Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Barnebidrag

NYTT TEMA
jensmaslaksen
jensmaslaksenInnlegg: 2
06.06.17 12:14

Hvorfor må jeg jeg betale mer bidrag når jeg går videre med ny dame og når ho x sin nye mann ikke har noe å si ? Bare når jeg går videre da ble det doblet fra 3300 til 6700.Kan vel ikke stemme ?

Neith
NeithInnlegg: 18656
06.06.17 22:48

Skriv det hele en gang til, bare litt mer forståelig. 

enfarskamp
enfarskampInnlegg: 15
14.06.17 16:41

Jeg forstår spørsmålet utmerket godt.

Du spør, hvorfor øker bidraget over natten i det øyeblikket du får nya samboer. Det er fordi lovverket er på tryne. NAV skal, når bidraget fastsettes, IKKE vurdere bidragsmottakers behov eller økonomi. De skal kun vudrere bidragspliktig sin evne til å betale. (Rettferdig, ikke sant?)

Når du får en samboer, da har du brått en å dele utgiftene dine med. Da endres satsene (kalles sjablongsatser) til et mye levere beløp. Da er dere to om husleien, og nav lar deg da beholde 5260 kr / mnd til husleie, mot 8200 ca når du er enslig. Liknende skjer med strøm og mat. Følgelig har du mulighet å betale mer i bidrag.

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5081
22.06.17 09:45

Fordi et barnebidrag fastsettes ut fra fire prinsipper:

- Barnets underholdskostnad (et beløp som varierer med alder)
 - Foreldrenes (netto) inntekter som en proporsjonal del av totalen
 - Visse maksimumsgrenser for hvor mye som må betales
 - Fradrag for samvær

Når du flytter sammen med noen går din nettoinntekt opp fordi du har mindre livsoppholdskostnader som kan trekkes fra i nettoinntekten. Forutsatt at mors inntekt er uendret vil din proporsjonale andel av deres totalinntekt gå opp, og din plikt til å dekke barnebidraget øke tilsvarende.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg