Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reisekostnader ved samvær

NYTT TEMA
Geor68
Geor68Innlegg: 5
26.04.17 09:46

Hei

Etter rettsforlik i 2015 har eg nå den daglige omsorgen for 3 barn. Barna feiser med fly kvar 3.helg og det står i rettsforliket at far bet. utreise og mor retur reiser. Barna reiser aleine med ass. fra flyselskapet.

Detta er ein stor utgiftpost og øko.belastning  for meg....... ja, eg kunne / skulle ha protestert den dagen i Tingretten, men eg såg ikkje / oppfatta ikkje konsekvensane der og da den dagen.

Er er i dag på overgangst. og vil nok bli det ei stund pga barn med spesi. behov. Eg  bur  aleine med barna. Barna er 13, 12  og 9 år.

Eg veit ikkje om mor jobber eller om ho er på arbeidsavkl.penger. Ho er gift. Eg veit at den nye mannen hennes har inntekt over 500 000 i året.

Det står i norsk lov at reisekost. ved samvær skal rekn. ut etter inntekter.

Spørsmåla er da : Kan / skal mannen til  X  sin inntekt leggast til grunn for utrekning av reisepenger ?

Kan Fylkesmannen overprøve Tingretten sin dom ?

Er det andre som har liknande historier eller råd / tips til ka eg kan gjøre ?

Takk for svar.

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5080
22.06.17 09:51

Det følger av barnelova § 44 at hovedregelen er at reisekostnader ved samvær skal dekkes proporsjonalt av foreldrene etter inntekt. Det er bare mors og fars inntekt som er relevant, nye partneres inntekt kommer ikke i betraktning. Din eks' nye mann og hans inntekt får ingen betydning.

For at en avgjørelse om reisekostnader skal endres må det enten inngås ny avtale (krever enighet mellom foreldrene), reises sak for fylkesmannen (krever enighet mellom foreldrene, eller at det gjelder barn over 15 år), eller reises ny sak for tingretten.

Det er ikke uvanlig i slike saker at foreldrene utveksler sine respektive skatteoppgjør/ligningsattester for å avklare om det er endringer i inntektsforholdene som bør føre til endring av samværskostnadene.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg