Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Meningen med livet

NYTT TEMA
Geirijo
GeirijoInnlegg: 56123
01.02.15 21:06

Har du aldri fundert over hvorfor du sjelden savner en mening med livet? Hvorfor det ikke er et spørsmål som opptar deg mye?

Hver dag jeg våkner er det meningsfullt å stå opp og gjøre det den dagen bringer. Når jeg gjør det som er meningsfullt er jeg tilfreds. Har jeg ikke noe å gjøre, blir det kjedelig og meningsløst.

Meningen med livet er å gjøre det som gir mening for deg. For hver enkelt av oss. Mening i livet er ikke noe som finnes én gang for alle, og så er man ferdig med det. Å finne mening er noe vi driver på med hele tiden. Det meste går ut på læring. Å observere og tillegne seg kunnskap, som øker evnen og ferdighetene til å skape mer av det som gir mening for andre og meg selv.

Det er lærdom om naturen (skaperverket), og de lover som gjelder der, som er mest nyttig, synes jeg. Jo mer jeg mestrer av slik kunnskap, jo mer kan jeg skape som er nyttig for andre og meg selv. Den dagen jeg ikke har mer å lære, som jeg kan bruke til å skape mening. Den dagen blir meningsløs.

Heldigvis er det slik at vi slipper aldri opp for mer å lære om skaperverket. Jo mer jeg lærer, jo nærmere kommer jeg naturen og skaperverket. Jo mer respekt og aktelse får jeg for skaperverket. Jo mer forstår jeg at jeg selv er del av skaperverket og skaperkraften.

Når jeg er trett er det mening i å hvile, spesielt når jeg er nær naturen. Da er det meget tilfredsstillende å se, lytte og observere, og bare være til. Når jeg dør er det mening i evig hvile for et lidende fysisk legeme, og hvile for en bevissthet som blir del av skaperverket og all kunnskap. Ikke mer å lære. Evig tilfreds hvile ved å være til i skaperverket.

(Innlegget ble redigert 01.02.15 22:21)

Nordmann2015
Nordmann2015Innlegg: 6891
01.02.15 21:07

Watson said: "I don't think we're for anything, we're just products of evolution. You can say 'Gee, your life must be pretty bleak if you don't think there's a purpose' but I'm anticipating a good lunch."

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 54459
01.02.15 21:11
Geirijo: Det er lærdom om naturen (skaperverket), og de lover som gjelder der, som er mest nyttig, synes jeg. Jo mer jeg mestrer av slik kunnskap, jo mer kan jeg skape som er nyttig for andre og meg selv. Den dagen jeg ikke har mer å lære, som jeg kan bruke til å skape mening. Den dagen blir meningsløs.

Er du utlært ettersom du bruker dagene på vgd?

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3691
01.02.15 21:13
Geirijo: Har du aldri fundert over hvorfor du sjelden savner en mening med livet? Hvorfor det ikke er et spørsmål som opptar deg mye?
Hver dag jeg våkner er det meningsfullt å stå opp og gjøre det den dagen bringer. Når jeg gjør det som er meningsfullt er jeg tilfreds. Har jeg ikke noe å gjøre, blir det kjedelig og meningsløst.
Meningen med livet er å gjøre det som gir mening for deg. For hver enkelt av oss. Mening i livet er ikke noe som finnes én gang for alle, og så er man ferdig med det. Å finne mening er noe vi driver på med hele tiden. Det meste går ut på læring. Å observere og tillegne seg kunnskap, som øker evnen og ferdighetene til å skape mer av det som gir mening for andre og meg selv.
Det er lærdom om naturen (skaperverket), og de lover som gjelder der, som er mest nyttig, synes jeg. Jo mer jeg mestrer av slik kunnskap, jo mer kan jeg skape som er nyttig for andre og meg selv. Den dagen jeg ikke har mer å lære, som jeg kan bruke til å skape mening. Den dagen blir meningsløs.
Heldigvis er det slik at vi slipper aldri opp for mer å lære om skaperverket. Jo mer jeg lærer, jo nærmere kommer jeg naturen og skaperverket. Jo mer respekt og aktelse får jeg for skaperverket. Jo mer forstår jeg at jeg selv er del av skaperverket og skaperkraften.
Når jeg er trett er det mening i å hvile, spesielt når jeg er nær naturen. Da er det meget tilfredsstillende å se, lytte og observere, og bare være til. Når jeg dør er det mening i evig hvile for et lidende fysisk legeme, og hvile for en bevissthet som blir del av skaperverket

Den som finner sannheten om Gud og hans opprinnelige hensikter finner også meningen med livet... sannheten finnes i teksten og teksten finnes i Bibelen, ikke noen annet sted.

Intet menneske kan gi noe som helst mening med livet, bare Sannheten om Gud kan.

Denne tråden skulle kanskje ikke startet her, men det er jo mulig å flytte den.

XD

Speciale
SpecialeInnlegg: 4639
01.02.15 21:15
Geirijo: Har du aldri fundert over hvorfor du sjelden savner en mening med livet? Hvorfor det ikke er et spørsmål som opptar deg mye?

Jeg slutter ihvertfall aldri å fundere på hvorfor du bruker VGD som en blogg, og hva i huleste har f.eks denne tråden med Politikk - Norsk å gjøre?

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17471
01.02.15 21:16

----------> Religion og livssyn

Eller start din egen blogg.

Geirijo
01.02.15 21:17
GARDSDATTRA: Er du utlært ettersom du bruker dagene på vgd?

VGD er meningsfull tidtrøyte, og det gir læring hele tiden. Ikke nødvendigvis fra troll og meningsmotstandere, men fra å måtte følge med på hva som skjer i verden. Både i den nære, og fjerne verden :)

Å teste sine meninger, som resultat av læring, er meningsfullt. Det gir tilbakemelding på kvaliteten i det man skaper av meninger. Det gir tilbakemelding som kan brukes til målrettet søk etter mer å lære, som kan anvendes til å skape nye meninger.

Jeg er ikke så opptatt av å bare ape etter andres meninger. Det kan alle apekatter. Jeg vil helst skape mine egne meninger.

(Innlegget ble redigert 01.02.15 21:23)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 54459
01.02.15 21:22
Geirijo: VGD er meningsfull tidtrøyte, og det gir læring hele tiden. Ikke nødvendigvis fra troll og meningsmotstandere, men fra å måtte følge med på hva som skjer i verden. Både den nære, og fjerne verden :)

Er enig i den, men du stilte deg så vakkert til for hogg ....:)

(Innlegget ble redigert 01.02.15 21:22)

Geirijo
01.02.15 21:27
InternalExile: ----------> Religion og livssyn Eller start din egen blogg.

Beklager, den var ment for forumet: "Religion og livssyn". Det kan sikkert MOD fikse :)

(Innlegget ble redigert 01.02.15 21:27)

aasand
aasandInnlegg: 8135
01.02.15 21:39

42

DRHT
DRHTInnlegg: 1713
01.02.15 21:40
Geirijo: Meningen med livet

42

Geirijo
01.02.15 22:31
DRHT: 42

Jeg er tvilende til populærkultur, når det gjelder å finne svaret på alt.

Douglas Adamsskjønnlitterære serier Haikerens guide til galaksen er neppe svaret på alt, men greit som underholdning.

(Innlegget ble redigert 01.02.15 22:32)

orbixx
orbixxInnlegg: 3586
01.02.15 23:21

Jeg tror de fleste grubler på, i perioder, hva som er menigen med livet, og ofte forsøker å tenke positivt- om alt mellom himmel og jord.

Men ca. 50% av alle forhold her i landet ender med brudd, med påfølgende hatefulle omtaler av eksen. Krangel om barn og verdier, som knekker folk slik at de trenger terapi av psykologer.

Naboen slår aldri plenen, hunden bjeffer døgnet rundt, katten pisser på dørmatten, tenåringen til naboen spiller høy musikk bånn gass og du lurer på om du skal flytte fra landet. Men først må du betale en sabla feit restskatt.

Når du kommer til flyplassen, viser deg seg at du har glemt Visakortet, penger og pass.

Da må haike tilbake til eksen, som skjeller deg ut og gir deg et blått aue med påfølgende ordre: Kom deg ut av huset!

Det ender med at du blir en uteligger, og tigger penger.

Obs. Kanskje et drama som ikke er helt sant. :)

(Innlegget ble redigert 01.02.15 23:26)

Geirijo
02.02.15 08:12
orbixx: Jeg tror de fleste grubler på, i perioder, hva som er menigen med livet, og ofte forsøker å tenke positivt- om alt mellom himmel og jord. Men ca. 50% av alle forhold her i landet ender med brudd, med påfølgende hatefulle omtaler av eksen. Krangel om barn og verdier, som knekker folk slik at de trenger terapi av psykologer. Naboen slår aldri plenen, hunden bjeffer døgnet rundt, katten pisser på dørmatten, tenåringen til naboen spiller høy musikk bånn gass og du lurer på om du skal flytte fra landet. Men først må du betale en sabla feit restskatt. Når du kommer til flyplassen, viser deg seg at du har glemt Visakortet, penger og pass. Da må haike tilbake til eksen, som skjeller deg ut og gir deg et blått aue med påfølgende ordre: Kom deg ut av huset! Det ender med at du blir en uteligger, og tigger penger. Obs. Kanskje et drama som ikke er helt sant. :)

Det som ikke er meningsfullt bringer lidelse. Å gruble over det som gir lidelse kan gjøre deg syk, og forsterke din lidelse.

Det er for å rettlede og vise vei i slike situasjoner vi har etiske og moralske regler for adferd. Vet du ikke hvordan slikt skal håndteres meningsfullt, så er det der du må søke kunnskap.

orbixx
orbixxInnlegg: 3586
02.02.15 23:25
Geirijo: Det som ikke er meningsfullt bringer lidelse. Å gruble over det som gir lidelse kan gjøre deg syk, og forsterke din lidelse.

Vel, mitt innlegg var spissformulert, og ikke personlig.

Jeg har ingen lidelser (bank i bordet)- og har et fint forhold til venner og naboer.

Men hvis man alltid skal tenke positivt og gjøre meningsfulle saker, så kan fallhøyden være stor for mange som ikke fikser livet- og psykisk faller i grøften.

Materialismen krever nesten at man skal være bedre enn andre; f.eks finere hus og bil.

Jeg tror det er mange her i landet som sliter med et dårlig selvbilde, og føler at de er tapere fordi de mangler en status som kanskje ikke imponerer andre. Tror de.

Folk som tør å gå sine egne veier og har en personlig livsstil, kan ofte imponere meg.

Jeg tror det var legen Per Fugelli som en gang sa:

"Gi faen. Lev livet."

Geirijo
03.02.15 11:36
orbixx: Jeg tror det var legen Per Fugelli som en gang sa: "Gi faen. Lev livet."

Per Fugelli er et godt forbilde. Han har mye visdom å formidle. Det er imidlertid viktig å forstå den kontekst Fugelli setter sine provoserende utsagn i. Det er lett å misforstå Fugelli, om man bare leser overskriften: "Gi faen. Lev livet".

svankmajor
svankmajorInnlegg: 1817
04.02.15 00:27

Jeg tror en form for overordnet "autotelisk" mening med livet, i beste fall, er en illusjon. Ingenting av det vi måtte tro er viktig i våre liv spiller noen rolle i den kosmiske sammenhengen. 

Som Peter Wessel Zapffe sa det: Vi er et meningssøkende vesen i et meningsløst univers. 

Når det gjelder å finne våre egne meninger, så er det greit, men de er og blir subjektive. De har ingen egentlig betydning utenfor selvet. 

Geirijo
04.02.15 07:26
svankmajor: Jeg tror en form for overordnet "autotelisk" mening med livet, i beste fall, er en illusjon. Ingenting av det vi måtte tro er viktig i våre liv spiller noen rolle i den kosmiske sammenhengen.  Som Peter Wessel Zapffe sa det: Vi er et meningssøkende vesen i et meningsløst univers.  Når det gjelder å finne våre egne meninger, så er det greit, men de er og blir subjektive. De har ingen egentlig betydning utenfor selvet.

Meningen for det enkelte individ er da mer enn god nok grunn til å følge den kunnskap som gir et godt liv. Hva det er må hvert individ selv finne ut av.

Å tro at det finnes en "kosmisk mening", eller en "gudegitt mening" for mennesker er villfarelse. Det vi må gjøre er å søke kunnskap om naturen, inkludert kosmos og de naturlover som gjelder overalt, for å bruke den kunnskapen til å gjøre det som gir mening for den enkelte.

Primært går det på levekår og lidelse. Den høyeste mening for mennesket er gode levekår og fravær av lidelse. Individuelt kan mennesker ha mer spesifikke mål for en meningsfull tilværelse, men de vil alltid bli begrenset av mangel på levekår og belastning av lidelse.

svankmajor
svankmajorInnlegg: 1817
04.02.15 18:36
Geirijo: Meningen for det enkelte individ er da mer enn god nok grunn til å følge den kunnskap som gir et godt liv. Hva det er må hvert individ selv finne ut av. Å tro at det finnes en "kosmisk mening", eller en "gudegitt mening" for mennesker er villfarelse. Det vi må gjøre er å søke kunnskap om naturen, inkludert kosmos og de naturlover som gjelder overalt, for å bruke den kunnskapen til å gjøre det som gir mening for den enkelte. Primært går det på levekår og lidelse. Den høyeste mening for mennesket er gode levekår og fravær av lidelse. Individuelt kan mennesker ha mer spesifikke mål for en meningsfull tilværelse, men de vil alltid bli begrenset av mangel på levekår og belastning av lidelse.

Ja, du peker kanskje mot en form for utilitarisme som en overordnet mening for mennesker? At det høyeste mål er individets velferd?

Vi er jo enige om at det ikke er noen kosmisk mening, men man kan jo spørre seg hva som er poenget med menneskeheten hvis den ikke har noe poeng? 

Særlig hvis man også våger påstanden at mange sin velferd er på bekostning av andres velferd. Kapitalismen tvinger milliarder av mennesker inn i utilfredsstillende og utslitende jobber som nesten ingen ville tatt hvis det ikke bare var for å overleve, og de fleste havner langt nede i pyramiden med dårlige jobbvilkår i tillegg. Vår velferd er også gjerne på bekostning av andre arters velferd, noe som har etiske problemer. Vi har også lidelsen i å eldres og å dø foran oss, alle som en. Alle forfaller. Så avsluttes eksistensen før eller senere. Hva slags mening, selv en "personlig" en, finnes, som gir mening?

Å finne mening i hedonismen og i en form stoisime virker meg mer som noe søkt. Den kommer av nødvendigheten for å finne en, kan det virke som. 

Geirijo
05.02.15 08:56
svankmajor: Ja, du peker kanskje mot en form for utilitarisme som en overordnet mening for mennesker? At det høyeste mål er individets velferd? Vi er jo enige om at det ikke er noen kosmisk mening, men man kan jo spørre seg hva som er poenget med menneskeheten hvis den ikke har noe poeng?  Særlig hvis man også våger påstanden at mange sin velferd er på bekostning av andres velferd. Kapitalismen tvinger milliarder av mennesker inn i utilfredsstillende og utslitende jobber som nesten ingen ville tatt hvis det ikke bare var for å overleve, og de fleste havner langt nede i pyramiden med dårlige jobbvilkår i tillegg. Vår velferd er også gjerne på bekostning av andre arters velferd, noe som har etiske problemer. Vi har også lidelsen i å eldres og å dø foran oss, alle som en. Alle forfaller. Så avsluttes eksistensen før eller senere. Hva slags mening, selv en "personlig" en, finnes, som gir mening? Å finne mening i hedonismen og i en form stoisime virker meg mer som noe søkt. Den kommer av nødvendigheten for å finne en, kan det virke som.

Det er da ingen forskjell på å finne mening i livet for en kristen, jøde, muslim eller ateist.

Alle noenlunde oppegående individer vil søke et meningsfullt liv. Hva som gir mening vil være personlig, og mangfoldig. Det er de ulikheter, og det mangfold det medfører, som krever toleranse, respekt og aktelse mellom mennesker.

De ortodokse religiøse skaper konflikt, strid og krig ved å forvente at samfunnet skal styre alle inn i deres mening, basert på tolkningen av antikke skrifter og deres forestilling om totalt underkastelse for en autoritær og totalitær hersker.

Geirijo
05.02.15 09:17
svankmajor: Ja, du peker kanskje mot en form for utilitarisme som en overordnet mening for mennesker? At det høyeste mål er individets velferd? Vi er jo enige om at det ikke er noen kosmisk mening, men man kan jo spørre seg hva som er poenget med menneskeheten hvis den ikke har noe poeng?

At mennesker kan ha en individuell personlig mening om hva som er meningsfullt for deres liv på jorden er ikke til hinder for at man også kan ha respekt og aktelse for den helhet og overordnede mening man eventuelt måtte finne i Kosmos.

Det er tross alt slik at naturlovene, som gjelder i hele Kosmos, også gjelder på jorden og i menneskers liv. Uansett hva individet personlig finner av mening for seg, så er det underlagt naturlovene.

Dersom det er meningsfullt for meg å reise jorden rundt, så kan jeg ikke se bort fra naturlovene. De innebærer at den reisen vil ta et minimum av tid, og kreve innsats av en rekke ressurser.

Det å finne et poeng ved menneskers eksistens ved å tro at det finnes en " Himmelsk Far" som bryr seg, er det totale vannsinn. Det er ikke noe som tyder på at denne entiteten eksisterer, eller bryr seg. Mennesker er overlatt til sin egen mestring av naturlovene for å skaffe seg levekår og unngå lidelse.

Naturlovene har alle mennesker, dyr og annet liv vært avhengige av og underlagt til alle tider. Enten de er det seg bevisst, eller ikke.

Det nærmeste vi kan komme en overordnet entitet er naturlovene og den energi alt er et resultat av. Man kan selvsagt forestille seg at den entitet er bevisst og intelligent. Men det er ingen verdens ting som tyder på at den har noen som helst likhet med mennesker.

Når Jesus sier at hans far og rike ikke er av denne verden (den jordiske verden). Så indikerer det at Jesus så det på samme måte.

(Innlegget ble redigert 05.02.15 09:27)

Bonk
BonkInnlegg: 278
06.02.15 13:03

Meningen med livet er en illusjon. Selvbedraget lenge leve. Ignorance is bliss.

Geirijo
06.02.15 16:32

Det var ... skal vi si: "Bonk". Det høres i alle fall slik ut :)

Det er jo helt opp til deg om du vil ha et meningsløst liv. Det er faktisk mange som har det, og de ser ikke ut til å trives.

(Innlegget ble redigert 06.02.15 16:35)

Geirijo
07.02.15 10:32
Bonk: Meningen med livet er en illusjon. Selvbedraget lenge leve. Ignorance is bliss.

Ettersom debattantene har vanskelig for å definere meningen med livet, til tross for mine mange tips og velvillige veiledning, får jeg komme med fasiten:

Meningen med livet er ikke statisk og konkret. Det er ikke en gullkiste ved enden av regnbuen, eller oppfyllelse av en antikk forestilling beskrevet i vers mellom tykke permer.

Meningen med livet dannes fortløpende ved kroppslige behov og skapertrang til forbedring av tilværelsen.

De kroppslige behov trigges av kjemiske signaler i kroppen, som f.eks. gjør det meningsfullt å skaffe seg mat og drikke. Kroppen trigger ved hormoner også behov som gjør det meningsfullt å få seg en make, og ta del i prosessen med å bringe arten videre.

Skapertrangen trigges ved tilegnet kunnskap, erfaring og viten, som gir ideer til bedre løsninger for levekår og livskvalitet. Det bringer utvikling og fremgang i livskvalitet for både individ og samfunn.

(Innlegget ble redigert 07.02.15 10:41)

Bonk
07.02.15 13:14

Er ikke skapertrang dekket av kroppslige behov?

Geirijo
07.02.15 13:36
Bonk: Er ikke skapertrang dekket av kroppslige behov?

Nei, skapertrang forutsetter tilegnet kunnskap og erfaring, omgjort til visdom og ferdighet, ved anvendelse av intellekt. Skapertrang forutsetter et bevisst individ, som er bevisst sine omgivelser og evner til å skape.

Bonk
07.02.15 13:46

Men trangen til å skape er uansett forankret i kroppslige responser. Det er kroppen som forteller meg at jeg har en trang til å skape.

Geirijo
07.02.15 13:50
Bonk: Men trangen til å skape er uansett forankret i kroppslige responser. Det er kroppen som forteller meg at jeg har en trang til å skape.

Nei, det er mentale intellektuelle prosesser som medfører evne og mening til å skape.

Kroppens prosesser uttrykker kun behov for meningsfull adferd ved kjemiske signaler, og signaler fra ulike sensorer.

For at behov skal kunne tilfredsstilles må mentale prosesser omgjøre signalene/behovet til meningsfull løsnings-orientert adferd.

Noen kroppslige behov er "automatisert", slik at adferden blir en ubevisst og instinktiv egnet reaksjon. Det skapes ikke noe nytt ved den prosessen.

(Innlegget ble redigert 07.02.15 13:59)

Bonk
07.02.15 14:05

Du må huske at emosjoner er kroppslige responser. Uten emosjoner hadde vi ikke vært i stand til å gjøre noe. Ikke engang legge sammen 2+2. Enhver trang mennesker føler er forankret i kroppen.

Geirijo
07.02.15 14:38
Bonk: Du må huske at emosjoner er kroppslige responser. Uten emosjoner hadde vi ikke vært i stand til å gjøre noe. Ikke engang legge sammen 2+2. Enhver trang mennesker føler er forankret i kroppen.

Her må vi skille mellom de kroppslige følelser vi oppfatter fra sensorer, og de kognitive følelser vi får fra intellektuell prosessering av følelser.

Å generalisere over emosjoner, slik du gjør, blir bare tøv.

Klikk for å gå tilbake til toppen