Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lærer du barnet ditt til å bli en mobber?

NYTT TEMA
Tortro
TortroInnlegg: 16558
21.02.16 16:40

Foreldre fikk brev fra skolen. Er du en av dem som lærer ditt barn dette?

Brevet

I brevet til foreldrene ved skolen er det listet opp situasjoner der voksne påvirker barna negativt.

1. Sitter rundt middagsbordet og klager over en bekjents valg/ikke valg.

2. Ligger henslengt foran tv`n og kritiserer en deltager eller rollefigurs oppførsel.

3. Slapper av med mobil/nettbrett og negativt bemerker noens utseende.

4. Sitter med avisa i hånda og latterliggjør en med andre meninger enn deg selv.

5. Irriterer deg over en annen sjåfør i trafikken.

6. Himler med øynene over en nabo som gjør det du ikke liker.

7. Sier noe nedlatende om de med annerledes tro/rase/syn enn deg selv.

8. Baksnakker et annet familiemedlems økonomi, nyeste innkjøp eller valg av feriereisemål.

9. Tydlig viser med hele kroppen din at du misliker en annen person.

(Innlegget ble redigert 21.02.16 16:46)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 54476
21.02.16 18:02
Tortro: Brevet
I brevet til foreldrene ved skolen er det listet opp situasjoner der voksne påvirker barna negativt.
1. Sitter rundt middagsbordet og klager over en bekjents valg/ikke valg.
2. Ligger henslengt foran tv`n og kritiserer en deltager eller rollefigurs oppførsel.
3. Slapper av med mobil/nettbrett og negativt bemerker noens utseende.
4. Sitter med avisa i hånda og latterliggjør en med andre meninger enn deg selv.
5. Irriterer deg over en annen sjåfør i trafikken.
6. Himler med øynene over en nabo som gjør det du ikke liker.
7. Sier noe nedlatende om de med annerledes tro/rase/syn enn deg selv.
8. Baksnakker et annet familiemedlems økonomi, nyeste innkjøp eller valg av feriereisemål.
9. Tydlig viser med hele kroppen din at du misliker en annen person.

Kjempebra tiltak, det beste hittil mot mobbing.

Men dessverre, det finnes vel knapt noen som ikke har brutt noen av disse 9 punktene, eller som kommer til å gjør det.

Da er det bare å innse at man har gjort noe dumt, og gjøre noe med det. Ofte kan det være barna som må irettesette sine foreldre, man ser ikke alltid egne feil.

Strandereng
StranderengInnlegg: 6195
24.02.16 23:00
Tortro: Er du en av dem som lærer ditt barn dette?

Mine barn er voksne nå, men de mobbet aldri noen. Derfor ble de ansett som "ansvarspersoner" på idrettsturer og korpsturer.

(Altså gruppeledere og sovesalsoverhoder) Det var ikke bare lett for dem, de var jo barn selv.

Men for en tid siden sa eldstemann i en tale til meg at jeg hadde lært dem å være høflige og ikke gjøre forskjell på noen  som rollemodell for ungeflokken min.

Da ble jeg litt rørt.

TonyDiMera
TonyDiMeraInnlegg: 1768
28.02.16 23:27
Tortro: Foreldre fikk brev fra skolen. Er du en av dem som lærer ditt barn dette?

Feil, de fikk brev fra FAU. Og det er betenkelig at FAU sender ut et slikt brev. Denne typen kommunikasjon faller helt klart utenfor FAUs definerte rolle, som er å representere foreldrerådet overfor skolen. Her virker det som om de har tatt på seg rollen som et slags moralpoliti. Dette fullstendig gale og sprø vesenet sitter altså og skriver i fullt alvor at vi skal føle oss skyldige fordi vi kritiserer aviser og TV-program.

Jeg kjøper ikke argumentet om at dette skal være et "tiltak mot mobbing". FAU har jo selv innrømmet at mobbing ikke er et kjent problem ved skolen. Og kriminalisering av ytringer er heller ikke et tiltak mot mobbing, men snarere det motsatte.

Om man opplever mobbing er det bedre å ta det opp med det enkelte barn, dets foreldre, skolen, eller politiet.

Men jeg antar at forfatteren av det brevet hadde likt seg godt i Nord-Korea, for der er det visstnok ikke så populært å mobbe avisene.

Svends
SvendsInnlegg: 990
02.03.16 14:33

Godt tiltak. Jeg hadde faktisk satt pris på og fått et slikt brev. Det gir deg en tankevekker :) 

Klarer ikke å finne noe negativt med dette (med mindre en er pessimist og skal finne noe negativt med alle godtroende handlinger). 

Kalle73
Kalle73Innlegg: 51144
14.03.16 13:26
TonyDiMera: Jeg kjøper ikke argumentet om at dette skal være et "tiltak mot mobbing". FAU har jo selv innrømmet at mobbing ikke er et kjent problem ved skolen. Og kriminalisering av ytringer er heller ikke et tiltak mot mobbing, men snarere det motsatte.

Så et "tiltak" kan aldri gjøres før man har et konkret problem å forholde seg til?

Ser fint lite problemer med at FAU er med på å sette fokus på hva som er med på å skape mobbere, og løfter frem en bevisstgjøring.

De fleste voksne fins ikke bevisst over hva du lærer unga når du sitter og slenger dritt om andre mennesker pga utseende, politisk ståsted, seksuell legning, osv. Man er ikke ute etter å moralisere eller begrense ytringsfriheten, men ber oss tenke over hvilken påvirkning krasse og hatefulle ytringer har på unger som hører disse....

LaCangura
LaCanguraInnlegg: 54242
03.04.16 21:24

Her var det mye på lista som ikke er mobbing. Det er faktisk slik at også vi voksne misliker personer og kan være sterkt uenig med andre personer. Noen latterliggjør vi når vi kommer hjem, fordi de er latterlige.

kytec
kytecInnlegg: 24009
03.04.16 21:28

Hovedrådet her virker å vere at ein bør unngå å kritisere andre mennesker.

Ja, ja, for all del, koselig det.

Og husk ikkje legg ut bilder av barna dine på FB pga faren for at de blir utsatt for overgrep.

Strandereng
StranderengInnlegg: 6195
03.04.16 22:19
kytec: Hovedrådet her virker å vere at ein bør unngå å kritisere andre mennesker.

Hovedrådet er vel å være en god rollemodell for sine barn (f.eks snakke med dem, vise interesse for barna og dagen deres rundt middagsbordet. Istedet for å snakke skit om andre folk).

Ja, det krever litt av de voksne, det er sant, men kritisering av andre kan kanskje vente til barna har lagt seg? 

Å høre på kritikk av andre dag ut og dag inn kan skape automatisk dårlige holdninger hos barn. De tror jo gjerne det er slik man skal opptre rundt omkring?

Neith
NeithInnlegg: 18598
27.05.16 00:43
LaCangura: Her var det mye på lista som ikke er mobbing. Det er faktisk slik at også vi voksne misliker personer og kan være sterkt uenig med andre personer. Noen latterliggjør vi når vi kommer hjem, fordi de er latterlige.

Jeg tror de fleste av oss gjør det meste av dette, i løpet av en uke. Jeg gjør mye hjemme, som jeg ikke gjør ute blant folk. Og enkeltes holdninger og oppførsel fortjener å bli latterliggjort, dersom jeg ønsker å markere at DETTE, kjære barn, er IKKE sosialt akseptabelt i vårt hjem.

Phronesis
PhronesisInnlegg: 997
06.09.16 21:44

Bevisstgjørende tiltak er alltid velkommen. Mobbing har en kilde og en legitimitet i noe. Dette kan like gjerne være foreldres oppførsel og holdninger som barna er skremmende gode til å fange opp. Jeg kan ikke se noe galt i å sende ut et slikt brev. Dette betyr ikke at man skal bli paranoid og nervøs, men at man kan være litt mer bevisst når barna er der og kanskje gjøre det til tema dersom man skulle "drite seg ut", om ikke annet så for å forklare hvorfor pappa/mamma nå gjorde noe som ikke var bra. 

sanila
sanilaInnlegg: 34058
13.09.16 12:04
Neith: Og enkeltes holdninger og oppførsel fortjener å bli latterliggjort, dersom jeg ønsker å markere at DETTE, kjære barn, er IKKE sosialt akseptabelt i vårt hjem.

Du synes at latterliggjøring er en god rolle model?

Dette kan fint sammenlignes , med  når jeg hører noen synes at andre fortjener at ha det vondt. 

(Innlegget ble redigert 13.09.16 12:13)

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 29820
13.09.16 12:06
Tortro: I brevet til foreldrene ved skolen er det listet opp situasjoner der voksne påvirker barna negativt. 1. Sitter rundt middagsbordet og klager over en bekjents valg/ikke valg. 2. Ligger henslengt foran tv`n og kritiserer en deltager eller rollefigurs oppførsel. 3. Slapper av med mobil/nettbrett og negativt bemerker noens utseende. 4. Sitter med avisa i hånda og latterliggjør en med andre meninger enn deg selv. 5. Irriterer deg over en annen sjåfør i trafikken. 6. Himler med øynene over en nabo som gjør det du ikke liker. 7. Sier noe nedlatende om de med annerledes tro/rase/syn enn deg selv. 8. Baksnakker et annet familiemedlems økonomi, nyeste innkjøp eller valg av feriereisemål. 9. Tydlig viser med hele kroppen din at du misliker en annen person.

Har ikke unger, men ville definitivt syndet mot pkt 1, 2, 3, 4, 5, 7 og kanskje 8. I særdeleshet 4 og 7.

Neith
14.09.16 00:04
sanila: Du synes at latterliggjøring er en god rolle model? Dette kan fint sammenlignes , med  når jeg hører noen synes at andre fortjener at ha det vondt.

Ja, kan jo ta deg som et godt eksempel. Et menneske som med viten og vilje trigger til bråk med andre debattanter, for å sanke sympati hos de som ikke kjenner deg fra før av. Det er latterlig oppførsel. 

Neith
14.09.16 22:50

Det mest latterlige oppi det hele, er vel at Sanila selv klarte å gi tommel for innlegget. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg