Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Burde det vært lov å slå barn

NYTT TEMA
Kistespiker
KistespikerInnlegg: 253
18.10.16 23:40

Jeg forholder meg naturligvis til loven og har aldri slått mine barn. Så er det avklart. 

Men husker selv fra barndommen at jeg både fikk meg en og annen ørefik, samt ris på rompa så det svei skikkelig engang også. 

Jeg fikk det naturligvis ikke ut av intet, men som konsekvens av det mine foreldre mente var ugrei oppførsel. Dette er lærdommer jeg har tatt med meg videre i livet. Ville denne lærdommen sittet like hardt med kun en pekefinger er det jeg egentlig undres over.

Husker også godt en episode hvor en fra klassen fikk en klaps rett over kinnet av sin far på skolen med begrunnelse for at han gjentatte ganger hadde vært ufin mot en av jentene på skolen. Et klaps fra far og så var han den snilleste gutten i det minste så lenge jeg gikk der sammen med han. 

En periode var jeg også svært så ivrig etter å sykle uten å ha hendene på styret. Mor advarte meg sikkert 100 ganger, men jeg måtte på skikkelig på trynet og kommende hjem med blod over hele meg før jeg hadde lært. 

I gjennom mitt liv så langt så har ofte lærdom vært forbundet med smerte og man lærer faktisk mye av det. Er vi i dag litt for snille med barna, og burde vi heller "slå" dem litt mer.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 54739
19.10.16 21:11
Kistespiker: I gjennom mitt liv så langt så har ofte lærdom vært forbundet med smerte og man lærer faktisk mye av det. Er vi i dag litt for snille med barna, og burde vi heller "slå" dem litt mer.

Jeg vet ikke om dette er det riktige spørsmålet, eller hva det riktige svaret er. Så skråsikker er jeg ikke.

Det jeg vet og er skråsikker på er at utviklingen har gått sin gang siden jeg fikk barn på sytti-og åttitallet. Om utviklingen har gått i riktig retning i alle ting som angår barneoppdragelse, tror jeg neppe.

På sytti- og åttitallet var fortsatt lønningene forholdsvis lave i forhold til utgiftene, det var få den gang som hadde råd til sydenreiser hvert år, det vanlige var campingferier dersom man ikke like godt ble hjemme hele ferien, eller reiste og besøkte slekta. Var like bra det også, ingen som ble mobbet av den grunn.

Babyer ble iført tøybleier som ble kokt rene på komfyren og skylt opp på badet, og siden tørket og brettet. Det fantes ikke papirbleier til de aller minste den gang.

Men det å koke bleier og annet barnetøy på komfyren medførte også at kjelen måtte bæres fra kjøkkenet til badet for skylling, og da var det viktig at det ikke var noen unge der man kunne snuble i. (Savner lukta av bleievasken....)

Ikke alle hadde helautomatisk vaskemaskin, det vanlige var en billig halvautomatisk som også virket av og til, det var langt viktigere for hustes herre og forsørger å få kjøpt farvefjernsyn enn å kjøpe en moderne vaskemaskin. Og oppvaskmaskin var toppen av luksus, da måtte i det minste husmora ha en heldagsjobb skulle man ha en slik.

Men heldagsstillinger var ikke til å tenke på for de som ikke hadde foreldre eller svigerforeldre som kunne være dagmamma. Barnehager for barn over tre år fantes ikke, svangerskapspermisjonen var tre måneder som siden ble fire måneder. Vi kunne derimot benytte oss av kortidsbarnehager fire/seks timer to eller tre dager i uka.

Så vi mødre ble husmødre på heltid noen år, enten vi ville eller ikke. Da tror sikkert mange at dette var et fritt og godt liv.

Vi unge husmødre ble selvsagt møtt med krav fra den eldre garde, huset skulle være rent og støvfritt til enhver tid, bleier og annet hvitt tøy skulle være kritthvitt der det hang i god orden på snora og viftet i vinden, og barna skulle alltid være veloppdragne. Man visste aldri når "inspeksjonen" kom på kaffe og hjemmebakst.

Å rydde bort duker, verdifullt krystall og nips, det gjorde ikke arbeidsomme mødre som ville skape gode hjem for mann og barn (i den rekkefølgen) mens barna var i den alderen at de begynte å reise seg og gå. Nei, man skulle knipse ungene på handa slik at det svei. Slik skulle ungene lære seg å ikke røre. Dette fungerte, jeg fulgte dette rådet. For selvsagt ville jeg skape et godt hjem og veloppdragne barn.

Den gang var det viktig å tidlig lære barna å leke alene, eller sammen med andre barn, vi mødre hadde virkelig andre ting å gjøre enn å leke med ungene, vi skulle strikke, vi skulle sy, vi skulle koke, plukke bær, og vi skulle bake og vaske, hugge ved og passe ovnene, måke snø, klippe gress og jeg vet ikke hva.

Dette gikk greit så lenge ungene var så små at de kunne ligge i senga si og pludre og leke for seg selv, så kunne mor rekke å gjøre unna tåfellinga på sokken hun holdt på å strikke før hun måtte ta opp for å stelle og gi mat.

Når de ble større var det viktig at mor hadde lært ungene forskjellen på riktig og galt, slik at mor fikk gjøre unna sine oppgaver mens ungen(e) lekte for seg selv. Jeg hadde aldri tid til å leke med barna, men jeg lot dem være med på ulike arbeidsoppgaver der de kunne bidra. De ble også tatt med på turer i skog og mark.

Noen ganger ble denne lærdommen preget inn i ungene på en litt hardhendt og svært fysisk måte. Men det ble forventet fra den eldre garde at vi unge mødre klarte å gi barna våre ris eller en ørefik når det trengtes. Det var bare slik det var.

Selvsagt fikk også ungene masse kos, selv om den eldre garde advarte oss med at slikt bare ville skape bortskjemte unger.

Nå har alle blitt så rike at vi knapt trenger å røre oss, mødre i dag kan leke og stelle og stulle med ungene sine dagen lang så lenge de har permisjon, hva annet skal de finne på i dagens lettstelte leiligheter/hus?

Gi dem en måned uten vaskemaskin og oppvaskmaskin, og de ble hjelpeløse.

Og hva de kunne stelt i stand med vedøksa tør jeg ikke engang tenke på, godt de har varmepumper og vannbåren varme, eller hva de enn varmer husene med.

Tøybleier vet de ikke hva er mens søppelberget vokser og vokser.

Duker på bord og benker er umoderne, og bøker og pyntegjenstander er det lite av i dagens minimalistiske hjem.

Så hvorfor skulle dagens foreldre i det hele tatt måtte bruke fysisk oppdragervold på sine barn for å lære dem rett eller galt, så lenge de har tid til å hele tiden leie barna rundt?

Jeg vet fortsatt ikke svaret eller spørsmålet på dette, jeg vet bare at mine ti barnebarn lever i en helt annen verden, lysår vekk fra den verden jeg var barn i, og som deres foreldre var barn i. Dette er fascinerende å følge med på. Spennende.

Heldigvis er min oppgave som bestemor å skjemme bort og være barnevakt når det passer slik. Og ellers være en tradisjonsbærer.

Det er rett og slett ikke samme verden nå og før, og derfor er ditt spørsmål ugyldig.

GARDSDATTRA
19.10.16 21:37
GARDSDATTRA: Nå har alle blitt så rike at vi knapt trenger å røre oss, mødre i dag kan leke og stelle og stulle med ungene sine dagen lang så lenge de har permisjon, hva annet skal de finne på i dagens lettstelte leiligheter/hus?

Jeg skal føye til at dagens foreldre bare kan gå på nærmeste kjøpesenter og der handle alt hva de trenger i overflod, pluss mye annet de ikke trenger, de kan kjøpe seg vaskehjelp og alt de trenger av klær.

De trenger ikke sitte oppe om natta for å få strikka ferdig gensere og sokker før vinteren satte inn. Vi kunne ikke kjøpe slike ting den gangen.

Forutsetningene for alt av oppdragelse har derfor endret seg radikalt, bare synd at dagens foreldre tror at vi deres foreldre også hadde det slik de, våre barn har det nå.

Mumm-Ra
Mumm-RaInnlegg: 663
29.10.16 08:55

"Den man elsker, tukter man", het det i gamle dager. Men sannsynligvis har tukten ført mer elendighet med seg enn noe annet.

Å slå et barn viser at makt gir rett, og oppleves som en krenkelse. Mulig mange foreldre mener at barn fortjener å bli slått, og kanskje har også barna gått langt over streken, men ofte er barn bare barn og fortjener ikke kjeft engang.

En hard og streng oppdragelse gir ofte lydige barn, og en ensom alderdom. Når barna blir voksne ber de nemlig foreldrene som krenket dem om å dra til helvete, om ikke i ord så i alle fall i handling, og bryter all kontakt. Husker at min egen far mente at disiplin var rette veien å gå. I dag har jeg null og niks kontakt med ham, og ikke vil jeg ha det heller. Ingen telefoner, ingen besøk, ingen brev, ingen julegaver etc. Skulle jeg få meg barn, kunne han sett langt etter besøk av barnebarn. For ham gikk toget for lenge siden, og skaden er uopprettelig.

Når foreldrene påfører barna frykt og smerte, ender de opp med barn som hater dem. Barn blir voksne en dag, og beholder de minnene de tilegnet seg under oppveksten. Tilgivelse er et ord uten innhold, kun brukbart om det handler om infantile prinsipper. Når du ser på barnet ditt, ser du en fremtidig voksen som en dag vil frigjøre seg fra deg og huske deg på sin egen måte. Foreldre som avvises av sine voksne barn oppfører seg ofte som uskyldige ofre, hvilket gir barna av foreldre som ikke er uskyldige ytterligere grunn til å ikke ha kontakt.

Kan man ikke gi avkommet en skikkelig oppdragelse uten å ty til vold, bør en kanskje vente litt med å få barn.

nattogdag2
nattogdag2Innlegg: 4612
30.10.16 23:15
Kistespiker: Er vi i dag litt for snille med barna, og burde vi heller "slå" dem litt mer.

Burde det være lov å slå barn?

Absolutt ikke. Vi slår ikke voksne (ektefeller, naboer arbeidskolleger osv), derfor fortjener barn desto større rettsvern mot det. 

Når kan vi slå? Selvforsvar til jeg si.

Du har mange gode resonnementer om før og nå. I dag er det klart - vi slår ikke barn og det burde ikke være lov å gjøre det. 

perchri
perchriInnlegg: 6880
05.11.16 08:50
nattogdag2: Burde det være lov å slå barn? Absolutt ikke. Vi slår ikke voksne (ektefeller, naboer arbeidskolleger osv), derfor fortjener barn desto større rettsvern mot det.

.Ordet "slå" virker vel skremmende, men la oss kalle det, å gi et barn "en killevink"   JA...når det kreves. Et barn som får en killevink,vet oftest hvorfor det vanker en killevink. Noen skrev,at det er en annen tid? Ja, det er det, men sviende smerte er akkurat den samme som i alle tider....svært ubehagelig, og setter en strek under barnets adferd og avstraffelse. Se rundt oss i dag, hvor unger terroriserer sine foreldre, som igjen står der som melsekker. Skolen hvor unger terrorisere lærerene....står fortsatt melsekkene der. Ingen dør av en sviende killevink.

nattogdag2
05.11.16 13:07
perchri: .Ordet "slå" virker vel skremmende, men la oss kalle det, å gi et barn "en killevink"   JA...når det kreves. Et barn som får en killevink,vet oftest hvorfor det vanker en killevink. Noen skrev,at det er en annen tid? Ja, det er det, men sviende smerte er akkurat den samme som i alle tider....svært ubehagelig, og setter en strek under barnets adferd og avstraffelse. Se rundt oss i dag, hvor unger terroriserer sine foreldre, som igjen står der som melsekker. Skolen hvor unger terrorisere lærerene....står fortsatt melsekkene der. Ingen dør av en sviende killevink.

Da godtar du en "killevink" når noen vil korrigere din oppførsel også, ikke sant? Fra ektefelle eller sjef som ikke liker oppførselen din feks. 

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 4370
08.11.16 18:35

Killevink eller slå, er ikke noen god løsning, ikke virker den så bra som du trur heller, fordi du må ta I litt hardere gang etter gang, helt til du gjør så vondt, at barnet slutter med det av frykt.

Det som hjelper, når barnet har gjort noe galt.

Er at du setter deg på huk (om barnet er så liten) holder han/hun let over skulderen (er det veldig galt som er gjort, gjerne begge skuldrene) Og det uten å holde, bare let trykk, ikke presse eller dytte.

Også forteller du hva so er gjort og at det er galt.

For da for det første opdager barnet at han/hun faktisk har gjort noe galt.

Det fine med en let hand på skulderen, når du star på huk foran barnet, er at så og si ALLE barn ser deg da rett I øynene.

Og dem hører på alt du sier, selv "ukjente" barn hører på deg da.

Og du kan snakke helt vanlig til barnet, og ha god kontroll.

Når barnet forstår hva som ble gjort galt vil barn som oftest snu seg vekk og prøver å ungå  se på deg, det er da du vet barnet har forstått.

Da ber du bare at barnet skal se på deg, dette kan sies på normal møte men gjerne bestemt og tydelig. Også ber du barnet om å fortelle.

Vi hadde ett barn som var høyt og lavt, antok adhd, men det stemte ikke som diagnose. Han var en litt ramp som vi var redde for å utvikles til en mulig mobber. Vi slo aldri, men hevet stemmen til han og forsøkte: mindre tilgang til Nettbrett fordi han gjorde noe galt. + mange andre metoder og tips en får rundt om.

Eneste som virket, var den beskrevete måten. Som så mange hevder er snilisme oppdragelse tull.

Men den virker. Ikke øyeblikkelig, det tar tid. Vi har fortsatt en gutt som nå og da gjør ett pek, og som missforstår andres skumping I lek. Men ingen tvil om dette virker. Ingen fare for gutten blir slik vi fryktet.

Det var aldri behov for "slå" eller "killevink" eller holde hardt med kraftig ordbruk, trusler med : Ingen Nettbrett på en uke O.L.

Vi følger dog vanlig anbefalt nettbrett, Tv, data  og elektronikk tid, som  I dag er 1,5T pr dag, inklusiv leksetid på dataen.

Jhinx
JhinxInnlegg: 3517
02.12.16 15:14

Vanskelig spørsmål. For her er det ikke sort og hvitt.

Alder på barnet spiller i stor grad inn. Den som gir barnet en ørefik også. Hvordan det gjøres. Hvorfor.

Men disiplinering er greit. Ikke bank/ris, men å ta en i nakken eller armen eller øret for den sags skyld skal ikke ta livet av noen.

MEN. At pappa tar frem beltet er IKKE ok. Eller kulturer der fysisk avstraffelse er normen er heller ikke ok.

I utgangspunktet skal man ikke være nødt til å bruke makt eller fysisk avstraffelse mot barn. Spesielt under 16 år. Men ungdom i 13-16 års alderen kan være både sterke og utspekulerte. 

Der er videoer på youtube der 15 åringer banker opp læreren sin mens medelever ler og filmer med mobilene. Læreren forklarer etterpå han måtte bare stå å ta imot. For dersom han la hånd på han så ville han bli arrestert og miste jobben. Skal være søkbart på google.

Men igjen, så er dette utrolig vanskelig å svare på. Har hørt om tilfeller der barnet har en sykdom der han ikke kan kontrollere sitt temperamant og banket jevnlig opp moren. Faren valgte at fysisk irettesettelse ikke var løsningen, så de var nødt til å tvangsflytte ungen til låst institusjon.

Så her er der mange faktorer som spiller inn.

En ting kan jeg si da. Selv om jeg ikke har tatt skade av de gangene jeg selv ble utsatt for fysisk avstraffelse(tror jeg), så husker jeg hver eneste en av dem. Og noen går nesten 25-30 år tilbake i tid.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
02.12.16 20:11
Jhinx: En ting kan jeg si da. Selv om jeg ikke har tatt skade av de gangene jeg selv ble utsatt for fysisk avstraffelse(tror jeg), så husker jeg hver eneste en av dem. Og noen går nesten 25-30 år tilbake i tid.

For at først  gjøre det klart, jeg er motstander av at slå barn, men det er gått så vidt at det at ta et barn i armen er det samme som vold, i noens øyne .

Og barn er forskjellige man kan ikke  ta en oppdrags metode og bruke den på alle barn.

Men noe er jeg jeg sikker på og det er at psykologisk vold, bruk av psykologisk eller mental makt kan være vel så ille som et rap i rumpen. Jeg tenker ikke på at grise banke her. 

Den Psykologisk  makt, kan være ignorering, kulde indirekte hint, manipulering , nedlatende tale om andre . Ikke  at forveksle med ikke at mene noe eller synes noe. Mye mer subtilt og mye vanskeligere at forstå for et barn.

Barn trenger ikke perfekte foreldre de trenger levende mennesker og de er ikke perfekte. 

(Innlegget ble redigert 02.12.16 20:16)

nattogdag2
13.01.17 05:34
perchri: Ordet "slå" virker vel skremmende, men la oss kalle det, å gi et barn "en killevink"   JA...når det kreves. Et barn som får en killevink,vet oftest hvorfor det vanker en killevink. Noen skrev,at det er en annen tid? Ja, det er det, men sviende smerte er akkurat den samme som i alle tider....svært ubehagelig, og setter en strek under barnets adferd og avstraffelse. Se rundt oss i dag, hvor unger terroriserer sine foreldre, som igjen står der som melsekker. Skolen hvor unger terrorisere lærerene....står fortsatt melsekkene der. Ingen dør av en sviende killevink.

Vanskelig å svare??

Ville du tatt i mot en killevink som korreks på din avvikende atferd??

whyme_c
whyme_cInnlegg: 986
13.01.17 18:01
nattogdag2: Ville du tatt i mot en killevink som korreks på din avvikende atferd??

Det ville han neppe. Selv kunne jeg tenkt å gitt en killevink til Putin: http://www.aftenposten.no/verden/Ikke-lenger-straffbart-a-sla-kone-og-barn-i-Russland-612928b.html

excon2
excon2Innlegg: 1879
13.01.17 18:09
GARDSDATTRA: Heldigvis er min oppgave som bestemor å skjemme bort og være barnevakt når det passer slik. Og ellers være en tradisjonsbærer.

Er så heldig at jeg er far til en gutt og to jenter. Aldri i verden om noen hadde fått meg til å legge hånd på ungene mine. Det finst mange andre måter å "straffe" på uten at det skal smerte fysisk.

Rome77
Rome77Innlegg: 7600
13.01.17 18:13

Hvorfor skriver du straffe i anførselstegn?

excon2
13.01.17 18:19
Rome77: Hvorfor skriver du straffe i anførselstegn?

Var det alt du lurte på?

Rome77
Rome77Innlegg: 7600
13.01.17 18:25

Ja

GARDSDATTRA
14.01.17 01:31
excon2: Er så heldig at jeg er far til en gutt og to jenter. Aldri i verden om noen hadde fått meg til å legge hånd på ungene mine. Det finst mange andre måter å "straffe" på uten at det skal smerte fysisk.

Jeg husker fra da Trond-Viggo Torgersen var barneombud at han innrømte å ha brukt fysisk vold mot sine barn, men den gang var det lovlig og kunne derfor sies offentlig.

Det jeg tror er at folk flest nå til dags er så velstående at de derfor er mer tolerante dersom ungene ødelegger verdifulle ting. Det er jo bare å kjøpe nytt.

Slik var det ikke før i tida, da fikk ungene lære på bakenden hva det kostet dersom de knuste/ødela noe av heimens eiendeler, eller gjorde annet galt.

Eller slumse med matforrådet i heimen, foreldre tolererte ikke kresne unger før. Tidligere var det bare dårlige foreldre som laget mat ungene kunne like, den gang måtte ungene smake på alt, under tvang. Det gikk alltid helt bra.

Før i tida var også naboer avhengige av hverandre, og derfor kunne ingen tillate unger i å ødelegge forholdet til naboene, slik det er nå. Vi har jo NAV.

Jeg mener det var bedre for både unger, nabolag og foreldre slik det var før, da unger risikerte ris dersom de gjorde noe galt.

(Innlegget ble redigert 14.01.17 01:33)

excon2
14.01.17 06:34
GARDSDATTRA: Før i tida var også naboer avhengige av hverandre, og derfor kunne ingen tillate unger i å ødelegge forholdet til naboene, slik det er nå.

Det der var vel kanskje det dummeste argumentet jeg kan huske å ha lest for å pryle ungene sine "forholdet til naboene". MTP all nabokrangelen i Norge, og ikke minst på bygdene, så må ungene være rene djevlene hvis det er de som står bak det. Nei, klarer man ikke oppdra unger uten at det skal ydmykes eller utdeles fysisk smerte, så er min påstand at da har man feilet fullstendig som oppdrager.

perchri
perchriInnlegg: 6880
14.03.17 20:03
Mumm-Ra: Å slå et barn viser at makt gir rett, og oppleves som en krenkelse.

...slett ikke. Som med hund..."smeller" det straks, skjønner selv den dummeste unge at dette var et resultat av hans/hennes handling. Det at ting svir litt, skader ingen, men setter et merke om hva som skjer ,dersom...............    En killevink ..kalltes det....en gang. Stakkars unger, de blir bortskjemte så det holder.

Mumm-Ra
Mumm-RaInnlegg: 663
16.03.17 02:42

Feil. Det oppleves som en krenkelse, og ødelegger forholdet til foreldrene. Et barn er ikke en hund, og selv hunder trenger rett oppdragelse. Og det går i siste instans også ut over foreldrene selv når barna bryter med dem i voksen alder.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg