Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vikingtokter

NYTT TEMA
petter1
petter1Innlegg: 29
26.04.16 14:26

Noen som har noen gode ideer på hvilken betydning vikingtoktene hadde på utviklingen av det norske samfunnet?

LANISTA84
LANISTA84Innlegg: 824
24.01.17 21:25
petter1: Noen som har noen gode ideer på hvilken betydning vikingtoktene hadde på utviklingen av det norske samfunnet?

Det tror jeg du kan lese deg opp på via gode nettsider utenat jeg googlet  det i forkant.

Personlig tror jeg det hadde stor betydning for Norge. Før Svartedauen, var Norge folkerikt og en nasjon av langt større betydning enn mange er klar over. Jeg tror det finnes en link til vikingtiden der.

Dessverre ble Norge et av de landene som ble hardest rammet av Svartedauen og den nordiske stormakten vi var i ferd med å bli, ble ødelagt for oss. 

Og det naivt å tro at en fredelig kultur er ensbetydende meg rik kultur. Italia ble ikke en land før på midten av 1800-tallet. Allikevel var Roma en millionby for 2000 år siden. De har kjempet og utforsket. Revet sin halvøy fra hverandre og bygd opp igjen. Byer mot byer. En voldelig sivilisasjon! (Som vikingenenes kultur og sivilisasjon til dels også var. I det minste nysgjerrige og ikke redde for konfrontasjoner.

Italia har gitt oss fantastiske artister, forskere, musikere, tenkere, forfattere og renessansen(!) Og bankvesenet. Og omtrent en uendelighet av andre ting. Glemte jeg kjøkkenet deres? 

Motstykket kan før eksempel være Sveits. Nøytrale og fredelige. Hva har de gitt verden? Gjøkuret.

(Innlegget ble redigert 24.01.17 21:38)

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 41902
25.01.17 12:31
LANISTA84: Motstykket kan før eksempel være Sveits. Nøytrale og fredelige. Hva har de gitt verden? Gjøkuret.

...og sveitsergarden i Vatikanet...

Mvh

BE

LANISTA84
28.01.17 23:58
BlackEagle: ...og sveitsergarden i Vatikanet...
Mvh
BE

Ikke misforstå, det er et av de mest velfungerende land i Europa. Men glir ikke like lett på tungen i historisk sammenheng som da for eksempel Italia. Som jeg har et elsk- og hat-forhold til, men som jeg uansett beundrer. 

(Innlegget ble redigert 28.01.17 23:58)

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 41902
29.01.17 22:27
LANISTA84: som da for eksempel Italia. Som jeg har et elsk- og hat-forhold til, men som jeg uansett beundrer.

La oss si det slik: Italia produserer vel mer god rødvin enn Sveits...

:o)

Mvh

BE

LANISTA84
30.01.17 22:10
BlackEagle: La oss si det slik: Italia produserer vel mer god rødvin enn Sveits...
:o)
Mvh
BE

Og de har renessansen. Og hele landet er et levende museum. I Brooklyn kan jeg vagt huske utrykket white trash. Som et slags motstykke til de som kom seg opp i mafiaen. En helt annen og totalt misvisende del av Italia.

Italia lagde Ferrari;) Italia står for en vesentlig del av europeisk historie i tillegg. Alt de lager er ment å ligge på nivå med Ferrari. Det skal være utsøkt og med sjel:) Fra mat til kunst:)

(Innlegget ble redigert 30.01.17 22:12)

LANISTA84
30.01.17 22:28

Ja. Så en gekko ikke langt unna. Jeg spurte den hvordan den kan gå på vegger, men den forlot området uten en lyd. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg