Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dagens Ungdom, en skam for samfunnet

NYTT TEMA
Showrig
ShowrigInnlegg: 182
10.01.04 16:58
Respekt, moral, lov og orden har tydligvis forsvunnet helt ut av hverdagen til ungdommene. Vi snakker om aldersgruppen 11-17 år som er den største gruppen med respektløse ungdommer.

Hva har skjedd med samfunnet og norges ungdom?

Man leser i i aviser om fjortisser som ligger overstadig beruset ute på torget i helgene, slåsskamper, vold, overgrep, osv.

De gir faen i alt. Og ingen setter en stopper for dem.
Ikke engang foreldrene makter å prøve å ha kontrollen over sine villstyrlige ungdomer.

Har vi gitt opp alt? Vinner ungdommen over foreldrene? Virker ikke støtteapparatene? Barnevernet?

Er det bare jeg som ser dette? Vil gjerne ha andres meninger!!!

Hilsen
Showrig
b1rg1r
b1rg1rInnlegg: 694
10.01.04 19:33
du kan fan ikke si at jeg er en skam for sam funnet ass!!

\\#######//

//#######\\
tikk
tikkInnlegg: 26779
10.01.04 20:43
Pendelen er i ferd med å svinge tilbake. Om 5- 10 år vil den "frie" oppdragelsen være forkastet og man vil få en strengere oppdragelse både i hjem og skole. Alternativet er degenering og undergang, som vi ser klare tendenser til nå.
Draykko
DraykkoInnlegg: 1148
10.01.04 20:44
Jeg er ganske enig med Showrig. Jeg tror vi trenger mer disiplin inn i skolen. Sånn som det er nå er det nærmest elevene som har kontroll over lærerne, og ikke omvendt.
Norske barn og ungdommer er rett og slett vant til å bli satt i høysetet. Respekten for voksne er ikke tilstede, og det er foreldrenes "frie oppdragelse" som må ta hovedskylda for det.
Barn trenger klare grenser, ellers går det galt, og det er det i ferd med å gjøre i Norge i dag.
Vebjørn
VebjørnInnlegg: 19882
11.01.04 00:30
Showrig skrev:
Respekt, moral, lov og orden har tydligvis forsvunnet helt ut av hverdagen til ungdommene. Vi snakker om aldersgruppen 11-17 år som er den største gruppen med respektløse ungdommer.
Ugress
UgressInnlegg: 7122
11.01.04 17:04
Sant som du skriver Vebjørn. Tror nok heller det er hele samfunnet som har tatt en negativ vending, men det er vel først og fremst på barn/ungdom man ser utslaget i så stor grad.
catilina
catilinaInnlegg: 25
11.01.04 20:17
tror det har en del med å gjøre hva foreldrene bygger inn i barna mens de er små...

i dagens samfunn syntes jeg mange foreldre tar for lite ansvar...
noen bruker lite tid på ungene sine, dermed klarer de ikke å følge med på hva som skjer...

TRAGEDIE delux!!

prioriter familien, den er noe av det viktigste man har...

og de som allerede gjør det!, STÅ PÅ!!!

jenstf
jenstfInnlegg: 1029
13.01.04 10:42
Barnevernet kommer jo å tar barna hvis man prøver å gi dem en skikkelig oppdragelse. Jeg er strengt oppdratt, men ser bare positivt på dette. Tror barna i dag får en alt for snill oppdragelse. Mange av dagens foreldre er også dårlige forbilder. Barne-TV er heller ikke så bra som før. Serier som Pokemon skaper urolige barn og tidlig kjøpepress.

Da jeg var mindre hadde jeg en 5'er i uka å handle godteri for (og dette var på starten av 90-tallet). Nå handler unger godteri for flere hundre i uka. Mange er veldig bortskjemt. Unger bør lære å arbeide hjemme for lommepenger. Slik forbereder de seg bedre til de blir voksne.

At 14-åringer omtrnet er alkoholikere skyldes at det bare fokuseres på at ungdom ikke må drikke. Ingen for lov å ta alkoholen fra de voksne. Slik fungerer de som fårlige forbilder. Beste måten å få ungdom til å slutte å drikke, er at de voksne heller ikke drikker. Jeg er oppvokst i et total-avhold hjem, og har holdt på dette omtrent hele livet.

Så har vi karriere-presset. Foreldre er mye borte på jobb, og ungene blir plassert i barnehage.

Kunne sikkert ha skrevet mye mer, men har ikke tid.

Ja, til en skikkelig oppdragelse
kakeber
kakeberInnlegg: 3029
13.01.04 20:55
Her er det generalisering på høyt plan, ser jeg...

"Man leser i i aviser om fjortisser som ligger overstadig beruset ute på torget i helgene, slåsskamper, vold, overgrep, osv."

Merkelig nok slås det aldri stort opp i avisene hver gang ungdommer gjør noe positivt, som å hjelpe bestemor med helgehandelen, eller jobber på Operasjon Dagsverk for å hjelpe andre. Hvorfor? Det selger ikke nok aviser. Det er flere som vil lese om hvor elendig forfatning ungdom er i, enn om noen som gjorde noe positivt.
Dagens samfunn fokuserer alt for mye på det negative i verden. (Nå har jeg ikke levd lenge nok til å si at alt var bedre før, men ellers ville jeg sikkert sagt det...)
Hvorfor slås all elendighet stort opp i nyhetene? Av og til er det en og annen koselig sak, men det er sjelden...

Konklusjon; ungdom er ikke så forferdelige som dere skal ha det til, men vi blir svartmalte (i overført betydning) og fremstilt som en masse av voldelige fylliker, når de fleste egentlig er helt greie, vennlige mennesker.
-----------------------------------------------------------------------
God saved everybody, do you want His salvation?
bodom
bodomInnlegg: 2036
13.01.04 22:16
kakeber skrev:
Merkelig nok slås det aldri stort opp i avisene hver gang ungdommer gjør noe positivt, som å hjelpe bestemor med helgehandelen, eller jobber på Operasjon Dagsverk for å hjelpe andre. Hvorfor? Det selger ikke nok aviser. Det er flere som vil lese om hvor elendig forfatning ungdom er i, enn om noen som gjorde noe positivt.

Veldig bra sagt kakeber!!!
Showrig
21.01.04 18:24
Godt å se at det er andre der ute som ser utviklingen!!!

Det med skolen og at elevene styrer lærerne er jeg enig i. Der er flaut å se på!
Showrig
21.01.04 19:57
Heisann kakeber!

Det å generalisere er egentlig et fint begrep å ta i bruk når man skal forsvare noe. Blir du dratt under samme kam, altså f.eks en sier alle menn tenker kun på sex! De menn som ikke tenker på sex hele tiden tar da ibruk ordet generalisering til bruk i forsvar. Er du med på tanken?

Poenget mitt med dagens ungdom er at de som viser seg fram som uoppdratte drittunger kommer i søkelyset. Mens de som faktisk bruker tiden på noe fornuftig og handler for sine besteforeldre, hjelper til i hjemmet og tar ansvar for sine handlinger detter ut av søkelyset. Derfor blir den gruppen jeg snakker om et flertall av de som man ser og legger merke til.

Dagens samfunn fokuserer på alt som gir penger. Det er ikke alltid det negative som gjør utslag for det heller. Men dritt om andre selger som gull og edle stener i butikkene. Og hvem kjøper og leser dette? Jo nettopp, deg og meg. Hvem må skjerpe seg? Avisene eller oss? En liten tankevekker!

Mvh
Showrig
bjoernem
bjoernemInnlegg: 360
21.01.04 20:00
greit nok at man skal ha respekt for lov og orden. Dette innebefatter jo også respekt for autoriteter. Da er vi tilbake til 1900-30-tallet hvor akademikere og bedriftsledere og politi og lærere var som guder i forhold til den gjennomsnittelige arbeider. Når autoriteter opplever så stor respekt fra sine "undersåtter" har autoritetene en tendens til å ta seg litt vel til rette(som overklassen var kjent for å gjøre overfor arbeiderklassen). Den manglende respekten vi ser for autoriteter i dag er vel en motreaksjon på hvordan samfunnet var før arbeideropprøret på 1930-tallet. Muligens har det gått litt vel langt i retning ingen respekt for autoriteter.

Generelt er jeg i mot respekt for autoriteter.
bodom
bodomInnlegg: 2036
21.01.04 21:27
Men verden forandrer seg!!
Noen forandrer seg med, mens andre har brun blomster-tapet på veggene enda.

Så en dame med stort 70`talls hår her om dagen, jeg bare tenkte mitt. (Lurer på hvor mange liter hårspay de bruker hver dag!?)

Bare godta det.
beatone
beatoneInnlegg: 48
30.01.04 10:53
Jeg ønsker å si litt om dagens ungdom... Jeg snakker her generelt.

Hva kjennetegner moderne barn og ungdoms sosialisering og oppdragelse:
De er individualister, noe som slett ikke trenger være negativt, men dette kan føre til at de blir selvopptatte. De blir dømt etter hva de har, eller har gjort/ hva de ikke har eller ikke har gjort (stort press pga. dette), de er konsumenter. Skole og samfunn har tatt over mye av oppdragelsen til foreldrene, og det er store forskjeller på oppdragelsen hvert enkelt barn får. Ungdommer i dag er generelt sett usikre, det er for stort gap mellom medieskapte idealer, og dette gjør at ungdommen ikke klarer å realisere drømmen om seg selv. Ungdommer har vankelig for å gjøre opprør i dagens samfunn; Alt er jo tillatt, derfor går de til det ekstreme for å bli sett og hørt.

Hvordan er forholdene mellom oppdragelsen hjemme, og de krav som stilles i skole osv?
Mange lærer unngår konfrontasjoner for å unngå å skape et dårlig miljø. Før var det også slik at læreren fikk respekt fordi h*n var lærer, nå få h*n respekt fordi h*n har fortjent det. Det stilles ofte større krav til ungdommene på skolen enn hjemme. Mor/far - barn blir mer og mer et "vennskapsforhold" pga. liten tid sammen, ergo dårlig samvittighet. Denne tiden blir da kvalitetstid, og da skal man kose seg sammen, og setter derfor færre grenser og blir mer ettergiven. Om dette er en fordel eller ulempe kan jo dikuteres.

Hva mangler moderne barn og unge?
Realistiske rollemodeller og idealer. de trenger idealer de kan nå. De mangler grensesetting, det er for mange orienteringspunkter, og derfor blir de forvirret (f.eks. brutte hjem: Noen regler hos mor, andre regler hos far o.l.) De takler dårlig å måtte utsette sine behov; dvs. det de vil ha, vil de ha _nå_! Den faglige kompetansen blandt ungdom går ogaå drastisk ned.

MEN: HVA ER DAGENS UNGDOMMER FLINKE TIL:
De er utrolig gode på kommunikasjon. De kan inn og ut på data, tv-spill osv. Dette gjør at de er flinke til å innhente informasjon, og ta til seg kunnskaper. (Selv om dette ikke er "fag informasjon", er det allikevel kunnskap!!!) Barn og unge i dag er utrolig gode forhandlere. De er flinke å diskutere, med mor/far, venner, lærere osv. Dette betyr at de er aktive og deltakende, istede for passive lyttere. De holder også på med mange aktiviteter; Snowboard, alpint, trail, motorcross, bowling, skateboard, rollerblades, bare for å nevne noen få.... Selv om det ikke er organiserte aktiviteter (idrettslag f.eks. for det kommer i tillegg!!), er de allikevel aktive! Dagens ungdom er også svært sosiale! De går på kafeer, "henger med venner", besøker hverandre, og gjør ulike aktiviteter sammne f.eks.: Spiller tv-spill, ser fil, går på kino, bowling, surfer på nettet, går på konserter, med mye mer. De er også flinke til å ta vare på vennene sine og viser følelser overfor hverandre. De klemmer, kysser, ler og gråter sammen.

Så til deg som startet tråden: De ungdommene du snakker om fins, men er i fåtall! Nå må folk slutte å være så negative til ungdom, og faktisk prøve å leve seg inn i deres verden, og prøve å se på alt det positive som faktisk bor i dem, og som er i deres miljø! Overalt settes folk i bås, og blir dratt under samme kam, være det trygdede, arbeidsledige eller innvandrere. Man hører om trygdemisbruk, og tror at alle er det. Man hører om arbeidsledige som ikke gidder å finne seg jobb, og tror at alle er slik. Man hører om kriminelle innvandrere og stempler alle innvandrere som ransmenn, mordere og gudene vet hva... Til dere: SKJERP DERE! Prøv å se på det enkelte menneske, og finn ut litt om dennes miljø, kultur og gode kvaliteter, og døm ut ifra det!!! Kom ned fra din høye hest, og se deg litt rundt, før du dømmer andre!

Dagens ungdom har det tøft! De har problemer med å reasere seg selv i fht. sine idealer, de må ha vanvittig guts for å stå imot alt presset utenfra, være det mote, sex, rusmidler, sigaretter osv. Står de imot, kan de risikere å bli utestengt og uthengt av sine jevnaldrende. Allikevel synes jeg de klarer seg bra tross alt! De er ressurssterke Mange tar lengre utdanning, en før. De går videregående og høyskole/universitet. Før måtte man ut i jobb. Ja, kanskje de har mistet litt respekten for eldre, og autoritære, men er det rart? De er venner med foreldre, diskuterer alt fra sex til politikk med dem. Lærere er ikke lenger sjefer, men veiledere og rådgivere, og debatt er nesten blitt et skolefag. De forhandler med lærere, og foreldre hver dag. Autoriteter er for dem er noen som har fortjent respekten de krever. Ungdom generelt er mye mer tolerante og aksepterende m.h.t. folk fra andre kulturer, i og med at de, gjennom skole, barnehage, og fritid, har lært dem å kjenne. Som det gamle ordtaket sier; Det man ikke kjenner, frykter man.

Så til alle dere som leser med kritisk blikk: Jeg håper dere har fått en litt annen oppfatning av ungdommen gjennom dette innlegget!
Vebjørn
VebjørnInnlegg: 19882
30.01.04 16:19
Einig i det aller aller meste der beatone.
Men at ungdom har det så tøft synest eg er litt drøyt. Eg er ungdom sjølv, og eg synest ikkje det er så fælt og vrient og vanskeleg som mange kanskje har inntrykket av.
Du nemnar at det tek masse guts for å stå i mot press for mote, rusmidler, sigarettar osb. Men det er faktisk ganske mange som både røykar og kjøpar klær ut i frå andre kriterier enn pris og kor gode dei er å ha på seg.
Men som eg sa, du har rett i det meste av det du skriv.
quezzac
quezzacInnlegg: 109
30.01.04 16:33
Hei beatone,
mye fornuftig i det du skrev. Likevel, jeg er ikke enig med deg i alt; f.eks. er det ikke alltid at forhandlingsevner er en god egenskap. I skolen, hvor læreren skal og bør være en autoritet, er evige forhandlinger med elevene bortkastede ressurser. Du gir inntrykk av at en skoleklasse opptrer rasjonelt og "gir" autoritet til dem som fortjener den. Min erfaring er at det slett ikke alltid er tilfelle. Ungdomsskoleelever er som regel flokkdyr, og hvis sentrale elever vender seg mot læreren, er han/hun i trøbbel. Hvis læreren tør å slå hardt tilbake og rykke ondet opp med roten, kan det gå bra, men det forutsetter også støtte fra foreldrene, noe som ikke alltid kommer. Ta en titt på linken min i "Glasurgenerasjonen".

"Quot capita, tot sensus" (Terentius)
Kjipps
KjippsInnlegg: 1001
31.01.04 12:21
Showrig skrev:

Jepp,stemmer det....
abcdef
abcdefInnlegg: 1366
01.02.04 01:06
dagen ungdom skam
det samme sa romerne i sin tid
quezzac
quezzacInnlegg: 109
01.02.04 10:18
For ikke å snakke om Sokrates.
"Quot capita, tot sensus" (Terentius)
Shaggy87
Shaggy87Innlegg: 9178
01.02.04 19:18
Kanskje fordi dette også er den største gruppen ungdommer?
aaure
aaureInnlegg: 5
01.02.04 22:22
FLOTT SHOWRIG!!!

Alle dei som synst at dagens ungdom er so forferdelege. Ta ein tur på næraste ungdommsklubb, bli kjent med dei. Prat med ungdomane. Bli kjent med dei..
For all del, klatr ned fra din høge fordomsfulle hest, og sjå på livet med eit litt anna perspektiv..

Det står nemmeleg ikkje i avisene om dei ungdomane som gjerne berre vil vere på klubben saman med vennar, i staden for å rave ikring. Det står ikkje i avisene om alle dei ungdomane som i stadenfor å slå ned gamle damer, heller vil sitte heime saman med ein vennegjeng, kanskje ete litt god mat å sjå ein film. Det står ikkje i avisene om alle dei ungdomane som gjer ein hederleg innsats for å få gode karakterar for å kome seg opp og fram i livet. Det står ikkje i avisene om alle dei ungdomane som sit heime kveldane og spelar data. Det står ikkje i avisene om alle ungdomane som passar småsyskena sine. Det står ikkje i avisa....
Eg trur eg har fått fram poenget mitt...
Freya
FreyaInnlegg: 193
01.02.04 23:35
Man bør spørre hva som har hendt med samfunnet, ikke hva som har hendt med ungdommen. Etter hvert som samfunnet er blitt tøffere og hverdagen er blitt vanskeligere. Ungdommen gir ikke blaffen. De opplever at noe svikter, og motstand blir deres måte å takle problemer på. I stedet for å spørre hvorfor de gjør hva de gjør, undertrykker man det og det gjør ikke ting bedre. Det er klart at det er forskjell på dagens ungdom og ungdommen da generasjonen forut vokste opp. Man kan ikke vente annet i dagens samfunn. For mange er hver dag en kamp.
Showrig
06.02.04 17:53
Ja, ja... Mye bra her, men når skal du lære deg å se bak fasaden? Ungdommen er jo selvfølgelig smarte og lever bak en fasade. Du kan lese om en ungdom så har gjort en innsats for samfunnet. I ettertid er den samme ungdommen oppi en annen debatt pga at han har vært i slåsskamp i sentrum. Gutten er 16år, har ikke lov å drikke og har ingenting i sentrum å gjøre på en sen lørdags kveld. Dette får jo ikke bestemor, familien, nære slektninger med seg. Nei for de tror jo barnet sitt er en engel som aldri gjør noe galt.

MÅ DERE SNART VÅKNE OPP!

Bli med natteravnene på byen. Da får du kanskje et innblikk i ungdom på byen livet.

Jeg synes bare at det er så tragisk at ungdommen driver på med slikt. Klart de er aktive. La oss kategorisere litt her: Snowboard, Hytteturer, ungdomsleirer, o.l. Dette er jo favoritten til ungdommen. Det beste tilflukt for å kunne drikke og røyke eller drive andre ting uten å tenke på at foreldre plutselig dukker opp på stedet.

Når du sier at ungdommen har det tøft??? Unnskyld meg, men da går du forlangt. Hvorfor i helv... har ungdommen det tøft? Jo nettopp fordi at de lager et helv.... rundt seg. "Kast ikke stein, den kommer alltid igjen" De ber om bråk og bråk får de. Det virker som om de liker det. De sier at hvis du rører dem skal de saksøke deg. Ha ha ha... Der har du utslaget for TV-tittingen. Vi lever ikke i USA. Saksøke meg for hva da? For å banke meg! Hvem tror de på? en på 14, 15, 16 eller en voksen?

Sex-press vil alltid være her. Å jo mer alkohol blandt ungdommen eller andre rus-stoffer, jo lettere vil det være å ha tilfeldig sex eller gi etter for sex-presset.

Jeg kan skrive i evigheter mot det du sier. Men det er ikke meningen heller, vi ser kanskje forskjellig på ting, men prøv å vær støttekontakt en gang. Da får du kanskje svar på noe.

En liten ting til. WAKE UP! Få vekk skyggelappene, de er kun til travhester!!!! PRØV Å SE TING I ET ÅPENT SINN, IKKE TA UNGDOMMEN I FORSVAR!!!!

Mvh
Showrig
saxed
saxedInnlegg: 244
07.02.04 01:36
Vet ikke helt hvor du har hentet bakgrunnsmateriale her "showrig" men det virker ikke som om du har satt deg grundig inn i det du skiver om.
Det er en enkel snarvei å skylde på foreldre, barnevern "støtteapperatene" osv. men i de fleste tilfeller er det opp til den enkelte og bestemme hvordan vi oppfører oss. Det skal en god del "faenskap" til fra en ungdom før han/henne kan tvinges til noe de ikke selv ønsker. I de fleste tilfeller må faktisk eget eller andres liv stå i fare, før noe kan gjøres. Barnevern osv. har ikke ubegrensede midler heller.
Dette kan kansje skyldes at det er for enkelt å være ufør i Norge. Og altfor mange er det,(bare i Rogaland er 25% av alle som vanligvis skulle ha jobbet, uføretrygdet). Dette sammen med andre faktorer er med på å bremse samfunnet og den norske økonomi, istedenfor å skape økonimisk vekst.

Synes du begynner i litt feil ende her.

Eivind
fubar84
fubar84Innlegg: 2605
08.02.04 19:38
Altsaa Showrig, du proever her aa faa synspukter til de saakalte fjortissene? Da boer du vite at de ikke har meninger og som noen allerede har sagt "man kan fan ikke kalle de en skam for samfunnet ass". Ordet "ass" i seg selv er ganske utbredt blant ungdom idag og viser bare hvor jaevli lavmaal enkelte ungdom kan vaere idag, deriblant meg.

Men aa kalle de en skam for samfunnet blir feil. De eldre kan da vel ogsaa kalles en skam for samfunnet? Kun der for aa raatne og aa aldri la oss i fred. Maser fra rullestolene og gamlehjemmene sine om penger og omsorg og kjaerlighet. Paa en annen side maser ungdom om penger, mobil og mindre skole. De, som eldre, har sine krav og slik er det bare. Men man kan ikke kalle eldre for en skam for det soemmer seg ikke. De er respektfulle og har levd et godt langt liv. Men for faen, jeg kan da kalle de en skam for det? De er jo ikke til nytte i hele tatt? Bare suger penger fra staten og ikke gjoer noe godt for seg?

Jeg proever aa si her at du kan ikke si "skam dere ungdommer" bare fordi de er seg selv. Og det er vel ikke ungdommenes skyld. Jeg vil ikke legge skyld paa noen, men om du er gammel nok saa har du vel hoert om utvikling? 60-tallets ungdommer (for aa ta et eksempel) var fulle av rebeller og frihetskjempere og dagdrivere. Og hvor er de naa? Jo de ligger paa gamlehjemma sine og rotner. Poenget er at de skreik om de samme rettighetene som ungdom idag skriker om. Det er menneskelig utvikling.

Man er barn, faar det man trenger, krever lite. Saa vokser man opp og blir mer og mer klar over sitt eget seg. Saa begynner man aa kreve mer, respekt, penger, ting, aa faa lov til aa vaere seg selv. Saa blir man mer reflektert og begynner aa bli realistisk, man kommer ut i verden og skjoenner mer. Saa blir man lei av verden igjen for da er alt gjort og alt er proevd og man blir rett og slett kjedelig av verden. Saa blir man gammel og kravene kommer igjen, fordi man mister mye av det man hadde som voksen.

Slik fungerer utvikling som alle mennesker gaar gjennom, du var nok en slik ungdom en gang du og, som alle oss andre, men du har sikkert gaatt over til neste stadium, du reflekterer mer over ting og tror du vet mer, noe som du sikkert ogsaa gjoer.

Ok? Ungdom er og blir ungdom, dette "problemet" har eksistert saa lenge historien har eksistert. Man kommer ikke gjennom det, men maa bare akseptere at man proever aa gjoere effektene av det saa smaa som mulig, men at det ikke alltid er saa lett. Men det hjelper ihvertfall ikke saa "bitche" om det. Bare godta at ungdom er ungdom.
saxed
09.02.04 00:29
Ikke helt enig med det du skriver fubar84/showrig. Det er tross alt de eldre som har bygget opp landet vårt slik det er idag. Isteden for å klage på dem, prøv heller å forandre dagens samfunn. Så er du kansje med på å gjøre oppveksten til alle alders og samfunnsklasser bedre!! Ikke bare idag, men mange år fremover.

Eivind
Annabelle
AnnabelleInnlegg: 19
09.02.04 14:57
Jeg er selv 18 år og har dette synspunktet jeg og. Nå mener ikke jeg at alle ungdommer er sånn, jeg vil ikke ta alle under en kam,men mange eier ikke respekt eller tolleranse i det hele tatt
jaja så høres jeg vel ut som en gammel dame,men.. Jeg blir flau noen ganger når andre ungdommer på min alder ikke klarer og oppføre seg. Jeg tenker ofte at det er ikke rart i at eldre har fordommer mot oss. Feks i helgen tok jeg toget fra Lillestrøm til Eidsvoll Verk. Det satt to jenter og en gutt rett ved siden av meg og snakket høylytt om alt mulig men ikke prater høyt om på et tog det sitter mange mennesker og det er ganske stille. De pratet om porno, runking, leste opp slibrige sex meldiger de hadde på mobilen og oppførte seg latterlig. Fløy rundt i toget og rev i stykker aviser og kasta på hverandre.. Jeg skjønner godt at eldre ser ned på oss ut i fra disse eksemplene og jeg blir så flau på mine egne veine og vil ikke bli assosiert med disse.
saxed
09.02.04 15:33
Hvorfor sa du ikke noe da??? Typisk nordmenn å klage og syte på alt som ikke er bra(denne gjelder til deg og Showrig), hvorfor ikke prøve å gjøre noe med det? Istednfor og klage???

Eivind
Showrig
09.02.04 19:06
Javel Saxed

For å være seriøs her. Du sier: Hvorfor ikke prøve å gjøre noe med problemet? Ehh.. Å da tenker du på? Det skal litt til for å forandre på et nasjonalt problem. Poenget med denne diskusjonen er jo å heve frem de synspunkter som folket har på emnet. Dette klarer jo ikke saxed å forstå. Han er som noen andre her, en typisk forsvarer. At det er helt normalt at ungdommen er slik. Da sier jeg NEI.

Går det an å være så trangsynt at man ikke klarer å innse at det er problemer med noe i denne verden. Folk må slutte å forsvare og la ungdommen få smake konsekvensene.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg