Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Barnevernet

NYTT TEMA
toredahl-a
toredahl-aInnlegg: 1
29.08.16 12:44

Hei!

Vi er seks barnevernsstudenter fra HIL som lurte på om vi kunne få litt input fra dere lesere. Vi lurer på hva slags syn dere har på barnevernet her i Norge. Gjerne både positive og negative meninger.

Takk :-)

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 4420
30.08.16 19:25

Problemet med barnevernet, er at en skal altid godta avgjørelsene dems, ukritisk.

Og når noen setter seg i mot dem, så er det barnevernet som avgjør saken vidre, og selv politiet vil ikke overprøve eller eterforske eventuelle saker, uten å benytte seg av barnevernet selv under etterforskningen.

Og de absolutt færreste dommere i Norge vil sette seg i prøve mot barnevernet, om en sak skulle gå så langt.

Det er ingen tvil om behovet, men barnevernet tar for mange feil, til at vi skal være ukritiske til dem. Og hvordan politi og retten tar seg av saker når noen prøver å klage.

joplina
joplinaInnlegg: 58761
30.08.16 23:36

Jeg bare hater det når BV bruker barna som gulrøtter for at foreldre skal skjerpe seg... 

Er et par grelle eksempler fra mitt nærmiljø på slikt.  Ungene blir ødelagt av å måtte ta støyten som gulrøtter for foreldrene - og det blir ikke folk av dem. Stakkars barn- de hadde ikke nubb sjanse.

Når det er sagt så gjør BV mye bra også. Mange gode tiltak som "vekker foreldre" - og noen ganger skjærer de i gjennom og tar barna ut fra dysfunksjonelle hjem tidsnok  , slik at barna blir gitt en sjanse til en trygg, forutsigbar hverdag -  i deler av sin oppvekst  i det minste.

feiekost
feiekostInnlegg: 5096
28.09.16 01:29

Dere bør ha barnet som 1. prioritet. Ofte er sakene enveiskjørt, man snakker om barnet til foreldre og voksne fremfor å snakke med barnet personlig. Kommunikasjon, skape tillit og tro på det barnet sier om de forteller om traumatiske ting hjemme. Hvis det ikke skjer er det en svikt som barnet må betale for resten av oppveksten. Barnet er ikke en del av en papirbunke på kontoret. Barnet er en person som skal bli voksen og tjene landet, ha et normalt liv.

feiekost
feiekostInnlegg: 5096
28.09.16 01:31
Bill_Babba: Problemet med barnevernet, er at en skal altid godta avgjørelsene dems, ukritisk.
Og når noen setter seg i mot dem, så er det barnevernet som avgjør saken vidre, og selv politiet vil ikke overprøve eller eterforske eventuelle saker, uten å benytte seg av barnevernet selv under etterforskningen.
Og de absolutt færreste dommere i Norge vil sette seg i prøve mot barnevernet, om en sak skulle gå så langt.

Helt enig. I saker hvor Barnevernet forstår at de har gjort en stor tabbe, så vil de ikke innrømme det. Dermed går det prestisje i det.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
02.10.16 22:07
feiekost: Barnevernet forstår at de har gjort en stor tabbe, så vil de ikke innrømme det.

Er det  noe der er  kjent fra andre sammenheng , For eksempel  virker det til at være en stor del av kulturen

Debatt-tanten
Debatt-tantenInnlegg: 136
18.10.16 02:29

Det jeg har sett av BV-praksis, er sjokkerende.

Jeg har nylig hatt tilgode å være vitne til 2 omsorgsovertakelser, innen nær familie - begge på syltynt grunnlag. Og begge vel kvalifiserende til sjokk-oppslag i avisene.

Dette får både meg og bekjente til å tro, at det er skjulte motiver bak barnevernets handlinger, muligens av økonomisk art, og at påstanden om "barnets beste", bare er en floskel.

Nylig leste jeg i mediene om et barnevern som hadde gjort 4 omsorgsovertakelser for å dekke over et økonomisk underskudd.

Altså er det en del skjult korrupsjon som mistenkes her, selv om det ikke er meningen å slå alle under en kam.

Det er ihvertfall grunn for å reagere på barnevernets mentalitet, med tanke på hva slags stillings-annonse de legger ut: Her er det ikke "hjelp og omsorg" som er i fokus, men FART OG SPENNING!

Ja, du leste riktig!

All grunn for å sette barnevernet under lupen, men det som gjør dette så vanskelig, er den store taushetsplikten, som gjør at ingen konkrete saker blir belyst - om noen anklager BV for noe så sies det at man "har jo bare hørt den ene partens versjon". Dermed blir barnevernet aldri tatt på "fersk gjerning" for noe, da de på sett og vis gjemmer seg bak denne "tausheten". Dette igjen, gjør at de negative tingene forblir.

Så konklusjonen er, at det er mer enn nok som ikke stemmer med det norske barnevernet

Så trådstartere, for å si det rett ut: Av hensyn til egen popularitet ville jeg ikke valgt dette yrke eller denne satselinje om jeg var dere :) Medmindre dere går inn i det med sikte på å endre det norske barnevernet, og rense ut skitten virksomhet.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 55045
18.10.16 21:51
Debatt-tanten: Jeg har nylig hatt tilgode å være vitne til 2 omsorgsovertakelser, innen nær familie - begge på syltynt grunnlag. Og begge vel kvalifiserende til sjokk-oppslag i avisene.
Dette får både meg og bekjente til å tro, at det er skjulte motiver bak barnevernets handlinger, muligens av økonomisk art, og at påstanden om "barnets beste", bare er en floskel.

Hva vet du om hva som skjer bak lukkede dører, om det så er hos nær familie?

Jeg regner med at du har lest/hørt hvordan nær familie og naboer/kolleger reagerer hver bidige gang en mann tar livet av kone og barn, eller bare kona, eller bare barnet/barna.

Ingen har noensinne sett eller hørt at denne drapsmannen så mye som har krummet et hår på noen i sin familie, nei dette var uforståelig slik en hederskar han alltid har vært.
Og så vet vi at de aller fleste som dreper familien også har utøvd vold mot kone og barn over et lengre tidsrom. Dette er det forsket på.

Men for den del, det har enda ikke skjedd at nær familie, naboer eller andre har avdekket voldsbruk bak lukkede dører, eller seksuelt misbruk av barn. Så lenge ofrene ikke sier noe, så er det ingen som vet noe som helst, selv om noen kanskje burde sett.

Voldsbruk, alkoholmisbruk, annen rus og alt som vil holdes skjult, det holdes såpass skjult at få eller ingen oppdager det.

Folk ser ikke engang forsømte barn, som knapt får verken mat eller klær.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg