Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mellomrommet

NYTT TEMA
atlero
atleroInnlegg: 2
13.06.15 06:40

Jeg hater mellomrommet, eller mangel på mellomrom. Det øyeblikket du må gripe ordet i diskusjonen, i møtet eller samtalen. Akkurat der den som har ordet stopper opp og det er en åpning. Det er det jeg som regel misser. Jeg er ikke rask nok. Jeg er ingen sprinter. Jeg er samtidig for høflig, for helst må du være på banen akkurat et par tiendedels sekunder før siste taler stopper. Du må på en måte forutsi når han kommer til å stoppe og ta stafettpinnen før han har stoppet.

Du må i tillegg ha en startreplikk som du kan få ut mens du tenker deg om. Finner ut hva du egentlig hadde tenkt å si.

-“Jeg mener at det ligger et problem begravet her….”

Da mister jeg ofte stafettpinnen og fomler.

-“…som vi må ta tak i. “

Så sier neste taler kanskje nesten akkurat det jeg hadde tenkt å si og dermed er det ingen grunn til at jeg skulle si det på nytt igjen. Man er jo høflig og vil tross alt at debatten skal gå videre. Eller så sier vedkommende noe helt annet som vrir debatten i en ny retning og som gjør det veldig vanskelig å komme tilbake og si det jeg hadde tenkt å si.

Ja, det er mange øyeblikk som går tapt for meg mens jeg fomler etter stafettpinnen. 

Jeg vil jo delta. Jeg vil jo bidra med noe. Jeg vil jo bringe diskusjonen videre. Jeg vil jo vise de andre (og ikke minst meg selv) at jeg har noen fornuftige tanker inne i hodet. Jeg ønsker å løpe en etappe, og jeg ønsker å bli verdsatt. I stedet sitter jeg med en tapsfølelse og forbanner mellomrommet. Mine egne tanker blir ikke fanget opp og fordufter som regn på varm asfalt. Jeg blir utydelig og viskes ut.

Yngvaldo
YngvaldoInnlegg: 1564
13.06.15 15:51

Dude, that was deep.

Yngvaldo
YngvaldoInnlegg: 1564
13.06.15 15:51

Deep, man, deep.

orbixx
orbixxInnlegg: 3604
13.06.15 23:36
atlero: Mine egne tanker blir ikke fanget opp og fordufter som regn på varm asfalt. Jeg blir utydelig og viskes ut.

Vi kan jo alle ha våre verbale problemer, i visse situasjoner.

Hvis jeg har dagen, kan jeg plapre som et maskingevær, og tipper at de fleste lyttere kun har et ønske; at jeg holder kjeften lukket.

Men hvis jeg må holde en tale for en forsamling, f.eks. bryllup, blir jeg svett og det tyter bare ut noen idiotiske gryntelyder fra meg.

Kanskje jeg ville bli den perfekte politiker, som skravler om ingenting- eller nekter å svare... :)

viggator
viggatorInnlegg: 1
14.06.15 18:49

I stedet for å dvele ved følelsen kan du jo tenke.... Tale er sølv, taushet er gull :o)

orbixx
15.06.15 00:04
viggator: Tale er sølv, taushet er gull :o)

Det jo noen som mener at tale er sølv, og taushet er tull.

Det er ikke få ganger jeg har våknet opp og tror at kvinnen har forlatt meg, fordi hennes seng er tom.

Etter litt detektivarbeide, uten GPS, finner jeg henne sovende i stuen.

Hun kan reagere negativt på min melodiske og vakre snorking.

Jeg forstår meg ikke på kvinner...

Lite filosofi, kanskje. Men jeg blir såret når hun ikke forstår at jeg snorker på en kunstnerisk måte.

kungfuz2
kungfuz2Innlegg: 1862
28.06.15 21:47
atlero: Jeg hater mellomrommet, eller mangel på mellomrom. Det øyeblikket du må gripe ordet i diskusjonen, i møtet eller samtalen. Akkurat der den som har ordet stopper opp og det er en åpning. Det er det jeg som regel misser. Jeg er ikke rask nok. Jeg er ingen sprinter. Jeg er samtidig for høflig, for helst må du være på banen akkurat et par tiendedels sekunder før siste taler stopper. Du må på en måte forutsi når han kommer til å stoppe og ta stafettpinnen før han har stoppet.

Du må i tillegg ha en startreplikk som du kan få ut mens du tenker deg om. Finner ut hva du egentlig hadde tenkt å si.

-“Jeg mener at det ligger et problem begravet her….”

Da mister jeg ofte stafettpinnen og fomler.

-“…som vi må ta tak i. “

Så sier neste taler kanskje nesten akkurat det jeg hadde tenkt å si og dermed er det ingen grunn til at jeg skulle si det på nytt igjen. Man er jo høflig og vil tross alt at debatten skal gå videre. Eller så sier vedkommende noe helt annet som vrir debatten i en ny retning og som gjør det veldig vanskelig å komme tilbake og si det jeg hadde tenkt å si.

Ja, det er mange øyeblikk som går tapt for meg mens jeg fomler etter stafettpinnen.

Jeg vil jo delta. Jeg vil jo bidra med noe. Jeg vil jo bringe diskusjonen videre. Jeg vil jo vise de andre (og ikke minst meg selv) at jeg har noen fornuftige tanker inne i hodet. Jeg ønsker å løpe en etappe, og jeg ønsker å bli verdsatt. I stedet sitter jeg med en tapsfølelse og forbanner mellomrommet. Mine egne tanker blir ikke fanget opp og fordufter som regn på varm asfalt. Jeg blir utydelig og viskes ut.

Der finnes en bok som heter "Det er ikke det jeg sier".

Den går på forskjellen på hvordan menn kommuniserer med menn, og hvordan kvinner kommuniserer seg i mellom.

Og resultatet av dette hvordan kvinner og menn får problemer med å forstå hverandre.

Kvinner har en tendens til å OVERLAPPE hver andre.

Det betyr at en kvinne kan begynne en setning, og den neste fullfører den. De overlapper hverandre.

På den måten blir der ingen pause eller mellomrom.

Fra eksempelet ditt over blir det slik:

Den andre begynner.

-"Jeg mener det ligger et problem begravet her...."

(Du overlapper)

-Ja, som vi må ta tak i.

Og så er du i gang.

Spør damerne, de er spesialister.

atlero
atleroInnlegg: 2
02.07.15 07:44

Det er interessant det du sier. Jeg har de beste samtalene med kvinner men ikke med alle kvinner. Det viktigste for en god samtale er likeverd (og ikke kjønn), og at man ønsker å drive den felles samtalen videre. Mange er opptatt av sine egne vinklinger og driver med det jeg vil kalle for parallell-lek.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
17.08.15 11:11
kungfuz2: Det betyr at en kvinne kan begynne en setning, og den neste fullfører den. De overlapper hverandre.

Åh syklubb snakke metoden.

Den er slett ikke noe greit.

At "bli snakket for" som en mor der snakker for barnet ( i øvrig ugreit det å), kan være komfortabelt for de, der ikke har egne synspunkter/eller ikke står ved de og skjære gjennom, men samtidig , ønsker at føle seg som del av en gruppe/resultatet. (felles ansvar, uansett resultat ).

sanila
17.08.15 11:15
orbixx: Hvis jeg har dagen, kan jeg plapre som et maskingevær, og tipper at de fleste lyttere kun har et ønske; at jeg holder kjeften lukket.

Det kan faktisk betyde " de andre " ikke har dagen. Om man ser det fra en annen vinkel.

Spesielet, om du egentlig gjerne vil stoppe, men ikke klarer det uten bruke stor vilje styrke. Men det kan også tyde på du ikke får sagt det du egentlig har på "hjertet"

(Innlegget ble redigert 17.08.15 11:16)

orbixx
17.08.15 23:17
sanila: Spesielet, om du egentlig gjerne vil stoppe, men ikke klarer det uten bruke stor vilje styrke. Men det kan også tyde på du ikke får sagt det du egentlig har på "hjertet"

Så ille er det ikke, og mine innlegg var delvis ment humoristisk.

Men siden temaet er " Mellomrommet" så kan jeg finne det veldig slitsomt at noen aldri kommer til poenget.

Hvis en person skal fortelle en vits, som jeg har hørt utallige ganger, er det slitsomt å vente nesten årevis før jeg kommer med en anstreng og høflig latter.

sanila
18.08.15 11:11
orbixx: Så ille er det ikke, og mine innlegg var delvis ment humoristisk.

Nå var det ikke spesifikk myntet på noen bestemt. 

sanila
18.08.15 11:12
orbixx: Men siden temaet er " Mellomrommet" så kan jeg finne det veldig slitsomt at noen aldri kommer til poenget.

Akkurat det er der vel ikke noe at gjøre med,  og der er ikke noe at gjøre med.

At du finner det slitsomt, tja. Det får jeg ikke gjort noe med.

sanila
18.08.15 11:18
orbixx: Hvis en person skal fortelle en vits, som jeg har hørt utallige ganger, er det slitsomt å vente nesten årevis før jeg kommer med en anstreng og høflig latter.

Det er jo et valg, Det er da helt lov at si jeg har hørt den før, eller vet du hva jeg er ikke noen vitse person. 

At du ikke gjør det, og kommer med en falsk latter, og i tillegg skylder på personen er en annen sak.

Man har også forskjellige former for humor, så det du finner morsomt  er vel ikke det sammen som motparten.

Det kan også være at personen forsøker utfylle et mellom rom.

Men intet av dette, har egentlig så mye med , det jeg skrev om. eller det har det.

Om det utelukkende var en vits, og det ikke skulle tas alvorlig, hva laver denne tråd så på filosofi forum.

Filosofi, innebærer man tenker litt over , ting og tang.

umonique
umoniqueInnlegg: 2
18.10.15 21:16

Kjenner meg HEILT igjen. Eg forbannar også mellomrommet. :P Eller - eg skulle ønske dei kunne vore litt lengre. Eg skulle ønske ein kunne PAUSE litt meir. 

umonique
umoniqueInnlegg: 2
18.10.15 21:19
kungfuz2: Der finnes en bok som heter "Det er ikke det jeg sier". Den går på forskjellen på hvordan menn kommuniserer med menn, og hvordan kvinner kommuniserer seg i mellom. Og resultatet av dette hvordan kvinner og menn får problemer med å forstå hverandre. Kvinner har en tendens til å OVERLAPPE hver andre. Det betyr at en kvinne kan begynne en setning, og den neste fullfører den. De overlapper hverandre. På den måten blir der ingen pause eller mellomrom. Fra eksempelet ditt over blir det slik: Den andre begynner. -"Jeg mener det ligger et problem begravet her...." (Du overlapper) -Ja, som vi må ta tak i. Og så er du i gang. Spør damerne, de er spesialister.

Oh, det er derfor EG slit. Eg er nok ikkje heilt dame. :P Den der overlappinga får eg bare ikkje til. ;) 

kungfuz2
29.10.15 11:46
umonique: Oh, det er derfor EG slit. Eg er nok ikkje heilt dame. :P Den der overlappinga får eg bare ikkje til. ;)

Vil anbefale denne boken, skrevet av Deborah Tannen som er verdenskjent i lingvistikk og diverse TV-serier.

Absolutt noe å anbefale for både kvinner og menn.

Ikke minst på hvordan menn og kvinner tenker på og hvordan de derfor uttrykker seg verbalt.

Veldig lettlest og illustrert med eksempler fra barns dialog.
Og fra voksnes dialog innen ekteskapet.
Med de mange misforståelser som oppstår.

kungfuz2
31.10.15 19:28
atlero: Det er interessant det du sier. Jeg har de beste samtalene med kvinner men ikke med alle kvinner. Det viktigste for en god samtale er likeverd (og ikke kjønn), og at man ønsker å drive den felles samtalen videre. Mange er opptatt av sine egne vinklinger og driver med det jeg vil kalle for parallell-lek.

Der er noe som er blitt kalt

"Keep a low  profile opinion".

Det er forståelig nok å lytte først og fremst.
Det krever mye selvkontroll.

Men i forhold til alle de som må overbevise deg med "erter ut av en sekk", får du anledning til å sortere "klinten fra hveten".

Gammelt filosofisk knep det der.

Og svært lønnsomt på sikt.

Joda. Det drives en parallell-lek.

For vi er tross alt flokkdyr.
Og noen er mer flokk enn andre.

Så da får  du servert: "Er du ikke enig med meg?" syndromet.

Da er det bare en ting å gjøre.  Gå (tenke) rundt steinen, i stedet for å klatre over den.

Bonk
BonkInnlegg: 278
31.10.15 22:47

Mk...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg