Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan er norske menn blitt ?

NYTT TEMA
Rambo3
Rambo3Innlegg: 444
23.10.14 01:59

Jeg hørte skuespilleren Oftebro senior i et program på nrk radio forleden. Han snakket om hvor vanskelig det må være for utenlandske menn å tilpasse seg mannsrollen i Norge og fortalte om hans egen oppvekst i et arbeiderklassemiljø i Sarpsborg på 50 tallet . Da skulle far tjene penger til familien . mor var sjefen i huset og far skulle avstraffe barna om mor mente de hadde gjort noe galt. Jeg tror Nils Arne Oftebros 50tallsfar er lik farsrollen mange utenlandske menn i Norge er oppdratt til å ha. Det må være sært for dem å tre inn i den feminine norske farsrollen. Har norske menn egentlig kontakt med seg selv eller bare later de som ?

GR1992enga
GR1992engaInnlegg: 1705
23.10.14 02:04
Rambo3: Har norske menn egentlig kontakt med seg selv eller bare later de som ?

De er i en mellomtilstand vi kan kalle fremmedgjøring. Den bakenforliggende årsaken er så bred og dyp at det er vanskelig å forklare på et forum. 

Det er politikk med stor P.  Det startet med Weishaupt i hovedsak og troen på å ødelegge samfunnet innenfra slik at "alternativet" skal seire (en slags totalitær samfunnsform basert på ekstremt hierarki, der familien og individet er borte). 

Folk tror at det handler om moderne partipolitikk eller moderne endringer i kulturen. Det er kun overflaten. 

En bisarr fordel er muligens at den primitive gorillaen blir borte til en viss grad. 

Rambo3
23.10.14 02:14

Men mannen vil alltid ha gorillaen inni seg. Det ironiske er at dagens unge menn tar anabole steroider og har tattooer for å se store å tøffe ut. De kaller seg også Alfamenn selv om de bare er 16 år. Dagens unge jenter skal være så feminine som mulig. De er jo en slags opprørere mot feminismen uten at de vet om det selv.

GR1992enga
23.10.14 03:00

Gorillaen determineres av hormoner og gener. Det er ikke noe "alltid" der. 

Spørsmålet er mer hvordan mannen kan siviliseres. Dagens måte er idioti og har ikke noe seriøst eller ærlig formål

GR1992enga
23.10.14 03:04
Rambo3: Dagens unge jenter skal være så feminine som mulig. De er jo en slags opprørere mot feminismen uten at de vet om det selv.

Kvinnen er perfekt for kynisk forming slik sett, fordi kvinnen har lavt intellekt, naturlig. Det er enklere å gjøre kvinnen om til et flokkdyr som tjener en enkel samfunnskultur, som igjen passer makthavere som ikke vil ha noen utvikling. 

Menn er enkelt manipulerbare på andre måter. Blant annet via krig. 

Feminismen er på sin side bare skrikerunger som tror på totalitære ideer. 

Alt dette vil være i sakte endring. Noen av måtene blir interessante, andre negative for mennesket. 

(Innlegget ble redigert 23.10.14 03:04)

Rambo3
23.10.14 11:00
GR1992enga: Feminismen er på sin side bare skrikerunger som tror på totalitære ideer

Men denne ideologien har revolusjonert det vestlige samfunnet de siste 40 år. Det virker som skandinaviske menn er blitt til feministiske flokkdyr som tjener en enkel samfunnskultur.

orbixx
orbixxInnlegg: 3613
23.10.14 23:35
Rambo3: Jeg tror Nils Arne Oftebros 50tallsfar er lik farsrollen mange utenlandske menn i Norge er oppdratt til å ha. Det må være sært for dem å tre inn i den feminine norske farsrollen. Har norske menn egentlig kontakt med seg selv eller bare later de som ?

Jeg er norsk som f..n og misliker sterkt mange innvandreres kvinnesyn, hvor kvinner blir betraktet som annenrangs- borgere.

Deres oppgave er å holde kjeften lukket, føde barn og holde seg på kjøkkenet. (Litt spissformulert, kanskje).

Det er visse feminister jeg ikke liker, spesielt Ottar, hvor alt går i sort/hvitt: Deres kjønnstenkninger kan være så banale. Som at menn er ansvarlige for sine negative handlinger, mens kvinner er ofre. Deres tanker og meninger kan minne meg om små barn, som sier: "Gutter er dumme- eller jenter er dumme." Altså et kjønnssyn uten nyanser.

Men når det er sagt; så er det mange voksne, norske menn som har primitive meninger om kvinner. De kan f.eks. være teitere enn oss , og deres seksuelle erfaringer blir ofte framstilt på en slibrig måte.

Jeg kjenner flere intelligente, ressussterke kvinner, uten at de sier at de føler seg diskriminerte.

Egentlig er det vel greit å være norsk mann i 2014, så sant vi ikke stadig legger oss på ryggen og lorgrer med halen.

Rambo3
23.10.14 23:49
orbixx: Egentlig er det vel greit å være norsk mann i 2014, så sant vi ikke stadig legger oss på ryggen og lorgrer med halen.

Du virker gjennom feminisert mann. Du er vel egentlig prototypen på den norske mann anno 2014. Jeg tror du kunne blitt en god kommunist eller nazist om det var på moten.  Du retter deg etter det politisk korrekte Norge.

Rambo3
24.10.14 12:36
orbixx: Jeg kjenner flere intelligente, ressussterke kvinner, uten at de sier at de føler seg diskriminerte.
Egentlig er det vel greit å være norsk mann i 2014, så sant vi ikke stadig legger oss på ryggen og lorgrer med halen.

Jeg var litt hard i klypa med den forrige kommentaren. Det jeg mener er at du er tilpasningsdyktig. Jeg prøver å finne urmannen i denne tråden. Jeg tror han er død og begravet.

GR1992enga
25.10.14 12:43
Rambo3: Men denne ideologien har revolusjonert det vestlige samfunnet de siste 40 år

Den gode siden av feminismen var frihetskampen i det, altså kampen for de individuelle rettighetene og velferdsutviklingene for kvinner i samfunnet. Her er det sikkert enda mer å gå på men det virker som om dette er stort sett glemt. 

Den falske siden av det er hvordan det også blandes med totalitære idealer, som vi ser fra F-I-partiet i Sverige (3% i valget...) som mener helt bokstavelig at en haug med menn skal plasseres i konsentrasjonsleire og fungere som slaver på luselønn. 

Man har jo også en merkelig side av feminismen i Norge, presentert via høyresiden i regjering, ettersom de fant på at alle kvinner skulle tvinges inn i Forsvaret (verneplikt), til tross for at kvinner har hatt friheten til militærtjeneste allerede fra før.

Å tvinge et kjønn til å delta i krig eller trene seg opp til krig, er jo direkte sinnssykt, og da ser vi den mest absurde konsekvensen av hvilke retninger deler av feminismen har tatt. Sammen med FI-partiets forslag og syn i Sverige 

(Innlegget ble redigert 25.10.14 12:43)

GR1992enga
25.10.14 12:48
Rambo3: Det virker som skandinaviske menn er blitt til feministiske flokkdyr som tjener en enkel samfunnskultur.

Vel, det er en for snever måte å se det på. La oss si at du har negative elementer innen "feminisering" av menn og positive elementer. Du har også negative elementer av "maskulinisering" av kvinner og positive: 

Problemet i dag er at de negative elementene i begge situasjoner/for begge kjønn, dyrkes, mens de positive er på tilbakegang. 

Ja menn blir mer fjollefeminine men den andre gruppen av menn blir tilsvarende machovrak fra apesamfunnet. Det som foregår er en "dumbing-down" av folk flest, via medias betydelig endrede karakter de siste tiårene. 

Det er krig og konflikt, det er Skal vi danse, det er "alle er fiender", det er "nei og nei Petter Northug" osv. 

Det er ikke noen overdrivelse å si at det moderne samfunnet i verste fall er på vei tilbake til en slags mørk middelalder. Haukene sitter ved makta i alle partier og bevegelser av betydning. 

svankmajor
svankmajorInnlegg: 1825
25.10.14 17:08
Rambo3: Jeg prøver å finne urmannen i denne tråden. Jeg tror han er død og begravet.

Jeg er nysgjerrig hvorfor dette er viktig for deg. Hvor ligger tragedien i om alle menn på jorden trippet rundt i kjoler og filet negler? 
Hvorfor trenger vi Brutusene og Ramboene? 

Rambo3
25.10.14 21:21
svankmajor: Jeg er nysgjerrig hvorfor dette er viktig for deg. Hvor ligger tragedien i om alle menn på jorden trippet rundt i kjoler og filet negler? Hvorfor trenger vi Brutusene og Ramboene?

Jeg føler meg fremmedgjort som mann i dag som GR1992enga var inne på. Nesten litt som en transseksuell  i mannlige arbeidsklær. Menn som klemmer hverandre snakker med til barna sine med homsestemmer eller triller frebrilsk på barnevogner i parken byr meg imot. Jeg mener at feminismen har konstruert et samfunn som gjør kvinner til premissgivere for samfunnsutviklingen.Jeg tror vi trenger menn som lever som menn og ikke er styrt av kvinner.

(Innlegget ble redigert 25.10.14 21:22)

orbixx
orbixxInnlegg: 3613
26.10.14 00:19
Rambo3: Jeg var litt hard i klypa med den forrige kommentaren. Det jeg mener er at du er tilpasningsdyktig. Jeg prøver å finne urmannen i denne tråden. Jeg tror han er død og begravet.

Jeg tar avstand fra alle former for ekstremisme, enten det er snakk om politiske, religiøse eller forkvaklete grupperinger med absurde kjønnstanker.

Du leter etter urmannen, uten at du definerer hva du mener med det?

Kanskje du burde snakke med en arkeolog, som sikkert kan fortelle deg om våre forfedre- før arten Homo Sapiens forlot Afrika for ca. 70-80 000 år siden.

Den moderne mannen ,i 2014, lager gjerne mat og triller en barnevogn, uten at det dermed sagt at han er feminin.

Jeg tror at den eneste måten du kan finne urmannen er å se filmer, som f.eks Supermann eller Batmann.

Lykke til i jakten på en illusjon. :)

svankmajor
svankmajorInnlegg: 1825
26.10.14 02:50
Rambo3: Jeg føler meg fremmedgjort som mann i dag som GR1992enga var inne på. Nesten litt som en transseksuell  i mannlige arbeidsklær. Menn som klemmer hverandre snakker med til barna sine med homsestemmer eller triller frebrilsk på barnevogner i parken byr meg imot. Jeg mener at feminismen har konstruert et samfunn som gjør kvinner til premissgivere for samfunnsutviklingen.Jeg tror vi trenger menn som lever som menn og ikke er styrt av kvinner.

Mulig jeg spør vanskelige spørsmål, men jeg er nysgjerrig på hva du definerer som "mann" her? Jeg går ut fra det er noe maskulint du synes er på nedgang?

Personlig er jeg noen ganger usikker på hva jeg mener om ting som dette. Når jeg har sett hvor mange elver med blod som er blitt spilt med maskuline menn som pådrivere av ulike samfun er jeg egentlig spent på hvordan f.eks et samfunn drevet av 90% kvinner og 10% menn ville vært. Slik som hun Femitheist på youtube driver å lager manifest om. Noe sier meg at kvinner er mer sosiale vesener enn menn. Mann, antageligvis på grunn av at testeston-nivået blir så høyt og alt måles i konkurranser hele tiden. 

Under riddertiden og vikingtiden endte jo nesten en hver konflikt opp i en eller annen vendetta der den ene parten ble liggende slaktet igjen. Hvis dette er urmannen du vil tilbake til, så er jeg nysgjerrig på hvorfor. Hvis dette ikker er urmannen, hva tenker du på?

Rambo3
26.10.14 09:35
orbixx: Jeg tar avstand fra alle former for ekstremisme, enten det er snakk om politiske, religiøse eller forkvaklete grupperinger med absurde kjønnstanker.

Tar du da også avstand fra feminismen. Er ikke 3måneders oljefyrt pappapærm et resultat av ekstrem feminisme. Hva blir feministenes neste absurde trekk.

molishani
molishaniInnlegg: 1798
26.10.14 09:44

Oftebro Sr. har 100 prosent rett i sine antakelser. Den norske mannen er på vei bort fra det naturen har skapt, nemlig erobreren og beskytteren. Det at unge gutter skal tvinge seg gjennom mange år med skoleteori, uten å lære seg håndverksarbeid er en skam, og den viktigste grunnen til AD-HD-boomen blant norske barn og unge (hovedsakelig gutter) i dag. Jeg synes faktisk at det på sett og vis kan karakteriseres som et overgrep.  

Rambo3
26.10.14 10:00
svankmajor: Mulig jeg spør vanskelige spørsmål, men jeg er nysgjerrig på hva du definerer som "mann" her? Jeg går ut fra det er noe maskulint du synes er på nedgang?

Menn er jo iferd med å miste makten i samfunnet. Feministene med deres mannlige støttespillere jubler i kor over denne utviklingen. 60 prosent av de som begynte høyere utdanning dette semesteret var kvinner og alle kvinner som er født etter 97 er nå innrullert i forsvaret. Mange unge menn dropper ut av videregående å går på sosialen. Det er klart dette er tegn på fortrengt maskulinitet. Kanskje du tenner på å være underdanig kvinner eller finner det mest pragmatisk, men jeg har ikke troen på at kvinnelige ledere lager et bedre samfunn enn menn. Det kan bli krig uansett om det er mangel på ressurser eller at det står ære på spill. Bare tenk på Magret Thatcher som startet Falklandskrigen for å bli mer populær. Hun er faktisk beundret av Siv Jensen og Erna Solberg.

(Innlegget ble redigert 26.10.14 10:06)

Goblin_9
Goblin_9Innlegg: 22035
26.10.14 10:09
Rambo3: Mange unge menn dropper ut av videregående å går på sosialen. Det er klart dette er tegn på fortrengt maskulinitet.

Tja - lat blautfisk er også en mulighet.
De har jo alltid vært med oss, til alle tider.

(Innlegget ble redigert 26.10.14 10:12)

Rambo3
26.10.14 10:12
molishani: Den norske mannen er på vei bort fra det naturen har skapt, nemlig erobreren og beskytteren

Menn er ikke på vei bort. De vil alltid være der. Menn har ikke startet mannekampen enda. Kvinner startet kvinnekampen for 40 år siden og har nå seiret i dagens Norge.

GR1992enga
26.10.14 10:20
Rambo3: Kvinner startet kvinnekampen for 40 år siden og har nå seiret i dagens Norge.

De har neppe seiret så lenge størstedelen av vold mellom kjønnene begås mot kvinner, av menn. Man må selvsagt også ta med psykisk vold, som VG papirutg skrev om i går, der kvinner kanskje er verre i visse sammenhenger. 

(Innlegget ble redigert 26.10.14 10:20)

Goblin_9
Goblin_9Innlegg: 22035
26.10.14 10:22
orbixx: Den moderne mannen ,i 2014, lager gjerne mat og triller en barnevogn, uten at det dermed sagt at han er feminin.

Jeg trillet barnevogn med stolthet og selvfølgelighet for over 40 år siden, jeg. Og mitt yrke en gang var ikke det mest feminine - jeg var løytnant og jegertroppssjef.

Dagens krampemacho-greier som vi ser her og der, er det jeg kaller "mann-på-liksom-syndromet".
De ville neppe fått noen karriere i den kalde krigens mørkeste avkroker, for å si det på den måten.
Jeg er ikke sikker på om det er noen gorillagener som prøver å kreve sin rett, eller om det bare er slik at de føler et behov for å være NOE - mens de føler at de ikke er noe - -.
Hvem som er en mann, en virkelig mann med en manns innhold, vet man pokker ikke før den dagen det blåser kaldt om ørene.

Rambo3
26.10.14 10:23
Goblin_9: Tja - lat blautfisk er også en mulighet.De har jo alltid vært med oss, til alle tider.

Kvinner har alltid passet barna. Kvinner føder barn. Fedre kan i dag komme fra et laboratorium i København på boks. Men jeg tror man undertrykker maskuliniteten i skolevesenet. Skolen og barnehagene har stort sett kvinnelige lærere og ansatte

GR1992enga
26.10.14 10:24
Rambo3: Mange unge menn dropper ut av videregående å går på sosialen

Dette har nok mye å gjøre med at spesielt den vestlige skolen er utformet for gjennomsnittsmennesket. Hos menn er prosentandelen snittmennesker lavere enn hos kvinner. På et vis er det også slik i f eks Kina men forskjellen der er at personlig disiplin er mye mer forankret i kulturen. I Norge foraktes personlig disiplin. 

Hos menn er andelen tenkere og teknikere større i "talent" og personlighet/egenskaper, noe som har sine naturlige årsaker gjennom lang evolusjon.

Kvinner er ofte flinkere til dagligpraktiske ting og frykter mye mer å "falle utenfor" sosiale normer eller økonomiske tryggheter. 

Man kan da neppe klandre kvinner som kjønn, men heller klandre utdanningssystemet, som egentlig ikke er moderne overhodet. Skolen produserer fremdeles bare konformitet og på sikt kan det bidra til at det utvikles lettere totalitære samfunn eller at utviklingen for arten stagnerer.  På mer lokalt nivå kanskje at landet stagnerer

(Innlegget ble redigert 26.10.14 10:26)

Rambo3
26.10.14 10:35
GR1992enga: De har neppe seiret så lenge størstedelen av vold mellom kjønnene begås mot kvinner, av menn. Man må selvsagt også ta med psykisk vold, som VG papirutg skrev om i går, der kvinner kanskje er verre i visse sammenhenger.

Jeg kjenner flere menn som ikke får lov til noen ting uten tillatelse av kona. Det er jo frihetsberøvelse. Men det er lov i Norge i dag fordi en maskulin mann må tåle det. Jeg tror den mannlige volden i samfunnet er et resultat av fortrengt maskulinitet. Jeg greier ikke å se for meg Anders Behring Breiviks terroraksjon om han hadde levd på 50tallet. Da hadde han vært sysselsatt med kone ,unger og jobb. Før terroraksjonen bodde han hos mamma og gikk med munnbinn på gutterommet

GR1992enga
26.10.14 10:35
Rambo3: Skolen og barnehagene har stort sett kvinnelige lærere og ansatte

På barnehage og barneskolenivå bør det være slik, da unge nok barn føler større trygghet med kvinner i ansvarsrollen, av naturlige åpenbare årsaker. 

Fra ungdomsskolenivå og 1.året av vgs blir disiplin og orden viktigere for å forhindre mobbing og kaos i klasserommet, og der burde det vært større andel mannlige lærere. Menn er ofte også flinkere til å se hvorfor eller hvordan enkelte elever kan miste motivasjon. Kvinner ser det bare som "avvik" og vil løse det med straff eller overfladisk hjelp som ikke forholder seg til situasjonenes fakta. 

På universitet er det naturlig at flertallet er menn blant forelesere og fagansvarlige, da menn rett og slett har en naturlig større interesse for viten og ofte en bedre forklaringsevne.  Dette endres kanskje litt og litt men det er neppe pga kvotering men pga andre årsakseffekter

(Innlegget ble redigert 26.10.14 10:37)

Rambo3
26.10.14 10:41
Goblin_9: Hvem som er en mann, en virkelig mann med en manns innhold, vet man pokker ikke før den dagen det blåser kaldt om ørene.

Du burde heller spørre deg selv om hvilken kvinne som skal forsvare deg når krigen kommer. Som mann er du kvotert bort fra krigen.

GR1992enga
26.10.14 10:45
Rambo3: Før terroraksjonen bodde han hos mamma og gikk med munnbinn på gutterommet

Vel det er mye med Breivik folk flest ikke vet, og de leser bare ukritisk hva som står i avisene. Breivik brukte store deler av livet sitt på skytedataspill for eksempel, noe kvinner ikke ser poenget med overhodet, som vel er en av fordelene deres (funksjonseffektive). 

Det er klart dette ødelegger hodet på en person i visse tilfeller, dersom det kombineres med fascinasjon for sionisme og lignende høyreekstreme tenkesett. Barnevernet observerte han i mange år uten å gjøre noe. Foreldrene var kjente som svært tvilsomme i oppdrageratferd. 

Jeg tror dog at ABB var en del av et politisk spill, noe det finnes ganske mange beviser for. Et spill for å fjerne uønskede elementer i AUF, ettersom AUF kort tid i forveien gikk ut i media og markerte støtte til den maktkritiske og antiamerikanske Anonymousbevegelsen, men også har vært kritiske til Israel. Samtidig hadde hendelsen en politisk effekt i å skape lettere klima for totalitære lover og politiovergrep, noe vi også så med konspirasjonsteoriene fra regjeringen om alle de syriske terroristene som angivelig sto og gjemte seg i buskene på grensen til Sverige. 

Breivik er perfekt designet som "mind controlled" syndebukk som utførte handlingene, mens politiets ledelse faktisk ba sine betjenter og stå og se på. Men det blir en annen krangel. 

(Innlegget ble redigert 26.10.14 10:46)

Rambo3
26.10.14 10:46
GR1992enga: disiplin

Jeg tror man må få tilbake disiplin i alle deler av skolen om guttene skal følge med. Jenter er helt klart flinkere til å jobbe selvstendig slik som dagens skole oppfordrer til.

Rambo3
26.10.14 10:49
GR1992enga: Jeg tror dog at ABB var en del av et politisk spill

Du er ihvertfall paranoid

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg