Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er kidnapping egentlig?

NYTT TEMA
anonym_mann
anonym_mannInnlegg: 32
17.03.13 01:28

Jeg vil referere til en sak, men må understreke at jeg ikke vet noe annet om denne saken enn det som står i artikkelen:

http://dt.no/nyheter/mener-kidnappingen-av-egen-sonn-2-var-det-eneste-rette-1.7811832

Det finnes endel slike saker. Det er tragiske saker, fordi barna er de som taper på det. Men jeg reagerer på at det gjennom media (uavhengig av denne saken), blir fremstilt som at den forelderen som tar barnet ut av landet, automatisk er synderen. Jeg vet ikke noe annet enn det som står i artikkelen ang. denne saken, så mine uttalelser gjelder mer generelt. Tenk om den ene forelderen som er norsk, nekter den andre forelderen og dens familie, å treffe sitt barn. Samværsnekt, med andre ord. Noe alle vet er skadelig for et barn (forutsatt at den som blir nekta ikke er skadelig for barnet).

Jeg har flere barn, og vet hva en pappa føler for sine barn. Jeg kunne når som helst byttet mitt liv mot deres, uten å blinke. Uten å tenke. Ved spørsmål, ville det kommet et ubetinget ja tvert.

Så, med tanke på det. Med disse bortføringene. Kunne det tenke seg at den forelderen som bortførte, faktisk forsøkte å beskytte barnet mot en forelder som innlysende ikke ser barnets beste? Jeg vet ikke.

Men mitt syn er at om en av foreldrene nekter den andre forelderen samvær med sitt barn, så er det likestilt med kidnapping, og burde være straffbart, på lik linje som "kidnapping" som i artikkelen. Selvsagt med forbehold om at barnet er trygt hos begge foreldrene.

Det er ekstremt mange slike samværsnekt-saker i Norge. Og min mening er at det kommer av at menn ikke er likestilt med kvinner når det gjelder barn. Så det er en likestillingssak. I tillegg til en barnets-beste sak.

GrevMcJern
GrevMcJernInnlegg: 1406
17.03.13 12:31

Så lenge barnet er trygt og det er det besten i situasjonen ser jeg ingen problem med dette, men da burde det vel ikke kalles kidnapping. Det er et uttrykk tilknyttet til ondskap.

Reefer69
Reefer69Innlegg: 2261
17.03.13 13:09

Om en far stikker av med barnet sitt får han fengsel..

Om en mor stikker av med barnet får hun trygd..

Lenge leve feminist staten Norge!

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 42592
17.03.13 14:11
anonym_mann: Så, med tanke på det. Med disse bortføringene. Kunne det tenke seg at den forelderen som bortførte, faktisk forsøkte å beskytte barnet mot en forelder som innlysende ikke ser barnets beste? Jeg vet ikke.

I denne bortføringsaken du linker til, så foreligger det domspapirer på at moren har full omsorgsrett.

Å spekulere slik du gjør i denne konkrete saken blir derfor forkastelig.

tinnyme
tinnymeInnlegg: 6978
17.03.13 16:16
Reefer69: Om en far stikker av med barnet sitt får han fengsel.. Om en mor stikker av med barnet får hun trygd.. Lenge leve feminist staten Norge!

Står det noen steder i trygdeloven og/eller straffeloven at det skal gjøres forskjell på ytelser el straff til enslige foreldre mht om det er mann eller kvinne - eller sitter du bare og dikter opp ting?

(Innlegget ble redigert 17.03.13 16:18)

gamecrazy
gamecrazyInnlegg: 1968
17.03.13 17:00

Jeg ble fratatt mine barn i 10 år av min x-kone og turde ikke å leie advokat pga utgiftene.Alle gangene vi har møttes på ett kontor,har det vært 2 kvinner tilstede og jeg har da følt meg maktesløs når en løgaktig mor både har loven og pengene på sin egen side.

Mine foreldre rådet meg til å la bestemor passe barna da de bodde på samme sted.Skulle gjerne ha vært en flue på veggen der.Det som gjør saken enda verre er at hun nok har hatt uoppdagede psykiske problemer pga vond oppvekst.Hun ble en fanatisk kristen og var veldig opptatt av onde ånder.Hadde jeg hatt penger og styrke hadde jeg påstått sinnsykdom og at jeg skulle få eneretten.

Min eldste sønn har nok blitt delvis ødelagt av mor og hennes fanatiske holdning til kristendom.Galskap og religion er en meget dårlig kombinasjon.

Godt hun ikke ventet på ett romskip på månens bakside og skulle ta livet av seg og barna.Moren hennes hadde det samme,og det er således arvelig.

Bleke
BlekeInnlegg: 12267
17.03.13 17:02
anonym_mann: Tenk om den ene forelderen som er norsk

Relevans?

NufcRbk
NufcRbkInnlegg: 3103
17.03.13 17:24
anonym_mann: Jeg vil referere til en sak, men må understreke at jeg ikke vet noe annet om denne saken enn det som står i artikkelen: http://dt.no/nyheter/mener-kidnappingen-av-egen-sonn-2-var-det-eneste-rette-1.7811832 Det finnes endel slike saker. Det er tragiske saker, fordi barna er de som taper på det. Men jeg reagerer på at det gjennom media (uavhengig av denne saken), blir fremstilt som at den forelderen som tar barnet ut av landet, automatisk er synderen. Jeg vet ikke noe annet enn det som står i artikkelen ang. denne saken, så mine uttalelser gjelder mer generelt. Tenk om den ene forelderen som er norsk, nekter den andre forelderen og dens familie, å treffe sitt barn. Samværsnekt, med andre ord. Noe alle vet er skadelig for et barn (forutsatt at den som blir nekta ikke er skadelig for barnet). Jeg har flere barn, og vet hva en pappa føler for sine barn. Jeg kunne når som helst byttet mitt liv mot deres, uten å blinke. Uten å tenke. Ved spørsmål, ville det kommet et ubetinget ja tvert. Så, med tanke på det. Med disse bortføringene. Kunne det tenke seg at den forelderen som bortførte, faktisk forsøkte å beskytte barnet mot en forelder som innlysende ikke ser barnets beste? Jeg vet ikke. Men mitt syn er at om en av foreldrene nekter den andre forelderen samvær med sitt barn, så er det likestilt med kidnapping, og burde være straffbart, på lik linje som "kidnapping" som i artikkelen. Selvsagt med forbehold om at barnet er trygt hos begge foreldrene. Det er ekstremt mange slike samværsnekt-saker i Norge. Og min mening er at det kommer av at menn ikke er likestilt med kvinner når det gjelder barn. Så det er en likestillingssak. I tillegg til en barnets-beste sak.

Om det ikke ligger en rettskraftig dom bak at den ene foreldren har full foreldrerett, så er det kidapping å stikke av med barnet til utlandet uten samtykke fra den andre part.

Da blir også den som tar barnet ut av landet som er synderen. Det er ikke opp til mor/far å nekte far/mor samværsnekt.

UnderstandingHomie
UnderstandingHomieInnlegg: 3218
17.03.13 18:22
GARDSDATTRA: Å spekulere slik du gjør i denne konkrete saken blir derfor forkastelig.

"må understreke at jeg ikke vet noe annet om denne saken enn det som står i artikkelen"

Hva snakker du om? Han gjør jo ikke det.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 42592
17.03.13 18:39
UnderstandingHomie: Hva snakker du om? Han gjør jo ikke det.

Les åpningsinnlegget en gang til, og da særlig avsnitt5. (Her teller jeg linken som et avsnitt)

UnderstandingHomie
UnderstandingHomieInnlegg: 3218
17.03.13 18:41

Les innlegget en gang til.

"Jeg vet ikke noe annet enn det som står i artikkelen ang. denne saken, så mine uttalelser gjelder mer generelt."

Dette skrives ganske tidlig.

nemezida
nemezidaInnlegg: 2952
17.03.13 19:43
NufcRbk: Om det ikke ligger en rettskraftig dom bak at den ene foreldren har full foreldrerett, så er det kidapping å stikke av med barnet til utlandet uten samtykke fra den andre part.
Da blir også den som tar barnet ut av landet som er synderen. Det er ikke opp til mor/far å nekte far/mor samværsnekt.

Egentlig ikke helt rett. Foreldrerett er bare endel av helheten.

Dersom et barn er bosatt i Norge, med f.eks. russisk mor og norsk far, så vil det være barnebortføring om den russiske mor tar med seg barnet hjem uten å returnere. Dette følger etter det jeg har forstått av status quo - prinsippet (?). Barnet har fast bosted i x kommune i Norge, inntil moren får en rettskraftig dom på å flytte med barnet til Russland. Dersom barnet er i en viss alder, prater flytende norsk og med norske venner fra barnehage og skole, skal det endel til før en norsk domstol avsier dom om permanent flytting.

Mye av dette er regulert i Haag-konvensjonen, ratifisert av mange land. Tror ikke Russland har ratifisert konvensjonen. Da har barnefar i mitt eksempel et problem, med mindre han engasjerer marinejegere. Forøvrig skjønte jeg ikke alt i innlegget til trådstarter.

Tullekoppen
TullekoppenInnlegg: 5419
17.03.13 21:49

Et viktig element dere må ta med her er at norske myndigheter mener at det er barnemishandling å la barn vokse opp utenfor landets grenser.

Harald_Jan
Harald_JanInnlegg: 3412
17.03.13 23:25
anonym_mann: Så, med tanke på det. Med disse bortføringene. Kunne det tenke seg at den forelderen som bortførte, faktisk forsøkte å beskytte barnet mot en forelder som innlysende ikke ser barnets beste? Jeg vet ikke.

De fleste barnekiddnappinger er utført av en utenlandsk pappa eller mamma som har mistet foreldreretten, men har samværsrett. De kiddnapper barnet under et samvær og tar det med ut av Norge til sitt hjemland. Muslimer som gjør dette mener vel at barnet blir for norskt da det ikke blir oppdratt som en god muslim, som han eller hun mener er til barnets beste.

Harald_Jan
Harald_JanInnlegg: 3412
17.03.13 23:31
tinnyme: Står det noen steder i trygdeloven og/eller straffeloven at det skal gjøres forskjell på ytelser el straff til enslige foreldre mht om det er mann eller kvinne - eller sitter du bare og dikter opp ting?

Nei, men virkeligheten er at selv om faren har fått foreldreretten og moren tar barnet ut av Norge, må faren betale barnebidrag til moren og i tillegg får hun barnetrygd.

jotul
jotulInnlegg: 8326
18.03.13 08:51
GARDSDATTRA: Å spekulere slik du gjør i denne konkrete saken blir derfor forkastelig.

Avsenderen gjør det fra begynnelsen helt klart at det kun blir spekulasjoner. Derfor, ikke forkastelig, men helt fair!

Slik er det på internett; søker du på en bestemt sak, så får du opp hummer og kanari av treff, og du må selv lære deg å skille mellom sannhet og spekulasjoner, vesentlig og uvesentlig. Dette kommer til å sitte i ryggmargen til den oppvoksende generasjon - forhåpentligvis.

Så lenge vi da ikke snakker om direkte personangrep, som er sjikane og brudd på loven. Synes du virkelig dette er det?

Aebriol
AebriolInnlegg: 14613
18.03.13 11:01

Det er en grunn til at vi lever i ett samfunn basert på lover og regler ...

Enkeltpersoner har ikke rett til selv å bestemme hva passende straffereaksjon er, når man skal bryte lover og regler, fordi "det er riktig".

Enkeltpersoner skal gå til staten, fremlegge fakta, og forsøke å få domstolene til å bli enige med sitt synspunkt (eller andre etater).

De skal ikke i utgangspunktet si "loven gjelder ikke for meg for jeg har bare gode hensikter" og så gjøre hva  faen de vil.

Det at noen utfører en forbrytelse gjør dem ikke nødvendigvis til onde mennesker ... men i ett samfunn basert på respekt for loven, kan man ikke godta at folk bryter loven "fordi de hadde gode hensikter".

(Innlegget ble redigert 18.03.13 11:02)

Mygler
MyglerInnlegg: 1787
18.03.13 15:52

Kidnapping kan være så mangt. Da norske ansatte i Algerie ble kidnappet og holdt som gisler for å oppnå løsepenger ble kidnapping kalt terror da planen gikk skeis.

NufcRbk
NufcRbkInnlegg: 3103
18.03.13 20:11
nemezida: Egentlig ikke helt rett. Foreldrerett er bare endel av helheten. Dersom et barn er bosatt i Norge, med f.eks. russisk mor og norsk far, så vil det være barnebortføring om den russiske mor tar med seg barnet hjem uten å returnere. Dette følger etter det jeg har forstått av status quo - prinsippet (?). Barnet har fast bosted i x kommune i Norge, inntil moren får en rettskraftig dom på å flytte med barnet til Russland. Dersom barnet er i en viss alder, prater flytende norsk og med norske venner fra barnehage og skole, skal det endel til før en norsk domstol avsier dom om permanent flytting.

Jepp, skriver under på denne.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg