Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Om små barn som blir voldtatt

NYTT TEMA
Mammatil2barn
Mammatil2barnInnlegg: 3
10.07.09 03:09

For ca 1 år siden ble min lille datter på 4 år voldtatt av en på 16 år. En god venn var han til min eldste gutt. Og nå ligger vi i sak og det værste er at han blir ikke straffet for han har sagt seg skyldig. Og da får han mildere straff og det er inget. Dette kan ikke være riktig. Er det noen der ute som vet hva jeg kan gjøre???  Jeg føler at jeg har mest lyst til og gjøre mere med dette. Men vet ikke hvor jeg kan henvende meg til . Så om det er noen som vet hver så snill og skriv in til dette så jeg kan få noen forslag. En desperat mor!!!!!!!!!!

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 12553
10.07.09 09:36

Dere må vel i utgangspunktet stole på rettsvesenet. En bistandsadvokat burde dere ha. Og muligens kan dere sjekke med Stine Sofies Stiftelse. De har kanskje kompetanse på dette.

KingAnderson
KingAndersonInnlegg: 9604
10.07.09 09:43

Oj,dette var skikkelig tragisk. Som nødutgang sier så må dere sjekke opp med en bistandsadvokat. Han/hun kan helt sikkert hjepe dere videre. Regner med at dere har brukt psykolog både for dere og for datteren din,og det må dere fortsette med.Det er f.eks mange som helt uten grunn føler skyld i slike situasjoner og det kan føre til depresjoner.

Håper virkelig det ordner seg for dere.

ranfinsen
ranfinsenInnlegg: 3701
10.07.09 10:22
Mammatil2barn: For ca 1 år siden ble min lille datter på 4 år voldtatt av en på 16 år. En god venn var han til min eldste gutt. Og nå ligger vi i sak og det værste er at han blir ikke straffet for han har sagt seg skyldig. Og da får han mildere straff og det er inget. Dette kan ikke være riktig. Er det noen der ute som vet hva jeg kan gjøre???  Jeg føler at jeg har mest lyst til og gjøre mere med dette. Men vet ikke hvor jeg kan henvende meg til . Så om det er noen som vet hver så snill og skriv in til dette så jeg kan få noen forslag. En desperat mor!!!!!!!!!!

Hei

Ikke vanlig kost på vgd dette... et par spørsmål

1. Har dere bistandsadvokat?

2. Er dette første rettsinstans og er det en politisak (politiet som kjører saken)?

guri_03
guri_03Innlegg: 415
10.07.09 19:46

Dersom han er 16 er han vel godt over den kriminelle lavalderen. Jeg kan ikke skjønne hvorfor han skal få slippe unna straff. En 16-åring bør vite hva han gjør! (Eller er det snakk om "ikke tilregnelig"/slippe straff på psykisk grunnlag?) Forstår godt frustrasjonen til trådstarter. Ville kanskje kontaktet Stine Sofie Stiftelsen dersom det ikke fører fram andre steder. Kanskje de har råd til hvor man kan ta dette videre. Ei 4 år gammel jente! Det er jo helt grusomt. 

sara_snorkfrøken
sara_snorkfrøkenInnlegg: 3680
10.07.09 19:59
Mammatil2barn: For ca 1 år siden ble min lille datter på 4 år voldtatt av en på 16 år. En god venn var han til min eldste gutt. Og nå ligger vi i sak og det værste er at han blir ikke straffet for han har sagt seg skyldig. Og da får han mildere straff og det er inget. Dette kan ikke være riktig. Er det noen der ute som vet hva jeg kan gjøre???  Jeg føler at jeg har mest lyst til og gjøre mere med dette. Men vet ikke hvor jeg kan henvende meg til . Så om det er noen som vet hver så snill og skriv in til dette så jeg kan få noen forslag. En desperat mor!!!!!!!!!!

Du kan nok ikke gjøre mer enn å være der, og støtte, ditt barn (og dine andre barn) i denne tiden, la saken gå gjennom rettsystemet og anke om mulig.

For deg selv og din familie kan det kanskje være lurt å melde seg inn i en støtteforening (efs. Stine Sofie Stiftelse - som flere her har nevnt) og/eller terapi.

Du skriver: "det værste er at han blir ikke straffet for han har sagt seg skyldig. Og da får han mildere straff og det er inget". Først sier du at han ikke blir straffet, så sier du at han får mildere straff og det er inget. Jeg skjønner ikke helt? Blir han ikke straffet eller får han en mildere straff?

enigma_undercover
enigma_undercoverInnlegg: 6741
11.07.09 03:17

Åpningsinnlegget er helt meningsløst. Er det en annen datter på 16 år som voldtok en tredje datter på 4 år?

Turbolady
TurboladyInnlegg: 8058
11.07.09 03:39
enigma_undercover: Åpningsinnlegget er helt meningsløst. Er det en annen datter på 16 år som voldtok en tredje datter på 4 år?

Har du ikke lest innlegget skikkelig?

Klippet fra åpningsinnlegget.

" En god venn var han til min eldste gutt".

enigma_undercover
11.07.09 03:53
Turbolady: " En god venn var han til min eldste gutt".

Joda. Og sier verken noe om vennskap, kjønn, alder eller slektskap. "Var" er forøvrig futurum og kan tolkes som at den omtalte allerede er død. I så fall er det vel ikke noe å spørre om.

Som norsktalende nordmann fra Norge med norsk som hovedmål, så må jeg kunne forlange en viss klarhet i slike uttalelser. Slik at jeg forstår hva som blir skrevet. Mulig du vet det, skeivusikker som du er, men hos meg er budskapet ikke klart.

missChance
missChanceInnlegg: 31046
11.07.09 08:01
enigma_undercover: "Var" er forøvrig futurum og kan tolkes som at den omtalte allerede er død.

Eller at vennskapet ikke eksisterer lenger, noe som kanskje ville være det naturlige å tenke ...

Turbolady
TurboladyInnlegg: 8058
11.07.09 10:24
enigma_undercover: Joda. Og sier verken noe om vennskap, kjønn, alder eller slektskap. "Var" er forøvrig futurum og kan tolkes som at den omtalte allerede er død. I så fall er det vel ikke noe å spørre om. Som norsktalende nordmann fra Norge med norsk som hovedmål, så må jeg kunne forlange en viss klarhet i slike uttalelser. Slik at jeg forstår hva som blir skrevet. Mulig du vet det, skeivusikker som du er, men hos meg er budskapet ikke klart.

En god venn var han til min eldste gutt. Og nå ligger vi i sak og det værste er at han blir ikke straffet for han har sagt seg skyldig. Og da får han mildere straff og det er inget.

Det er vel tvilsomt at han fortsatt er god venn med jentas bror etter hva han har gjort med søstera.

(Innlegget ble redigert 11.07.09 10:27)

enigma_undercover
12.07.09 00:24

Slik ja.

Mammatil2barn mener altså at forbrytere ikke bør si seg skyldig, fordi det kan medføre lavere straff ved utmålingen.

Da kan jeg opplyse at det også finnes en risiko for frifinnelse.

Earthquakejente
EarthquakejenteInnlegg: 40508
13.07.09 14:57
enigma_undercover: Slik ja. Mammatil2barn mener altså at forbrytere ikke bør si seg skyldig, fordi det kan medføre lavere straff ved utmålingen.

Ikke lavere straff, ingen straff. Litt av et system vi har. Send gutten på en lukket barnevernsinstitusjon

joplina
joplinaInnlegg: 48026
13.07.09 17:43
enigma_undercover: Som norsktalende nordmann fra Norge med norsk som hovedmål, så må jeg kunne forlange en viss klarhet i slike uttalelser. Slik at jeg forstår hva som blir skrevet

Snakk om å avspore tråden og tema med viss vass.

Du burde vel være vant til merkelig uttale og høyst sannsynlig også diverse leifer i det daglige, og dermed  være tolerant nok til å tyde hva som skrives uten slike viss-vass innspill!

joplina
joplinaInnlegg: 48026
13.07.09 17:55

Til dere som hevder å ikke helt forstå; la meg prøve å tolke :

Mammatil2barn : "For ca 1 år siden ble min lille datter på 4 år voldtatt av en på 16 år. En god venn var han til min eldste gutt."

- Datteren på 4 ble voldtatt av en (ikke ei) 16-åringen - vilket tyder på at her er det snakk om en 16 år gammel gutt og en 4 år gammel pike.

Mammatil2barn: "Og nå ligger vi i sak og det værste er at han blir ikke straffet for han har sagt seg skyldig. Og da får han mildere straff og det er inget."

