Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bilferie/Kjøretur Nord-Norge-Finland-Sverige-Oslo

NYTT TEMA
Ann-Therese
Ann-ThereseInnlegg: 3
13.06.16 16:27

Hei! 

Vi skal kjøre nedover i sommer i fra Tromsø til Oslo. 
Jeg lurer på om folk har erfaring med så lange bilturer i fra tidligere? Evt også med barn i bilen.
- Hvor lang tid bør vi beregne nedover? 
- Sovetid på 7 timer i tillegg til pauser underveis er det nok? 
- Pauser / stopp på veien.. Beregna til rundt 6 timer(er det nok?) 

Det står i følge google maps at det vil ta ca 24 timer nedover. 
Men vi tenkte kjøreruta i fra Norge , igjennom Finland og kjøre nedover Sverige( E45) før vi krysser grensen til Norge igjen ved Årjeng /Ørje. 

Unga på 7 og 8 er vant med lange bilturer (14 timer en gang i mnd). 
Og alt av aktiviteter og underholding som DvD, kortspill, leker, tegnesaker osv det har vi :) Men kom gjerne med forslag til det også :D 

Håper på svar :D 
Mvh Ann-Therese

HYYYL
HYYYLInnlegg: 39892
13.06.16 20:54

Lydbøker (for barn) vil jeg anbefale :)
Kan lånes på biblioteket om man ikke ønsker å kjøpe.

Strandereng
StranderengInnlegg: 6280
13.06.16 22:08
Ann-Therese: - Hvor lang tid bør vi beregne nedover? 
- Sovetid på 7 timer i tillegg til pauser underveis er det nok? 
- Pauser / stopp på veien.. Beregna til rundt 6 timer(er det nok?)

Det er bedre å legge inn rikelig med pauser og sovetid, enn å tenke på hvor fort det skal gå.
Selv om dere er to sjåfører må begge få rikelig med søvn. 

Min søster og svoger alternerte med kjøringa fra Vesterålen. De skulle da sove i bilen. 
Svoger sovnet ved rattet i Steinkjertraktene, og hele familien med to barn våknet  nede i en grøft med en telefonstolpe over seg som hadde knust bilen. Hundre meter før, og de hadde kjørt utfor et stup.

Så beregn 7- 8 timers søvn, minst. 

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 4370
17.06.16 22:37

Høres ut som en grom ferie, dagevis med kjøring, maks 7 timer søvn og 6 timer pauser... flotte greier. 11 timer kjøring.

Hat ferie kalles det for barn.

Jeg har kjørt mye ferie med barn, og kjøre etappe I ferine på 11 timer ser jeg på som galskap.

Og barn på 7-8år skal ha mye mer en 7 timer søvn, dette er faktisk usunt for barn I den alderen.

Neith
NeithInnlegg: 18604
19.06.16 12:14
Ann-Therese: Sovetid på 7 timer i tillegg til pauser underveis er det nok?

Nei, jeg ville lagt inn overnatting med nok søvn, hvile og mulighet for fysisk aktivitet. Campinghytter er jo relativt billige, med nok av aktiviteter for barna.

God tur :) 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg