Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

trenger hjelp asap!

NYTT TEMA
alexanderdidriksen
alexanderdidriksenInnlegg: 1
08.08.16 23:17

Hei. Jeg er en 23 år gammel mann som er kommet oppi en spesiell men vanlig situasjon. Nu for akk en 2 måner siden fikk jeg ei nydelig datter med xdama. Siden datteren min kom til verden har jeg vert mye på besøk å har hatt datteren min mye til meg siden jeg har ei god tilknytning til datteren min. Hun tar ikke pupp, så hun får morsmelk erstatning. Hun er heller ikke avhengig av moren sin(Siden jeg har hatt hun mye til meg uten moren. Hun er rolig og sovner raskt så lenge det er lukt av meg. Vist hun er med andre er hun rolig så lenge jeg er til stede, men med en gang jeg går ut av rommet begynner hun å skrik og slutter når jeg kommer tilbake i rommet.) Vi har ikke skrevet unner på nå ordning enda.

Men vertfall. Problemstillingen er at jeg er selvfølgelig er ute etter og ha min egen datter mest mulig. Jeg har lyst å ha 50-50 ordning. Nå jeg selvfølgelig veit at jeg ikke får, men  jeg vill prøv på og få nærmest som mulig. Moren til barnet vill ha en ordning der jeg kun får ha barnet annen vær helg. Nå jeg syns er for lite. 

Jeg vill ha best mulig kjemi med moren ( beste for barnet), men jeg er redd for tar jeg det opp så blir helvete løs. Har prøvd å tatt det opp litt forsiktig, men det er som å tenn på bensin. Jeg ser at hele hun blir rød å kjemp for å prøv å holl sinnet inni seg ( enda jeg tar det så stille og rolig som jeg klar). Jeg har luftet at jeg er interessert og ta det opp med familievernkontoret. 

Største problemet er at jeg trur hun bare brukt meg for å få både barn og penger pga 14 dager etter jeg møtt hun, ble hun gravid. Da hun var 12 uker på vei slo hun opp med meg og rett før fødselen ble hun sammen med en kompis av meg. Hun har også klart og lurt vekk 38k ifra meg. Hun har ett barn ifra før av og er også student med 0 danning. Derimot jeg har utdanning og en middels god jobb og en leilighet. 

Spørsmålet er som følger:

Hvilken rett har jeg egentlig til barnet ?
Hva skal jeg gjøre?                                                                                                          

Er det noen som har vert i samme situasjon ? Og hvordan gikk det ?

Jeg takker og bukker for alle posestive svar :)

Men jeg beklager for for alle skrivefeil( jeg har lese og skrive vansker)  

(Innlegget ble redigert 08.08.16 23:19)

malhen
malhenInnlegg: 17428
09.08.16 20:31
alexanderdidriksen: Hvilken rett har jeg egentlig til barnet ?
Hva skal jeg gjøre?

Jeg regner med at du har delt foreldreansvar. Mener dette er automatisk så fort du har vedkjent deg farskapet. Om ikke så er det nærmest en formalitet å skaffe det. Mor kan ikke nekte delt foreldreansvar hvis det ikke er særlige grunner til det. 

Mor har daglig omsorg så vidt jeg forstår og da har du samværsrett. Normalt her er annenhver helg og en dag i uken. 

Om du ønsker delt bosted (50-50) må dette først og fremst ordnes dere i mellom. Da er et godt alternativ mekling på familievernkontoret som du har foreslått. Det er vel også mulig å ta det til et konfliktråd. 

Når det gjelder delt omsorg så kan du ikke ta det til retten. En rettsinstans vil ikke dømme barnet til å ha delt bosted. Alternativt da er å gå for full omsorg og at barnet har fast bosted hos deg. Det derimot er en lengre prosess og det skal nok mye til om du får gjennomslag for dette hvis det ikke er særlige grunner til det. 

Et problem er at det ikke er ønskelig å ta et barn ut av et hjem som fungerer i tillegg til at barnet er så lite at uttalerett ikke er et alternativ. 

Pappa1000
Pappa1000Innlegg: 1047
05.10.16 23:50
malhen: Mener dette er automatisk så fort du har vedkjent deg farskapet.

For ordens skyld! Det er automatisk felles foreldreansvar for samboende foreldre, ikke for fedre som har vedkjent seg farskapet.

Pappa1000
Pappa1000Innlegg: 1047
06.10.16 00:21
alexanderdidriksen: Jeg har lyst å ha 50-50 ordning.

Et godt råd: Ikke vær opptatt av hva du har lyst på, men hva barnet har bruk for.  Du undervurderer deg selv og ditt farskap om du tror at barnet ikke har bruk for deg.  Men å si 50/50 gir inntrykk av at det mer er dine egne behov som står i sentrum.  

Jeg mener at små barn opp til 3 år ikke bør være borte fra noen av foreldrene mer enn 2-3 dager om gangen.  Når din datter har en så tydelig tilknytning til deg, så burde det ikke være noe spørsmål om hennes behov for kvalitetstid med deg. 

I den fasen du er i nå, burde du ikke nevne 50/50, annen matematikk eller rettferdighetsorienterte argumenter.  Det skaper bare uro.  

Men tro meg, det er ennå mer truende for en mor å høre at du også er viktig.  Mødre tenker (eller føler) at de eier barnet, og enhver utfordring av dette er provoserende.  Det kan du se mange eksempler på her inne fra gamle tråder.  

Du bør argumentere med at din datter trenger å se deg med maksimum 2 dagers mellomrom for å få en god tilknytning.  

Etterhvert som barnet passerer 2-3 år bør du be om at samværene varer i minimum to dager for kontinuitet.  

Selv var jeg i lignende situasjon, og moren sier i dag, flere år senere, at hun er glad for at vi begynte med omfattende samvær så tidlig.  Dette fordi hun nå er like trygg hos begge foreldrene. 

Vi har trappet opp til ca halvparten av tiden.  

Når du får negative reaksjoner fra din eks, så er det viktig å vite om du bør sette grenser og konfrontere holdninger, eller om du bør holde en lav profil for å unngå konflikt. 

Holdninger om at du er irrelevant bør du konfrontere, men ikke på en aggressiv måte.  Du må tåle at piggene kommer ut når du forteller at din datter har behov for deg, trenger deg, osv..  Bare gjenta dette med passe jevne mellomrom  til hun ikke orker å gjøre motstand mer.  Da begynner hun å innse at du faktisk har rett.  

Å kreve 50/50 kommer du ingen vei med, men at din datter må få se deg (ikke du se datteren) oftere bør du etterhvert få gjennomslag for.  Opptrapping er en bedre løsning. 

Innen området små barn er det en stor internasjonal debatt. Stadig flere forskere mener det er viktig at far er mye mer med, og at omfattende overnattingssamvær er bra. Men det er noen gamle travere som fortsatt mener at far skal holde seg i bakgrunnen. 

Du kan søke på Richard Warshak og den såkalte "consensus report" eller forskerne Kelly&Lamb.  

malhen
malhenInnlegg: 17428
06.10.16 04:29
Pappa1000: farskapet

Stemmer. Etter en liten sjekk så var dette nytt fra 2006, men å få delt foreldreansvar er som oftest en enkel greie og det finnes et enkelt skjema for det. Samme skjema som samboererklæring som finnes på skatteetatens sider.

joplina
joplinaInnlegg: 58200
06.10.16 22:11
alexanderdidriksen: pga 14 dager etter jeg møtt hun, ble hun gravid.

Krev farsskapstest sier nå jeg

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg