsikt deluxe over hele linja.

Earthquakejente
EarthquakejenteInnlegg: 40508
08.02.09 17:49
-juppi-: De jobber med å avdekke barnevernets overgrep, det blir feil og formiddle i fra dømte barnevernsbrukere. De er imot psykologer, psykiatere, barnevern, og politi. Og har egen liste over personer de ikke kan anbefale andre å bruke. Advokater, og mange andre. Og jeg.

Og lærere og helsesøstre, halve landet er overgripere ifølge dem

Pencilcase
PencilcaseInnlegg: 2091
08.02.09 17:54
Vegglimer: Hva mener dere? Har dere noen egne erfaringer med barnevernet - enten de er gode eller vonde?

Ja, jeg jobber i privat "barnevern", og første feil som blir gjort er at BV tillegges ansvaret for hva staten/foreldrene har gjort!?

BV er bare en leverandør av tjenester som har blitt bestemt av en rettskraftig dom mellom staten og foreldrene.

Hva skal man så forlange av etaten?

Earthquakejente
08.02.09 18:12

Admin/Mod på RBV har faktisk sagt

Det såkalte barnevernet er så til de grader på jordet, at de skader 9 av 10 barn som bortføres. LIKE ILLE SOM VED GROV VOLD ELLER VED VERRE TILFELLER AV INCEST! De som måtte reagere på denne påstanden, kan bare sette seg inn i forskningen - forskning av svært høy kvalitet.

Jeg vil tro at enhver kontakt med disse vil være fryktelig dumt, de er ekstreme konspirasjonsteoretikege, og foreldrene er alltid best, uansett hvor ille de er. Jeg vil heller anbefale Familiestiftelsen

Vegglimer
09.02.09 18:59
Pencilcase: Ja, jeg jobber i privat "barnevern", og første feil som blir gjort er at BV tillegges ansvaret for hva staten/foreldrene har gjort!? BV er bare en leverandør av tjenester som har blitt bestemt av en rettskraftig dom mellom staten og foreldrene. Hva skal man så forlange av etaten?

At de ikke kommer med løgner og starter slike saker kun for å opprettholde arbeidsplassene sine. Eller at de gjør grundige undersøkelser før de fjerner barn fra foreldrene sine. Eller at de ikke nekter sunne, friske biologiske foreldre å se barnet sitt de få timene i året de får det.

Vegglimer
09.02.09 19:03
Earthquakejente: Admin/Mod på RBV har faktisk sagt Det såkalte barnevernet er så til de grader på jordet, at de skader 9 av 10 barn som bortføres. LIKE ILLE SOM VED GROV VOLD ELLER VED VERRE TILFELLER AV INCEST! De som måtte reagere på denne påstanden, kan bare sette seg inn i forskningen - forskning av svært høy kvalitet. Jeg vil tro at enhver kontakt med disse vil være fryktelig dumt, de er ekstreme konspirasjonsteoretikege, og foreldrene er alltid best, uansett hvor ille de er. Jeg vil heller anbefale Familiestiftelsen

Det er ikke sant at de mener foreldrene "alltid" er best.

Visste du at barn som havner i fosterhjem, altså et "sunnere og bedre hjem", har dobbelt så stor sjanse for å havne på skråplanet som en som vokser opp i sitt biologiske "usunne og farlige" hjem? 31% sjanse mot 16%.

Earthquakejente
09.02.09 19:05
Vegglimer: Det er ikke sant at de mener foreldrene "alltid" er best. Visste du at barn som havner i fosterhjem, altså et "sunnere og bedre hjem", har dobbelt så stor sjanse for å havne på skråplanet som en som vokser opp i sitt biologiske "usunne og farlige" hjem? 31% sjanse mot 16%.

De sier det jo rett ut på RBV at foreldre alltid er best, selv om man snakker om incest og mishandling, som jeg viste tidligere i tråden

(Innlegget ble redigert 09.02.09 19:05)

-juppi-
10.02.09 00:42

Disse gruppene fører  en egen liste over fagfolk de IKKE kan anbefale andre å bruke.

Jeg vil bruke ytringsfriheten min i mot dem og forklare hvorfor jeg havnet på deres liste.

En bekjent. Startet barnehage som hun påsto var godkjent av kommunen. Hun var alene om å ta inn 8 barn i sitt hjem i alderen 7 mnd. Til 5 år. Hun hadde en ung jente som jobbet for seg med barna i mens hun selv jobbet 4-5 timer pr. dag 2.3 dager pr. Uke i en valig kommunal barnehage. Som ekstra hjelp. Altså det var et menneske som tok seg av 7 små barn alene om dagen.  Mens innehaveren av familiebarnehagen var borte. Da foreldrene hentet barna om ettermiddagen, hadde hun venninder på besøk, som hun sa jobbet for seg til foreldrene. Slik at de forsto at det ikke var et menneske alene som tok seg av barna. Hun tjente 5000.00 kroner pr. barn pr. mnd.

Hvem hadde ikke forsøkt å gjøre noe i denne situasjonen om man visste det jeg gjorde? Jeg tok kontakt med barnevernet. Fortalte dette, og de stengte barnehaden på 1 time. Det viste seg at hun hadde ikke godkjenning til å drive en barnehage. Og hun kunne betraktes som en svart dagmamma.

Dette mennesket er en av de mest aktive i disse gruppene RBV og barnas.rett.no i dag. Hun har blitt fratatt sine egne barn i barnefordelingsak.

Så jeg tror disse gruppene må se på hva de har av medlemmer selv, før de uttaler seg om andre. Dette mennesket jeg har beskrevet går for å være manipulerende. Viste hun ikke dette også i denne situasjonen?

Jeg ringte datatilsynet da jeg fikk se mitt eget navn på denne listen. Datatilsynet trøstet meg med at de står også på deres liste. Under ytringsfrihetens tegn. Bruk ytringsfriheten tilbake var deres råd. 

(Innlegget ble redigert 10.02.09 00:43)

Vegglimer
10.02.09 21:20
Earthquakejente:  De sier det jo rett ut på RBV at foreldre alltid er best, selv om man snakker om incest og mishandling, som jeg viste tidligere i tråden

jeg formulerte meg litt uklart: jeg mente ikke rbv. Snakka om dama bak barnasrett.no og personen jeg har hatt kontakt med.

Vegglimer
10.02.09 21:32
-juppi-: Disse gruppene fører  en egen liste over fagfolk de IKKE kan anbefale andre å bruke. Jeg vil bruke ytringsfriheten min i mot dem og forklare hvorfor jeg havnet på deres liste. En bekjent. Startet barnehage som hun påsto var godkjent av kommunen. Hun var alene om å ta inn 8 barn i sitt hjem i alderen 7 mnd. Til 5 år. Hun hadde en ung jente som jobbet for seg med barna i mens hun selv jobbet 4-5 timer pr. dag 2.3 dager pr. Uke i en valig kommunal barnehage. Som ekstra hjelp. Altså det var et menneske som tok seg av 7 små barn alene om dagen.  Mens innehaveren av familiebarnehagen var borte. Da foreldrene hentet barna om ettermiddagen, hadde hun venninder på besøk, som hun sa jobbet for seg til foreldrene. Slik at de forsto at det ikke var et menneske alene som tok seg av barna. Hun tjente 5000.00 kroner pr. barn pr. mnd. Hvem hadde ikke forsøkt å gjøre noe i denne situasjonen om man visste det jeg gjorde? Jeg tok kontakt med barnevernet. Fortalte dette, og de stengte barnehaden på 1 time. Det viste seg at hun hadde ikke godkjenning til å drive en barnehage. Og hun kunne betraktes som en svart dagmamma. Dette mennesket er en av de mest aktive i disse gruppene RBV og barnas.rett.no i dag. Hun har blitt fratatt sine egne barn i barnefordelingsak. Så jeg tror disse gruppene må se på hva de har av medlemmer selv, før de uttaler seg om andre. Dette mennesket jeg har beskrevet går for å være manipulerende. Viste hun ikke dette også i denne situasjonen? Jeg ringte datatilsynet da jeg fikk se mitt eget navn på denne listen. Datatilsynet trøstet meg med at de står også på deres liste. Under ytringsfrihetens tegn. Bruk ytringsfriheten tilbake var deres råd.   

Du har full rett til å benytte deg av alle aspekter ved ytringsfriheten, noe jeg oppfordrer alle til, uansett hvor de hører til.

Når det gjelder denne barnehagemammaen... Om barna ble tatt ordentlig vare på og det ikke var noen nevneverdige helsefarer/-risikoer, så ser jeg ikke noe problem i å drive en slik "barnehage", så lenge foreldrene er klar over opplegget, selvsagt. At hun ikke har godkjenning til å drive denne barnehagen er naturlig nok "problematisk".

Alle bør ta enhver kildes påstander med minst én klype salt (det gjør ihvertfall jeg), men barnevernet ER IKKE en "ren" organisasjon. Jeg intervjuet den tidligere barnevernslederen i Fredrikstad i dag i forbindelse med en skoleoppgave, og hun nektet meg (etter at intervjuet var avsluttet og spilt inn) å bruke det jeg hadde tatt opp på noen som helst måte. Om noen fikk vite om dette intervjuet ville det "få konsekvenser for meg", hva enn det betyr. Ble veldig overraska over dette ettersom hun ikke hadde "avslørt" noe hun ikke burde eller noe sånt, og det sier jo litt om hvordan de forholder seg til folk. Hun skal for øvrig ta kontakt med læreren min og snakke med han om intervjuet for å forsikre seg om at det ikke blir kringkasta noe sted - noe jeg forsikret henne om at det IKKE ville bli uten hennes personlige tillatelse.

Du bør tåle å havne på denne "listen". Det er tross alt snakk om barns fremtid her, og om du ved gjentatte anledninger får klager så tyder det på at du gjør noe som folk ikke føler seg trygge med. Selvsagt er det nok en del som bare er frustrerte over å miste barna sine og som angriper deg i sinne.

forelderlikeverd
forelderlikeverdInnlegg: 8963
11.02.09 08:41

En terroretat i terrorstaten.

Den norske stat driver terror mot barn og mot fedre, ved å legge forholdene alt for godt til rette for at kvinnen skal frigfjøre seg fra mannen hun har fått barn med og profittere maksimalt på det, med det resultatet at kjernefamilier oppløses fortere enn raskt og nå må fedre og barn belage seg på å høyst sannsynlig å få forholdet mellom seg ødelagt av moren, godt hjulpet av den norske stat, som øser penger over mødre for å få fortgang i den destruktive og ondskapsfulle utviklingen.

Barnevernet gjør ofte vondt verre i slike sammenheng! De er ikke opptatt av barnets beste, men de skal sørge for at foreldre underordner seg staten som deres øverste myndighet og moren som nestkommanderende og kjernefamiliens daglige overhode! 

-juppi-
11.02.09 12:43

Kan jo hende flere av de som står på denne listen står frem.

Jeg er stolt av å stå på listen.

Earthquakejente
11.02.09 21:34
Vegglimer: Alle bør ta enhver kildes påstander med minst én klype salt (det gjør ihvertfall jeg), men barnevernet ER IKKE en "ren" organisasjon. Jeg intervjuet den tidligere barnevernslederen i Fredrikstad i dag i forbindelse med en skoleoppgave, og hun nektet meg (etter at intervjuet var avsluttet og spilt inn) å bruke det jeg hadde tatt opp på noen som helst måte. Om noen fikk vite om dette intervjuet ville det "få konsekvenser for meg", hva enn det betyr. Ble veldig overraska over dette ettersom hun ikke hadde "avslørt" noe hun ikke burde eller noe sånt, og det sier jo litt om hvordan de forholder seg til folk. Hun skal for øvrig ta kontakt med læreren min og snakke med han om intervjuet for å forsikre seg om at det ikke blir kringkasta noe sted - noe jeg forsikret henne om at det IKKE ville bli uten hennes personlige tillatelse.

Jeg må helt ærlig si at dette klarer jeg ikke tro på. Om du ikke skulle kunne bruke noe hadde hun vel ikke stilt til intervju.- Det høres rett og slett litt for søkt ut

Vegglimer
11.02.09 23:39
Earthquakejente: Jeg må helt ærlig si at dette klarer jeg ikke tro på. Om du ikke skulle kunne bruke noe hadde hun vel ikke stilt til intervju.- Det høres rett og slett litt for søkt ut

Jeg vet det! Synes det er helt på dunka, jeg også!

Hun sa gjentatte ganger at dette ikke jeg ikke lov å spille av for noen i noen form og at hun IKKE ga meg tillatelse til å verken redigere eller bruke dette på noen måte. Jeg synes det er veldig rart, for vi snakka i oppunder en time (det føltes iallfall som det) og hun kunne jo ha stoppet intervjuet lenge før det ble avslutta.

Er jo forsåvidt en mulighet at hun mente at ingen utenom lærer'n min skulle vite om det eller høre opptaket, men da formulerte ho seg jaggu dårlig til å være høyskoleutdanna...

Pencilcase
12.02.09 13:49
Vegglimer: At de ikke kommer med løgner og starter slike saker kun for å opprettholde arbeidsplassene sine. Eller at de gjør grundige undersøkelser før de fjerner barn fra foreldrene sine. Eller at de ikke nekter sunne, friske biologiske foreldre å se barnet sitt de få timene i året de får det.

Slike ting skjer dessverre, men i hovedsak gjør de sitt beste. Det er i hvert fall min erfaring.

Akkurat din sort-hvit tenking er det veldig mange foreldre som benytter, og det er virkelig til skade for barnet. Min erfaring er at det faktisk ikke er barnet saken dreier seg om fra endel foreldre, men heller om å få hevn over systemet. I de fleste tilfeller dreier det seg om konkrete feil som foreldrene har gjort, men når disse er fastlåste i følelseslivet sitt, er det veldig vanskelig å kommunisere fornuftig med dem, og ingen annen endring skjer, enn at barnet får det vanskeligere.

poeten2
poeten2Innlegg: 6036
12.02.09 14:51
-juppi-: Kan jo hende flere av de som står på denne listen står frem. Jeg er stolt av å stå på listen.

Du står ikke frem, du gjemmer deg bak et anonymt nick og serverer en historie fullstendig blottet for enhver form for dokumentasjon.

Earthquakejente
12.02.09 14:51
Pencilcase: Akkurat din sort-hvit tenking er det veldig mange foreldre som benytter, og det er virkelig til skade for barnet. Min erfaring er at det faktisk ikke er barnet saken dreier seg om fra endel foreldre, men heller om å få hevn over systemet. I de fleste tilfeller dreier det seg om konkrete feil som foreldrene har gjort, men når disse er fastlåste i følelseslivet sitt, er det veldig vanskelig å kommunisere fornuftig med dem, og ingen annen endring skjer, enn at barnet får det vanskeligere.

Ikke bare hevn over systemet, men kanskje ydmykelsen ved å bli sett på som en dårlig forelder

grisulv
grisulvInnlegg: 510
12.02.09 15:12
Vegglimer: For å påpeke noe: jeg vet godt at det er mange tilfeller hvor barnevernet faktisk hjelper barna, men med tanke på hvor mange tilfeller av overgrep som finnes, holder ikke dette. Barnevernet er i dag en skrekketat som sprer frykt.

Dette er interessant.... Vet du hvor mange tilfeller av overgrep som finnes, eller har du hørt at mange beskylder barnevernet for overgrep (som faktisk er det barnasrett driver med). Dette er to helt forskjellige ting. Synd at barnasrett ikke kan bli en seriøs aktør i forhold til å ivareta barnas rettigheter, for det trengs. Jeg synes Landsforeningen for barnevernsbarn er et mye bedre organ.

Ellers er det ganske umulig for noen å vurdere saken du skriver om. Barneverntjenesten kan ha opplysninger i saken som du ikke vet om. Håper det går bra med både gutten, mora og faren.

grisulv
grisulvInnlegg: 510
12.02.09 15:27
Vegglimer: Visste du at barn som havner i fosterhjem, altså et "sunnere og bedre hjem", har dobbelt så stor sjanse for å havne på skråplanet som en som vokser opp i sitt biologiske "usunne og farlige" hjem? 31% sjanse mot 16%.  

Hallo!!!! Nå må du stikke fingeren i jorda og tenke deg godt om. Det er liten tvil om at barn påvirkes (eller skades) av å vokse opp under dårlig omsorg. Hvor mye barnet er skadet vil avhenge av type omsorgssvikt, varighet, annet nettverk osv. Man kan anta at de langt fleste barn som har levd sine første år under omsorgssvikt, og som på et tidspunkt faktisk blir flyttet ut fra foreldrene, har fått noen belastninger med seg.

Det blir derfor helt feil å forvente at disse barna skal klare seg like godt, eller bedre enn de som har levd under god omsorg av sine foreldre. De har ikke like forutsetninger, nemlig. Jeg finner det faktisk merkelig at noen bruker denne statistikken, for den er basert på uforstand.

Pencilcase
12.02.09 15:56
Earthquakejente: Ikke bare hevn over systemet, men kanskje ydmykelsen ved å bli sett på som en dårlig forelder

Jada, og ord som; lengsel, desperasjon, utfrysning av samfunnet, egen anseelse, selvbilde, stolthet osv. er også ord som kan brukes.

Poenget er at det skjedde blir ikke uskjedd om man aldri så inderlig ønsker det, og i mens lider barnet.

Earthquakejente
12.02.09 16:06
Pencilcase: Jada, og ord som; lengsel, desperasjon, utfrysning av samfunnet, egen anseelse, selvbilde, stolthet osv. er også ord som kan brukes. Poenget er at det skjedde blir ikke uskjedd om man aldri så inderlig ønsker det, og i mens lider barnet.

Jeg støtter barnevernet helt og holdent, jeg bare føyde til en annen av foreldrenes motiv for å gå til angrep på barnevernet. Jeg støtter det ikke

Pencilcase
12.02.09 16:13
Earthquakejente: Jeg støtter barnevernet helt og holdent

Jeg for min del forundres over mange ting hos bv, men forholder meg til at realiteter ofte er mere nyttige å fokusere på hvis man vil ha fremdrift i sakene.

Frøken-Fryd
Frøken-FrydInnlegg: 14
12.02.09 18:28
-juppi-: Barnas rett.no  jobber for å fjerne barnevern og fylkesnemd. Og drives av barnevernsbrukere. De jobber under gruppen RBV. (Redd barna våre fra destruktivt barnefjern).

Ikke for å fjerne barnevernet, men å fjerne det slik det er i dag. De kjemper også mot fylkesnemda som en rettsinnstans. Noe det strengt talt ikke burde være

Frøken-Fryd
12.02.09 18:33
-juppi-: De jobber med å avdekke barnevernets overgrep, det blir feil og formiddle i fra dømte barnevernsbrukere. De er imot psykologer, psykiatere, barnevern, og politi. Og har egen liste over personer de ikke kan anbefale andre å bruke. Advokater, og mange andre. Og jeg.

Den listen du nevner er ikke laget av barnasrett men annen gruppe. Det er mange som deverre har blitt utsatt for overgrep fra både barnevern, psykologer, psykriatere og politi. Dette er ikke bare foreldrene til disse barna som føler, men også barna føler det slik. Flere psykologer har misten jobben grunnet slike feil. Problemet er at det får alvorlige konsekvenser for disse menneskene det gjelder.

dessuten syns ikke jeg at politiet ressurser bør brukes på å hente små barn på skolen i poilitibil mens alle vennene står å ser på. Det er uverdig!!

Frøken-Fryd
12.02.09 18:48
Pencilcase: Slike ting skjer dessverre, men i hovedsak gjør de sitt beste. Det er i hvert fall min erfaring. Akkurat din sort-hvit tenking er det veldig mange foreldre som benytter, og det er virkelig til skade for barnet. Min erfaring er at det faktisk ikke er barnet saken dreier seg om fra endel foreldre, men heller om å få hevn over systemet. I de fleste tilfeller dreier det seg om konkrete feil som foreldrene har gjort, men når disse er fastlåste i følelseslivet sitt, er det veldig vanskelig å kommunisere fornuftig med dem, og ingen annen endring skjer, enn at barnet får det vanskeligere.

Slike ting skal ALDRI skje. Når en offentlig etat velger å flytte et barn på en slik drastisk måte så bør man kunne kreve at det ikke er noen feil i saken. Tvert imot ser jeg at slike "feil" begås med vilje.

Earthquakejente
12.02.09 20:27
Frøken-Fryd: Ikke for å fjerne barnevernet, men å fjerne det slik det er i dag. De kjemper også mot fylkesnemda som en rettsinnstans. Noe det strengt talt ikke burde være

En venninne av meg jobber i barnevernet, hun sier at dersom fylkesnemnda blir opphevet er det ingen instans som kan overstyre barnevernet før saken kommer til retten, og det tar tid. Og den tiden blir barnet boende i beredskapshjem. Fylkesmemnda er en rettssikkerhetsordning for foreldrene. Det skal VELDIG mye til før barnevernet tar saken til fylkesnemnda

Frøken-Fryd
12.02.09 21:21
Earthquakejente: En venninne av meg jobber i barnevernet, hun sier at dersom fylkesnemnda blir opphevet er det ingen instans som kan overstyre barnevernet før saken kommer til retten, og det tar tid. Og den tiden blir barnet boende i beredskapshjem. Fylkesmemnda er en rettssikkerhetsordning for foreldrene. Det skal VELDIG mye til før barnevernet tar saken til fylkesnemnda

Barneverntjenesten har faktisk veldig lett for å ta saker til fylkesnemda. Dessverre har bruken av hastevedtak før en eventuell sak i rettssystemet økt bedraktelig. og i mange tilfeller blir barna sendt hjem igjen etter en behandling i det norske rettssystemet. Hastevedtak skal i prinsippet kun brukes hvis det er fare for barnets liv og helse. At barneverntjenesten flytter barn før en rettsak er forkastelig og det utsetter barna for større påkjenninger enn det strengt talt er nødvendig.

Earthquakejente
12.02.09 21:23
Frøken-Fryd: At barneverntjenesten flytter barn før en rettsak er forkastelig og det utsetter barna for større påkjenninger enn det strengt talt er nødvendig.

Er det? Hvor lenge skal et barn måtte vente i uakseptable omgivelser før saken kommer opp for retten?

Skal loven forby å ta det overlevende barnet fra moren som drepte broren og prøvde å drepe ham inntil det foreligger dom? Ungen kan jo dø dagen etterpå! Hvilket system skal vi ha her, om ikke fylkesnemnda?

(Innlegget ble redigert 12.02.09 21:30)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg