I fjor døde en venn av ei venninne av meg, og hun grein og bar seg. Jeg kom på dette kort fortalt pga en film jeg så tidligere i kveld.
*Overhjelpsom som jeg var, prøvde jeg å trøste henne på min måte -da å gjøre noe som er i strid med min overbevisning og personlighet er å regne som helt uaktuelt, med mindre det er snakk om helt spesielle situasjoner eller der jeg er i humoristisk humør.
En del av min overbevisning er å hjelpe andre hvis jeg kan, men på de måter som er hensiktsmessige(noe som kan læres av), ikke repetere vanlige fellesnormer.
Såh, jeg forklarte henne sånn noenlunde rolig at døden ikke er noe å klage over.
Alle skal dø. Når som helst, hvor som helst, på en eller annen måte.
Før eller senere.
Ja, jeg gikk så langt som til å si at døden er det beste holdepunktet vi noensinne kunne ha. Rett og slett fordi den aldri fraviker sin uavlatelige rolle. Den holder sin avtale med oss uansett. Men som regel er det døden som bestemmer tidspunktet for avtalens sluttførelse.
Videre la jeg taktisk til at det selvfølgelig er helt naturlig for mennesker å føle smerte og sorg ved død hos bekjente ,slekt osv.
"Taktisk" fordi det i vårt samfunn er der et ekstremt fokus på å dyrke enhver form for ettergivelse av følelser i alle situasjoner. At det skaper en rekke problemer vi kunne unngått, er en annen(?) debatt.
Akkurat der har vi noe til felles med dyr, siden vi tross alt er sofistikerte dyr. Vi lar oss på godt og vondt styre av følelser.
**Selvfølgelig var min lille halvnihilistiske vri på saken det verste jeg kunne gjort, spesielt siden jeg snakket med en kvinne. Kvinner hisser seg som regel opp av filosofiske aspekter, som regel fordi de ikke forstår dem, og slik sett føler seg truede av dem; dermed dukker egoet opp.
Dette gjorde altså bare vondt verre, og jeg fikk en nærmest tirade av beskyldninger om hvordan jeg kunne være så hjerterå og bla bla forstår jeg ikke hvor trist det er osv.hyl skrik..
Formålet mitt var kun å hjelpe (og kanskje moralisere litt i tillegg), men der kom altså kjønnskollisjonen eller kanskje kulturkollisjonen og/eller personlighetskrasjet. Det jeg egentlig ville ha kommentert, var at de døde driter i de levendes dobbeltmoral, men for å unngå å bli stukket ned bakfra og ikke helle videre salt i sårene ,lot jeg det være. (åå så snill..)
***Vi mennesker har en sterk tendens til å tilknytte oss noe. På en eller annen måte. Mange tenkere fra fortid og et par fra samtiden, ville sagt at det knyttes til egoet.
Brytes tilknytningen, får egoet panikk og prøver å gjenvinne kontrollen.
Vi tilknytter oss andre mennesker, vi tilknytter oss samfunnsnormer og politiske systemer, vi tilknytter oss vaner og uvaner av ymse slag på mange måter.
Og en del av dette er selvsagt tilknytningen til livet og det faktum at vi har "levd" hele livet, og har bevitnet at de vi er glade i også har levd hele sitt liv, for å si det litt krøkkete.
****Det kan være at jeg tar feil, men jeg trodde at det som skilte dyr og mennesker "burde" være vår evne til å heve oss over svekkelser på grunn av de negative sidene av følelseslivet.
Det er kanskje visse fordeler ved å føle sorg og så kunne gå videre, i stedet for en nagende økende depresjon (om så skulle skje). Omtrent som at man kan føle at det er riktig å slå ihjel naboen fordi han stjal gressklipperen, ihht de fleste menneskers interesser og krangler. Så er man liksom ferdig med det, etter å ha dyrka egoets trang til å få utløp for emosjoner.
Det jeg er på vei til å spørre om er kanskje altfor synlig allerede, så for å komme til saken:
Er normer og vaner ihht å "burde dyrke følelser" (av alle slag) egentlig noe annet enn bare et gjenheng fra et dyrisk ego? Vil mennesker være "better off" og mer menneskelige ved å redusere alle følelsesstyringer i våre liv til et absolutt minimum?
*****Hvis noen i min nære omkrets dør, som har skjedd noen ganger nå, får jeg som regel en kort melankoli av det, for så å komme på noe annet og gå videre med livet. Hva ellers skulle man gjøre? Våkner de døde av at man sitter og dveler ved det triste? Er ikke dette bare egoets trang til å synes synd på seg selv, på bekostning av de døde?