Hålogalending |
11.03.10 13:46
Har en aktiv tass på 11 og en litt mindre aktiv tenåring på 15.
11 åringen er en uforbedrelig morratrøtting som må slepes ut av dynene hver morra, og blir derfor straffet med at han skal være klar for senga kl 2100 når han skal på skolen dagen etter.
15 åringen er selvregulerende og har altid bestemt leggetida si selv. Har ikke vært noe problem hitil, da han uansett når han legger seg, så kommer han seg opp og avgårde på skolen. Og sånn har han altid vært....men så har han nå greid å puske seg i seng i rimelig tid også.
Men nå ser det ut til at 11 åringen syns dette er særdeles urettferdig. Helt naturlig nok...
Så for å gjøre en lang historie kort. Er vi for strenge med leggetider for den lille fyren...eller skal vi bare stå på?
camklo |
11.03.10 20:52
camkloInnlegg: 1
Hei:)
Jeg har en 10 åring, som syntes jeg var litt streng (lyset må av kl. 20.30 hos henne). Jeg spurte derfor helsesøster på skolen hennes om hva som regnes som en rimelig leggetid for 10 åringer. Hun svarte at 8 åriner bør legge seg kl 20.00- deretter legger man til et kvarter for hvert år... etter disse beregningene bør en 11 åring være i seng kl. 20.45.... Jeg fortalte dette til min 10 åring og hun syns nå at det er greit:)
Det er jo 4 år forskjell på barna dine, så de vil/bør jo ikke alltid ha de samme reglene, selv om minste man syns det er urettferdig... Lykke til!
KingKongHalvor |
11.03.10 20:59
camklo: 8 åriner bør legge seg kl 20.00- deretter legger man til et kvarter for hvert år... etter disse beregningene bør en 11 åring være i seng kl. 20.45....
Denne tommelfingerregelen gjelder bare inntil et visst punkt. Man skal slite hardt med å få en 14 åring til å køye kl 2130.
Det beste er vel å se det an litt, alle mennesker er forskjellige, også barn. Ikke alle 10 åringer som trenger 11 timer søvn hver dag.
CyIon |
12.03.10 09:08
CyIonInnlegg: 2443
Hålogalending: 11 åringen er en uforbedrelig morratrøtting som må slepes ut av dynene hver morra, og blir derfor straffet med at han skal være klar for senga kl 2100 når han skal på skolen dagen etter.
Dette er drøyt. Tvinger du en 11åring inn såpass tidlig som 20 vil det gå ut over det sosiale. Når må han stå opp? Sover man mer enn 8 timer blir man bare trøttere og trøttere.
missChance |
12.03.10 09:11
missChanceInnlegg: 13807
CyIon: Sover man mer enn 8 timer blir man bare trøttere og trøttere.
Nå kan du ikke sammenligne barn og voksne - barn trenger mer søvn og ifølge Nettdoktoren har skolebarn et søvnbehov på rundt 10 timer.
ankrilar |
12.03.10 11:05
ankrilarInnlegg: 1
Jeg har en 13 åring som må inn klokka 20 og i seng klokka 21. Han syns det er helt greit og får heller være oppe litt lengre når det er helg. Det skal være forskjell på barn og voksen...
CyIon |
12.03.10 11:07
ankrilar: Jeg har en 13 åring som må inn klokka 20 og i seng klokka 21.
Unger er veldig forskjellige, men innetid 20 for en 13åring. Er det i det hele tatt lov? Han får jo knapt deltatt på fotballtrening
CyIon |
12.03.10 09:18
Selv er jeg trøtt uansett hvor mye eller lite jeg sover. Hver eneste dag i hele mitt liv. Noen er bare sånn. Venne han til kaffe kan jo være en ide. Eventuelt redbull?
Jimmy_Stein |
12.03.10 09:23
Jimmy_SteinInnlegg: 681
Hålogalending: Er vi for strenge med leggetider for den lille fyren...eller skal vi bare stå på?
Stå på. Helt riktig generelt sett.
CyIon |
12.03.10 09:32
Jimmy_Stein: Stå på. Helt riktig generelt sett.
Hva skal han oppnå ved å presse han i seng på et tidspunkt som åpenbart ikke passer for ungen?
Jimmy_Stein |
12.03.10 10:47
Jimmy_SteinInnlegg: 681
CyIon: Hva skal han oppnå ved å presse han i seng på et tidspunkt som åpenbart ikke passer for ungen?
Ungen sovner jo etter en halv time, så hva er problemet?
CyIon |
12.03.10 11:02
Jimmy_Stein: så hva er problemet?
Han er trøtt om morgenen.
Selv er jeg B-menneske og er i den beste formen fra 20-03. Uansett hvor mye jeg sover før eller etter så er det i denne tidsperioden jeg funker best. Sånn var jeg også da jeg var 11. Dette skjønte heldigvis mine foreldre, så jeg fikk fritt leide til å styre min egen søvn. Kanskje det samme gjelder for denne ungen. Han bør få styre sin egen døgnrytme i større grad. Hva med f.eks la han være oppe til 23-24, og heller ta en hvil etter skolen de dagene han ønsker det?
Getwell |
12.03.10 17:37
GetwellInnlegg: 2399
Hålogalending: Så for å gjøre en lang historie kort. Er vi for strenge med leggetider for den lille fyren...eller skal vi bare stå på?
En 11-åring trenger en del mer søvn enn en 15-åring. I tillegg trenger en 11-åring å få klar beskjed om at foreldrene fremdeles bestemmer, men det trenger i grunnen 15-åringen også...
Min 11-åring går i seng 21, stort sett alltid, og da er lyset av. En dag i uken (utenom helgene) er det lov å være oppe til 21:30, og da er det rett i seng.
La barna forstå hvem som er sjefen, og hvorfor.
Turd99 |
16.03.10 19:24
Turd99Innlegg: 2856
Hålogalending: Har en aktiv tass på 11 og en litt mindre aktiv tenåring på 15.
11 åringen er en uforbedrelig morratrøtting som må slepes ut av dynene hver morra, og blir derfor straffet med at han skal være klar for senga kl 2100 når han skal på skolen dagen etter.
15 åringen er selvregulerende og har altid bestemt leggetida si selv. Har ikke vært noe problem hitil, da han uansett når han legger seg, så kommer han seg opp og avgårde på skolen. Og sånn har han altid vært....men så har han nå greid å puske seg i seng i rimelig tid også.
Men nå ser det ut til at 11 åringen syns dette er særdeles urettferdig. Helt naturlig nok...
Så for å gjøre en lang historie kort. Er vi for strenge med leggetider for den lille fyren...eller skal vi bare stå på?
På ingen måte for streng. Kl 2100 er i seneste laget når han uansett er trøtt om morran.
emit |
16.04.10 14:21
emitInnlegg: 670
Hålogalending: Så for å gjøre en lang historie kort. Er vi for strenge med leggetider for den lille fyren...eller skal vi bare stå på?
Det er fremdeles foreldrenes oppgave å vite hva som er best. Hvilke forutsetninger har en 11 åring til å bestemme?
Zeeq |
11.03.10 16:25
ZeeqInnlegg: 4
Når han er 11 år så burde han forstå konsekvenser og belønninger.
Man kan inngå en avtale at hvis han klarer å stå opp selv uten at han må dras ut av senga, så burde han belønnes med å kunne være våken lengere.
Men han må altså jobbe/fortjene denne ekstra friheten.
Dermed så blir det han som får siste ordet om han burde få lov til å være våken lengere.
Hvis han da bryter denne avtalen, så må han selv ta konsekvensene av sine handlinger.
Dette gir han en fin mulighet til å selv kunne påvirke voksne bestemmelser, som omhandler han selv, og det kan gi en viktig lærdom for han senere, eller ved andre anledninger.
(Innlegget ble redigert 11.03.10 16:26)
Frobil |
11.03.10 18:25
FrobilInnlegg: 65
Hvordan skal du få en som kanskje ikke er trøtt om kvelden til å legge seg tidlig for å sove?
Og ligge timesvis våken i sengen har heller ingen søvnfremkallende effekt.
Dette er bortimot det dummeste jeg har hørt...enkelte mennesker er våkne om kvelden og trøtte om morran. Man kan ikke endre det fordi man skal belønnes...
Man må bare akseptere at sånn er det og håpe at det endrer seg etterhvert som man vokser til og det gjør det jo for de aller fleste av oss.
Hålogalending |
11.03.10 19:28
Burde vel ha lagt til at småen sover som en stein en halvtime etter leggetid, så det å sove er ikke noe problem for ham. Ei heller er det noe "luresoving", med mindre han er utrolig god til å fake oss...dvs han kunne godt lurt meg, men ikke mora ;-)
Det er bare at han nærmest er bevistløs om morran, samt potte morragretten hvis han ikke legger seg tidlig nok.
Men leggetid klokka 21, betyr innetid klokka 20 hvis han skal få ordna seg klar med kveldsmat, tannpuss etc til det er marsj i seng. Og selv ikke det at han får være ute lengre om han kommer seg opp tidligere ser ut til å spore han til litt mer innsats om morran...
Han er i grunn lik med andre ting. At en liten ekstrainsats i heimen utover å holde rommet sånn nopenlunde i skikk = mere lommepenger går heller ikke hjem. Selv etter å først ha beordret den lille fyren til upopulære ting som støvsuging, utbæring av søppelposer, og opphenging av eget tøy til tørking, for deretter å gi litt ekstra lommepneger for innsatsen, ser ut til å anfekte den lille tassen.
Akkurat det funket glimrende på storebroren i samme alder...
Ikke akkurat all verdens av problemer dette, de er forsåvidt to helt normale gutter som av og til havner sånn akkurat passe i trøbbel til at de får med seg hva som er rett og galt i livet....akkurat som barn bør og skal :-)
Frobil |
11.03.10 19:37
FrobilInnlegg: 65
Ja... klart, er han trøtt så bør han jo legge seg for å sove.
Da kan jo premiering være et godt alternativ.
I mitt første svar antok jeg at han ikke var trøtt...
Har selv 4 barn, hvor 2 er typiske A og 2 typiske B
my_cherie |
16.04.10 14:19
my_cherieInnlegg: 106
Frobil: Hvordan skal du få en som kanskje ikke er trøtt om kvelden til å legge seg tidlig for å sove?
Og ligge timesvis våken i sengen har heller ingen søvnfremkallende effekt.
Dette er bortimot det dummeste jeg har hørt...enkelte mennesker er våkne om kvelden og trøtte om morran. Man kan ikke endre det fordi man skal belønnes...
Man må bare akseptere at sånn er det og håpe at det endrer seg etterhvert som man vokser til og det gjør det jo for de aller fleste av oss.
Her snakker vi om et barn på 11 år.
Mener du at et barn skal sitte oppe i stua utover kvelden til han blir trøtt?
Dét er hvertfall det dummeste jeg har hørt.
pooo |
19.04.10 13:41
poooInnlegg: 928
Zeeq: Når han er 11 år så burde han forstå konsekvenser og belønninger.
Man kan inngå en avtale at hvis han klarer å stå opp selv uten at han må dras ut av senga, så burde han belønnes med å kunne være våken lengere.
Men han må altså jobbe/fortjene denne ekstra friheten.
Dermed så blir det han som får siste ordet om han burde få lov til å være våken lengere.
Hvis han da bryter denne avtalen, så må han selv ta konsekvensene av sine handlinger.
Dette gir han en fin mulighet til å selv kunne påvirke voksne bestemmelser, som omhandler han selv, og det kan gi en viktig lærdom for han senere, eller ved andre anledninger.
Veldig bra innlegg!
Jeg vil forøvrig oppfordre deg til å "stå på" (som du skrev) med begge barna. En av de største forsømmelser man ser hos foreldre/foresatte i dag, er akkurat dette: Barn og unge i huset får for lite søvn.
En nitten-åring trenger like mye søvn som en ni-åring. Sunne matvaner, idrett og alle fornuftige aktiviteter kan aldri erstatte søvn.
Barn og unge er avhengige av nok søvn for å kunne lære, utvikle seg godt fysisk, og sist men ikke minst: Det er gjennom søvnen de får nok overskudd til å takle mentale utfordringer, stress og får sunn psyke!
Voksne har et ansvar for at de selv, barna og de unge får nok søvn. Så lenge barna bor hjemme er det de voksnes regler som gjelder -uansett alder. Ingen bør tolerere at noen i et hjem legger seg for sent (det er for sent uansett hva klokken viser - hvis de furter og henger med leppa på morningen eller ikke evner å komme seg tidsnok avgårde på morgenene).
Det er ingen grunn til at oppførsel som skyldes for lite søvn og som forsurer familie-livet skal tolereres, da heller naturlig nok ingen grunn til at barna selv skal få bestemme leggetidene.
Noen barn klarer å styre dette selv - og da er det fint å vise lillebror at storebror har den friheten fordi han tar ansvar for den. Det kan være et forbilde og en gulrot - om lillebror ønsker å oppnå det samme:)
Lykke til!
akilles25 |
11.03.10 23:37
akilles25Innlegg: 3
Hei Hålogalending. En 11 åring bør ikke selv få bestemme når han skal legge seg. Selv om han kommer seg opp om morgenen "for egen maskin" betyr ikke det at han har godt av å legge seg senere enn kl. 21:00 når han skal opp på skolen. Har selv to 10 åringer og de legger seg 20:30. Vær konsekvente på leggetida. Barna trenger hvile. Det er forskjell på en 11 åring og en 15 åring. Det skjønner barna også. Lykke til.
Sungirl84 |
12.03.10 09:01
Sungirl84Innlegg: 1850
Ikke rart han blir trøtt om morningen. Alle er forskjellige. Er ikke alle som er A mennesker som spretter opp av senga vettu. Jeg hadde samme problemet jeg da jeg var liten, og har det fremdeles enda jeg er altfor trøtt når jeg står opp og er gjerne trøtt langt utover dagen. Å tvinge han til å legge seg tidlig hvis han blir våken mange timer før han sovner er bare mot sin hensikt. Han er vel ikke mer våken selv om du legger han 9? Så lenge han klarer å fokusere på skolen og sånt så spiller det ingen rolle om han er dødens trøtt hver morgen.
missChance |
12.03.10 09:13
Sungirl84: Å tvinge han til å legge seg tidlig hvis han blir våken mange timer før han sovner er bare mot sin hensikt.
Hvis du leser hva som blir skrevet av ts, så sover 11-åringen en halvtime etter at han har lagt seg ...
Sungirl84 |
12.03.10 09:51
missChance: Hvis du leser hva som blir skrevet av ts, så sover 11-åringen en halvtime etter at han har lagt seg ...
Jo da men spm mitt er blir han noe mer våken av dette neste morgen ved å legge seg tidligere?
KingKongHalvor |
12.03.10 09:59
Sungirl84: Jo da men spm mitt er blir han noe mer våken av dette neste morgen ved å legge seg tidligere?
Det er ikke noe entydig svar på dette. Man må huske på at barn også er mennesker, med forskjellige behov. Har 3 barn, og de er alle forskjellige. Minstemann på snart 8 er kvikk om morgenen, bruker under ett minutt fra sovende tillstand til full aktivitet. Helt imponerende. Datteren min på snart 10 har alltid trengt god tid om morgenen. Ikke en skikkelig trøtting, men hun trenger 20-30 min på å varme opp.
Ikke alltid at dette med å være trøtt om morgenen er noen sikker indikasjon på om man har sovet lenge nok.
Sungirl84 |
12.03.10 10:14
KingKongHalvor: Ikke alltid at dette med å være trøtt om morgenen er noen sikker indikasjon på om man har sovet lenge nok.
er jo det jeg sier også. At alle er forskjellige. Noen er A andre B.
missChance |
12.03.10 10:26
Sungirl84: Jo da men spm mitt er blir han noe mer våken av dette neste morgen ved å legge seg tidligere?
Kanskje han faktisk egentlig trenger å legge seg enda tidligere ...?
Sungirl84 |
12.03.10 10:45
missChance: Kanskje han faktisk egentlig trenger å legge seg enda tidligere ...?
Helt feil. Det har nok mest med at han er B menneske å gjøre, da spiller det ingen rolle om du legger deg kl 20 eller kl 23.
missChance |
12.03.10 11:01
Sungirl84: Helt feil. Det har nok mest med at han er B menneske å gjøre, da spiller det ingen rolle om du legger deg kl 20 eller kl 23.
Hvordan kan du si at det er helt feil??? Du kan tro det, men du kan ikke vite. Hvis han trenger ti timers søvn, spørs det for eksempel når han må stå opp. Hvordan i all verden kan du "diagnostisere" noen som b-menneske? Som tidligere b-menneske vet jeg for øvrig at det hjelper å legge seg tidligere - hvis man får sove, noe denne gutten gjør. Han ligger ikke våken i flere timer. Han sovner.