Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fast samværsavtale eller ikke?

NYTT TEMA
Ikari_Warrior
Ikari_WarriorInnlegg: 2
27.10.16 10:53

For ca 2 år siden gikk jeg og mor til min 3 årige sønn hver til vårt. Siden bruddet har vi aldri hatt en fast samværsavtale for barnet.

Jeg jobber offshore 2 - 4 schedule hvor jeg jobber 2 uker og har 4 uker fri. Har gutten 2uker ++ av hver friperiode, men altså ingen fast avtale om dager, helger og slikt. 

Spørsmålet er dog om det beste for barnet er at man har en konkret avtale om faste ukedager, helger osv som man stort sett forsøker å følge?

Exen min og meg bor ganske nærme hverandre, kun ca 2min kjøring. Dette er noe vi har valgt bevisst med hensyn til barnet. I og med at vi bor såpass nærme hverandre, blir det relativt ofte slik at vi begge er med og leverer/henter poden i barnehagen uavhengig hvem som har han hos seg den respektive uken.

Comments anyone? :)

(Innlegget ble redigert 27.10.16 11:02)

puma1
puma1Innlegg: 18017
27.10.16 11:04

Mest mulig forutsigbarhet bør være bra både for foreldre og barn. Hvis det ønskelig med en viss fleksibilitet, så går det også an å få inn i avtalen. 

Ikari_Warrior
Ikari_WarriorInnlegg: 2
27.10.16 11:09

Takk for synspunkt, er i utgangspunktet enig med deg puma1. Uansett så vil jo barnets alder ha noe å si, forskjell på om det er 3 år som nå, eller om det er snakk om en 10 åring.

(Innlegget ble redigert 27.10.16 11:19)

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 4422
08.11.16 19:52

Vel, du jobber slik du jobber.

Vil ikke da en std. fast avtale, gå I konflikt, slik at du ikke vil ha mulighet til å følge den nå og da?

La oss si, en helg blir feil, du må jobbe. det var din helg med barnet og han er da 12år.

Og dette skjer kanskje 4 -6 ganger pr år, siden dere har fast avtale.

Det husker barnet som svikt.

Greier du og barne mor, ha en flytende avtale, hvor dere begge er fleksible, så får barnet dette med seg, og føler: siden far jobber nå til helgen, så blir jeg med pappa 2 hele uker fra neste uke....

Men dette forrutsetter att både mor og far er godt på lag.

Om mor ikke greier slik avtale, så må dere ha fast, og da må du jobbe med dine skift, slik at du får din tid med barnet.

Monzoon
MonzoonInnlegg: 1457
31.01.17 00:38

Så lenge dere bor såpass nærme, og dere har en ordning som passer for dere så ser jeg ikke hvorfor det skulle være behov for å avtalefeste dette. Det virker som du og mor har et godt samarbeid rundt dette og det er veldig bra. 

Dessverre vil nok barnet bli påvirket av en såpass ustabil situasjon ved at man bor forskjellige steder for når barnet er hos hhv mor eller far. Men da må man som foreldre sørge for at endringen blir minst mulig. Og det tror jeg ordningen dere har i dag vil være den beste løsningen. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg