Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

På tide med obligatorisk farskapstest ved fødsel?

NYTT TEMA
Mortenen87
Mortenen87Innlegg: 655
28.02.12 07:03

Denne historien ble jeg fortalt i går, av hovedpersonen i fortellingen: 

En god venn av meg kom noe nylig ut av et 9 års langt forhold. Med sin eks har han en 6 år gammel sønn... Trodde han...

På grunn av et rykte han fanget opp på en fest for ikke lenge siden, fattet min gode venn mistanke om utroskap fra sin kjærestes side. Ved direkte konfrontasjon, braste hans daværende elskede i gråt og fortvilelse.. Men hun var ikke den som gråt mest, bare en måneds tid etterpå.

Utroskapet ble innrømmet, og vennen min hadde selvsagt mange spørsmål han krevde svar på fra sin svikefulle samboer. Hvorfor? Hvordan kunne du?

Når......? 

Joda. For 7 år siden... Han fortalte at hjertet hans hoppet omtrent opp av halsen på ham når han fikk for seg det verst tenkelige. 

Jeg har sett hans sønn på bilder, og ved flere anledninger... Og jeg må si, det følgende var ganske så sjokkerende, med tanke på hvor like de er av utseende:

En farskapstest ble krevd, og mor godtok frivillig, så han slapp i alle fall ydmykelsen av å gå til retten (hans egne ord). De tok først en hjemmetest bestilt fra en norsk nettside (pappatest.no), men resultatet var så nedslående at han måtte få svar en gang til, via den offentlige tjenesten farskap.no... Men svaret var det samme vonde svaret. Han er ikke far til sin sønn, slik han har trodd i 6-7 år!

Ikke bare måtte han se sin store kjærlighet som fullstendig løgn, men det som har vært den viktigste, og mest givende delen av livet hans, var også en løgn... Han vet ikke hva han skal gjøre, hvordan han skal komme seg videre... Hvordan han skal løsrive seg fra sønnen som ikke er hans. Jeg får vondt selv av å tenke på det, men kan ikke forestille meg smerten han har. Han unnet ikke de verste kriminelle denne følelsen. 

I lys av denne historien foreslår jeg obligatorisk farskapstest ved fødsel av alle barn i Norge. 

Gjerne kom med argumenter imot, men her er i alle fall de jeg kan komme på for:

- Litt statistikk:  Det finnes ikke noe eksakt tall (selvsagt), men det antas at mellom 5 og 10 % av norske fedre ikke er biologisk far, uten å vite det. 

(google litt selv, det er mange artikler om dette, men her er i alle fall en)

1. Slike skjebner som personen jeg fortalte om ovenfor unngås. Mange slipper å leve en løgn, både far og barn (og mor?).

2. Hvis en mann er 0.000000001 % usikker, så slipper han å ødelegge forholdet ved å vise mistillit ved å spørre sin kjære om farskapstest.

3. Det gagner flere situasjoner hvor organtransplantasjon er nødvendig.

Gjerne kom med flere argumenter for også!

Jeg har lest motargumenter som går på misbruk av DNA-registre som kan opprettes på bakgrunn av dette. Men hva med å ikke registrere dem? Eventuelt bruke et anonymifiseringssystem? 

skinnet
skinnetInnlegg: 7848
28.02.12 12:47

Eg for min del trur kanskje at der bør vere somme klare grenser mellom kva folk sjøl må greie å ordne opp med i privatlivet sitt, og kvar det er naudsynt å tvangsintervenere med overvaking frå statens side.

For det å tvangsteste kvar einaste unge som blir fødd, er eit gigantisk brot på privatlivets fred. Og ei gigantisk og ikkje godt nok underbygt mistenkjeleggjering av alle kvinner som føder (og det er over 90 % av norske kvinner som gjer).

Eg er sjølsagt prinsippielt heilt einig i at utruskap er ille - men korleis forhindre at alle kvinner OG menn skal haldast frå det elendet? Ikkje med statleg overvaking, iallfall.

Når det gjeld det konkrete tilfellet du fortel om, er det ei mangesidig, smertefull historie - og håpar paret kjem seg til Familievernkontor snarast. For dette vil ein trenge hjelp til å sortere i.

Elles er jo framleis denne mannen gutens eigentlege far ... sett frå gutens side, og kanskje frå denne mannens side også. Han har investert mykje kjærleik - det er aldri til fånyttes - og man halde dei vaksnes sorteringsarbeid unna barnet, og ivareta det for seg. Det fortener dette barnet, og det fortener å få behalde denne farskjærleiken, om enn i det nye lyset.

Vanskeleg i starten, men på ingen måte umogleg - fordi far-barn-forhaldet har vore der så grunnfest. Men sorteringshjelp trengst nok.

Vonleg vil denne eigentlege faren greie å halde fast på kjærleiks- og tillitsforhaldet til guten, og vidareutvikle det!

(Innlegget ble redigert 28.02.12 12:50)

skinnet
skinnetInnlegg: 7848
28.02.12 12:52
Mortenen87: Denne historien ble jeg fortalt i går, av hovedpersonen i fortellingen:

Er det ikkje barnet som bør vere hovudpersonen - ?

Soteria
SoteriaInnlegg: 10004
28.02.12 12:56

Det har blitt en slik generalisering, der hver gang man ser et feilgrep skal hele befolkningen settes under kontrolltiltak.

Mange ser visst ikke at dette fører galt av sted i lengden. Hva med den personlige frihet?

Safina
SafinaInnlegg: 826
28.02.12 16:10

Obligatorisk farskapstest ser jeg ikke som nødvendighet. En av de store motargumentene jeg kan komme er at det ville krevd enorme ressurser av personell og penger for å kunne gjennomføre en farskapstest for hvert barn som blir født.

Mortenen87
28.02.12 19:35
Safina: Obligatorisk farskapstest ser jeg ikke som nødvendighet. En av de store motargumentene jeg kan komme er at det ville krevd enorme ressurser av personell og penger for å kunne gjennomføre en farskapstest for hvert barn som blir født.

Gjør det? Koster 1000 kroner å gjøre det hjemme selv med 99.999 % for rett resultat (pappatest.no)

Når det gjøres i slike store mengder, ville prisen selvsagt gått ned drastisk per test. Det er en 100 % ufarlig test, og veldig fort gjort. Og hvis vi trekker fra alle utgiftene som mange av de rammede pappaene koster samfunnet, i og med at de må ha en pause fra jobb, og kanskje gå til terapauter og psykologer, så tviler jeg på at det vil koste samfunnet noe særlig mer enn at jeg ser på det som mer enn verdt det. 

Mortenen87
28.02.12 19:38
skinnet: Vonleg vil denne eigentlege faren greie å halde fast på kjærleiks- og tillitsforhaldet til guten, og vidareutvikle det!

Hvordan vet du at dette er vanlig? Kilder?

Når det gjelder vennen min vil han ikke ha noe med hverken eksen eller barnet å gjøre. Men hva han skal gjøre aner han ikke... Han kan jo ikke bare forsvinne heller...?

Mortenen87
28.02.12 19:39
Soteria: Mange ser visst ikke at dette fører galt av sted i lengden. Hva med den personlige frihet?

Hva med mannens rettigheter? Det burde vært en menneskerett å vite at man er far til sitt barn.

Mortenen87
28.02.12 19:39
skinnet: Er det ikkje barnet som bør vere hovudpersonen - ?

Nei, faren.

Mortenen87
28.02.12 19:44

Lurer på om jeg skal poste denne tråden under politikk? Hadde vært greit å få svar fra menn her :P 

torestre
torestreInnlegg: 3539
28.02.12 20:55
Mortenen87: Hvordan vet du at dette er vanlig? Kilder? Når det gjelder vennen min vil han ikke ha noe med hverken eksen eller barnet å gjøre. Men hva han skal gjøre aner han ikke... Han kan jo ikke bare forsvinne heller...?

Det er jævlig kaldt. Jeg kan forstå at han vil at moren til barnet skal dra dit peppern gror. Men guttungen som han har vært glad i siden fødselen?

Jeg kan forstå en slik midlertidig reaksjon, men jeg tror at denne mannen og gutten kommer til å fortsette å ha et "far og sønn" forhold. De fleste er ikke så kalde heldigvis.

Når det gjelder obligatorisk farskapsundersøkelser? Nei, tror ikke det. Men det burde være mye enklere for faren å kreve det i de tilfellene hvor han er i tvil.

På den andre siden så har myndighetene en litt dobbeltmoral når det gjelder dette med farskapstester. Bli sammen med ei dame fra Asia og kjør jenta på tjukken. Det holder ikke da å komme med en fødselsattest der du har påtatt deg farskapet nei. Da skal det DNA testes i "hue og ræve".

Mortenen87
28.02.12 21:00
torestre: Når det gjelder obligatorisk farskapsundersøkelser? Nei, tror ikke det. Men det burde være mye enklere for faren å kreve det i de tilfellene hvor han er i tvil.

Men hva med de som ikke er i tvil, som vennen min? Synd for deg liksom?

Safina
28.02.12 21:01
Mortenen87: vil han ikke ha noe med hverken eksen eller barnet å gjøre.

Hvorfor vil han ikke ha noe med barnet å gjøre? Jeg forstår at det er opprivende å vite at du har et barn du har oppdratt som ditt som likevel ikke er ditt eget. Men han er da fortsatt sterkt knyttet til barnet? Eller ble følelsen av farskap helt borte øyeblikket han fant ut av at det ikke er hans DNA? Personligheten i guttungen er jo fortsatt bygget opp av det faren og moren har gitt videre til gutten av verdier osv.

Mortenen87
28.02.12 21:01
torestre: Det er jævlig kaldt. Jeg kan forstå at han vil at moren til barnet skal dra dit peppern gror. Men guttungen som han har vært glad i siden fødselen?

Han har vært glad i ham fordi han trodde det var hans sønn. Illusjonen er knust, og jeg forstår VELDIG godt at han ikke klarer å se på guttungen på samme måte lenger. Du som kvinne kan faktisk ikke sette deg inn i situasjonen hans, fordi du aldri ville kunne oppleve den. Ekstremt ignorant av deg å kalle ham for "kald".

Mortenen87
28.02.12 21:05
Safina: Hvorfor vil han ikke ha noe med barnet å gjøre? Jeg forstår at det er opprivende å vite at du har et barn du har oppdratt som ditt som likevel ikke er ditt eget. Men han er da fortsatt sterkt knyttet til barnet? Eller ble følelsen av farskap helt borte øyeblikket han fant ut av at det ikke er hans DNA? Personligheten i guttungen er jo fortsatt bygget opp av det faren og moren har gitt videre til gutten av verdier osv.

les det jeg svarte torestre. Det gjelder for deg også her. 

Men jeg kan legge til:

Han vil ikke ha noe med eksen å gjøre, og har dermed ingen rettigheter når det kommer til foreldreomsorg. Skal han være med eksen fordi han har knyttet bånd til ungen? 

Nå vet jeg ikke hva han kommer til å gjøre fremover, bare så det er sagt, men uansett hva han velger er det hans eget valg som er 100 % riktig. 

torestre
28.02.12 21:11
Mortenen87: Du som kvinne kan faktisk ikke sette deg inn i situasjonen hans, fordi du aldri ville kunne oppleve den.

Jeg er mann. Er det noe kvinnelig over profilbildet mitt synes du?

Safina
28.02.12 21:13
Mortenen87: Nå vet jeg ikke hva han kommer til å gjøre fremover, bare så det er sagt, men uansett hva han velger er det hans eget valg som er 100 % riktig.

Ja, det ser jeg og er enig i. Jeg var kun nysgjerrig :)

Mortenen87
torestre: Jeg er mann. Er det noe kvinnelig over profilbildet mitt synes du?

Haha, beklager! Jeg har bare fått svar fra kvinner hittil :P Kanskje jeg trykka på feil bilde... 

Uansett slemt å kalle ham for kald. 

(Innlegget ble redigert 28.02.12 21:13)

Safina
torestre: kvinnelig over profilbildet mitt synes du

Uff ja.. Jeg sliter og med sånn bart... :(

Mortenen87
28.02.12 21:31
Safina: Ja, det ser jeg og er enig i. Jeg var kun nysgjerrig :)

Hva med spørsmålet om fedres rettigheter til å vite umiddelbart at deres avkom faktisk er deres?

Safina
28.02.12 21:37
Mortenen87: Hva med spørsmålet om fedres rettigheter til å vite umiddelbart at deres avkom faktisk er deres?

Jeg synes ikke at det er noen rettighet å umiddelbart vite det. Man kan privat bestemme om man vil kreve en farskapstest. Jeg tror faktisk det kommer til å bli mer og mer vanlig ettersom det nå er mer vanlig med utropskap i forhold. Det er og kun en myte at menn er mer utro enn kvinner er. Men å gjøre farskapstesten obligatorisk ser jeg ikke som nødvendig.

Mortenen87
28.02.12 21:41
Safina: Jeg synes ikke at det er noen rettighet å umiddelbart vite det. Man kan privat bestemme om man vil kreve en farskapstest.

Og hvordan skal situasjoner som jeg beskrev i åpningsinnlegget unngås da? Tough luck?

Du som kvinne ville sikkert sett på det som et tillitsbrudd, dersom din mann hadde bedt om en slik test? Forholdet ville vel fått en skikkelig støkk? 

Mortenen87
28.02.12 21:45

Jeg vet nå at jeg kommer til å be om en slik test om jeg noen gang er så heldig å få barn, men jeg vegres av tanken på å be om noe slikt av ei jeg elsker.

Safina
28.02.12 21:45
Mortenen87: Du som kvinne ville sikkert sett på det som et tillitsbrudd, dersom din mann hadde bedt om en slik test? Forholdet ville vel fått en skikkelig støkk?

Nei, jeg ville faktisk tatt testen for å avkrefte eventuelle mistanker. Jeg har forståelse for at vi blir mer og mer mistenkelige nå til dags grunnet alt vi hører og alt vi ser.

Mortenen87
28.02.12 21:46
Safina: Nei, jeg ville faktisk tatt testen for å avkrefte eventuelle mistanker. Jeg har forståelse for at vi blir mer og mer mistenkelige nå til dags grunnet alt vi hører og alt vi ser.

Du virker som en god person :) Uansett.. Du ville ikke følt det som noe som helst mangel på tillit?

torestre
28.02.12 21:46
Mortenen87: Haha, beklager! Jeg har bare fått svar fra kvinner hittil :P Kanskje jeg trykka på feil bilde... Uansett slemt å kalle ham for kald.

Ja slemt, men bånn ærlig.

Farskap er like mye følelser som det er blodsbånd. Skjønner man ikke det er man en dårlig far.

Har du barn selv?

Uansett, som jeg sa så er det en naturlig reaksjon i begynnelsen. Men de fleste er ikke bygd slik at de kan støte fra seg barn man har blitt glad i. Uansett årsak. Og bra er det.

Mortenen87
28.02.12 21:48
torestre: Ja slemt, men bånn ærlig.
Farskap er like mye følelser som det er blodsbånd. Skjønner man ikke det er man en dårlig far.
Har du barn selv?
Uansett, som jeg sa så er det en naturlig reaksjon i begynnelsen. Men de fleste er ikke bygd slik at de kan støte fra seg barn man har blitt glad i. Uansett årsak. Og bra er det.

Nei, jeg har ikke barn selv. 

Han har ingen rett til å være med barnet, og ingen garanti for at eksen vil la ham være det, nå som han ikke vil ha noe med henne å gjøre.. Hva tenker du om det forholdet? 

torestre
28.02.12 21:54
Mortenen87: Du som kvinne ville sikkert sett på det som et tillitsbrudd, dersom din mann hadde bedt om en slik test? Forholdet ville vel fått en skikkelig støkk?

Du må regne med at det ville kommet ja.

Personlig så ville det vel ikke vært interessant heller. Dersom man ikke da har skjellig grunn til mistanke som det heter.

At det finnes mange fedre som ikke er fedre av blodsbånd der ute er helt klart. Og så lenge de er lykkelig uvitende så er det kanskje best både for fedrene og barna?

torestre
28.02.12 21:58
Mortenen87: Nei, jeg har ikke barn selv. Han har ingen rett til å være med barnet, og ingen garanti for at eksen vil la ham være det, nå som han ikke vil ha noe med henne å gjøre.. Hva tenker du om det forholdet?

Jeg synes det er leit. Veldig leit.

Og jeg forstår utmerket godt at han tar avstand fra eksen. Ville nok ikke hatt noen særlig varme følelser for henne selv om jeg var han.

Men når du får barn selv en gang, de fleste får jo det før eller senere, så vil du nok oppleve hvor sterke slike bånd egentlig er. Man sier at blod er tykkere enn vann, men følelser er reine grauten å reine i sammenlikning. De slår blodsbånd med hestelengder.

Mortenen87
28.02.12 22:05
torestre: At det finnes mange fedre som ikke er fedre av blodsbånd der ute er helt klart. Og så lenge de er lykkelig uvitende så er det kanskje best både for fedrene og barna?

Personlig ville jeg heller vite, enn å levd en løgn... Det er noe som heter å føre sin slekt videre. Det står kanskje ikke så sterkt hos alle lengre, men jeg har lyst til det.

Klikk for å gå tilbake til toppen