Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

universet?

NYTT TEMA
Teoretikeren
TeoretikerenInnlegg: 7
24.01.16 22:36

Vi er øyet universet ser seg selv med. For vi er jo en del av det.

Beetyr dette noe? er det bare en tilfeldighet? Burde vi se litt nærmere på dette fenomenet?

elr har det ingen betydning?

universet er jo bevist på at det eksisterer, Det er till og med bevist på hvordan mye av det fungerer.

Alle ideer, tanker og livsformer er det naturen/universet som står bak

-For vi er jo ikke noe annet en en del av det.

som jeg har lært på skolen så er vi bare er en ubetydelig liten del av et tilnærmet uendelig mengde materie og energi, og ja jeg trur vell sikkert det samme.... Men det er veldig spennende å utfordre seg selv intelektuelt med slike spørsmål.

-jeg er ikke naturist, relegiøs eller ateist. jeg er bare ubevist.

(Innlegget ble redigert 24.01.16 22:39)

Bud
BudInnlegg: 5889
29.01.16 00:53

shalom

eurepides
eurepidesInnlegg: 14598
04.02.16 08:14
Teoretikeren: elr har det ingen betydning?

Vi har bevissthet, men det kommer fra min forståelse av den spesifikke oppbygningen vi har.

Ja, vi er en del av universet, men enhver del av universet er ikke, virker det for meg, lik enhver annen del. Med andre ord, kan det være at det kun er vi, fordi vi er bygget slik, som har bevissthet.

Langorm
LangormInnlegg: 6989
26.03.16 14:47

Finnes det en dør ut av universet? 

Sojourner
SojournerInnlegg: 127
26.03.16 14:51

Du er inne på noe vesentlig. I henhold til manges tolkning av kvantemekanikken, er det ingenting som eksisterer hvis det ikke blir observert. Er det rett, så eksisterer heller ikke Universet uten vår eksistens.

(Innlegget ble redigert 26.03.16 14:52)

eurepides
27.03.16 21:11
Sojourner: Du er inne på noe vesentlig. I henhold til manges tolkning av kvantemekanikken, er det ingenting som eksisterer hvis det ikke blir observert. Er det rett, så eksisterer heller ikke Universet uten vår eksistens.

Da låser man seg inn i problematikken med den første observatør: for at noe skal eksistere må det være noe som observerer det, men det som observerer må da selv observeres får å ha kommet til å bli. Ideen er altså at observasjon skaper eksistens, veldig problematisk!

Masaniello
MasanielloInnlegg: 7278
01.04.16 13:08
eurepides: Ideen er altså at observasjon skaper eksistens

Eventuelt at oberservasjon (eller persepsjon) er eksistens. Esse est percipi, som Berkeley sa. Problematisk, absolutt.

eurepides
02.04.16 11:13
Masaniello: Eventuelt at oberservasjon (eller persepsjon) er eksistens. Esse est percipi, som Berkeley sa. Problematisk, absolutt.

Men menes det med det at observasjon er 1 form av eksistens blant flere former for eksistens, eller menes det at all form for eksistens (inklusivt materie for eksempel) kommer fra persepsjonen?

Keryx
KeryxInnlegg: 886
03.04.16 23:16
Sojourner: I henhold til manges tolkning av kvantemekanikken, er det ingenting som eksisterer hvis det ikke blir observert. Er det rett, så eksisterer heller ikke Universet uten vår eksistens.

Med andre ord, din far og din mor eksisterte ikke før innen du var så gammel at du var deg bevisst at du observerte dem? Men hvordan ble du da til i praksis, uten din mor og fars eksistens i forkant av din? 

Langorm
LangormInnlegg: 6989
11.08.16 00:32
Langorm: Finnes det en dør ut av universet?

Vil mennesket slå seg til ro, med at universet kan være uendeligt? Så er det at "klokken går", selv om alt liv på vår jord forgår.

LANISTA84
LANISTA84Innlegg: 650
24.01.17 21:19
Teoretikeren: Vi er øyet universet ser seg selv med. For vi er jo en del av det.
Beetyr dette noe? er det bare en tilfeldighet? Burde vi se litt nærmere på dette fenomenet?
elr har det ingen betydning?
universet er jo bevist på at det eksisterer, Det er till og med bevist på hvordan mye av det fungerer.
Alle ideer, tanker og livsformer er det naturen/universet som står bak
-For vi er jo ikke noe annet en en del av det.
som jeg har lært på skolen så er vi bare er en ubetydelig liten del av et tilnærmet uendelig mengde materie og energi, og ja jeg trur vell sikkert det samme.... Men det er veldig spennende å utfordre seg selv intelektuelt med slike spørsmål.
-jeg er ikke naturist, relegiøs eller ateist. jeg er bare ubevist.

Jeg føler spørsmålet kommer kanskje 400 år for tidlig. Når man skal dekode f.eks et ukjent språk har man noe, i det minste noe å gå etter.

Her har vi oss. Bare oss. Og ut i fra den kunnskapen kan det finnes en trillion siviliserte samfunn. Eller bare oss.

Og selv om vi fant flere andre kloder med liv og frodig natur i løpet de nærmeste 400 årene, er vi like langt fra om det hele var en tilfeldighet eller ikke.

Det blir for dypt for meg. Må minst ha en flaske god italiensk rødvin og aller helst sitte på en terrasse langt fra folk og se opp midt på natten.

For ikke å bli totalt sprø forholder jeg meg til avstander i lysår. Slik en maur forholder seg til avstanden mellom to maurtuer. Uten å verken vite eller forstå noe om hvor mye mer jordkloden er enn disse to maurtuene.

Sorry, mate. Klarer ikke å ta det inn..

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg