Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor får barn felles svar på prøver?

NYTT TEMA
FOTBALLfotball
FOTBALLfotballInnlegg: 1710
28.10.16 19:46

Vet ikke om det er standard, men når jeg gikk i 4-7 klasse brukte læreren å gi oss tilbakemelding på prøver, ved å lese opp hvert enkelt navn, etterfulgt av karakter.  Vi fikk jo den rettede prøven tilbake likevel etter dette igjen. Hva er hensikten med dette da?

Usikker på hvilket tema dette passet best under.

jonas
jonasInnlegg: 27421
28.10.16 20:01

Elever får ikke karakterer før åttendeklasse så det du beskriver er sannelig ikke standard nei. 

FOTBALLfotball
28.10.16 20:04
jonas: Elever får ikke karakterer før åttendeklasse så det du beskriver er sannelig ikke standard nei.

Å få karakterer på PRØVER er vel normalt 4-7klasse, men det var jo ikke det jeg lurte på

jonas
jonasInnlegg: 27421
28.10.16 20:10

Nei, det er ikke vanlig å få karakterer på prøver på barneskolen. 

FOTBALLfotball
28.10.16 20:54
jonas: Nei, det er ikke vanlig å få karakterer på prøver på barneskolen.

Sannelig.  Vi ble virkelig misbrukt. 

sanila
sanilaInnlegg: 34058
30.10.16 12:35
FOTBALLfotball: Vet ikke om det er standard, men når jeg gikk i 4-7 klasse brukte læreren å gi oss tilbakemelding på prøver, ved å lese opp hvert enkelt navn, etterfulgt av karakter. Vi fikk jo den rettede prøven tilbake likevel etter dette igjen. Hva er hensikten med dette da?

Jeg undrer meg over at man leser opp karakteren, ikke at man gir karakter.

Men  hva skulle begrunnelsen for at lese opp karakteren være?

Hvor lenge siden er dette?

FOTBALLfotball
30.10.16 16:59
sanila: Jeg undrer meg over at man leser opp karakteren, ikke at man gir karakter. Men  hva skulle begrunnelsen for at lese opp karakteren være? Hvor lenge siden er dette?

Jeg er også mest nyfiken på begrunnelsen for at man leste opp karakteren.  Derfor jeg startet tråden.

1999-2002

sanila
30.10.16 18:42
FOTBALLfotball: Jeg er også mest nyfiken på begrunnelsen for at man leste opp karakteren. Derfor jeg startet tråden.
1999-2002

Ja det kan du si. jeg kunne uten problemer finne forskjellige grunne.  Men ingen av de er gode   nok, til at forsvare slikt, synes nå jeg, Men jeg garantere at mange har vært ute for større misbruk , så  ikke gjør det  mer enn det  er.

Hvor gammel var læreren?

(Innlegget ble redigert 30.10.16 18:44)

fedda1
fedda1Innlegg: 4664
30.10.16 19:37
FOTBALLfotball: Jeg er også mest nyfiken på begrunnelsen for at man leste opp karakteren. Derfor jeg startet tråden. 1999-2002

Det var vanlig tidligere og, både på folkeskolen, ungdomsskolen og på det vi kaller for videregående i dag. Motivet var nok å fremheve de beste og trøkke ned de dårligste. Men de ville nok selv ha sagt at det var for at de dårligste skulle kunne få noe å strekke seg etter og at de beste skulle få anerkjennelse elller noe lignende MIG!

Gruppearbeide er 'tingen' og nesten alle forskningsgjennombrudd skjer i gruppearbeide/teamwork. På lavere nivåer fordrer selvsagt dette at man klarer å få alle elevene motiverte, slik at ikke én person gjør alt arbeidet.

FOTBALLfotball
30.10.16 19:51
sanila: jeg garantere at mange har vært ute for større misbruk , så  ikke gjør det  mer enn det  er. Hvor gammel var læreren?

Startet tråden av nysgjerrighet på hensikten med dette. Ikke for å se om vi hadde krav på noen form for godtgjørelse. Den samme læreren har gjort langt verre ting en dette, men til forandring så viste jeg ikke hvor dette lå i forhold til loven.

Læreren er født i 45, så 54-57 blir det vell i den perioden.

FOTBALLfotball
30.10.16 20:08
fedda1: Motivet var nok å fremheve de beste og trøkke ned de dårligste. Men de ville nok selv ha sagt at det var for at de dårligste skulle kunne få noe å strekke seg etter og at de beste skulle få anerkjennelse elller noe lignende

Vist jeg husker riktig, så var en av konsekvensene at ingen ville være aller best eller dårligst.   Ingen vil være den personen som konsistent får "ros". Samtidig så føles det nedverdigende/flaut at hele klassen får vite at alle andre har behersket prøven bedre en deg.

Så jeg tror ikke man med sikkerhet kan si at det psykososiale miljøet ble verre, men heller at alle indidvidene syns dette var ekkelt. Vist det ga mening.

sanila
30.10.16 20:23
FOTBALLfotball: Ikke for å se om vi hadde krav på noen form for godtgjørelse.

Jeg hadde ikke vært i nærheten av at tenke den tanke. I det tilfelle.

fedda1
fedda1Innlegg: 4664
30.10.16 22:16
FOTBALLfotball: Vist jeg husker riktig, så var en av konsekvensene at ingen ville være aller best eller dårligst.

Ja, den effekten var det hos oss også, når du nevner det. Men det var to-sidig;På den ene siden ville man for guds skyld ikke fremstå som en nærd, en som leste&jobbet med skolearbeidet. Men på de andre siden var det selvsagt kjekt å gjøre det bra. Ingen likte å gjøre det dårlig, selv om noen kanskje forsvarte seg og - lot som.

De som var mest ansett var - og er kanskje for det jeg vet, de som hjalp andre - uten å blære seg. Vi hadde en i vår klasse og jeg kjente til en annen, en som en av lærerne våre fremhet som 'den beste eleven han noensimnne hadde hatt';Han var flinkere til å hjelpe de elevene i klassen hans som slet, enn han selv var! Men, hun ble jordmor. En annen jeg kjente gikk ut av maskinistskolen med de beste karakterene som var oppnådd der og han ble barnehageassistent. Folk har selvsagt frihet til å velge det de vil, men jeg synes tidvis det er dumt - når de var slike talenter. På den andre siden kjente jeg en som var blant norges beste guttespillere i fotball. Men han ble rusmisbruker og ruste bort sitt talent. Selv om ingen forsøkte IKKE å være flinke i fotball.

Strandereng
StranderengInnlegg: 6474
30.10.16 23:22
jonas: Elever får ikke karakterer før åttendeklasse så det du beskriver er sannelig ikke standard nei.

Nei, dette var merkelig. 
Det har ikke vært gitt karakterer på barnetrinnet på femti år. 
Før det opp til 1960 ga man karakterer fra fjerde klasse, men det ble det slutt på.
Karakterer blir først gitt på ungdomsskolen.

Opplesing av karakterer har jeg ikke hørt om før nå. Det er ikke vanlig praksis verken på ungdomstrinnet eller på videregående. 

Så dette var helt "utenfor standard"

FOTBALLfotball
31.10.16 19:04

Jeg stiller  flere skolerelaterte spørsmål her, da de ikke er en egen tråd verdig.

Kan man nekte elever å drive med fag, mens resten har undervisning?  Da mener jeg at "svake" elever som vil jobbe med skolerelatert arbeid, tvinges til å holde på med hobbyer fordi dette vistnok skal være bedre.  Greit nok vist eleven går med på denne timouten, men vist han/hun helst vil jobbe med ett eller annet faglig opplegg?

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 4422
08.11.16 19:27
FOTBALLfotball: Kan man nekte elever å drive med fag, mens resten har undervisning? Da mener jeg at "svake" elever som vil jobbe med skolerelatert arbeid, tvinges til å holde på med hobbyer fordi dette vistnok skal være bedre. Greit nok vist eleven går med på denne timouten, men vist han/hun helst vil jobbe med ett eller annet faglig opplegg?

Svake elever, er ofte svake fordi dem har problemer med samarbeid.

Derfor blir hobbyer en god virkemåte for samarbeid trening, da dette også settes I noe mindre grupper.

Så denne delen av undervisningen, gir som oftest barnet beddre mulighet for de vanlige skolerelaterte arbeid.

eks: 1 og 2 klasse, barn sliter med lese skrive, settes I grupper for studering I skrive og lese, det utvikles irritasjon og frustrasjon hos barnet, barnet lærer ingenting, barnet viser fortsatt intresse og ønsker for disse fagene, siden de absolutt fleste barnaa virkelig ønsker å lære seg lese og skrive.

3klasse, henger fortsatt etter, blir satt til smågrupper med hobby baserte oppgaver, 3 måneder senere. Barnet både leser og skriver I tråd med klassen og er på vanlig nivå for 3 classing 3 måneder I skole året.

Så bra er den læreformen for "svake" barn.

(Innlegget ble redigert 08.11.16 19:28)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg