Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bidrag for barn over 19år

NYTT TEMA
Kopanter
KopanterInnlegg: 9
21.10.13 05:42

Er det riktig at en skal betale bidrag til barn over 19år? Gutten tok et fri år før han ble 18år, eller det vil si han hoppet av 1 året. Derfor må han bruke 4 år på å fullføre videregående.

Jeg fikk nettopp et krav på 15700kr må betales innen slutten av mnd..... Er det noen som vet om dette er riktig???

I fjord kuttet han ut kontakten med meg for å få mest mulig ut av min lommebok. Virker slikt da vært fall. Han bor 5 min unna meg hos sin mor og vi hadde fin kontakt og var mye på overnatting, til da han begynte på videregående 2012. siden da har vi ikke prates og han bor fortsatt hos sin mor.

Men han for kose seg så lenge han kan...."flirer" Så kommer han nok igjen.

puma1
puma1Innlegg: 18096
21.10.13 09:13
Kopanter: Er det riktig at en skal betale bidrag til barn over 19år?

Går at fra at dere ikke har gjort en direkte avtale, men at han har satt fram krav via NAV. I så fall er det fattet et vedtak som alltid skal være tidsbegrenset. En privat avtale skal forøvrig også være tidsbegrenset.

Du får lete i papirene om du finner en tildato noe sted.

Latsabben
LatsabbenInnlegg: 15
21.10.13 16:12

Staten har lagt opp til at dine egne myndige barn kan bruke NAV til å tyne penger ut av deg. Om du vil eller ikke. Spiller ingen rolle om du har tilbudt gratis kost og losji; hvis barnet flytter til egen bolig eller sin mor/far og legger inn krav gjennom NAV så tvinges du til å betale.

Dette er en ordning som i utgangspunktet var ment å dekke de tilfellene der ungdom fra "umøblerte hjem" ble kastet på huet ut av sine dysfunksjonelle foreldre.

Det som har skjedd er at store deler av "jeg-skal-ha generasjonen" ser det som helt rimelig å tyne sine velmenende og omsorgsfulle foreldre når de får en sjanse.

En skammelig ordning som river i stykker familier.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 55385
21.10.13 17:54
Latsabben: Det som har skjedd er at store deler av "jeg-skal-ha generasjonen" ser det som helt rimelig å tyne sine velmenende og omsorgsfulle foreldre når de får en sjanse.
En skammelig ordning som river i stykker familier.

Du mener det å forsørge sine egne barn mens de går på vgs river i stykker familier?

Synes du ikke det er bra at ungdommene heller får en sjanse til å bruke all tid på skolearbeidet i stedet for å jobbe?

Latsabben
21.10.13 19:51
GARDSDATTRA: Du mener det å forsørge sine egne barn mens de går på vgs river i stykker familier? Synes du ikke det er bra at ungdommene heller får en sjanse til å bruke all tid på skolearbeidet i stedet for å jobbe?

Dette er myndige personer som bor gratis, spiser gratis og blir støttet økonomisk for øvrig. Man skulle ikke tro at de trengte mer enn det, men mange velger å flytte for å utnytte en eller begge foreldre så langt det går. Og det er det skammelige ved saken.

For øvrig så tror jeg det er sunt for skoleelever å skaffe seg helgejobb. Det gir mestringsfølelse, gir ekstra lommepenger, og aktivitet utover skole ser bra ut på en CV.

GARDSDATTRA
21.10.13 20:05
Latsabben: Dette er myndige personer som bor gratis, spiser gratis og blir støttet økonomisk for øvrig. Man skulle ikke tro at de trengte mer enn det, men mange velger å flytte for å utnytte en eller begge foreldre så langt det går. Og det er det skammelige ved saken.

Skrev du ikke at sønnen din bor hos sin mor? Mener du hun burde forsørge deres felles sønn alene?

GARDSDATTRA
21.10.13 20:12
Latsabben: For øvrig så tror jeg det er sunt for skoleelever å skaffe seg helgejobb. Det gir mestringsfølelse, gir ekstra lommepenger, og aktivitet utover skole ser bra ut på en CV.

Nei, det er mer enn nok for skoleelever å jobbe i sommerferien. I helgene bør de heller dyrke friluftsliv, trene og ellers være sammen med familie og venner.

Det viktigste er at de lærer skolestoffet grundig, slik at de har ett grunnlag og gå videre på. Du som far burde absolutt støtte dette fullt ut.

Men når de begynner å studere, da hører det med å jobbe ved siden av.

Dersom de da ikke går direkte ut i jobb etter vgs.

Latsabben
21.10.13 20:28
GARDSDATTRA: Nei, det er mer enn nok for skoleelever å jobbe i sommerferien. I helgene bør de heller dyrke friluftsliv, trene og ellers være sammen med familie og venner. Det viktigste er at de lærer skolestoffet grundig, slik at de har ett grunnlag og gå videre på. Du som far burde absolutt støtte dette fullt ut. Men når de begynner å studere, da hører det med å jobbe ved siden av. Dersom de da ikke går direkte ut i jobb etter vgs.

Vel, da e vi uenig der. Hvis jeg som arbeidsgiver skulle velge mellom to søkere, så tar jeg den som har vært mest aktiv og initiativrik.

GARDSDATTRA
21.10.13 20:33
Latsabben: Vel, da e vi uenig der. Hvis jeg som arbeidsgiver skulle velge mellom to søkere, så tar jeg den som har vært mest aktiv og initiativrik.

Det er ingen av mine fem som fikk lov til å jobbe annet enn i sommerferiene da de gikk på vgs, men det har aldri hindret dem i å få jobb.

Men hadde karakterene blitt for dårlige, kunne det hindret dem i det videre løp.

Som forelder så må man holde igjen på enkelte felter, for så å få tifold igjen på andre.

Latsabben
21.10.13 20:34
GARDSDATTRA: Skrev du ikke at sønnen din bor hos sin mor? Mener du hun burde forsørge deres felles sønn alene?

Tror det må være noen andre som sa det.

For øvrig: Når avkommet er voksent og bor hos en av foreldrene, så er det naturlig av den andre hjelper litt med utgifter til sertefikat, litt lommepenger etc., men et myndig menneske er først og fremst ansvarlig for å klare seg selv, så en helgejobb vil i tillegg til å skaffe litt penger, også gi selvtillit, sosialisering og livserfaring.

GARDSDATTRA
22.10.13 01:32
Latsabben: Tror det må være noen andre som sa det.

Beklager, forvekslet deg med trådstarter, min feil.

GARDSDATTRA
22.10.13 01:35
Latsabben: For øvrig: Når avkommet er voksent og bor hos en av foreldrene, så er det naturlig av den andre hjelper litt med utgifter til sertefikat, litt lommepenger etc., men et myndig menneske er først og fremst ansvarlig for å klare seg selv, så en helgejobb vil i tillegg til å skaffe litt penger, også gi selvtillit, sosialisering og livserfaring.

Hva med skolen og jaget etter best mulig karakterer, eller er ikke det så farlig bare far slipper å betale omkostningene?

Selv mener jeg ett godt vitnemål er langt viktigere enn ett førerkort de unge kan skaffe seg når de starter i jobb..

(Innlegget ble redigert 22.10.13 01:36)

Kopanter
29.10.13 23:51

tidsbegrensning? hvordan vurderes det?

Kopanter
29.10.13 23:59

Ja en kan vel egentlig si at jeg føler, at jeg betaler ham for at han skal holde seg unna sin meg :(

Mad nav/staten sin velsignelse. Så kan han kreve penger stede for å fortsette å ha kontakt. Er Noe som ikke stemmer.

Skulle nesten tro jeg har gjort han noe.

Kopanter
30.10.13 00:07

GARSDATTRA: Det er vel ingen som har sakt at jeg ikke skal hjelpe han på skolen.

Jeg betaler full pot på grunn av at gutten opplyser til Nav i fjord da vi hadde mye kontakt. Om at vi plutselig ikke har kontakt altså samvær 0. Og hvem som står bak dette kan en jo lure på.

Kopanter
30.10.13 00:22

Jeg ser jo at denne GARDSDATTRA: Har misforstått en del hær.

Er moten ting blir gjort på som er helt latterlig. Tillegg så kan disse voksne barna gå til Nav og JUKSE for å få mest mulig penger.

De bløffer på den moten til Nav, vinner fram med dette. Dette gir gale signaler.

GARDSDATTRA
30.10.13 00:28
Kopanter: GARSDATTRA: Det er vel ingen som har sakt at jeg ikke skal hjelpe han på skolen.
Jeg betaler full pot på grunn av at gutten opplyser til Nav i fjord da vi hadde mye kontakt. Om at vi plutselig ikke har kontakt altså samvær 0. Og hvem som står bak dette kan en jo lure på.

Gutten er nitten år og er derfor selv ansvarlig for sine ytringer. Har aldri hørt om nittenåringer som lar seg styre av foreldre eller andre. Unge på nitten har en tendens til å ville styre selv.

For å si det slik, ingen blir noensinne mer voksen og selvsikker enn en nittenåring.

Kan si jeg har noe erfaring.

Kopanter
30.10.13 00:37

For meg så blir dette veldig idiotisk.

For eksempel : Min sønn på over 18/19 år. Går til Nav og spør om penger. Nav svare ja men du kan jo kreve din Far for 4200kr,pr,mnd vis du går på videregående selv om du bor hos din mor og kan søke stipend. Men da må du skrive i KRAVET dit at du ikke har kontakt med din far.

Hvordan skal jeg klare å forhandle med en slikt opplegg. Og det står, det står faktisk i reglene at det er de faktiske forholda som gjelder.

GARDSDATTRA: Du kan da ikke mene at denne framgang moden er riktig.

GARDSDATTRA
30.10.13 00:38
Kopanter: Jeg ser jo at denne GARDSDATTRA: Har misforstått en del hær.
Er moten ting blir gjort på som er helt latterlig. Tillegg så kan disse voksne barna gå til Nav og JUKSE for å få mest mulig penger.
De bløffer på den moten til Nav, vinner fram med dette. Dette gir gale signaler.

NAV må forholde seg til de opplysninger de får. Skulle NAV kontroll avdekke at det kan dokumenteres at gitte opplysninger er feil, så vil det få følger.

Så nei, jeg har ikke misforstått noe.

Men for all del, det kan hende at det er din sønn som ikke vil ha kontakt med deg, og er det slik at han ikke kontakter deg, da har han sitt på det tørre.

Har merket meg at du tror dette bare handler om penger, men det tror ikke jeg at det gjør.

Også nittenåringer trenger sine foreldre, men de har likevel full adgang til å velge vekk en forelder, dersom de selv mener de ikke har det godt sammen med den forelderen.
Jeg skjønner at dette gjør svært vondt, men du har ikke annet valg enn å vente på at sønnen din en dag kanskje kommer tilbake til deg.

GARDSDATTRA
30.10.13 00:43
Kopanter: For meg så blir dette veldig idiotisk.
For eksempel : Min sønn på over 18/19 år. Går til Nav og spør om penger. Nav svare ja men du kan jo kreve din Far for 4200kr,pr,mnd vis du går på videregående selv om du bor hos din mor og kan søke stipend. Men da må du skrive i KRAVET dit at du ikke har kontakt med din far.
Hvordan skal jeg klare å forhandle med en slikt opplegg. Og det står, det står faktisk i reglene at det er de faktiske forholda som gjelder.
GARDSDATTRA: Du kan da ikke mene at denne framgang moden er riktig.

Selvsagt kan sønnen din søke om stipend i tillegg til bidraget fra deg.

Jeg har selv hatt sønner som har måttet søke om bidrag fra sin far etter fyllte atten, jeg vet noe om dette. Og tro meg, jeg vet også noe om hvilket helvete det blir når far protesterer.

Noen av mine sønner har ikke sett sin far på flere år. Jeg blander meg ikke. Ikke har det nyttet heller.

Så for all del, ikke lag bråk. Betal og hold kjeft. En dag vil sønnen din kanskje komme tilbake til deg. Men det forutsetter at du holder fred.

Hva er viktigst for deg, de pengene du nå må betale, eller en framtidig kontakt med din sønn?

La han renne av seg horna, det er det klokeste du kan gjøre nå.

(Innlegget ble redigert 30.10.13 00:47)

puma1
puma1Innlegg: 18096
30.10.13 11:00
Kopanter: tidsbegrensning? hvordan vurderes det?

Så langt jeg kjenner lovverket, så er der bare ett vurderingskriterium og det er: Når ligger han an til å fullføre vidaregående skole? Så da vil jeg tippe at tidsbegrensingen er juni 2014 (?).

Kopanter
07.11.13 13:24

Det der i mitt tilfelle handler bare om penger.

Slik regla er i dag så kan mor gjøre hva hu vil, og slipper og bekymre seg om hvordan samværet skal være mellom hun og barnet.

I mitt tilfelle så har jeg ønsket og slåss for å ha barnet hos meg mest mulig. Jeg har ikke vunnet fram på grunn av moren ikke har ønsket dette mer en minimum kontakt.

Jeg forstår godt de fedrene som velger å holde seg unna og ikke krangle om ha kontakt med sine unger. Nor MØDRE ikke bryr seg katta om hvordan kontakten mellom far og unger er.

Det er dette som er problemet med regla, de legges opp til rettigheter mellom mor og barn. De legges ikke opp til rettigheter mellom far og barn.

Kopanter
07.11.13 13:34

Ikke alle fedrene er slik som du beskriver dem. I mange tilfeller så er det MØDRENE som har godt på en smell. Problemet er at reglene bygger opp under arma på de mødrene.

Og jeg mener at det er galt at fedrene skal betale for ikke å ha kontakt med sine barn. Vis det er slik at fedrene ønsker å ha kontakt med Dem.

Du må da kjøne at det er noe riv ruskende galt et sted når fedre skal måtte krangle for å oppred holde kontakten med sine barn.

Kopanter
07.11.13 13:55

Jeg er så drit lei å slåss for å ha kontakt med det barnet og det fortsetter selv etter 18år. Fra min side så hadde han fot penger uansett til hjelp med skolegang. Men det er moren som ligger å styrer bak og ødelegger forholda mellom meg og han.

Og så er det jo slik at Moren har altid hatt innflytelse på han. Da blir vel unga lik som moren på vise områder.

Så jeg ORKER ikke mere fra den familie sia. Jeg begynner å bli gammel jeg også. Så hæretter så kan de gå på Nav og spør om hjelp resten av sitt liv, som de alltid har gjort.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
09.11.13 08:22
GARDSDATTRA: Så for all del, ikke lag bråk. Betal og hold kjeft. En dag vil sønnen din kanskje komme tilbake til deg. Men det forutsetter at du holder fred.
Hva er viktigst for deg, de pengene du nå må betale, eller en framtidig kontakt med din sønn?
La han renne av seg horna, det er det klokeste du kan gjøre nå.

Jeg er ikke  enig med deg her, at det bare er å betale å holde kjeft. Med forbehold for at ikke alle detaljer er med i denne beretning så tenker jeg.

Her er en far der har hatt vanskeligheter med å få kontakt med sin søn på bakgrunn av moderens narestreker.  Dette er sønnen nødvendigvis preget av, og penge er den adgang han har til sin far. Det er ikke nødvendigvis riktig å supporte den vei.

Betal og hold kjeft er ikke altid løsningen. Faderen vil naturligvis ha kontakt med sin søn,  dessverre er der mange fædre der sliter med dette, på baggrunn i en misforstået støtte til mødre.

Mødre er ikke små svake vesener der skal beskyttes mot den stygge ulv. Rigtig mange kvinner spiller på synd på mig rollen, og får medhold i dette.

Dette tjener hverken mor, far, eller barn. Sønnen er så gammel nå, om han kommer tilbake vil være, og skal være helt uavhengig av pengene.

GARDSDATTRA
09.11.13 21:36
sanila: Jeg er ikke enig med deg her, at det bare er å betale å holde kjeft. Med forbehold for at ikke alle detaljer er med i denne beretning så tenker jeg.
Her er en far der har hatt vanskeligheter med å få kontakt med sin søn på bakgrunn av moderens narestreker. Dette er sønnen nødvendigvis preget av, og penge er den adgang han har til sin far. Det er ikke nødvendigvis riktig å supporte den vei.
Betal og hold kjeft er ikke altid løsningen. Faderen vil naturligvis ha kontakt med sin søn, dessverre er der mange fædre der sliter med dette, på baggrunn i en misforstået støtte til mødre.
Mødre er ikke små svake vesener der skal beskyttes mot den stygge ulv. Rigtig mange kvinner spiller på synd på mig rollen, og får medhold i dette.
Dette tjener hverken mor, far, eller barn. Sønnen er så gammel nå, om han kommer tilbake vil være, og skal være helt uavhengig av pengene.

Når sønnen har nådd den respektable alder av nitten år, så bruker det å være flere år siden moderen i det hele tatt ble hørt. Tro meg. :)

Ellers er fakta slik at foreldre skal forsørge sine barn inntil de er feridge med vgs. Lik det eller ikke, men slik er det.

Også de fedre sønner ikke vil ha noe med å gjøre, må forsørge sønnen sin. Likevel velger sønnen selv om han vil ha noe med faderen å gjøre.

Du skjønner, sønner på nitten, de er utrolig gode på å tenke selv, og i slike saker har de rett, fullstendig rett.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
09.11.13 22:52
GARDSDATTRA: Når sønnen har nådd den respektable alder av nitten år, så bruker det å være flere år siden moderen i det hele tatt ble hørt. Tro meg. :)
Ellers er fakta slik at foreldre skal forsørge sine barn inntil de er feridge med vgs. Lik det eller ikke, men slik er det.
Også de fedre sønner ikke vil ha noe med å gjøre, må forsørge sønnen sin. Likevel velger sønnen selv om han vil ha noe med faderen å gjøre.
Du skjønner, sønner på nitten, de er utrolig gode på å tenke selv, og i slike saker har de rett, fullstendig rett.

Javel, men der er flere nuanser i mitt maleri.

Hvordan regelene er om bidrag har jeg ingen aning om. Det var ikke det viktigste for mig her.

Latsabben
15.11.13 10:33
GARDSDATTRA: Ellers er fakta slik at foreldre skal forsørge sine barn inntil de er feridge med vgs. Lik det eller ikke, men slik er det.

Hvis mine barn etter en god oppvekst hos meg, og med lovnad om støtte gjennom videregående i perioder der det kniper, som 20-åringer føler at dette er mindre enn de fortjener, flytter ut, og legger inn krav om penger gjennom NAV...

Slike barn ønsker jeg ikke skal ta kontakt igjen, noensinne. Mulig jeg er gammeldags når jeg mener at barn skal "hedre sin mor og far", med det forventer jeg at de i et normalt famileforhold skal.

Myndige barn som har vist seg som så ynkelig personer at de ved hjelp av staten til og med presser sine egne foreldre for penger, ville måtte gå en ganske kraftig kanossagang for at jeg noensinne skulle ønske å kalle dem mine barn igjen. Og det vil ikke være nok for dem å be om tilgivelse. Som en start måtte de ha betalt tilbake beløpet de presset til seg ved hjelp at staten (NAV).

Det kan hende at en slik grunnleggende mangel på respekt fra mine egne barn aldri kunne bitt tilgitt.

Jeg synes det er litt merkelig at Gardsdattra og andre (kanskje spesielt damer?) ikke ser hvilken kreftsvulst i vårt samfunn en slik ordning er. Hvis vi går noen år tilbake så ville ethvert barn som gjorde noe slikt bli forvist og utstøtt av familien og samfunnet.

Kanskje noen er redde for å være helt alene når de blir gammel? Men hvorfor ønsker du ha ha slike respektløse barn nær deg når du er gammel?

(Innlegget ble redigert 15.11.13 10:34)

GARDSDATTRA
15.11.13 13:33
Latsabben: Jeg synes det er litt merkelig at Gardsdattra og andre (kanskje spesielt damer?) ikke ser hvilken kreftsvulst i vårt samfunn en slik ordning er. Hvis vi går noen år tilbake så ville ethvert barn som gjorde noe slikt bli forvist og utstøtt av familien og samfunnet.

Gardsdattra mener fortsatt at begge foreldre har plikt til å forsørge sine barn inntil de er ferdige med vgs.

Men det er ingen barn som av den grunn skal være nødt for å finne seg i absolutt alt fra sine foreldre.

HYYYL
HYYYLInnlegg: 40459
15.11.13 17:55
Latsabben: Myndige barn som har vist seg som så ynkelig personer at de ved hjelp av staten til og med presser sine egne foreldre for penger, ville måtte gå en ganske kraftig kanossagang for at jeg noensinne skulle ønske å kalle dem mine barn igjen.

Tenåringer som går på skole bør foreldrene forsørge, vil de ikke det bør man overhode ikke få barn.
At en tenåring må gå på NAV for å få foreldrene til å forsørge seg er trist.

Klikk for å gå tilbake til toppen