Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Barnebidrag etter fylte 18

NYTT TEMA
axelstigum
axelstigumInnlegg: 2
01.04.17 10:41

Min sønn har søkt om barnebidrag etter fylte 18. Nav har regnet ut at jeg slipper å betale for jeg tjener for lite.  Min sønn mener jeg bør betale uansett. Min sønn gidder ikke å ta seg sommerjobb og han gidder heller ikke hjelpe meg med forefallende arbeid når han er hos meg.  Jeg har arvet en del penger etter mine foreldre men synes at en gutt på 19 år må begynne å ta litt ansvar over sin egen økonomi før han får noe fra meg.  Jeg blir glad for andres syn på dette.

puma1
puma1Innlegg: 18753
03.04.17 00:42

Leser bare at relasjonen mellom dere ikke er god. Noe som bør jobbes med? Siden han for alltid vil være sønnen din?

Ellers er jo forsørgerplikten der uansett. Men den går kanskje ut nå. Hvis han blir ferdig med videregående denne våren?

Stenia
SteniaInnlegg: 2335
03.04.17 01:21
axelstigum: Jeg har arvet en del penger etter mine foreldre men synes at en gutt på 19 år må begynne å ta litt ansvar over sin egen økonomi før han får noe fra meg. Jeg blir glad for andres syn på dette.

Bli enig om hva slags type arbeid han må gjøre hos deg, for et passende beløp. Eller tving ham til å flytte.

kytec
kytecInnlegg: 29627
03.04.17 01:30
axelstigum: Min sønn har søkt om barnebidrag etter fylte 18.

Dersom "barnet" fortsatt går på videregående skole så er du forplikta til å betale ca 6000 kr i mnd til "barnet" er 24 år. 

Forutsatt at du har normal inntekt. 

Har ein kjenning som var ute for det.

Etter samvittighetsfullt å ha betalt bidrag i 18 år var han ikkje spesielt blid. 

sip
sipInnlegg: 1
05.04.17 13:55

Hei!

Man er ikke forpliktet til å betale 6000 kr pr mnd.

Det er to ting som avgjør om hvor mye man skal betale i bidrag. 

1) inntekt.  2) samvær.

Har man samvær, skal bidraget reduseres.

Dersom ungdommen er over 18 år kan denne søke foreldene om bidrag så lenge det går på videregående skole, inn til 24 år.

Jeg vil på det sterkeste anbefale å unngå Nav i en slik setting. En bør forsøke så langt som råd er å komme frem til avtaler som begge parter kan leve med.

puma1
puma1Innlegg: 18753
05.04.17 14:17
sip: inn til 24 år.

Hvor kommer dette med 24 år fra? Har aldri sett noe om dette i lov eller forskrift. https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/hovednr.55-nr.2-68-kor-lenge-fostringsplikta-varer

Neith
NeithInnlegg: 18656
06.04.17 11:52
axelstigum: Jeg blir glad for andres syn på dette.

Jeg, "alenemor" til to voksne barn, spytter fortsatt i store beløp enda de går på universitet. Det er rett og slett for å hjelpe til. Jeg ønsker at de skal fullføre utdannelsen sin, gjøre det bra, uten å måtte jobbe alt for mye utenom. Alle som har fullført, vet at både videregående og høyskole/universitet kan være tøft med jobb utenom. 

Hjelper de til hjemme? Neh... Men det gjorde heller ikke jeg på den alderen. Til gjengjeld har jeg et veldig godt forhold til døtrene mine, som kommer og snylter på maten i kjøleskapet så ofte de kan. Og det gjør meg lykkelig :) 

(Innlegget ble redigert 06.04.17 11:53)

Neith
06.04.17 11:56
kytec: Etter samvittighetsfullt å ha betalt bidrag i 18 år var han ikkje spesielt blid.

Kanskje "noen" bør slutte å tro at barna de har satt til verden, ikke trenger sine foreldre etter fylte 18 år. 

Referee799
Referee799Innlegg: 6679
07.04.17 13:14
Neith: Kanskje "noen" bør slutte å tro at barna de har satt til verden, ikke trenger sine foreldre etter fylte 18 år.

Har aldri forstått meg på de foreldrene som har et slikt intenst ønske om å slutte å være forelder når avkommet er 18 år. Både mine foreldre og svigerforeldre opptrer som foreldre ennå og bidrar fra tid til annen med noen kroner til konkrete ting, selv om både jeg og fruen er 40+, fordi de har råd til det og gjerne vil! OG fordi det gavner deres barnebarn (kanskje det viktigste av alt har jeg forstått).

Neith
07.04.17 16:17
Referee799: Både mine foreldre og svigerforeldre opptrer som foreldre ennå og bidrar fra tid til annen med noen kroner til konkrete ting, selv om både jeg og fruen er 40+,

Ikke sant... De fleste foreldre gir litt nå og da. Man ønsker jo bare "barna" sine godt.

Klikk for å gå tilbake til toppen