Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Matematisk sannhet

NYTT TEMA
KnutAnders
KnutAndersInnlegg: 5
27.08.15 13:16

Skal skrive oppgave om hva som matematiske sannheter, og om en matematisk sannhet er mulig. Noen tanker?

kee1972
kee1972Innlegg: 1163
Niccolo13
Niccolo13Innlegg: 27
13.09.15 23:58

En matematisk sannhet er mulig dersom vi aksepterer at matematikken i dag er sann hvis den er basert på empiri og menneskelig fornuft. Selv det mest "åpenlyse" blir diskutert. Det er lenge blitt diskutert hvorvidt vi kan akseptere at 1+1 faktisk er 2. Bertrand Russell brukte vel mesteparten av sitt eget liv på å bevise at aritmetikken faktisk stemte ved å unngå selvreferende mengder , da han endelig hadde bevist det ble han motbevist kort tid senere. Det finnes meget lite matematikk som er basert på annet en teoremer (empiri), eller aksiomer som ikke baserer seg på annet enn at det åpenlyst er riktig. Dersom du aksepterer at mennesker har vuderingsevne nok til å si at noe er riktig eller galt innenfor et, faktisk, menneskeskapt system, vil du kunne få matematiske sannheter. Dersom du ikke aksepterer det er svare nei, i mine øyne.

Kan være jeg er på bærtur, tar gjerne i mot konstruktiv kritikk.

kungfuz2
kungfuz2Innlegg: 1794
29.10.15 12:09
KnutAnders: Skal skrive oppgave om hva som matematiske sannheter, og om en matematisk sannhet er mulig. Noen tanker?

Jeg har gått noen skoler. På en høyskole med mye matematikk, var det noen lærere som sa at "matematikk stemmer alltid, fordi den stammer fra naturen selv".

Så gikk det en tid.
Og spurte så:
"Dersom matematikken stammer fra naturen, hvorfor får vi da ikke lære om denne tilknyttingen?"

Læreren ristet oppgitt på hodet og så langt på meg.

Siden måtte vi studenter gå til det skritt å få han avsatt.

I stedet måtte professoren i matematikk tre inn.

Han fikk det samme spørsmålet fra en student, og fikk den samme hoderystelssen og det lange blikket, og forsatte med sine syv ukjente.

Spørsmålene var jo stilt, fordi påstanden kom først.
Og det sier seg jo selv at om man fikk en "knagg" i naturen å henge matematikken på som utgangspunkt, ville nærmest alt "åpenbare seg selv".

Men nei, en slik sannhet var ikke mulig å få.

Men. Jeg fant den et helt annet sted enn i den etablerte matematikken.
I naturen selv.

(Innlegget ble redigert 29.10.15 12:10)

REBDOOMER
REBDOOMERInnlegg: 471
02.02.16 13:04

1 + 1 er ikke 2. 2 + 2 er ikke 4, dette er bare en illusjon blant menneskene på samme måte som at tid også er en illusjon. Det er når vi begynner å forstå at 1 + 1 ikke er lik 2 at vi kan begynne aa komme oss videre i vår forståelse av abstrakt logikk.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg