Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kulturrelativisme og rituell omskjæring guttebarn

NYTT TEMA
Benjamin
BenjaminInnlegg: 4
15.09.15 13:59

Hei

Jeg har fortiden exphil og skal skrive en oppgave om kulturrelativisme og rituell omskjæring av guttebarn. Lurer på om noen har noen tips eller informasjon som kan hjelpe? :)

Oppgaven er som følger: 
"Det er vanskelig å forestille seg etiske prinsipper som gjelder for alle mennesker til alle tider. Hvis vi imilertid skal kritisere sedvaner som slaveri og steining og kjønnslemlesting, og vi ikke slipper tanken om at det er noe grunnleggende og alvorlig galt med disse sedvanene, må vi appellere til prinsipper som ikke er uløselig forbundet med vårt eget samfunns spesielle perspektiv. Litt tidlere foreslo jeg et slikt prinsipp: at det alltid har noe å si om skikken fremmer eller hindrer velferden til de menneskene som berøres av den" (Rachels og Rachels 2007:43)

I lys av dette sitatet fra Rachels og Rachels: hvilke likheter og ulikheter finner du mellom måten hennholdsvis Sokrates og/eller Platon argumenter mot morals relativisme og måten Rachels og Rachels argumenter mot kulturrelativisme?

(Innlegget ble redigert 15.09.15 14:02)

Amra
AmraInnlegg: 1096
03.10.15 00:02

Antar at oppgaven din er levert nå, men uansett:

Jeg vil anbefale boka "The moral landscape" av Sam Harris. Et hovedpoeng i boka er at vitenskap ofte vil kunne være en viktig premissleverandør i moralske spørsmål. Smerte består åpenbart av subjektive opplevelser, men det finnes også objektive mål -- noen ting gjør beviselig mer vondt enn andre, uavhengig av hva ulike kulturfellesskap måtte mene om det.

Hvis det kan påvises at rituell omskjæring fører til betydelige smerter for små barn, er det et kulturuavhengig argument for at det ikke bør finne sted. Så må dette veies opp mot eventuelle motargumenter av tilsvarende universell karakter. Målbar smerte kan relateres til så vel Platons anti-relativisme som Rachels anti-kulturrelativisme ...

Niccolo13
Niccolo13Innlegg: 27
25.10.15 02:10

Jeg regner også med at oppgaven allerede er levert. Når det er sagt mener jeg at kulturtelativisme undergraver all form for moral. Moral er kun gyldig dersom det er et allmengjeldende prinsipp. Ved å akseptere kultur som en faktor, er moral meningsløst. Moral som utgår fra kultur er kun god dersom kulturen i utgangspunktet utgår fra objektive moralske prinsipper, med det er det åpenlyst at moral i seg selv ikke har noen plass i samfunnet annet enn å legitimere den allerede gjeldende  kulturen.

(Innlegget ble redigert 25.10.15 02:11)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg