Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mor svindler NAV

NYTT TEMA
Papa_NN
Papa_NNInnlegg: 2
15.02.17 11:40

Hei.

Jeg har alene omsorgen for barn jeg har med min eks.

Hun har bodd sammen med sin samboer i minst 4 år nå, og de har ett barn sammen.

Hun nekter for at de er samboere, og oppgir både til meg og NAV at hun er alenemor.

Jeg har tipset NAV om dette flere ganger, men det virker som NAV ikke tar det på alvor. 

Samtidig leser jeg stadig om alenemødre som har blitt dømt i tilsvarende saker.

Jeg har gitt opp å ta dette opp med det lokale NAV kontoret. Der blir jeg bare møtt med "huff, det er ikke bra".

Derfor har jeg forsøkt å tipse NAV kontroll flere ganger men de klager på manglende ressurser.

Er det noen som har opplevd tilsvarende?

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 4823
17.02.17 13:28
Papa_NN: Er det noen som har opplevd tilsvarende?

Rart du ikke har fått svar.

Jeg er ikke skilt. men veit att veldig mange skilte, eller fedre som ikke bor med barnets mor, opplever akkurat det du beskriver.

Dette er nok mer normalen, blant alenemødre.

Vi leser til stadig i aviser og media om disse alenemødrene. Men på nesten alle bilder i slike media blogger, så sitter alenemor med barnet sitt, og en voksen mann, som ofte ikke engang blir sagt noe om, ikke engang navnet dukker opp.

Neith
NeithInnlegg: 18655
17.02.17 21:12
Bill_Babba: Dette er nok mer normalen, blant alenemødre.

Er dette din personlig oppfatning, eller sitter du på reelle tall? 

Bokvarv
BokvarvInnlegg: 2261
17.02.17 21:18

Hun er kvinne derfor er det greit for henne, derimot hadde det vært deg i situasjonen

Neith
NeithInnlegg: 18655
17.02.17 21:21
Papa_NN: Derfor har jeg forsøkt å tipse NAV kontroll flere ganger men de klager på manglende ressurser.

Har du fått det som svar per brev??

Her står det hvordan NAV kontroll går fram når de undersøker.

Og her hvordan politiet jobber.

Kanskje er de på saken?

(Innlegget ble redigert 17.02.17 21:25)

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 4823
18.02.17 13:36
Neith: Er dette din personlig oppfatning, eller sitter du på reelle tall?

Siden det er så få som blir tatt for dette, så finnes det ingen tall.

Men når en er forum søker som jeg og de fleste andre her på vgd, så leser vi 1000 vis av alenemor situasjoner, som har samboer.

Men så lenge dem har samboer, så er dem ikke alenemor.

Likevel så håves det inn midler som om dem er alenemor.

Og min arbeidsplass, er enorm stor. Og siden jeg lett skravler med alle, så har jeg fanget om enormt mye av dette her også.

Det verste med det at mange gjør slikt, er at de alenemødrene, som virkelig er alenemor, får samme stempel. Men i alle disse forumene, så merkes det at disse, er dem som ikke skriker og hyler eller prøver med angrep og videre masse forsvar for hva dem gjør eller er.

Tullekoppen
TullekoppenInnlegg: 7051
18.02.17 22:04
Papa_NN: Jeg har tipset NAV om dette flere ganger, men det virker som NAV ikke tar det på alvor.

Hvordan går dette ut over deg?

Papa_NN
Papa_NNInnlegg: 2
19.02.17 12:25

Det påvirker min økonomi. Mor betaler mindre bidrag enn hun skal.

pooo
poooInnlegg: 2085
08.03.17 23:38
Papa_NN: Hei. Jeg har alene omsorgen for barn jeg har med min eks. Hun har bodd sammen med sin samboer i minst 4 år nå, og de har ett barn sammen. Hun nekter for at de er samboere, og oppgir både til meg og NAV at hun er alenemor. Jeg har tipset NAV om dette flere ganger, men det virker som NAV ikke tar det på alvor.  Samtidig leser jeg stadig om alenemødre som har blitt dømt i tilsvarende saker. Jeg har gitt opp å ta dette opp med det lokale NAV kontoret. Der blir jeg bare møtt med "huff, det er ikke bra". Derfor har jeg forsøkt å tipse NAV kontroll flere ganger men de klager på manglende ressurser. Er det noen som har opplevd tilsvarende?

Dessverre viste tallene fra 2016 (som årene før) at alenemødre er den gruppen i Norge som står for den største delen av svindelen av NAV.

Catja
CatjaInnlegg: 2
09.03.17 22:39

Jeg er alenemor med 2 tenåringsbarn, har en kjæreste som bor i sitt eget hus, og som ikke betaler noe hos meg. Han har sine barn og sitt hus og betaler sine regninger, jeg har mine og mitt hus, og er alenemor både praktisk og økonomisk.

Dvs at jeg alene betaler for mitt hus, mine barn, mine barns moped og bil og førerkort og absolutt alt annet de behøver av mat, forsikringer, klær m.m

Jeg er 50% ufør pga MS, noe jeg har hatt siden 1997.

Barnas far har kanskje barna på middagsbesøk 2-3 ganger imnd, han betaler ingenting for de, men han har skattefradrag for omsorg for ett barn, selv om han ikke har barna noenting og ikke betalar bidrag. Jeg har mistet mitt barnetillegg i min uførepensjon fordi han er oppført med den yngste og jeg den eldste som ikke får barnetrygd lengre. Så jeg får ingenting, hverken barnebidrag, barnetrygd, eller noen annen form for støtte fra noen.

Men jeg har jo en "fet" uføretrygd på drøye 9000 i mnd og 50%butikkjobb og en ganske så allvarlig sykdom.

Jeg inviterer hvem som helst till å komme og leve i mine sko en måned!!! så skal dere få se hvor "fett" det er å være ufør og alenemor!!

Ja det finns dritt der ute som misbruker systemet, det kommer det alltid til å være.

Men så finnes alle vi andre også, som virkelig sliter, som ikke har vært hos frisør på 2 år, som leter etter "kort dato" mat som er til halvpris, som knakk en tann i påsken ifjor men ikke har penger til tannlegen. Jeg og ungene har hverken vært på juleferie, vinterferie, påskeferie, høstferie på flere år. Men vi har ett hus vi eier, vi har hverandre og er takknemlig for det. Mine barn er utrolig fornuftige unger som aldri har klaget og sammen klarer vi det meste.Jeg er glad for hver dag helsa holder og er nesten villig til å be i håp om at bilen holder noen år til for ryker den så må jeg begynne å sykle. 

Og nå skal visst mine barns far flytte 17 mil bort fra ungene som han sjelden ser. Jadda, jeg valgte selv å skille meg og skal vel tåle alt. Men ungene valgte aldri å skille seg fra pappan sin, det er det han som har valgt.

Sjekk opp hvor mange fedre som ikke betaler bidrag!

Sekk opp hvor mange fedre som har valgt å IKKE ha samvær med sine barn. 

Sjekk opp hvor mange alenemødre som lever på minimumsnivå mot hvor mange alenepappaer som gjør det samme!

Jeg er stolt av hva jeg klarer og nekter å la meg trykke ned av andres nedverdigende kommentarer og meninger. Jeg er stolt! for jeg klarer meg selv og er ikke til belastning for noen, men jeg er sliten, jeg er redd, jeg er syk, men kommer aldri noengang til å gi opp!

malhen
malhenInnlegg: 18666
16.03.17 13:44
Catja: Barnas far har kanskje barna på middagsbesøk 2-3 ganger imnd, han betaler ingenting for de, men han har skattefradrag for omsorg for ett barn, selv om han ikke har barna noenting og ikke betalar bidrag. Jeg har mistet mitt barnetillegg i min uførepensjon fordi han er oppført med den yngste og jeg den eldste som ikke får barnetrygd lengre. Så jeg får ingenting, hverken barnebidrag, barnetrygd, eller noen annen form for støtte fra noen.

Her har du virkelig tapt mye penger. Og dette kan du nesten takke deg selv for. Det er kjipt å ha lite råd, være syk og så vidt få endene til å møtes og all ære til deg for at du får det til selv om det er slitsomt. Men her har du en del å hente økonomisk som kunne lettet hverdagen en god del. Du mister 1800 kroner i måneden på barnetrygd og sikkert minst 4 tusen i måneden i barnebidrag. Altså nærmer du det tapte inntekter som tilsvarer 2/3 av din uføretrygd. Her burde du kanskje vært tøffere med kravene?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg