Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gratulerer til alle som er født mellom 1940-1986

NYTT TEMA
Akk_83
Akk_83Innlegg: 534
22.06.10 01:04

For det første overlevde vi å bli født av mødre som røkte og/ eller drakk mens de var gravid med oss og levde i hus fulle av asbestmateriale. De brukte aspirin, spiste muggost, rå egg-produkter, mengder av bacon og fet mat for ikke å snakke om mat tilsatt alskens farge og tilsetningsstoffer, tunfisk rett ut av boksen og ble ikke testet for diabetes eller alvorlige kreftsykdommer. 

Etter det marerittet ble barnesengene og trillevognene dekket med alskens blyholdige stoffer i pastellfarger Det fantes ingen barnesikringer på medisinboksene eller på farlige vaskemidler, ingen barnelås på skap og skuffer. Når vi syklet på syklene våre hadde vi ingen hjelm eller sykkelsko på. For ikke å snakke om den risikoen vi tok ved all haikingen med fremmede. 

Som barn, satt vi i biler uten sikkerhetsbelter eller airbag. Vi drakk vann fra hageslangen og IKKE fra flasker kjøpt på butikken. Take away food var begrenset til pølse & chips, eller pølse og brød. Ingen Pizza Hut, McDonalds, Tacos, Baguetter eller Kebab. 

Enda butikkene stengte klokka 5 på ettermiddagen og var stengt i helgene.. På en eller annen måte var det ingen som sultet ihjel på grunn av det. 

Vi delte ofte en flaske brus med våre venner og alle sammen drakk fra samme flaska uten at noen egentlig ble dødssyk av det. Vi kunne finne på å samle inn tomflasker å veksle dem inn på butikken på hjørnet for å få nok penger til å kjøpe karameller og tyggegummi eller kinaputter som vi smalt av inn i yttergangene til folk etter å ha ringt på døra. 

Vi spiste smørkaker, loff med ekte smør på, U-pasteurisert helmelk, brus med sukker i og vi var ikke overvektige fordi 

VI VAR ALLTID UT OG LEKTE !! Vi kunne gå ut om morgenen og ikke komme hjem igjen før etter at gatelysene ble tent om kvelden Ingen kunne få tak i oss i løpet av hele dagen. Og vi var OK. Vi kunne bruke timer på å bygge en Olabil av gamle planker og vognhjul og sette utfor en kjempebakke bare for å oppdage at vi hadde glemt å lage bremser . Vi bygde trehytter og demninger, lekte ved elvebredden / sjøkanten med selvlagde korkbåter eller lekebiler i sanden 

Vi hadde ikke Playstasion, Nintendo Wii, X-Box. Ingen dataspill i det hele tatt, ingen TV med 999 kanaler å velge i, ingen video eller DVD filmer. Ingen mobiltelefon, ingen bærbar datamaskin, ikke internett, blogg eller Chat-room på nettet.. VI HADDE VENNER og vi gikk ut og traff dem !!! 

Vi falt ned fra trær, Skar oss på tollkniver, Brakk bein og tenner og det var ingen anmeldelser eller saksøkning etter slike skader 

Bare jentene hadde hull i ørene 

Vi spiste mark og leirekaker laget av søle, og marken levde ikke i oss i evig tid 

Til jul og påske malte og lagde vi pynten selv. Vi fikk luftgevær og lagde sprettert i 10 års alderen, vi syklet eller gikk til våre venners hus og banket eller ringte på døra, eller bare ropte på dem. 

Mor trengte ikke å gå på jobb for at endene skulle møtes. Fotball eller slåball-lagene hadde lag-utvelgelse og ikke alle fikk være med på laget. De som ikke fikk være med måtte lære seg å takle det selv. Tenk deg det!!! Å komme seg på laget krevde dyktighet eller ry Lærerne brukte å gi oss en lusing og bøllene på skolen regjerte i friminuttene på skolen. 

Tanken på at foreldrene skulle hente oss hvis politiet hadde tatt oss i å gjøre noe ulovlig var utenkelig. De sto faktisk på politiets side 

Våre foreldre fant ikke på idiotiske navn på barna sine som vi hører i dag.

Vi hadde Frihet, Feiling, Suksess og Ansvar og vi lærte Å TAKLE DET Og DU er en av dem. 

GRATULERER! 

(Innlegget ble redigert 22.06.10 23:46)

tommy_cowan
tommy_cowanInnlegg: 24463
22.06.10 01:06

Takk

yess_9
yess_9Innlegg: 846
22.06.10 08:33

Tommel gitt for et flott innlegg, og

TUSEN TAKK

skinnet
skinnetInnlegg: 7000
22.06.10 08:56

Nujavel. Personlig gratulerer jeg alle som er født etter 1980.

De som hadde opplyste mødre fikk og kan få et svangerskap uten kunstige tilsetninger, en fødsel der mor kunne føde på mer naturlig måte enn den gammeldagse sykehusvarianten og baby kunne slippe å bli midlertidig blindet (lapisdråper i øynene) og få sprøyte i hekken (K.vit.) som verdens velkomst - og ble, blir, ikke minst systematisk ammet.

Ungene nå blir sett og hørt og passet på i større grad. Det er eneste farbare vei i et langt mer komplisert samfunn, skal man ha etikken så noenlunde på plass. Mobbingen, bøllingen, blir tatt tak i - ikke nok enda, men vi er på vei - og foreldre har iallfall formelt sett ikke lenger lov til å daske, klype, lugge og slå ungene sine.

Man forholder seg til overgrep mot unger, og barnevernet tar tak på ganske anderledes respekterende måter enn før. Bastøy og andre uverdige barne"verns"institusjoner er borte eller renset opp.

Ungene trives i barnehagene, i skolene - og lærer en sosial kompetanse som var ukjent før. Åpenheten rår ... barn og voksne har endelig lov å gråte åpenlyst når noe gjør vondt.

Jada, mangt var enklere før. Tilsynelatende. Problemkompleksene har skiftet noe med mye velstand for mange, internett- og mobilmulighetene, innvandring etc.

Vi hadde mye frihet - men ikke noe vern mot trakassering og overgrep.

Men alt i alt er barndommen mer levelig for flere. Fortsatt lever 85.000 barn under fattigdomsgrensen, og fortsatt er det en skam - men nå for Norge.

Det er ikke bare unge som holder på å bli overvektige nå, det er også et voksende (heh) problem for den voksne befolkningen. På den andre siden trener nå folket som aldri før, og kostmulighetene er kjente og tilgjengelige.

Og jentene får endelig oppøve kompetanse på like måter som guttene, og kan se frem til et langt mer interessant og givende liv enn de som ble født før 1980. Mer konkurranse for gutta - men det er de jo bygget for, er de ikke, da?

Nujavel. Skal si jeg ikke lengter tilbake til dazumahl.

Deilig at bøllingen, tårene, usunn livsstil og generelt manglende sider ved utviklingen blir sett, diskutert og tatt tak i.

(Innlegget ble redigert 22.06.10 09:05)

WillyWilly
WillyWillyInnlegg: 2695
22.06.10 23:46

Savener den tiden der jeg gitt. Takk til AKK_83 :)

HardPackage
HardPackageInnlegg: 3414
22.06.10 23:52

En gratulasjon til deg også. Riktignok er jeg født i 84 (to år før 86), men likevel. Gratulerer!

doZendEaddemoNs
doZendEaddemoNsInnlegg: 3755
23.06.10 00:05

Dette innlegget har stått på trykk på vgd før. Det står på nett på mange sider. Det var vel på en eller annen side trådstarter fant dette også før han fant det for godt å publisere det på vgd som sitt eget.

Romlingane
RomlinganeInnlegg: 10617
23.06.10 00:08

At en mannlig lærer tok med en klasse på bading i et skogstjern, kunne det skjedd i dag?

Glee
GleeInnlegg: 4116
23.06.10 00:09

Ting var nok litt enklere før, og ikke så rigid på enkelte områder som nå.

Samtidig så må vi ikke stikke under en stol at det faktisk døde flere barn "da jeg var ung" enn det gjør nå. Og de som omkom f.eks. av manglende sikkerhetsbelter i baksete kan ikke sitte her og si "men vi overlevde likevel".

Michael-Knight
Michael-KnightInnlegg: 10717
23.06.10 00:14
Akk_83: VI VAR ALLTID UT OG LEKTE !! Vi kunne gå ut om morgenen og ikke komme hjem igjen før etter at gatelysene ble tent om kvelden Ingen kunne få tak i oss i løpet av hele dagen. Og vi var OK. Vi kunne bruke timer på å bygge en Olabil av gamle planker og vognhjul og sette utfor en kjempebakke bare for å oppdage at vi hadde glemt å lage bremser . Vi bygde trehytter og demninger, lekte ved elvebredden / sjøkanten med selvlagde korkbåter eller lekebiler i sanden 

Haha, denne kjente jeg meg ekstra godt igjen i. Fy fader så mye kjeft jeg fikk fordi jeg var langt til skogs og bygde en eller annen hytte lenge etter jeg egentlig skulle vært i seng.

Skyting av rognebær på biler med erteskyter eller blåserør er også en klassiker.

Alt for lite slikt nå. Skulle jeg noen gang bli jeg truffet av rognebær fra noen små jævelunger når jeg er ute og kjører, så skal jeg jaggu gi dem en annerkjennende tommel opp.

(Innlegget ble redigert 23.06.10 00:21)

Christiansand79
Christiansand79Innlegg: 770
23.06.10 00:27
Akk_83: VI VAR ALLTID UT OG LEKTE !! Vi kunne gå ut om morgenen og ikke komme hjem igjen før etter at gatelysene ble tent om kvelden Ingen kunne få tak i oss i løpet av hele dagen. Og vi var OK. Vi kunne bruke timer på å bygge en Olabil av gamle planker og vognhjul og sette utfor en kjempebakke bare for å oppdage at vi hadde glemt å lage bremser . Vi bygde trehytter og demninger, lekte ved elvebredden / sjøkanten med selvlagde korkbåter eller lekebiler i sanden 

Vi hadde ikke Playstasion, Nintendo Wii, X-Box. Ingen dataspill i det hele tatt, ingen TV med 999 kanaler å velge i, ingen video eller DVD filmer. Ingen mobiltelefon, ingen bærbar datamaskin, ikke internett, blogg eller Chat-room på nettet.. VI HADDE VENNER og vi gikk ut og traff dem !!! 

Vi falt ned fra trær, Skar oss på tollkniver, Brakk bein og tenner og det var ingen anmeldelser eller saksøkning etter slike skader 

En fantastisk tid:-). Hadde aldri bytta den barndommen mot dagens...Men vi hadde jo spillmaskiner. Husker Memorex, Amiga og comodore...Selv om det var tilgjengelig så synes jeg det var gøyere å klatre i trær, spille fotball på løkka, overnatte i gapahuk, osv:-)

(Innlegget ble redigert 23.06.10 00:34)

knurr84
knurr84Innlegg: 5847
23.06.10 00:34

Takker! Selv om jeg er på grensa..

LiquidDarkness
LiquidDarknessInnlegg: 9999
23.06.10 00:38
doZendEaddemoNs: Dette innlegget har stått på trykk på vgd før. Det står på nett på mange sider. Det var vel på en eller annen side trådstarter fant dette også før han fant det for godt å publisere det på vgd som sitt eget.

Jepp, tror det kommer fra http://www.facebook.com/group.php?gid=84863623225 orginalt. Ihvertfall mer orginalt enn trådstarters forsøk...

WeaponsOfMassCreation
WeaponsOfMassCreationInnlegg: 3008
23.06.10 00:45

Jeg sier som flere andre; takk!!

Karamchand
KaramchandInnlegg: 731
23.06.10 00:52
Akk_83: Vi spiste mark og leirekaker laget av søle,

snakk for deg selv,
men takk ;

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 21565
23.06.10 01:07
Akk_83: Vi hadde ikke Playstasion, Nintendo Wii, X-Box. Ingen dataspill i det hele tatt, ingen TV med 999 kanaler å velge i, ingen video eller DVD filmer. Ingen mobiltelefon, ingen bærbar datamaskin, ikke internett, blogg eller Chat-room på nettet.. VI HADDE VENNER og vi gikk ut og traff dem !!! 

Jeg er født i -54 og måtte bli sju/åtte år før jeg så tv for første gang, og elleve før fjernsynsapparatet ble innkjøpt hjemme hos oss - og erstattet all kos og trivsel. Nei, tv var ikke noe særlig nei.

Men vi unger og ungdom lot fjernsyn være fjernsyn og spilte kort hele natta til endes likevel.

Det var heller ikke alle som hadde telefon, så derfor var det en selvfølge at vi som hadde telefon lot andre bruke vår. Så gikk vi med telefonbud og håpte på at de som kom for å låne telefonen kunne slippe noen mynter på telefonboksen som sto rett ved siden av apparatet.

ArinLaud
ArinLaudInnlegg: 429
23.06.10 01:28
Koauhtleketzki: Øh...hæ? Vokste du opp i Indre Mongolia? De fleste barn og unge i Norge hadde dataspill allerede fra 1987-88 (c64 og etterhvert Amiga) eller konsollspill (Nintendo o.lign) fra rundt 1990. 

For noe tull og tøys du kommer med her! De FLESTE barn og unge hadde IKKE disse spillene.

Er du klar over prisen det var på dem i den tiden??! Ikke kom med tullete påstander uten rot i virkeligheten her. Det var ikke mange som hadde disse for de fleste hadde faktisk ikke tatt dem i bruk eller hadde råd til disse spillene.

Cheini
CheiniInnlegg: 3075
23.06.10 01:29
LiquidDarkness: Jepp, tror det kommer fra http://www.facebook.com/group.php?gid=84863623225 orginalt. Ihvertfall mer orginalt enn trådstarters forsøk...

Fant et identisk innlegg et annet sted fra mars 2009 på denne linken.

Ser ut til at det er ganske mange flere flere enn én som vil være forfatteren til dette:)

(Innlegget ble redigert 23.06.10 01:30)

Krakle
KrakleInnlegg: 176
23.06.10 01:44

Jo takk :-) Kom plutselig på at jeg kjørte hånda ned i tøyvaske midlet en gang da jeg gikk i barnehage. Det smakte helt greit igrunn. Men tante syntest vist ikke det var så lurt. I senere år ser jeg hvorfor det ikke var det smarteste trekket. Men jeg lever da enda?

mahofa
mahofaInnlegg: 195
23.06.10 02:05
Koauhtleketzki: De fleste barn og unge i Norge hadde dataspill allerede fra 1987-88 (c64 og etterhvert Amiga) eller konsollspill (Nintendo o.lign) fra rundt 1990.

hahaha...! ja da er du iallefall fra en annen planet..

Det er rett at slikt fantes, men helt feil at dette var noe nesten ALLE hadde. Dessuten var det på denne tida ganske stor forskjell på dem som bodde i de største byene i norge, og dem som bodde på bøgda. I de store byene kom "det nye" først.

Jeg var blandt de første i klassen min som fikk data hjemme, og det var vel i 93 eller noe. Da gikk det på tetris, minesveiper og kabal...

susilu
susiluInnlegg: 24133
23.06.10 02:12

Takk, takk!  Skjønner at jeg tåler en støyt likevel, selv om jeg føler meg hjemløs uten mobilen i dag :-)

Koauhtleketzki
KoauhtleketzkiInnlegg: 2072
23.06.10 02:16
mahofa: hahaha...! ja da er du iallefall fra en annen planet.. Det er rett at slikt fantes, men helt feil at dette var noe nesten ALLE hadde. Dessuten var det på denne tida ganske stor forskjell på dem som bodde i de største byene i norge, og dem som bodde på bøgda. I de store byene kom "det nye" først. Jeg var blandt de første i klassen min som fikk data hjemme, og det var vel i 93 eller noe. Da gikk det på tetris, minesveiper og kabal...

Da må det være motsatt: At man hadde alle spill på bøgda, mens man i byene ikke hadde noe før 5 år senere. Jeg vokste opp i en liten by. De aller fleste gutter hadde de samme spillene i ca.1989. Jeg hadde over 200 spill. Det alle gutter gjorde var å spille data og spille fotball. 

Å piratkopiere spill til c64 og Amiga pågikk i stor stil i hovedsaklig Tyskland og Nederland. Produktene av dette kom til Norge. De gikk fort rundt blant kameratflokker.

Alle gutter mellom 29 og 36 år idag har spilt spill som Kick off 1 og 2, Monkey island 1 og 2, etc.  Noen mye besøkte nettsider i verden rundt er "abandonware" spillsider der man kan nedlaste gamle spill fra 1985-86 og fram til tidlig 2000-tall.

(Innlegget ble redigert 23.06.10 02:19)

mahofa
mahofaInnlegg: 195
23.06.10 02:39
Michael-Knight: Fy fader så mye kjeft jeg fikk fordi jeg var langt til skogs og bygde en eller annen hytte lenge etter jeg egentlig skulle vært i seng.

gjalt å komme seg hjem før det ble mørkt. Det var regelen for oss stort sett..

Ble vel sendt ut slik fra vi var en tre-fire år. Fikk ikke være inne. Bodde slik til at det var skog på alle kanter, med bekker og fjell...åå..for et paradis...Kunne boltre oss her så mye vi ville, men gikk sjelden så langt vekk at vi ikke kunne finne veien hjem igjen.. Barn ser ting rundt seg liksom på en annen måte, med et annet perspektiv. Studerer alle detaljer. Vi klatra i trær, bygget denmninger og hytter, spiste engsyre og granskudd. og vi plukket hasselnøtter i skogen som vi knakk med tenna. Aa.. hasselnøtter rett fra treet..Og fanget rumpetroll og salamander. En gang fanget vi en fisk i bekken(gudene vet hvor i alverden den kom fra). Husker de voksne lurte fælt når vi kom draganes med den fisken,ja..

Tror nok vi lærte mye av å få lov til å leke og utforske helt alene, uten at de voksne skulle blande seg og overstyre. Tror man blir mer selvstendig og nyskjerig.

Hvordan er det nå tildags? Ser for meg at barna såvidt får gå alene ut på terassen, og da at åtteåringen helst blir plassert her i en grind. Når han er ti, får han løpe fritt på plenen i en sånn line mellom to trær... 

Akk_83
23.06.10 03:26
klodriane: Bullshit det stemmer ikke for minst 50 % av oss, av de andre 50 % er de fleste degenererte og desorienterte som deg eller alt døde grunnet tankeløse IQ tomme foreldre

det var jo hyggelig sagt av deg...  

Akk_83
23.06.10 03:27

artig å se at så mange kjenner seg igjen ;)   

akaRa
akaRaInnlegg: 20483
23.06.10 03:31

Takk takk. Er vel en direkte kopi fra facebook gruppen dette? :)

Allikevel, morsomt!

Akk_83
23.06.10 03:32
Koauhtleketzki: Øh...hæ? Vokste du opp i Indre Mongolia?

nei jeg er født og oppvokst i norge. Men er ikke en av datanerdene. Ikke at det er noe galt i det da..  Jeg lekte ute og satt LITE foran tv og data. Ser at mange kjenner seg igjen i det som blir sagt så jeg er nok ikke alene om dette.  At du kanskje har brukt det meste av ditt liv foran tv og data skal jeg ikke benekte. Men tror de fleste hadde gleden av andre ting  på denne tiden..  Ihvertfall alle jeg kjenner.  

Koauhtleketzki
KoauhtleketzkiInnlegg: 2072
23.06.10 03:36
Akk_83: At du kanskje har brukt det meste av ditt liv foran tv og data

Det har jeg aldri sagt. Som nevnt spilte vi som gutter fotball hver dag i 10 mndr av året.

RamboLeif
RamboLeifInnlegg: 1159
23.06.10 04:05

He he...en herlig tid ja! Husker da jeg fisket i elva nedfor huset til besta, med en bil-antenne og benda nål som besten hadde laga. Mamma kom og holdt stanga for meg når jeg trengte flere mark, og jeg hoppa på stenene inn til bredden får å finne i kompost-haugen. Da jeg skulle hoppe på stener tilbake, skled jeg og gikk rett i elva! Mamma fikk tak i en støvel som gikk rett av foten, men var rask og huke den bare foten min. Det første jeg sa da hodet poppet opp av vannet: "Mamma, jeg mistet makken"!

ArinLaud
ArinLaudInnlegg: 429
23.06.10 04:09
Koauhtleketzki: Hva i helvete snakker du om? DE FLESTE hadde disse spillene allerede i 1988. Ganske enkelte fordi piratkopiering av spill på kassetter (MC) og 3,5" disker var helt vanlig på den tiden. Få eller ingen kjøpte spill. Du har tydeligvis også vokst opp i Indre Mongolia.

Stakkars menneske som ikke har peiling på hva som skjedde på 80 tallet.  De FLESTE hadde IKKE disse spillene fordi dem var for DYRE for den vanlige husholdning. Hvor d** er du?

Siste innlegg