- Denne 16 åringen har alltså innrømmet skyld i denne voldtektssaken (tilstått sin ugjerning), og dermed  slipper han unna en ubetinget dom og ender opp med en betinget (muligens) - vilket åpenbart betyr null soning i fengsel. Ettersom hun skriver at den milde straffen er det samme som ingen straff, så slipper han åpenbart også behandlingsopphold i noen institusjon. Han får gå fritt rundt fordi han har lovet å ikke forgripe seg på småunger flere ganger , fordi han nå har skjønt at slikt ikke er noe greit....og det må visst belønnes....

Mammatil2barn: Dette kan ikke være riktig. Er det noen der ute som vet hva jeg kan gjøre???  Jeg føler at jeg har mest lyst til og gjøre mere med dette. Men vet ikke hvor jeg kan henvende meg til . Så om det er noen som vet hver så snill og skriv in til dette så jeg kan få noen forslag. En desperat mor!!!!!!!!!!

- Dette tror jeg ikke at det hersket noen forvirring omkring.

Gideg
GidegInnlegg: 35657
13.07.09 18:26

Det er rett å slett helt for jævlig.

Har ikke ord for å beskrive hva jeg mener.

Noen i dette sammfunet må vere fullstendig galt.

Et 4 år gammelt barn blir voldtatt.

Noen bør våkne opp snart !

Kengumamma
KengumammaInnlegg: 2738
17.07.09 19:27
enigma_undercover: Joda. Og sier verken noe om vennskap, kjønn, alder eller slektskap. "Var" er forøvrig futurum og kan tolkes som at den omtalte allerede er død. I så fall er det vel ikke noe å spørre om. Som norsktalende nordmann fra Norge med norsk som hovedmål, så må jeg kunne forlange en viss klarhet i slike uttalelser. Slik at jeg forstår hva som blir skrevet. Mulig du vet det, skeivusikker som du er, men hos meg er budskapet ikke klart.

Herregud. Kan du være så snill å ikke tulle sånn i en meget alvorlig tråd søm dette. Og la være å håne en fortvilets mor´s innlegg. Hva feiler det deg??

krikkert2
krikkert2Innlegg: 4293
18.07.09 13:23
Earthquakejente: Ikke lavere straff, ingen straff. Litt av et system vi har. Send gutten på en lukket barnevernsinstitusjon

Nei, ikke ingen straff. Sitat fra TS; "da får han mildere straff og det er inget". Slik jeg tolker dette synes Mammatil2barn at de som tilstår ikke skal få mildere straff på grunn av sin tilståelse.

bribon
bribonInnlegg: 3254
18.07.09 20:22

Det er helt sykt hvis han ikke får en skikkelig straff. Ifølge sraffeloven §195 skal samleie med barn under 14 år straffes med minimum 2 år fengsel, og inntil 10 år.

Det er ingen som ikke skjønner at man ikke kan ha sex med et 4 år gammelt barn!!!!Kvalmt.

Turbogunnar
TurbogunnarInnlegg: 3231
18.07.09 20:41
krikkert2: Nei, ikke ingen straff. Sitat fra TS; "da får han mildere straff og det er inget". Slik jeg tolker dette synes Mammatil2barn at de som tilstår ikke skal få mildere straff på grunn av sin tilståelse.

enigma_undercover

Du må være utrolig dårlig til og forstå det du leser tror jeg.

Åpningsinnlegget er ikke perfekt Norsk nei, men vanskelig og forstå burde det ikke være, alt står der...

Og krikkert: Er det riktig att han helt skal slippe straff synes du? Fordi han tilstår? Att straffen hadde blitt lavere er jo forsåvidt greit, men lavere enn 2 års ubetinget burde den ikke vært i noe tilfelle når loven sier så.

(Innlegget ble redigert 18.07.09 20:48)

Rollo_8
Rollo_8Innlegg: 4522
18.07.09 21:05

Kan vi kanskje få litt mer opplysninger fra trådstarter? 

Jeg syns det er lite å basere synsingen på her nå..

krikkert2
18.07.09 22:10
Turbogunnar: Og krikkert: Er det riktig att han helt skal slippe straff synes du? Fordi han tilstår? Att straffen hadde blitt lavere er jo forsåvidt greit, men lavere enn 2 års ubetinget burde den ikke vært i noe tilfelle når loven sier så.

Ja, på generelt grunnlag synes jeg så absolutt at en tilståelsesdom bør innebære mindre straff enn ellers. Man bør oppmuntre folk til å tilstå.

Dette støttes også i straffeloven selv:

§ 59. Det som er bestemt i § 58, gjelder også for den som før han ennå vet at han er mistenkt, så vidt mulig og i det vesentlige har forebygget eller gjenopprettet de skadelige følger av handlingen.

Har siktede avgitt en uforbeholden tilståelse, skal retten ta dette i betraktning ved straffutmålingen. Retten kan nedsette straffen under det for handlingen bestemte lavmål og til en mildere straffart.

Som du ser skal domstolen  ta hensyn til en uforbeholden tilståelse.

enigma_undercover
18.07.09 22:42

Det fremgår ikke i det hele tatt at noen er straffet.

Ellers er jo strafferabatten ganske stor i sedelighets- og overgrepssaker ved innrømmelse av straffeskyld, siden påkjenningen på fornærmede da blir langt mindre.

Ved bankran tror jeg ikke de samme "fordeler" gjelder i praksis.

(Innlegget ble redigert 18.07.09 22:43)

Earthquakejente
19.07.09 20:10
krikkert2: § 59. Det som er bestemt i § 58, gjelder også for den som før han ennå vet at han er mistenkt, så vidt mulig og i det vesentlige har forebygget eller gjenopprettet de skadelige følger av handlingen.

Har siktede avgitt en uforbeholden tilståelse, skal retten ta dette i betraktning ved straffutmålingen. Retten kan nedsette straffen under det for handlingen bestemte lavmål og til en mildere straffart. Som du ser skal domstolen  ta hensyn til en uforbeholden tilståelse.

Trådstarter skrev: Og nå ligger vi i sak og det værste er at han blir ikke straffet for han har sagt seg skyldig. Og da får han mildere straff og det er inget

Mao, han utsatte et lite barn for en slik behandling, og fikk INGEN straff fordi han tilsto. Det er sykt. Han fikk ikke for lav straff, han fikk INGEN straff. Mener du han skal slippe straff fordi han tilstod? Da er ikke barn trygge i dette landet (noe de ikke er, ifølge rettsvesenets tidligere avgjørelser, som at foreldrene dreper sitt barn og slipper unna med det fordi man ikke vet hvem som drepte barnet. Å tiltale foreldrene for medvirkning som i Orderud-saken, neida, det er jo bare små barn vi snakker om. Og foreldrene eier jo barna og kan gjøre hva de vil med dem. Nå kan andre også voldta et barn uten konsekvenser hvis man tilstår og er ung nok!

Svarthvitt-tenkning vil noen si, men dette er fakta om hva som faktisk skjer i dette bakvendtlandet.  Hvis noen er uenig med meg så ville jeg likt å vite om man vet om saker utenfor Norge der ungdomsforbrytere slipper straff for å forgripe seg på et lite barn...

krikkert2
19.07.09 23:23
Earthquakejente: Trådstarter skrev: Og nå ligger vi i sak og det værste er at han blir ikke straffet for han har sagt seg skyldig. Og da får han mildere straff og det er inget Mao, han utsatte et lite barn for en slik behandling, og fikk INGEN straff fordi han tilsto. Det er sykt. Han fikk ikke for lav straff, han fikk INGEN straff.

Jeg leser ikke det på samme måte som deg -- jeg leser det som at TS ikke synes at personen blir straffet NOK. Og all den tid TS ikke har sagt noe den ene veien eller den andre er det slik jeg tolker det.

Rollo_8
20.07.09 11:50
enigma_undercover: Ved bankran tror jeg ikke de samme "fordeler" gjelder i praksis.

Jo det er strafferabatt da også.

Rollo_8
20.07.09 11:51
Earthquakejente: og slipper unna med det fordi man ikke vet hvem som drepte barnet

Syns du folk skal dømmes for drap når man ikke vet om de gjorde det?

Earthquakejente
20.07.09 12:05
Rollo_8: Syns du folk skal dømmes for drap når man ikke vet om de gjorde det?

Medvirkning til drap, det var det de ble dømt for i Orderudsaken, da man ikke kunne bevise hvem det var som drepte

Rollo_8
20.07.09 12:09

Ok, jeg misforstod deg.  Jo enig i det under visse omstendigheter.

Men det må aldri skje at en uskyldig blir dømt fordi den andre forelder (som faktisk gjorde det) skylder på den andre.

(Innlegget ble redigert 20.07.09 12:11)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg