Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Meningen med skjegget

NYTT TEMA
Langorm
LangormInnlegg: 6911
06.06.16 21:45

Hvorfor har menn skjegg ( i større eller mindre grad )? Har skjegget en funksjon? Kan skjegget være en arv fra fortiden, som vil forsvinne etter som utviklingen går sin gang? Har det her blitt noen gang, gjort noen vitenskapelige undersøkelser om personer med liten og større skjeggvekst. Da kontra her, om tvilen var ute. 

ataak
ataakInnlegg: 81
13.06.16 11:11

Darwin fremla en hypotese om at skjegget kunne tilknyttes seksuell seleksjon i boken The Descent of Man, noe de fleste biologer i dag enes om siden det finnes flere beviser på at majoriteten av kvinner finner menn med skjegg mer attraktive enn menn uten.

Enkelte innenfor Evolusjons psykologi forklarer skjeggvekst med å sende signaler om seksuell modenhet og dominans til motparten, da et skjeggete ansikt gir illusjonen av et større hakeparti, noe et glattbarbert ikke gjør.

En annen teori kan knyttes til Handikapprinsippet. Ideen bygger på at enkelte seksuelt selekterte trekk fungerer som Thorstein Veblen`s teori om prangende forbruk.

Ved å sende ut et signal om en evne til å kaste bort ressurser rett og slett ved å kaste dem bort, vil mottakere forstå at signalet indikerer gode gener, siden svakere eksemplarer av arten ikke har råd til å produsere slike kostbare ekstravagante signaler.

Og andre igjen mener at dette ikke kan være tilfellet siden lange store skjegg gjorde innehaveren mer sårbar i kamp, og gav således store ulemper både evolusjonsmessig og i forhold til seksuell seleksjon da ikke spesielt mange finner det attraktivt hos en partner at han nettopp har blitt banket opp ( Selvfølgelig har vi kvinner med Florence Nightingale syndromet og tilsvarende, hvor enkelte foretrekker menn de kan stelle med, men de er i klart mindretall). De mener derfor at det må være andre fordeler knyttet til evolusjonen som oppveier ulempen med å ha skjegg.

Hvem som har rett ? Tja si det...

Langorm
13.06.16 14:27
ataak: Hvem som har rett ? Tja si det...

Takk for svar ataak. Tydeligvis er det mange teorier, om mannens skjeggvekst, eller manglende sådannet. Nå fant jeg en tråd om skjegg her på VGD fra 2003. The Swede startet en tråd om Indianere og skjegg. Jeg kommer ikke nærmere svaret, enn min undring. Men heldigvis for kjærlighet og hele greia, så har vi fortsatt ulik smak. Det sies at noen liker mora, og andre liker dattra. Så kan det vel også sies, at noen liker dattra, inntil de har møtt mora? ;-)

ataak
13.06.16 14:36

Det har du helt rett i, og så er det jo greit å ha noe og undres over og da :]

Langorm
13.06.16 19:36

Ja. Men kan en gå så langt som til å si, at den som ikke lengre har noe å undre seg over, har blitt overflødig?

ataak
13.06.16 21:03

For å snu på litt på tanken din, la oss for argumentets skyld anta at en allmektig og allvitende skapning eksisterer.

En som har skapt alt som eksisterer, og med det også alt som vil komme til å eksistere, en som vet om alt som har vært, og alt som skal komme.

Som har absolutt makt over alt og alle, selv den siste unike skapelsen som han gav fri vilje til å foreta individuelle valg har han full kontroll på, da det som høres ut som fri vilje i realiteten kun er valg fra et tilnærmet uendelig antall muligheter, men det er ikke uendelig, det bare virker sånn til en begynner å tenke over det, noe som gjør at den som er allvitende, selvfølgelig ikke har noen problemer med å forutsi hva som vil skje med noen eller noe som helst.

Har ikke dette vesenet da gjort seg selv overflødig ovenfor alt det som det skapte, ved å bare skape noe som utfallet er gitt i allerede før det er skapt...?

Og ved å gjøre seg selv overflødig, således også gjort noe som bare var et tilsynelatende uendelig antall valgmuligheter til noe uendelig ved å fjerne seg selv fra regnestykket ...?  

Ha en fortreffelig kveld :]

Grammofon
GrammofonInnlegg: 1694
20.06.16 14:31
Langorm: Hvorfor har menn skjegg ( i større eller mindre grad )? Har skjegget en funksjon?

Hvorfor har vi hår i ræva? Det er jo bare i veien.

Langorm
22.06.16 15:24
ataak: Har ikke dette vesenet da gjort seg selv overflødig ovenfor alt det som det skapte, ved å bare skape noe som utfallet er gitt i allerede før det er skapt...?

GUD skapte mennesket i sitt bilde. Har Gud forlatt mennesket? Du skal bare tro på en Gud. Kan dette siste handle om, at det finnes flere universer, med flere guder? Alle religiøse skrifter er vel nedskrevet, tolket og omtolket, av "skriftlærte" mennesker.

Langorm
22.06.16 15:30
Grammofon: Hvorfor har vi hår i ræva? Det er jo bare i veien.

Denne er til deg. :-D

https://www.youtube.com/watch?v=r03Z3rx7ISM

HYYYL
HYYYLInnlegg: 39456
03.07.16 20:49
ataak: de fleste biologer i dag enes om siden det finnes flere beviser på at majoriteten av kvinner finner menn med skjegg mer attraktive enn menn uten.

Det tror jeg ikke noe på.

Jeg tror de fleste kvinner synes glattbarberte menn er mye mer sexy enn skjeggaper, (unnskyld uttrykket).
Menn med skjegg er ikke noe behagelig å verken kysse eller klemmer, i tillegg ser det ikke noe pent ut.

Ingenting er mer sexy en en nybarbert mann:)

Hvorfor menn har skjegg?
Hvorfor har menn brystvorter?

Hvem vet?

ataak
04.07.16 14:56

En undersøkelse publisert i researchgate laget av

Official Journal of the Human Behavior and Evolution Society

viser hva biologiene mener, attraktiv i dette tilfellet er mer enn bare utseende, f.eks oppfattet evne til å være forelder, og således sikre arvematerialet.

Og en som kun viser den fysisk attraktive delen du refererer til, sponset av Gilette :

A New Study Shows Women Are More Attracted to Beardless Men

Personlig tar meg ikke nær av utrykket sjeggape selv om jeg er stubbete, det er jeg fordi jeg er doven, og fordi det er en grei måte å skjule arrene etter et bajonett angrep på, så skjegg for min del er praktisk :]

(Innlegget ble redigert 04.07.16 15:13)

Faquarl
FaquarlInnlegg: 9326
30.07.16 16:39

Skjegg er tydeligvis renslig.

Så hvis dama liker det, løp.

(Innlegget ble redigert 30.07.16 16:39)

KommersK
KommersKInnlegg: 3261
31.07.16 00:40
HYYYL: Ingenting er mer sexy en en nybarbert mann:)

Det er mulig det, men tredagers får holde. Dette skjeggehysteriet gidder jeg ihvertfall ikke. Fordi jeg liker å se ut som folk, ikke et hårete dyr. Skjegg har unektelig noe fussete over seg.

perchri
perchriInnlegg: 6691
16.09.16 09:20
Langorm: Hvorfor har menn skjegg ( i større eller mindre grad )? Har skjegget en funksjon? Kan skjegget være en arv fra fortiden, som vil forsvinne etter som utviklingen går sin gang? Har det her blitt noen gang, gjort noen vitenskapelige undersøkelser om personer med liten og større skjeggvekst. Da kontra her, om tvilen var ute.

Skjegget hadde nok sin misjon. Det var jo mennene som gikk ut og jaktet. Mennene som slåss i krig etc. Kvinnenen tok seg av barna og holdt varmen ved like, i hulen. Et skjegget ansikt skjules betydelig bedre i bushen en et lysende skjeggfritt ansikt. Kvinnene utviklet 3 gangs evner samt en betydelig bedre sosial adferd. Det var jo ofte flere kvinner sammen hele dagen. Mennene var borte i dagesvis,og adferden var tysthet grunnet jakten. Ser man ikke ofte menn sitte ved bålet tenkende og total taushet? Gamle gener er nok fortsatt i kroppen i hopetall. Menneskets utvikling har godt alfor fort . med tiden vil nok mye av disse genene forkrøples, eller forsvinne, hvis vi fortsatt er her,da.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg